Kertokaa perusteellisesti miten kissa muuttaa elämää!
Olen siis aikeissa hankkia kissa, olen lukenut paljon kissoista mutta nyt haluaisin kuulla ihmisten omakohtaisia kokemuksia miten kissa talossa muuttaa elämää. Siis sellaisia mitä ei voi muuten tietää kun kokemuksesta vasta on se kissa. Ei mitään että rahaa palaa jne sehän on ilmiselvää mutta tuliko kissan mukana jotain odottamatonta ? Kiitos :)
Kommentit (68)
Meillä 2 kattilaa. Ei tuhoja, vaikka pentuina otettiin. No, toinen hyökki vauvana miehen varpaisiin öisin :)
Toinen kissoista on persialainen; suosittelen lämpimästi. Erittäin ihmisrakas ja lempeä rotu. Jotenkin nöyrä ja tottelevainenkin. Jos kissa havaitaan kielletyssä paikassa, esim. sänky, niin sormia napsauttamalla lähtee. Jos intoutuu kynsimään väärää kohdetta, naps, ja kissa lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:40"]Meillä 2 kattilaa. Ei tuhoja, vaikka pentuina otettiin. No, toinen hyökki vauvana miehen varpaisiin öisin :)
Toinen kissoista on persialainen; suosittelen lämpimästi. Erittäin ihmisrakas ja lempeä rotu. Jotenkin nöyrä ja tottelevainenkin. Jos kissa havaitaan kielletyssä paikassa, esim. sänky, niin sormia napsauttamalla lähtee. Jos intoutuu kynsimään väärää kohdetta, naps, ja kissa lopettaa.
[/quote]
Persut on ihana rotu, mutta niitä pitää päivittäin harjata ja silmät puhdistaa myös päivittäin ettei tule silmätulehdusta. Mikään ei ole ryytyneempi näky kuin sottainen persialainen.
Meillä on brittiläinen lyhytkarva eikä se kyllä ole tapetteja tuhonnut. Hepulipäissään joskus raapii huonekaluja mutta kieltämällä lopettaa.
Sisäkissaa haluava ei voi laskea kissaansa ulos koskaan, ettei se oppisi siihen.
Jos kissa on monivaivainen niin voi mennä öitä valvoessa, kokeillessa uusia hoitokeinoja todetakseen, että ei helpota, ravaamista lääkärissä. Tarkoitan nyt vaikkapa moniallergista kissaa, en mitään kituvaa raukkaa.
Oma kissani jouduttiin lopettamaan jokunen aika sitten, ja nyt olen tietysti surun murtama syvällä sisimmässäni mutta samalla hirveän raskas hoitotaakka putosi hetkeksi harteiltani.
Saat varautua siihen, että juuri kun olet raskaan päivän päätteeksi kellahtanut sängylle ja ottanut täydellisen asennon, tulee kissa ilmoittamaan, että hiekkalaatikko on putsausta vailla tai tarvitsisi ruokaa. Aamulla kissa usein päättää, että neljältä on hyvä aika saada lisää ruokaa ja tekee sen selväksi rääkymällä kuin viimeistä päivää. Kissan unihetkistä tulee luksushetkiä, joina saat olla hetken ihan rauhassa ja keskittyä itseesi. Oma kissani ainakin oli erittäin äänekäs tapaus ja jos se ei rääkynyt ruoaka ja ilmoitellut vessahädästä niin sitten se ainakin seurasi kuin hai laivaa ja kärkkyi joka ikistä suupalaani ja höristi korvia jokaiselle rapinalle ja tuli pyörimään jalkoihin.
Mutta siitä huolimatta kissa on maailman ihaninta seuraa. Mutta kyllä kissataloudessa tulisi olla ihan vähintään 2 huonetta, koska välillä on pakko saada edes hetken rauha ja eristää kisu eri huoneeseen rauhoittumaan. Ja tarvitseehan se tilaakin mielellään.
Toki minulla on kokemusta vain tuosta duracell-kissasta.
Perheessämme on ollut kissoja "aina", tunnen siis monta henkilökohtaisesti:
Jokaiselle kissalle olen alusta pitäen opettanut sanan "Ei!", ja jokainen sen merkityksen on oppinut tuntemaan. Siis napakka "Ei" kun kissa vaikka yrittää pöydälle tai kirjahyllyyn tai muuhun kiellettyyn paikkaan. Käytän sanaa TOSI säästeliäästi. (Ja aikuisille kissoille ei enää juuri tarvitsekaan, koska tietävät mikä on "ei")
Kissa on erittäin älykäs eläin ja oppii - puhumattakaan siitä, että se osaa opettaa myös sinua... Mutta se on taas toinen juttu!
Kissanpäiviä sinulle!
Hyvä että olet lukenut kissoista etukäteen!
Mielestäni paras suomeksi ilmestynyt kirja on Helena Telkänrannan "Matka kissan mieleen". Siinä on paljon sellaistakin asiaa, joka on jopa kissaharrastajalle uutta.
Suosittelen kaikille, uusille ja "vanhoille" kissanomistajille!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:27"]Varaudu kissan yöllisiin hepulikohtauksiin ja ympäri asuntoa laukkailuun :D [/quote] Missä kohtaa näistä tälläsistä hepulikohtaksista pitäisi huolestua? Siis miten kissa näyttää että kaikki ei oo okei ? Tää huolettaa mua eniten etten huomaisi kissa hätää :/
[/quote]
Kissan omistaja kyllä erottaa "hepulikohtauksen" ja hädän. Trust me.
(Hepulikohtaus naurattaa sinuakin.)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:20"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:14"]No. Elämähän ei enää koskaan ole samanlaista. Et tunnistaisi peilikuvaasi jos katsoisit sitä nyt ja näkisit parin vuoden päähän kissa-aikaan. [/quote] Miksi ? :D
[/quote]
koska kissat. Sitä ei voi selittää. Se täytyy kokea.
[/quote]
Hahha, tää on ihan tosi!
T. Hullu kissa nainen
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:57"]Sisäkissaa haluava ei voi laskea kissaansa ulos koskaan, ettei se oppisi siihen.
[/quote]
Niin, meillä on käytössä kaulapanta, ennen valjaat . enää ei tarvitse edes narua kun laittaa vain kaulapannan niin kävelee pihalla vierellä ja jos lähen kauemmaksi niin nopeasti tulee perään :D en tiedä luuleeko olevansa narun päässä vai mitä..
[/quote]
Parhaan eläinsuojeluteon tekisit, jos ottaisit aikuisen kissan. Eikä tarvitse olla vanha. Oma kissani tuli meille, kun oli 3 v. Nyt on jo 9-vuotias lady. Hyvin on mennyt.
[/quote]
Komppaan. Itse adoptoin eläinsuojeluyhdistykseltä kaksi hylättyä kissaa. Kaltoin kohdelluista ja aroista kissoista on tullut luonamme elämästään nauttivia perheenjäseniä.
Joskus ajattelen niitä katsoessani, että kodin antaminen kissoille saattaa olla elämäni paras teko: en ole mitenkään "hyvä" ihminen, mutta tuli sentään jokin juttu tehdyksi oikein...
Et enää ikinä voi istua sohvallesi ilman että vaatteesi ovat yltä päältä karvoissa
Meillä on kaksi kissaa, toinen on jo vanhempi rouva, 14-vuotias itsepäinen oman tiensä kulkija. Mutta niin kiltti. Toinen nuori höpsöilijä. Vanhempi kissarouva katsoo aina tämän nuoremman perään. Meillä on oma piha, jossa nämä tytteliinit saavat kirmata. Molemmat ovat adoptoitu, toinen perheestä ja toinen eläinsuojeluyhdistyksestä. Ihania persoonia molemmat. Vieneet kaikkien perheenjäsenten sydämen.
No aloitan kehotuksella ottaa kaksi kissaa, samasta pentueesta. Kaksi menee siinä missä yksikin ja niistä on aivan valtavasti seuraa toisilleen. Tämä vie oikeasti sinulta paljon taakkaa siitä kissanhoidosta pois, kun ei tarvitse murehtia, että siellä se on taas istunut koko päivän yksin. Suosittelen vaikka lukemaan tästä aiheesta ja olemaan avoin asialle, koska se on kissan JA sinun kannalta hyvä ratkaisu :)
Mutta miten elämä on muuttunut? No, niistä joutuu tietenkin huolehtimaan ja matkustaminen on hankalampaa. Hoitopaikan löytäminen voi olla toisinaan haastavaa etenkin pidempiä matkoja varten. Kissat tuhoavat jonkun verran kotia, ei nyt mitään mieletöntä, mutta kyllä niitä kynnenjälkiä ja kaiveltuja multia on nähty useasti. Saattavat valvottaa sinua yöllä tai juosta rallia päältäsi juuri kun olet nukahtanut..
Olen hurahtanut täysin kissoihin. Kissojen hienoutta ei pysty täysin ymmärtämään ennen kuin hankkii oman kissan ja rakastuu sen ristiriitaiseen luonteeseen. Kissa on samalla maailman ärsyttävin ja hankalin, ja suloisin ja mahtavin pieni eläin. Kissassa hurmaavaa on juuri se, että sitä ei kiinnosta ja miten se elää elämäänsä itseään varten. Joku kuvaili kissoja hyväkkäiksi mikä oli mielestäni loistava termi.
Sanoisin että 5% ajasta kissat ärsyttävät minua ja kiristelen hampaitani niiden vuoksi, mutta 95% ihastelen sitä miten voi vaan olla noin suloinen ja täydellinen eläin olemassakaan..
Tämän kahden kissa-tytteliinit äiti jatkaa,; jos olet hyvä kissallesi, se on myös sinulle hyvä. Minä ostan kissoilleni parasta ruokaa, hemmottelee heitä ja rakastan. Kaikki hellyys tulee takaisin, mun kissat ovat kuin koiria kun ne niin on mun perään ( koska minä olen niiden perään). Kissa rakastaa takaisin, jos sinä rakastat niitä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:17"]Tämän kahden kissa-tytteliinit äiti jatkaa,; jos olet hyvä kissallesi, se on myös sinulle hyvä. Minä ostan kissoilleni parasta ruokaa, hemmottelee heitä ja rakastan. Kaikki hellyys tulee takaisin, mun kissat ovat kuin koiria kun ne niin on mun perään ( koska minä olen niiden perään). Kissa rakastaa takaisin, jos sinä rakastat niitä.
[/quote]
Anteeksi kirjoitusvirheet, olen iPhonessa
Varaudu siihen, että kun kissa pistää syliisi maate torkuille niin et voi lähteä siitä mihinkään ennen kisua. :D Ite en ainakaan henno liikkua mihkään jos kisu torkkuu sylissä, siinähän sitte pidättelen vaikka kusihätää niin kauan, että toinen lähtee menemään. :D
Ja niitä karvoja on sitte jokapaikassa. Sellasissakin mistä et kuvitellut ikinä niitä löytäväsi..
Kissa on mahtava, rasittava ja hyvin muuntautumiskykyinen eläin. Itse menevänä ihmisenä arvostan kissoissa myös sitä itsenäisyyttä, jonka pystyy säilyttämään ihan eri tavalla kuin jos esim. hankkisi koiran. Kissa pärjää kyllä omissa oloissaan päivänkin, kunhan kupissa on ruokaa, puhdasta vettä ja laatikko on putsattu. Siksi minua vähän naurattaa noi kommentit, että voit unohtaa matkustelun tms. Jos ystäväsi tai perheesi ei voi käydä katsomassa kissasi perään esim. Kerran päivässä ollessasi matkoilla, on kyllä varmasti hoitoloita tms. Ja kissaa ei tosiaan tarvitse viedä hoitoon jos olet yhden yön poissa, kissa itsekin nukkuu huomattavan osan vuorokaudesta. Itselläni on ollut aina kissoja ja en niitä ilmankaan enää osaisi elää. Pieni kehräävä karvapallero sulattaa sydämen uudelleen ja uudelleen, vaikka olisit sitä samaista karvapalleroa silitellyt jo 15 vuotta. :)
Kuten viestiketjustakin näkee, me kissaihmiset olemme aivan kissojemme lumoissa ja haluamme vain heidän parastaan ;) Tästähän on olemassa toteamuskin, että koirilla on isäntäväkensä ja kissoilla palvelusväkensä. Yhtä kaikki, kissat ovat täydellisiä, rakastettavia luontokappaleita ja kuten joku täällä jo aiemmin totesikin, kissa antaa sinulle takaisin kaiken sen hellyyden jonka sinä hänelle suot.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 02:19"]Poikaset ovat ekat vuotensa täyskaheleita ja tuhoavat ainakin huonekalut, verhot ja tapetit. Ota vanha kissa, jos sinulla ei ole pitkä pinna ;) [/quote] On mulla eläimissä aikas pitkä pinna kun ne vaan on niin söpöjä. Mutta tietty vanhakin kissa kelpaisi jos vaan luonne on sopiva ei sairauksia yms
[/quote]Parhaan eläinsuojeluteon tekisit, jos ottaisit aikuisen kissan. Eikä tarvitse olla vanha. Oma kissani tuli meille, kun oli 3 v. Nyt on jo 9-vuotias lady. Hyvin on mennyt.