Maanantain hätäsireenitesti
Luin juuri, että pääkaupunkiseudulla ei toiminut suuri osa sireeneistä.
Samalla pohdin sitä, että onko tuo ollut tilanne jo todella kauan? Täällä Vantaalla lentokentän läheisyydessä ei ole kuulunut mitään hätäsireenien testejä pitkiin aikoihin (olisiko ollut joskus pari vuotta sitten edellisen kerran, kun soi). Olen kuitenkin jokainen maanantai 8-16 töissä lähtökohtaisesti.
Soiko missään nuo sireenitestit pääkaunkiseudulla kerran kuussa, niinkuin ilmeisesti pitäisi?
Kommentit (29)
Moneen paikkaan ne kuuluu huonosti sisälle. Meille ei ainakaan kuuluu. Ulkona kuuluu hyvin. Meitä lähin on Espoossa Ymmerstan koulun katolla, se soi eilen ja olen sen kuullut monesti ennenkin, jos olen ulkona tuolloin. Mutta kotiin sisälle se ei kuulu.
Just sitä mietin, että kuinkahan kauan ne on olleet jo toimimattomia, eikä kukaan ole vaan vaivautunut tarkistamaan mitkä on kuukausittaisien testien tulokset.
Jossain sanottiin, et sireenin tarkoitus on hälyttää ulkona olevat hlöt sisään. Sen ei ole tarkoituskaan kuulua sisätiloihin! Mietin, et sisällä ollessa, mistä tiedän avata radion/tv:n lisäohjeita varten, jos en ole kuullut hätäsireeniä?!
Muut on opastettu ja evakuoitu ja mä vaan kaikes rauhas lueskelen, imuroin tai nukun sisällä kun en o kuullu sireeniä. Kauhuskenaario.
Onkohan pelastussuunnitelmat ollenkaan ajantasalla ja tolkulliset ja toimivat?
Ennen sireenit soivat joka maanantai klo 12. Ja kuuluivat hyvin sisälle asti
Mikään ei ole tolkuillaan, kun säästetään joka paikassa.
On tässä taas monenlaista pelon aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti meillä ei oikein tunnu mikään toimivan enää. Eiköhän meidän valmistautuminen ole ihan sillä tolalla, kuin se oli koronan alussakin, eli varmuusvarastoista ei oikeasti löytynyt mitään käyttökelpoista.
Meillä ei ole enää edes antaa jokaiselle rynnäkkökivääriä, jos tulisi liikekannallepano. Tuon takia armeijan kokoa on paperilla laskettu noin 200000 mieheen, ettei tuosta huudeltaisi.
Meidän yhteiskunta on saatu viimeisessä 20 vuodessa rikottua niin, ettei mikään peruspalvelukaan oikein toimi, ja mikä tahansa poikkeustilanne lamauttaa kaiken.
Taas luullaan et kaikki kuuntelee koko ajan radioo tai katsoo televisiota tai roikkuu netissä. Niille kätevästi viestitään. Mites ne jotka silloin juuri "vaan" kutoo, maalaa tai siivoo, miten ne saa tiedon?
Vierailija kirjoitti:
Taas luullaan et kaikki kuuntelee koko ajan radioo tai katsoo televisiota tai roikkuu netissä. Niille kätevästi viestitään. Mites ne jotka silloin juuri "vaan" kutoo, maalaa tai siivoo, miten ne saa tiedon?
Olen itse asiassa pohtinut, miten tieto saataisiin, jos tulisi liikekannallepano. Lähettääkö armeija 2. luokan kirjeen, joka tulee parissa viikossa?
Tuo olisi aika akuutti tieto.
Vierailija kirjoitti:
Muut on opastettu ja evakuoitu ja mä vaan kaikes rauhas lueskelen, imuroin tai nukun sisällä kun en o kuullu sireeniä. Kauhuskenaario.
Anteeksi, mutta kauhuskenaariosi sai mut nauramaan ääneen. Ei meillekään kuulu hälytyssireenin ääni, joten mulle kävisi ihan samalla tavalla.
En oo itekkään kuullu vuosiin ja ei kuulunut maanantainakaan kun kiinnitin asiaan huomiota.
Meilläkin kuuluu ulkona selvästi, mutta sisälle ei kuulu ollenkaan kun on uusi talo ja hyvin eristetty sellainen. Mietin itsekkin että mistä ihmeestä keksisin avata radion/uutiset jos tulisi hätätilanne. Mä varmaan vaan tyytyväisenä jatkaisin etätöitä tai kodinhoitoa autuaan tietämättömänä ulkona riehuvasta hätätilasta
Ei ole tänne Lauttasaareen kuulunut 7 vuoteen mitään. Nyt maanantaina menin ihan parvekkeelle kuulostelemaan kun kello vaihtui 12, ei kuulunut pihaustakaan mistään suunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin eilen meidän taloyhtiön pelastussuunnitelmasta kyselyn sähköpostilla, mutta ei ole kukaan vielä vastannut. Veikkaan, että kukaan taloyhtiön hallituksen jäsenistä ei tiedä, onko sellaista ja jos on, niin kenellä.
Epäilen että säästösyistä laitteita ei ole enää päivitetty jne. Ennen läheinen tehdas hälyytti maanantaisin mutta ei sitäkään ole enää vuosiin kuulunut.
En ole Helsingissä tai muuallakaan kuullut koskaan, asunut täällä 10 vuotta. Maanantaina avasin ikkunan ja yritin kuunnella, ei kuulunut.
Siitä on varmaan jo 15 v ku täällä viimeks on kuulunu mitään sireeniä, ennen kuulu, joka toinen maanantai🕛
Vantaan Länsimäessä soi joka kuukausi.