Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako suostua kummiksi?

Vierailija
07.08.2015 |

Onko kummin roolissa nykyään mitään järkeä? Harkitsen kieltäytyväni, kun en ole lapsirakas enkä tykkää ylimääräisistä velvoitteista. Tämä on todennäköisesti viimeinen tilaisuus olla kummi. Jäänkö jostakin oleellisesta paitsi, jos en koskaan ole sellainen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata!

Vierailija
2/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:27"]

Ei kannata!

[/quote]Miksi ei? .ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit omaan kysymykseesi itse jo. Ja et jää mistään paitsi.

Vierailija
4/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kaduttaa. Suostuin parhaan kaverini lapsen kummiksi puoliksi pakotettuna, ja homma tuntuu lähinnä rasitteelta, kun en pidä lapsista juurikaan. Jatkuvasti tulee lapsenvahtipyyntöjä ja "voisitko viedä Iidan puistoon" tms. En tiennyt, että kummin velvollisuus on olla ilmainen lapsenlikka, luulin että selviäsin pelkillä synttäri- ja joululahjoilla.

Vierailija
5/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni kummi oikeasti osallistuu kummilapsensa kristilliseen kasvatukseen?

Vierailija
6/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:33"]

Minua kaduttaa. Suostuin parhaan kaverini lapsen kummiksi puoliksi pakotettuna, ja homma tuntuu lähinnä rasitteelta, kun en pidä lapsista juurikaan. Jatkuvasti tulee lapsenvahtipyyntöjä ja "voisitko viedä Iidan puistoon" tms. En tiennyt, että kummin velvollisuus on olla ilmainen lapsenlikka, luulin että selviäsin pelkillä synttäri- ja joululahjoilla.

[/quote]

Lisäksi tulee huvipuisto- ja uintireissut. Ja osallistuminen esim. pyörän hankintaan. Varmaan kunnon kummi maksaa myös autokoulun?

Vierailija
7/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetä mitään. Itse en ole kummi koska en ole koskaan kuulunut kirkkoon. 

Vierailija
8/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa äkkiä kirkosta niin sitten et voi.

Vierailija
9/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin ei todellakaan tarvitse suostua moisiin juttuihin. Mieti omaa kummiasi ja millainen kummi haluaisit itse olla. Jos vanhemmilla kovin erilaiset odotukset, voi kertoa, mitä on tarjolla.

Vierailija
10/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:36"]Kuinka moni kummi oikeasti osallistuu kummilapsensa kristilliseen kasvatukseen?
[/quote]

Aika heikosti, mutta minä kyllä rukoilen kummilapsilleni ja heidän perheilleen siunausta.

Vierailija
11/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jos et ole lapsirakas! Et saa silloin mitään siitä suhteesta, eikä saa lapsikaan. Itselläni on 2 kummilasta ja mielestäni on ollut aivan ihanaa kun olen saanut olla heidän elämässään. Toinen lapsista on nyt 5v, aloittaa syksyllä eskarissa. Toinen täytti eilen vuoden. Vanhempi nästä lapsista on sellainen jonka kanssa en välttämättä olisi kauheasti ollut tekemisissä jos ei olisi kummiksi pyydetty, joten hyvä että pyysivät :)

En ole osallistunut kummankaan kohdalla kristilliseen kasvatukseen millään lailla, eikä vanhemmat ole sellaista toivoneetkaan. Olen oikeastaan ajatellut eroavani kirkosta. Ainut mikä minut pitää sielä on että voisin vielä ryhtyä kummiksi (mikä on tietysti tosi huono peruste). Voihan sitä toisaalta olla sellainen epävirallinenkin kummi sitten jos joku pyytää :)

Vierailija
12/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:48"]

Ei kannata jos et ole lapsirakas! Et saa silloin mitään siitä suhteesta, eikä saa lapsikaan. Itselläni on 2 kummilasta ja mielestäni on ollut aivan ihanaa kun olen saanut olla heidän elämässään. Toinen lapsista on nyt 5v, aloittaa syksyllä eskarissa. Toinen täytti eilen vuoden. Vanhempi nästä lapsista on sellainen jonka kanssa en välttämättä olisi kauheasti ollut tekemisissä jos ei olisi kummiksi pyydetty, joten hyvä että pyysivät :)

[/quote]En oikein ymmärrä tätä, että saa jotakin kiksejä mahdollisuudesta "saada olla lapsen elämässä". Ymmärrän, että voi olla kivaa tehdä lapsen kanssa juttuja (esimerkiksi viedä tiedepuistoon tai opettaa jokin taito), mutta se ei onnistu pienen lapsen kanssa. .ap

Vierailija
13/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"]

[/quote]

Lisäksi tulee huvipuisto- ja uintireissut. Ja osallistuminen esim. pyörän hankintaan. Varmaan kunnon kummi maksaa myös autokoulun?

[/quote]

Tuttavani muuten ihan oikeasti pani lapsen kerjäämään kummeilta joporahat :O

Vierailija
14/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tota samaa, että kummilapsen lisäksi pitää hoitaa myös sisarukset...ja sitten hamsteri ja koira...ja toimia muuttoapuna, mitä milloinkin.

Jos olisin tiennyt, olisin juossut ja kovaa.

Vierailija
15/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla, ettei KUKAAN suosittele kummiutta?! .ap

Vierailija
16/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:52"]

[/quote]En oikein ymmärrä tätä, että saa jotakin kiksejä mahdollisuudesta "saada olla lapsen elämässä". Ymmärrän, että voi olla kivaa tehdä lapsen kanssa juttuja (esimerkiksi viedä tiedepuistoon tai opettaa jokin taito), mutta se ei onnistu pienen lapsen kanssa. .ap

[/quote]

Sulla ei varmaan ole omiakaan lapsia, olettaisin? Pientenkin lasten kanssa on vaikka mitä ihanaa. Musta on ollut ihan mahtavaa seurata kuinka lapset (niin kummilapset kuin omakin) on kasvanut ja joka kerta kun olen käynyt kylässä, ovat oppineet uutta. Se on ihana tunne kun se kummilapsi huutaa jo olkkarista "****-kummi!!!" ja syöksyy syliin kun menen käymään. Sitten näyttävät uusia leluja ja kertovat mitä ovat puuhailleet sitten viimenäkemän. Sitten on tietysti kiva luoda kummilapsille muistoja eli viedä just erilaisiin paikkoihin tivoliin, sirkukseen, lasten konserttiin tai teatteriin, piknikille, uimarannalle tms :)

Vierailija
17/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:58"]

[/quote]

Sulla ei varmaan ole omiakaan lapsia, olettaisin? Pientenkin lasten kanssa on vaikka mitä ihanaa. Musta on ollut ihan mahtavaa seurata kuinka lapset (niin kummilapset kuin omakin) on kasvanut ja joka kerta kun olen käynyt kylässä, ovat oppineet uutta. Se on ihana tunne kun se kummilapsi huutaa jo olkkarista "****-kummi!!!" ja syöksyy syliin kun menen käymään. Sitten näyttävät uusia leluja ja kertovat mitä ovat puuhailleet sitten viimenäkemän. Sitten on tietysti kiva luoda kummilapsille muistoja eli viedä just erilaisiin paikkoihin tivoliin, sirkukseen, lasten konserttiin tai teatteriin, piknikille, uimarannalle tms :)

[/quote]Ei ole lapsia, eikä tuollainen lelujen esittely ja huutaminen kyllä kuulosta ollenkaan antoisalta. .ap

Vierailija
18/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon kummi yhdelle lapselle ja oon just se paska kummi joka muistaa vaan joulu- ja synttärilahjoilla, ja aina nekin myöhästyy, kun en vaan muista ostaa ajoissa. Jotenkin naurettavaa, että olen jotenkin muka "velvoitettu" ostamaan ne lahjat, vaikka kummiudella ei oikeasti ole mitään tekemistä lahjojen kanssa... Muuten olen perheen kanssa paljon tekemisissä, eikä multa mitään odoteta.

Vierailija
19/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"]

[/quote]

[/quote]

Tuttavani muuten ihan oikeasti pani lapsen kerjäämään kummeilta joporahat :O

[/quote]

No herranjestas!!! Missä tämmösiä ihmisiä asuu?!? Itse en oleta lapseni kummeilta muuta aineellista kuin joulu- ja synttärilahjat ja nekin voi olla ihan halpoja, pääasia että muistaa. Koskaan ei ole kummilasteni vanhemmat nyrpistelleet nokkaansa mun lahjoille vaikka ensimmäisen kummilapsen kohdalla olin lähes rahaton nuori (olin 15v kun lapsi syntyi) ja lahjat oli sellaisia ihan maks 15e. Omalla lapsellanikin on kaksi kummia jotka opiskelevat vielä eikä kävisi mielessäkään olettaa heiltä kalliita lahjoja, satikka jotain huvipuistoretkiä (eikä tietysti muiltakaan kummeilta). Pääasia on että kummi viettää aikaa lapsen kanssa edes silloin tällöin. Ja on muutenkin sellainen turvallinen aikuinen. Mulle ainakin omat kummit on olleet sellaisia joille olen voinut puhua sellaisista asioista joista en halunnut vanhempieni kanssa keskustella. Toivon voivani itse olla samanlainen kummi kummilapsilleni.

T:12

Vierailija
20/33 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]Ei ole lapsia, eikä tuollainen lelujen esittely ja huutaminen kyllä kuulosta ollenkaan antoisalta. .ap

[/quote]Tarkennan tätä, koska tuo kommentti antaa ymmärtää, etten ole koskaan nähnyt lasta...

Olen yli 35-vuotias ja nähnyt jo paljon kavereiden pieniä lapsia. Lelujen esittely ja kuulumisten kertominen on ihan tuttua, silloin kuin lapsi on riittävän ulospäinsuuntautunut rohkaistuakseen sellaiseen. Kuuntelen juttuja kohteliaasti, vaikka en osaakaan olla luontevasti lasten kanssa enkä ole oikeasti kiinnostunut. Jos lapset jatkavat höpinäänsä, kun aikuiset puhuvat, minua ärsyttää. Leikkiä en osaa enkä halua.

Mietin lähinnä, alkaako pikkulasten kanssa hengailua arvostaa jotenkin enemmän, jos kyseessä on oma kummilapsi. Koska nykyisen kokemuksen valossa kiinnostavat yhteiset jutut alkavat kouluikäisenä. .ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan