JOS ET OLE PALKKATYÖSSÄ, SUSSA TÄYTYY OLLA JOTAIN VIKAA
Kommentit (28)
joo kyllä on minussa vikaa olen 41 vuotias nainen ja minulla on 6 kroonista sairautta ja eläkkeelle en pääse .
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:06"]joo kyllä on minussa vikaa olen 41 vuotias nainen ja minulla on 6 kroonista sairautta ja eläkkeelle en pääse .
[/quote]
Näin se vaan menee. Töihin kykenemättömät on työttömänä. Sekä henkisesti että fyysisesti kykenemättömät.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"]työ helpottaa niin monia asioita, suosittelen. mutta älä tee mitään ilman liittoa. paitsi PAM. pamia ei kiinnosta vittuakaan, muilla lakitiimi on huomattavasti hyökkäävämpi.
-m35
[/quote] No jaa. On kokemusta myös kuntapuolen ammattiliitosta. Ei kannata liityä jäseneksi, paitsi kassaan.Lakimies ei hoitanut asioitamme mitenkään, vaikka työnantaja myönsi irtisanomiset laittomiksi.
Täälläkin huomaa että työttömät jurnuttaa palkoista niin paljon että olkoot ilman ja toivottavasti hallitus kiristää työttömyyskorvauksia ja sosiaalietuuksia niin että alkaa normipalkat kelpaamaan. Mieheni on metallialalla: tuntipalkka 14e, minä hoitaja: tuntipalkka 11e. Molemmilla voisi olla vielä paljon huonompikin palkka. Minun palkkani pelastaa kuntatyönantaja ja miehen palkkaa nostaa vaativat työt. Meneekö kaikki tessin mukaan? Miehellä joo, minulla ei. En esim. saa lakisääteistä ruokataukoa pidettyä useinkaan. En voi sanoa muuta kuin että ei voi mitään, paska nakki. Mieluummin huonoissakin töissä kuin työtön.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:22"]Olen palkattomassa harjoittelussa oleva opiskelija, joten en ole kunnon ihminen. :( Työnantajani kaiketi on sitten kunnollinen, kun ei maksa tälle kunnottomalle palkkaa. Voi kyynel.
[/quote]
Harjoittelijalle ei tarvitse maksaa. Et voi ottaa mitään vastuuta työstä. Vastuusta maksetaan. Siksi se Pekka Peräkin siellä käräjillä on.
Jos työnNtaja on njoku pihi niin hänessä on vihi.
Onko näitä työttömyydestä toistuvasti provoilua yrittäviä enemmän kuin tämä yksi työttömyyshullu? Liitämmekö hänet ikäerohullun eli "ikiksen" ja muiden palstan pakkomielteisten jankuttajien luettelon jatkoksi?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:49"]
Kaikki, keillä on hitusenkaan älliä päässä, on töissä. Työttömyys on tyhmien sairaus. Sääli vain, että sitä tuetaan turhan hyvin. Työttömyystuet voisi puolittaa.
[/quote]
Sulla toi älypuoli on kyllä todella vähissä. Et taida osata lukeakaan, ainakaan sanomalehtiä tai niiden nettiversioita. Taitaa 7-päivää olla ainut, mikä käsissäsi kuluu.
Voisit joskus koittaa lukea vaikka Kauppalehteä:
Suomi kärsii investointi- ja kysyntälamasta. Jos ongelmaan ei puututa, se voi periaatteessa kestää ikuisesti.
Suomessa on edessään suurtyöttömyys ja pitkään kaksinumeroisena pysyttelevä työttömyysaste, jos talouspolitiikka jatkuu samanlaisena, kirjoittaa Jussi Ahokas, väitöskirjaa Itä-Suomen yliopistossa valmisteleva tutkija ja Suomen sosiaali ja terveys ry:ssä työskentelevä pääekonomisti.
Raha ja talous -blogissa hän kirjoittaa, että Suomen talous kärsii nyt ensisijaisesti investointi- ja kysyntälamasta. Sen juuret ovat globaalissa finanssikriisissä ja eurokriisissä. Lama on seurausta yritysten, sijoittajien ja kotitalouksien talousluottamuksen heikkenemisestä.
Tutkijan mukaan investointilama voi periaatteessa kestää ikuisesti.
”Jos esimerkiksi julkinen valta toimillaan kiristää taloutta ja imee sieltä verotuksen kiristämisen ja kulutuksen vähentämisen kautta ostovoimaa, yritysten ja sijoittajien voitto-odotukset jatkuvasti laskevat. Myös kotitaloudet pysyvät varovaisina kulutuksen ja velanoton suhteen”, Ahokas kirjoittaa.
Ahokas huomauttaa, että investoinnit ovat reaalitaloutta pyörittävä moottori, jonka sakkaaminen tuntuu nopeasti työmarkkinoilla.
Investoinnit ovat tärkeitä, koska ne synnyttävät talouteen usein velkarahalla rahoitettuja uusia tulovirtoja. Niiden kertausvaikutus aktivoi kulutusta ja kulutushyödykkeiden tuotantoa.
”Kun investoinnit supistuvat ja talouden investointiaste laskee, myös tuotanto vähenee ja samalla työvoiman kysyntä heikkenee.”
Tuoreet kesäkuun työttömyysluvut osoittivat työttömyyden lisääntyneen entisestään.
Tutkija ei ylläty, koska kehitys on ennustettavissa, kun vertaa investointi- ja työttömyysasteen kehitystä aiempina vuosina. Kun investointiaste on kasvanut, työttömyysaste on laskenut ja toisinpäin.
Tutkija mukaan talousluottamuksen voi palauttaa kasvattamalla kotitalouksien ja yritysten tulovirtoja.
Ahokas suositteleekin työttömyyden lääkkeeksi aktiivisempaa kysynnänsäätelypolitiikkaa ja ekspansiivista, elvyttävää investointi- ja finanssipolitiikkaa.
”Valitettavasti talouskuripolitiikka on kuitenkin juurtunut niin vahvasti päätöksenteon rakenteisiin ja päättäjien mieliin, ettei tämänkaltaiselle politiikalle ole nyt mahdollisuuksia."
Hallitus, kuten edellinenkin, pyrkii puuttumaan Suomen ongelmiin rakenteellisilla toimilla. Perusteena on se, että työttömyys johtuu työvoiman huonosta liikkuvuudesta tai liian korkeista palkkavaatimuksista.
Ahokkaan mukaan on kuitenkin vaikea osoittaa, että nämä syyt selittäisivät työttömyyttä paremmin kuin investointiasteen muutokset.
Työttömyyden vähentämiseksi on puututtava investointi- ja kysyntälamaan, Ahokas painottaa.
Tai ehkei sun kannatakaan lukea. On ehkä kivempi, että se omalle kohdalle sattuva työttömyys tulee yllätyksenä kuin että pelkää sitä jatkuvasti.
[/quote]
Valitettavasti en joudu työttömäksi, vaan tienaan leipäni jatkossakin. Fiksu on töissä ja fiksulla on myös suunnitelma kaiken varalle