Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne kun ostaa XS/S -kokojen vaatteita ja...

Vierailija
07.08.2015 |

...menee kassalle ja ajattelee, että laiha ja laittautunut vaatemyyjä varmasti naauraa sisäisesti: "Ei tommonen läski voi mihinkään S-koon vaatteisiin mahtua!"

Mitä kokoa oikeasti laihat käyttävät, kun kerran minä pullukka löllykkä olen S-kokoa, osassa vaatteista jopa XS-kokoa..?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä pienikokoisella ole Suomen vaatekaupoista paljon ostettavaa. Hyvin harvoin löytää kauniisti istuvia vaatteita, eli ulkomaan matkoilta pitää vaatteet hankkia tai sitten teettää. N155/47

Vierailija
22/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:24"]

Kerropa nyt sitten pituus ja paino. Ja ikä.

[/quote]

171/60. 22v. Ei minusta tämän kokoisen pitäisi mahtua XS-kokoon... Kai se on sitten niin, että nykyinen XS on entisaikojen M-L. t. ap

[/quote]

Kyllä mä olin jo 20 vuotta sitten xs/s, 88-65-92, tosin vähän lyhyempi ja kevyempi kuin sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

171/60. 22v. Ei minusta tämän kokoisen pitäisi mahtua XS-kokoon... Kai se on sitten niin, että nykyinen XS on entisaikojen M-L. t. ap

[/quote]

no voi hohhoijaa. laihduitko ne 10 kiloa osittain aivoista?

Vierailija
24/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:22"]

Anteeksi että masennan mutta nyt vaatteissa, varsinkin gina tricot, on tosi isot koot! Olen itse lihava, kokoa 48 tms mutta gina tricotin topeista menee L-kokokin hienosti.

[/quote]

Jep samaa kokemusta. Tosin mulla on sopivia vaatteita M-XL, hm:lla ja lindexillä oon yleensä M-kokoa ja bikbokilla ei mene edes L-koko.

Vierailija
25/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]

Ei pitäisi. Minkä sääntökokoelman mukaan? Miksi vatvot tätä asiaa? Vai onko sulla joku syömis- tai kehonkuvan häiriö?

[/quote]

Mitä kokoja oikeasti laihat eli tyyliin 170/50 -kokoiset sitten käyttävät??

Ja no ehkä mulla on vaikeuksia hahmottaa kroppaani, olen ollut normaalipainon ylärajoilla oleva pullukka koko ikäni ja nyt sitten laihtunut. T. ap

Vierailija
26/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykymuodin mukaan kaikki on isoa, löysää ja päällä roikkuvaa! Tarkoituksella

T. Jo tähän muotiin lopen kyllästynyt xs, joka haluaisi vyötärön jo viimein pääsevän esille....

Vierailija
27/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikkien oletetaan olevan tasapaksuja ja tanakoita, kuitenkin lättäperseisiä. Siksi vaatteet eivät istu, jos on yhtään siitä poikkeava kroppa.

Minullakin vyötärö 65cm, mutta ison perseeni vuoksi S-koko ei todellakaan mahtuisi!

Vierailija
28/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vintagevaatteita. Noilla mitoilla joudut niistä ottamaan ne oikeat, M-L koon vaatteet. Nykyisin vanity sizingin ansiosta läskitkin mahtuvat S-kokoon...

Vierailija
29/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humble brag...

Vierailija
30/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaa, nyt mä tajusin. Luulin, että pilailit noilla mitoilla. Sä olet sokea ulkonäöllesi. Laihtumisen myötä ei peilikuvasi ole muuttunut, ja sitten kaupassa yllätyt. Mulle kävi aivan samoin, kun tipautin 15 kiloa.En nähnyt sitä peilistä, ja ihmettelin mitä muut horisee. Ja otin vaatekaupassa vielä pari vuotta jälkeen pukukoppiin aivan liian isoja vaatteita sovitettavaksi.

Ikävä kyllä nyt on päinvastoin :/

Vierailija
31/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:35"]

Osta vintagevaatteita. Noilla mitoilla joudut niistä ottamaan ne oikeat, M-L koon vaatteet. Nykyisin vanity sizingin ansiosta läskitkin mahtuvat S-kokoon...

[/quote]

Kyllä ap:n mitoilla mahtuu vintage-vaatteistakin se s/36, jos tehdastekoisista puhutaan. T. Harrastaja.

Vierailija
32/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

"Vanity sizing". Kuule, noille kokoluokituksille (S,M,L) ei ole olemassa mitään universaaleja mittoja, vaan ne mitoitetaan kuluttajien keskimääräisen koon perusteella. Kun ihmiset ovat isompia - myös pitempiä - totta kai vaatteetkin ovat isompia. Mikä tässä on nyt sitä "vanitya", selitätkö? Kyllä 90-luvullakin oli selvä ero kaupan vaatteiden ja kirpparilta löytyvien esim. 50-luvun vaatteiden välillä. Esim. minä en voi kuvitellakaan ostavani mitään vanhoja takkeja, koska mulla on pitkät kädet ja niissä todella lyhyet hihat.

Vierailija
33/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:36"]

Aaaa, nyt mä tajusin. Luulin, että pilailit noilla mitoilla. Sä olet sokea ulkonäöllesi. Laihtumisen myötä ei peilikuvasi ole muuttunut, ja sitten kaupassa yllätyt. Mulle kävi aivan samoin, kun tipautin 15 kiloa.En nähnyt sitä peilistä, ja ihmettelin mitä muut horisee. Ja otin vaatekaupassa vielä pari vuotta jälkeen pukukoppiin aivan liian isoja vaatteita sovitettavaksi.

Ikävä kyllä nyt on päinvastoin :/

[/quote]

Mullakin näytti peili raskauksien jälkeen jonkin aikaa sotanorsua, vaikka bmi 20. Valokuvissa jostakin syystä näkyi oikea koko paremmin.

Vierailija
34/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:37"]

[/quote]

Kyllä ap:n mitoilla mahtuu vintage-vaatteistakin se s/36, jos tehdastekoisista puhutaan. T. Harrastaja.

[/quote]

Oikeastiko? Olen kuvitellut, että vintagevaatteissa on naisellisempi mitoitus kuin nykyisissä vaatteissa.

Vaikea kuvitella, että ap:n vyötärömitalla mahtuisi S-kokoon.

Vierailija
35/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli AP on ollut vähän pullukka ja pukeutunut silloin liian isoihin vaatteisiin, piilotellut kroppaansa?

Nyt sitten laihtumisen jälkeen mennyt vaateostoksille etsimään sopivia vaatteita ja hämmästynyt, että voi pukea pientä kokoa. Siihen kyllä tottuu, kun tarpeeksi shoppaa, usko pois!

Vierailija
36/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyhän sovittamassa Mangon xs-kokoja. Jos ne ovat oikeasti sopivia, olet xs-kokoa.

Vierailija
37/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:37"]

[/quote]

[/quote]

Oikeastiko? Olen kuvitellut, että vintagevaatteissa on naisellisempi mitoitus kuin nykyisissä vaatteissa.

Vaikea kuvitella, että ap:n vyötärömitalla mahtuisi S-kokoon.

[/quote]

Kyllä 65-senttisellä vyötäröllä mahtuu tehdastekoisii  s-kokoisiin 60-70-lukujen vaatteisiin, sehän on varsin kapea vyötärö. 50-luvulla monet käyttivät korsettia, mutta aika harvoin niin vanhoihin vaatteisiin edes törmää. Yleisempää on, että vintage-vaatteet kiristävät tisseistä, ne ovat paisuneet hurjasti nykysukupolvella.

Vierailija
38/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun on 160/50 kokoisena oikeasti välillä vaikea löytää hyvänkokoisia vaatteita, koska kaikki xs-kokoisetkin ovat välillä todella suuria.

Vierailija
39/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:31"]

Koska nykymuodin mukaan kaikki on isoa, löysää ja päällä roikkuvaa! Tarkoituksella

T. Jo tähän muotiin lopen kyllästynyt xs, joka haluaisi vyötärön jo viimein pääsevän esille....

[/quote]

Totta. Ja tämä oversize-muoti, boyfriend-farkut ja leveät, lyhyet paidat ei sovi kuin hoikille/siroille. Lasketut hartiat puseroissa sopii kapeaharteiselle ja terävä olkapäiselle, ei pullukalle. Eikä nuo oversize neuletakitkaan ole tuhdimman vaatteita, ne näyttää valtavilta, ihan kuin teltta päällä. Sama muuten ponchojen ja viittojen kanssa, jotka on taas muotia. Hoikalla näyttää hyvältä, pullukalla ei niinkään. Harmittaa.

160/80

Vierailija
40/49 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä törmännyt saman valmistajan esim. Espritin vaatteisiin, joissa xs on väliin todella pieni ja välillä todella suuri, enemmänkin kokoa m. Olen 156 cm/42 kg ja käytän xs ja 32 kokoa, jos on tarpeeksi pieni. Joskus myös 34 saattaa olla ok. Joudun kyllä usein lyhennyttämään hihoja tai helmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä