Huono graafinen suunnittelija, mikä neuvoksi?
Olen aikaa sitten valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi. Hankalan elämäntilanteen takia opiskelu meni miten meni, enkä nyt oikeastaan osaa mitään. Olen ollut muissa töissä nyt pari vuotta, mutta veri vetää graafiseen suunnitteluun. Kukaan ei tule palkkaamaan minua tällä osaamisella ja nollatyökokemuksella.
Joten, osaatteko neuvoa miten tästä voi edetä? Kuinka olisi mahdollista lisäopiskella? Miten olisi mahdollista päästä alalle kun on tutkinto, muttei yhtään osaamista?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:12"]
Miten sä oot päässyt koulun opetuksesta, kokeista, näyttökokeista (kai näitä visuaalisella alalla on??), jos et kerran osaa omien sanojesi mukaan mitään? Ei kai sun samaa koulua täydy toiseen kertaan käydä läpi. Mitä hyötyä kurssistamisesta voisi olla?
[/quote]
Hyvin moni pääsi läpi sillä, että palautti edes jonkinlaisia tehtäviä. Näyttökokeista minulla ei edes ole kunnon muistikuvia, mutta melko heppoisin perustein niistäkin pääsi läpi.
Kurssittamisella oppisin enemmän ja kertaisin vanhaa. Tuntuu että ainoat asiat mitä koulussa minulle kehittyi, oli kyky tunnistaa hyvä suunnittelu huonosta. En juuri ymmärrä käytettyjä ohjelmistoja tai painotöiden teknisiä vaatimuksia yms. Osaan piirtää ja suunnitella käsin, mutta koneella tehdessäni kaikki on kankeaa. Ap
Luovalla alalla ei pärjää ilman lahjoja. Nämä on juuri niitä töitä , joilla ei pärjää sillä että on muodollisesti pätevä, pitää myös osata tehd työnsä. Miten olet alalle päätynyt jos et ole luova?
Onko ongelmat teknisessä osaamisessa vai kuvallisessa ilmaisussa, ns. taiteellisessa silmässä? Ensimmäistä on helppo petrata, rupeat vain tuottamaan monipuolista materiaalia eri ohjelmilla niin taidot karttuvat, opit työkalut, kikat ja niksit. Jos visuaalinen näkemys puuttuu, sitä on ehkä vaikeampi oppia alusta pitäen, mutta tarkkailemalla hyviä esimerkkejä ja aktiivisesti kiinnittämällä huomiota miten tekijä olisi voinut koostaa työnsä on hyvä tapa oppia lisää. Sitten vain kone auki ja oma versio tulille. Tällä saa myös teknisiä taitoja paremmaksi ja täytettä portfolioon, vaikka kyseessä ei olisikaan mikään "oikea" julkaistu materiaali. Tarkkaile töissä perusruudukkoa, kompositiota, värienkäyttöä, fonttien keskinäisiä kokoja, paksuuksia ja tyyppejä. Jne. Itse saman tuottaminen on avaintoiminto.
Tärkeimpänä taitona kuitenkin piirrä paljon. Tussilla - tästä saat varmuutta viivaan. Hyvät piirtotaidot auttavat tuotteiden luonnostelussa, nopeassa iteroinnissa ja loppujen lopuksi johtavat yleensä parempiin suunnitelmiin.
Sitten vain harjoittelupaikkoja ja töitä hakemaan. Oma ensimmäinen harjoitteluni oli isossa kansainvälisessä firmassa, jossa brändin graafiseen ilmeeseen liittyen heillä oli monta sataa sivua referenssiä, esimerkkejä ja sääntöjä aina fonteista kompositioon, värien käyttöön, materiaalien visuaaliseen ilmeeseen ja valokuvien tyyliin. Ja valmiit värimaailmat ja tyylit. Tämä oli erinomainen tilaisuus oppia yritysten graafisen ilmeen luomisesta sisäpiiriläisen näkökulmasta. Sain harjoittelupaikan käsivarapiirustuspainotteisella portfoliollani, vaikka silloin minulla oli vain muutama julkaistu työ harrastusseurajuliste- ja paikalliskuoron levy -tasolla ja yksi kilpailuvoitto olemattoman tuotteen suunnittelusta. Loput olivat omia hiekkalaatikkotöitäni portfoliossa.
Terv. Nykyinen arkkitehti/tuotesuunnittelija/piirustuksenopettaja
Onnistuisko oman yrityksen kautta niin, että teet näytteitä osaamisestasi. Silloin tutkinnolla ja työkokemuksella ei ehkä ole niin suurta merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:24"]Onnistuisko oman yrityksen kautta niin, että teet näytteitä osaamisestasi. Silloin tutkinnolla ja työkokemuksella ei ehkä ole niin suurta merkitystä.
[/quote]
Jäikö sinulla apn viesti lukematta?
En kyllä ainakaan lähtisi omaa firmaa perustamaan, jos minulla ei olisi raudanlujaa osaamista taustalla.
Löytyisikö apua esim. aikuiskoulutuspuolelta jonkinlaisten kurssien muodossa?
Pienet yritykset/yhdistykset ottaa aika usein mielellään harjoittelijoita. Pääsee väsäämään vaikka minkäsortin julistetta ja flaijeria ja siitä taas saa työkokemusta ja näyttöä.
Jos oot työtön niin työkokeiluun johonkin mainostoimistoon... Jos oot tamperelainen niin googleta mediapaja. Eiköhän vastaavia ehkä löydy muistakin kaupungeista...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:24"]
Onnistuisko oman yrityksen kautta niin, että teet näytteitä osaamisestasi. Silloin tutkinnolla ja työkokemuksella ei ehkä ole niin suurta merkitystä.
[/quote]
Niin siis en osaa mitään, joten eipä ole näytettävää. Ihan simppelit asiat luonnistuu, logot, pienet mainokset ja mainosjulisteet, mutta niistä näkee heti ettei ole mikään vahva ammattilainen kyseessä.
Tiedän että minun täytyy vapaa-aikanani harjoitella ja opiskella kovasti, mutta parhaiten oppia tulisi koulussa. Ap
Niin AP siksi mä just aiemmin kysyinkin sun pohjakoulutusta?
oho sorry huomasin vasta nyt että et oo työtön. No jos semmonen kausi joskus yllättää niin...
T: 7
Pistä blogi pystyyn, ja julkaise vaikka omia sarjakuvia. Idealla on tässä taidemuodossa suurempi merkitys kuin teknisillä ansioilla. Vuoden päästä sinulle olisi näin jo kertynyt aimo läjä referenssiä, johon viitata työnhaussa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:27"]
Mikä tutkinto,AMK?
[/quote]
Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, graafinen suunnittelija. Eli toisen asteen koulutus. Amk koulutusta en edes uskalla haaveilla näillä tiedoilla. Ap
Ja toi oli hyvä idea jos keksit jonkun sua kiinnostavan yhdistyksen,niin voisit ilmottautua vapaaehtoiseksi suunnittelijaksi.Tekisit sitä mitä osaat ja saisit työkokemusta.T.9
Mitä erityisesti haluaisit tehdä graafisella alalla; nettisivuja, taittoja, yritysilmeitä? Yritä miettiä ensin tarkalleen mitä haluat tehdä ja sitten mitä taitoja tarvitset saavuttaaksesi tavoitteesi. Netissä on nykyään paljon alan tutoriaaleja, ja voisit esimerkiksi kokeilla taitojasi sitten vaikka Crowdspringsin tai 99designsin kaltaisessa crowd sourcing paikassa. Pääasia on, että teet harjoitustöitä jotta saat hommiin tuntumaa ja kokeumusta ja portfolioon täytettä.
En haluaisi masentaa, mutta graafikoiden työtilanne on aika surkea. Itsellä kaksi tuttua graafikkoa ja toinen jäi juuri työttömäksi ja epäilee, että ei enää ikinä saa alan töitä (10 v. töissä ollut ja ammattitaitoa löytyy). Totsei, että freelancereita on paljon ja niin alalla nykyään toimitaan. Toisella tutulla on oma toiminimi ja tekee siis freelanerina ja raskasta on hommata asiakkaita samalla kun tekee töitä
Millaiseen graafiseen suunnitteluun olet erikoistunut? Itselle kävi samalla tavalla, osittain epätasalaatuisen opetuksen takia, mutta löysin heti valmistumisen jälkeen elämääni muuta.
Vaihtoehdot lienee joka tapauksessa nämä:
A) opiskele uudestaan
B) opiskelet kotona omatoimisesti ja työskentelet sellaisissa paikoissa joissa ei tarvitse kummoista osaamista (yleensä kaupungilta/kunnalta)
C) vaihdat alaa
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:30"]
En kyllä ainakaan lähtisi omaa firmaa perustamaan, jos minulla ei olisi raudanlujaa osaamista taustalla.
Löytyisikö apua esim. aikuiskoulutuspuolelta jonkinlaisten kurssien muodossa?
[/quote]
Kursseja olen etsinyt vaikka kuinka, mutta en ole onnistunut löytämään graafisen suunnittelun kursseja täältä pohjoisesta. En sitten tiedä olisiko mahdollista käydä joillain tunneilla ammattikoulussa. Jos jollakin on tietoa tällaisesta, niin arvostaisin kovasti jos kertoo kokemuksistaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:09"]
Varmaan tarkoitettiinkin kertaamista.Onko AP sun kurssikaverit sun koulutuksella työllistynyt alalla kuinka hyvin?
[/quote]
Kertaaminen olisi ihan hyödyksi. Muutama on työllistynyt ihan tällä peruskoulutuksella toiset muutamat on opiskellut lisää ja työllistyneet ja sitten on iso osa jotka on vaihtanut alaa. Ap