Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huono graafinen suunnittelija, mikä neuvoksi?

Vierailija
07.08.2015 |

Olen aikaa sitten valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi. Hankalan elämäntilanteen takia opiskelu meni miten meni, enkä nyt oikeastaan osaa mitään. Olen ollut muissa töissä nyt pari vuotta, mutta veri vetää graafiseen suunnitteluun. Kukaan ei tule palkkaamaan minua tällä osaamisella ja nollatyökokemuksella.

Joten, osaatteko neuvoa miten tästä voi edetä? Kuinka olisi mahdollista lisäopiskella? Miten olisi mahdollista päästä alalle kun on tutkinto, muttei yhtään osaamista?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin.Nyt on sellainen juttu,että skllä toisen asteen koulutuksella et tee mitään.Et työllisty sillä mihinkään,ehkä yrittäjänä jos uskallat.Mä olen itsekin visuaalisella alalla ja kuten varmaan tiedät,niin kaikki on aika korkeelle kouluttautuneita,jotka siellä oikeasti tekee töitä.AMK alkaa kuitenkin ihan perusteista jos haet ihan alusta ja se on sen 4 vuotta max.Sitten on tietty se lyhyempi tutkinto jolla saat sen lyhyempänä,koska sulla on jo toisen asteen koulutus.Olikohan se 2-3 vuotta.

9

Vierailija
42/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, graafinen suunnittelija. Eli toisen asteen koulutus. Amk koulutusta en edes uskalla haaveilla näillä tiedoilla. Ap
[/quote]

Rohkeasti vaan hakemaan! Eihän ne sinne valmista graafista suunnittelijaa haekaan, vaan niitä siel koulutetaan. Sulla on jo nyt vahvempi pohja kun monilla hakijoilla jotka on käyny esim vaan lukion. Hakuvaiheessa luovuus ja ideat tärkeämpää kuin tekninen osaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtaisin koko asian, olet huonona amiksen käyneenä graafiseksi suunnittelijana nimittäin samoilla, erittäin kapeilla työmarkkinoilla kaikkien niiden oikeasti hyvien ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta valmistautuneiden kanssa. Heistäkin löytyy paljon työttömiä. Jatko-opiskele jotakin, ja pidä tuo harrastuksena. Lisäksi jos draivisi on niin heikko, ettet saa vapaa-ajalla itse opiskeltua, vaan koulun pitää opettaa sinulle, ala ei vaan ole sua varten.

Vierailija
44/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkiksestä? Hirveesti on opetuksen laatu laskenut monessa paikkaa.

Vierailija
45/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:30"]

Pienet yritykset/yhdistykset ottaa aika usein mielellään harjoittelijoita. Pääsee väsäämään vaikka minkäsortin julistetta ja flaijeria ja siitä taas saa työkokemusta ja näyttöä.

[/quote]

Kuullostaa ihan hyvältä, pääsisi harjoittelemaan. Vaan olisi kyllä ihan hyvä jos paikalla olisi joku kokeneempi graafikko opastamassa, niin varmasti oppisi. Ap

Vierailija
46/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä tee millään pilipalikursseilla mitään,sori vaan.Sä tarvit vähintään sen AMK:n,että saat alan töitä.Jos oikeaa graaf.suun.haluat tehdä.Onko Tornil lähellä tai ROI,onko niissä?

Vierailija
47/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:33"]

Jos oot työtön niin työkokeiluun johonkin mainostoimistoon... Jos oot tamperelainen niin googleta mediapaja. Eiköhän vastaavia ehkä löydy muistakin kaupungeista...

[/quote]

Olen töissä. Toisaalta kyllä olisi hyvä tuo harjoittelu, mutta hieman häiritsisi lopettaa palkkatyö. Ap

Vierailija
48/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseopiskelu -> Työnäytteet -> Keikkahommat pienempiin firmoihin -> Työhaastatteluun työnäytteiden ja parin CV-kokemusrivin avulla.

Ei hyväksi graafikoksi opita koulussa. Netti on pullollaan ideoita. Tekemällä opit jos opit.

Vierailija
49/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt.Kehotatte jotain itseopiskelua ...visuaaliset alat on ihan ammatteja ja kyllä niissä koulutuksella vaan on väliä.Tuskin ehdotatte ketään opiskelemaan vaikka kirjanpitäjäksi tai opettajaksi netin ohjeilla?

Vierailija
50/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:30"]

Pienet yritykset/yhdistykset ottaa aika usein mielellään harjoittelijoita. Pääsee väsäämään vaikka minkäsortin julistetta ja flaijeria ja siitä taas saa työkokemusta ja näyttöä.

[/quote]

Kuullostaa ihan hyvältä, pääsisi harjoittelemaan. Vaan olisi kyllä ihan hyvä jos paikalla olisi joku kokeneempi graafikko opastamassa, niin varmasti oppisi. Ap

[/quote]

Kuulostat niin epävarmalta, että se vie kaikki sinun mahdollisuutesi, ap. Markkinatilanne alalla on vaikea, eikä työntekijä oikein voi tuolla tavalla sanella itselleen optimaalista ympäristöä. Sitä pitää vaan mennä rohkeasti yrittämään minne pääsee ja tehdä parhaansa, luottaa siihen että oppii. Alussa voi joutua vapaa-aikaakin käyttämään asioiden opetteluun ja töiden tekoon riittävän hyvin, mutta äkkiä sitä oppii. Ilman opettajaakin. Sinä et muuta tarvitsisi kuin ison annoksen itsevarmuutta ja taistelutahtoa, sellaista asennetta että minähän opin perkele, menen vaikka läpi harmaan kiven.

Vierailija
51/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:34"]

Pistä blogi pystyyn, ja julkaise vaikka omia sarjakuvia. Idealla on tässä taidemuodossa suurempi merkitys kuin teknisillä ansioilla. Vuoden päästä sinulle olisi näin jo kertynyt aimo läjä referenssiä, johon viitata työnhaussa.

[/quote]

Ymmärrän että minun täytyisi tuoda itseäni näkyville. En nyt välttämättä sarjakuvilla, mutta portfolio täytyisi ainakin luoda. En usko että pystyisin sarjakuvilla tai kuvituksilla itseäni elättämään, joten siksi haaveilen graafikon työstä. Ap

Vierailija
52/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sinne amkiin kuitenkin. Pohjakoulutuksesta on sulle opinnoissa hyötyä, osaat ainakin alkeet jo joten pääset nopeasti kärryille jos pääset opiskelemaan. Ja tee itse, omatoimisesti juttuja. Tee itsellesi nettisivut, soita pikkufirmoihin ja tarjoudu tekemään nettisivuja / käyntikorttien taittoa niille. Sillä tavalal sulle kertyy jotain näytettävää kun sitten jossain vaiheessa haet muita töitä tai ryhdyt freekuksi.

Vierailija
53/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:35"]

Ja toi oli hyvä idea jos keksit jonkun sua kiinnostavan yhdistyksen,niin voisit ilmottautua vapaaehtoiseksi suunnittelijaksi.Tekisit sitä mitä osaat ja saisit työkokemusta.T.9

[/quote]

No tuossakin on ihan ideaa. Saisi ainakin näyttöä CV:hen. Ap

Vierailija
54/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole Pekka Halonen minkä kävit?Jos on,niin se on riittävä pohja jopa maisteriopintoihin....

Vierailija
55/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ensimmäisenä lukuvuotena näki selvästi ketkä oli niitä parhaita. Nämä pääsivät suoraan valmistumisesta huippuduuneihin. Loput valmistui työttömiksi ja vaihtoi alaa, tyhmimmät lähti opiskelemaan lisää jääden lopullisesti työttömäksi.

Vierailija
56/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut jossain Pohjois-Suomessa,niin Ehkä sulla on mahikset selvitä toisen asteen koulutuksella työelämässä.Siellä ei oo niin iso tunku alan ihmisiä.Mutta onko töitä?

Vierailija
57/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:37"]

Mitä erityisesti haluaisit tehdä graafisella alalla; nettisivuja, taittoja, yritysilmeitä? Yritä miettiä ensin tarkalleen mitä haluat tehdä ja sitten mitä taitoja tarvitset saavuttaaksesi tavoitteesi. Netissä on nykyään paljon alan tutoriaaleja, ja voisit esimerkiksi kokeilla taitojasi sitten vaikka Crowdspringsin tai 99designsin kaltaisessa crowd sourcing paikassa. Pääasia on, että teet harjoitustöitä jotta saat hommiin tuntumaa ja kokeumusta ja portfolioon täytettä.

[/quote]

Taitot ja yritysilmeet ehkä olisi lähinnä sitä mitä haluaisin tehdä. Kaikkein eniten haluaisin tehdä kuvituksia, mutta tiedän etten pelkästään kuvituksilla pystyisi itseäni elättämään.

Tuossa tuli ihan uutta tietoa minulle, kiitos. Tutustun nuihin sivuihin. Ap

Vierailija
58/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tällä alalla koulut on toissijaisia, tärkeintä on osaaminen. Siis tottakai joku tutkinto on hyvä olla, mutta kaiken mitä olen itse ammatistani oppinut, olen oppinut työelämässä. Ja oikeasti sitä pitää vaan itse tehdä ja piirtää ja piirtää, sitä ei koulu sulle kädestä pitäen opeta. Voit mennä vaikka työväenopiston piirustuskurssille, se on tietenkin ihan eri asia kuin piirtää sitten niitä logoja ja käyntikortteja, mutta se harjaannuttaa sun visuaalista silmää ja käden liikettä.Oikeasti koulussa opit softat ja varmasti jotain hyödyllisiäkin taitoja, mutta työnantajia kiinnostaa se mitä osaat eli käytännössä ne sun työnäytteet, ei juuri muu.

Eli neuvoisin kuten muutkin vaan työntämään jalkaa johonkin väliin, tarjoutumaan tekemään ensin ilmaiseksi töitä (jollekin yleishyödylliselle kohteelle, joka ei tee voittoa) ja sitten halvalla, jos ihan omin päin puuhastelu ei sua tarpeeksi motivoi. Sitten kun olet oikeasti ammattilainen ja osaat hommasi, pyydät tietysti asianmukaisen korvauksen. Tsemppiä! t. graafinen suunnittelija 

Vierailija
59/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:37"]

En haluaisi masentaa, mutta graafikoiden työtilanne on aika surkea. Itsellä kaksi tuttua graafikkoa ja toinen jäi juuri työttömäksi ja epäilee, että ei enää ikinä saa alan töitä (10 v. töissä ollut ja ammattitaitoa löytyy). Totsei, että freelancereita on paljon ja niin alalla nykyään toimitaan. Toisella tutulla on oma toiminimi ja tekee siis freelanerina ja raskasta on hommata asiakkaita samalla kun tekee töitä

[/quote]

Itsellänikin on graafikkoja tuttuina. Olen ilmeisesti saanut liian ruusuista kuvaa, kun kaikilla heillä on ollut töitä riittämiin ja tuntuu että ei ole mitään ongelmaa. Ap

Vierailija
60/68 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:45"]

Kuulkaas nyt.Kehotatte jotain itseopiskelua ...visuaaliset alat on ihan ammatteja ja kyllä niissä koulutuksella vaan on väliä.Tuskin ehdotatte ketään opiskelemaan vaikka kirjanpitäjäksi tai opettajaksi netin ohjeilla?

[/quote]

Kyllä moneen ihan oikeaan ammattiin voi opetella netin ohjeilla. Esim. itse olen ollut jo 15 vuotta it-alalla, ja olen vaativassa asiantuntijatyyössä. Minkään sortin tutkintoa minulla ei ole, olen ihan itse opiskellut lapsesta asti. Osaaminen se on joka merkkaa, ei jotkut koulut.