Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys vai 'väärän alan' määräaikainen työ?

Vierailija
06.08.2015 |

Apua en tiedä mitä tehdä, joten ajattelin kysyä muiden mielipiteitä? Olen FM ja haluaisin ns. oman alan töihin, joita on vähän. Olen hakenut yhteen työkkärin koulutukseen ja lisäksi minulla on yksi vuorotteluvapaan sijaisuuden paikka, joista en ole vielä kuullut mitään. Olen myös hakenut täysin toisen alan töihin ja olisin mahdollisesti saamassa niitä. Tämä toisen alan työ on määräaikainen sopimus, joka sitoisi minua ensi kevääseen. Ottaisitteko väärän alan töitä vastaan vai yrittäisittekö pysyä oman alan työnhaun parissa? Aluksi olin sitä mieltä, että voisin mennä määräajaksi toiselle alalle, mutta nyt olen sitä mieltä, että en ottaisi näitä töitä vastaan vaan pyrkisin pääsemäänoman alan töihin, vaikka joutuisin olemaan työtön kauemmin. Jos otan määräaikaisen työn vastaan se vain lykkäisi ongelmaani, olisin taas vuoden kuluttua samassa tilanteessa. Tämän syyn takia olen päättänyt olla ottamatta vastaan väärän alan töitä, mutta onko tämä nyt se oikea vaihtoehto?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin paljon mieluummin minkä tahansa työn, kun työttömyyden.

Vierailija
2/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloudellisesti yks hailee, koska joku saa sen pätkän joka tapauksessa. Tee siis vain miten itse parhaaksi koet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen ehdottomasti. On parempi kuin tyhjä aukko CV:ssä.

Vierailija
4/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaan ottaa mitä työtä saa. FM:llä ei ehkä ole koskaan "oman alan" töitä.

Vierailija
5/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen ehdottomasti. Ja kai siitä työstä nyt enemmän maksetaankin kuin kotona makaamisesta. Ja jos et saakaan koskaan oman alan töitä niin hyvä että on edes työkokemusta "väärältä alalta".

Vierailija
6/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä että onko tämä "väärä" ala edes jossain määrin järkevä työllistäjä. Jos se on akateemisille sopivaa työtä, sitten se on hyvä vaihtoehto. Mutta jos se on jokin ihan hanttihomma, sitten ei kannata. Mutta jos oman alan työn löytäminen pitkittyy, täytyy kohdata tosiasiat eli se että et ole sopiva henkilö tai tarpeeksi osaava haavealallesi, ja ryhtyä miettimään muita vaihtoehtoja.

Vierailija
7/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:27"]

Määräaikainen ehdottomasti. On parempi kuin tyhjä aukko CV:ssä.

[/quote]

Riippuu vähän alasta, työstä ja koulutuksesta. Aina ei ole kovin hyvä että on ollut väärissä töissä. Mutta eihän sitä väärääkään työtä ole pakko mainita CV:ssä, voihan sitä vaikka valehdella olleensa työttömätänä, jos se on parempi vaihtoehto ja joskus on.

Vierailija
8/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin sen ma. työn vastaan, mutta neuvottelisin siihen 2 viikon irtisanomisklausuulin jos löytyisikin oman alan töitä.

Vierailija
9/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:27"]

Kansantaloudellisesti yks hailee, koska joku saa sen pätkän joka tapauksessa. Tee siis vain miten itse parhaaksi koet.

[/quote]

Tämä on totta, mutta koska työttömyyteen liittyy niin paljon syyllistämistä ja paheksuntaa, näin ei missään nimessä saa sanoa.

Vierailija
10/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin työtön FM ja ottaisin minkä työn tahansa, josta saa cv:n täytettä, että ei näytä työttömältä lusmulta. Neuvottele siihen työsopimukseen kohta että irtisanoutuminen on mahdollista, jos saa pidempikestoisen työn muualta, ei ehkä kannata painottaa sitä "oman alan työpaikkaa". Toisaalta tuskin moni työnantaja jaksaa ruveta oikeutta käymään, jos määräaikainen lähtee. Jos uhkailee niin sitten saikuttamaan. Tällä hetkellä ei oikeasti ole niitä "oman alan töitä", joista voisi valita itselleen mieluisan. Mieti että vääränkin alan työ kasvattaa eläkettä (hah jos sitä joskus saa) ja aina sen voi kaunistella cv:seen esim. kassatyö/hyllyttäjä on asiakaspalvelun ammattilainen :) Tsemppiä!

Vierailija
11/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. On totta, että FM ei ehkä oman alan töitä saa koskaan mutta haluaisin työn, jossa vaadittaisiin edes se korkeakoulutus. Määräaikainen työ myös estäisi minua hakemasta niitä oman alan töitä ensi kevääseen asti. Akuuttia rahapulaa ei kuitenkaan ole, ja tässä työssä on sen verran huono palkka, joten rahan takia en niitä olisi hakemassa., olen keikkatyöläinen toisella alalla, joten satunnaisia töitä tulisi kuitenkin. En tee tästä työttömyydestä aukkoa ansioluettelooni, vaan aion laittaa itseni hoitovapaalle. Tämä toinen ala ei oikeastaan kiinnosta minua, ja pelkään että olisin siinä huono (liittyy nuoriin). Ja tosiasiassa työ menee jollekin muulle, ja jonkun toisen työttömyys päättyy.
Ap

Vierailija
12/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määräaikainen työ sinua estä ottamasta toista työtä kun parempi tulee vastaan. Vai etkö ehtisi iltaisin/viikonloppuisin etsiä uutta työtä vai etkö pääsisi haastatteluun nykyisestä työstä? Mikä sen estää?

Vierailija
13/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:41"]Olen myöskin työtön FM ja ottaisin minkä työn tahansa, josta saa cv:n täytettä, että ei näytä työttömältä lusmulta. Neuvottele siihen työsopimukseen kohta että irtisanoutuminen on mahdollista, jos saa pidempikestoisen työn muualta, ei ehkä kannata painottaa sitä "oman alan työpaikkaa". Toisaalta tuskin moni työnantaja jaksaa ruveta oikeutta käymään, jos määräaikainen lähtee. Jos uhkailee niin sitten saikuttamaan. Tällä hetkellä ei oikeasti ole niitä "oman alan töitä", joista voisi valita itselleen mieluisan. Mieti että vääränkin alan työ kasvattaa eläkettä (hah jos sitä joskus saa) ja aina sen voi kaunistella cv:seen esim. kassatyö/hyllyttäjä on asiakaspalvelun ammattilainen :) Tsemppiä!
[/quote]

Eläkettä kannattaakin miettiä, olen 80-luvulla syntynyt ja vahvasti epäilen, etten eläkkeestä hirveästi pääse nauttimaan :) Tiedän, että moni varmaan ottaisi työn vastaan ja lähtisi, jos saisi uuden työn. Ymmärrän, miksi tässä työssä vaaditaan määräaikaisuutta ja oma moraalini velvoittaisi minua enemmän kuin sopimus. Taloudellisesti tämä työ ei kannattaisi nykytilanteeseen. Olen ajatellut, että opiskelen omalla ajalla mielummin. En haluaisi vielä luovuttaa oman alan suhteen, olen opiskellut 10 vuotta, en halua että kaikki menee hukkaan. Tsemppiä myös sinulle!

Vierailija
14/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:45"]

Määräaikainen työ myös estäisi minua hakemasta niitä oman alan töitä ensi kevääseen asti.

....

Tämä toinen ala ei oikeastaan kiinnosta minua, ja pelkään että olisin siinä huono (liittyy nuoriin). Ja tosiasiassa työ menee jollekin muulle, ja jonkun toisen työttömyys päättyy. Ap

[/quote]

Parempi olla työtön kuin epäonnistua. Mutta mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että määräaikainen estäisi hakemasta muuta työtä?

Ei se niin mene, kun pyydät työsopimukseen irtisanomisehdon. 

Vierailija
15/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaan sijaisuutta et voi ottaa vastaan, jos olet töissä. Muuten määräaikaisuus ei estä ottamasta muuta työtä vastaan, jos työsopimuksessa on myös irtisanomisehto.

Vierailija
16/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni on tehty monenlaisia ratkaisuja. Osa on ottanut määräaikaisen työn vastaan, ja lopulta tehnyt niitä töitä. Siiä on se riski, että kun niistä töistä jää työttömäksi, ei ole enää käytännössä pätevä tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, eikä paperilla ole pätevä näihin töihin mitä on tehnyt ja mihin on päässyt ilman että siitä on pitänyt kilpailla muiden kanssa. Osa on sitten vaan odottanut työttömänä, että on oikeutettu palkkatukeen ja ottanut vastaan palkkatuetun oman alan työn ja saanut sitä kautta niitä oman alan töitä. Joiltakin nekin on taas loppuneet kun palkkatuki on loppunut. Näyttää olevan ihan tuurista kiinni miten kukin sijoittuu työelämään, päteviä ja hyviä hakijoita on jokaiseen tehtävään valtavasti, joten sieltä on vaikea erottua oikein mitenkään.

Minä en kerta kaikkiaan jaksanut enää pätkätöitä ja kouluttauduin kokonaan uudelle alalle jolla on töitä. 

Vierailija
17/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä härkäpäisesti pyrkiä sinne "omalle" alalle, kun selvästi olet siellä muita heikompi, jos saa hommia? Jossain vaiheessa saat ehkä jotain pientä sijaisuutta harkkaripalkalla, ja olet aika ja edelleen se vähiten lahjakas. Toiselle alalle sopisit paremmin, eikä tarvitsisi kokea aina huonommuutta.

Ota se tarjottu homma ja katsot, mihin tie vie.

Vierailija
18/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:34"]Mä ottaisin sen ma. työn vastaan, mutta neuvottelisin siihen 2 viikon irtisanomisklausuulin jos löytyisikin oman alan töitä.
[/quote]

Todennäköisesti en saisi työtä siinä tapauksessa, jos alkaisin jotain neuvottelemaan. Aiemmassa vastauksessa kerroinkin jo, että moraalini estäisi minua enemmän irtisanoutumasta kuin varsinainen sopimus todennäköisesti, josta en tässä vaiheessa ole kyllä nähnytkään.

Vierailija
19/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:01"]Omassa kaveripiirissäni on tehty monenlaisia ratkaisuja. Osa on ottanut määräaikaisen työn vastaan, ja lopulta tehnyt niitä töitä. Siiä on se riski, että kun niistä töistä jää työttömäksi, ei ole enää käytännössä pätevä tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, eikä paperilla ole pätevä näihin töihin mitä on tehnyt ja mihin on päässyt ilman että siitä on pitänyt kilpailla muiden kanssa. Osa on sitten vaan odottanut työttömänä, että on oikeutettu palkkatukeen ja ottanut vastaan palkkatuetun oman alan työn ja saanut sitä kautta niitä oman alan töitä. Joiltakin nekin on taas loppuneet kun palkkatuki on loppunut. Näyttää olevan ihan tuurista kiinni miten kukin sijoittuu työelämään, päteviä ja hyviä hakijoita on jokaiseen tehtävään valtavasti, joten sieltä on vaikea erottua oikein mitenkään.

Minä en kerta kaikkiaan jaksanut enää pätkätöitä ja kouluttauduin kokonaan uudelle alalle jolla on töitä. 

[/quote]

Kiitos viestistä, tämä toinen ala ei siis veisi minua ns. minnekään. Voisin kouluttautua uudelle alala, jos vain keksisin sen alan, jonne pääsisi nopeasti ja työllistyisi hyvin, kun hoitoala on poissuljettu. Saanko kysyä mille alalle itse päädyit?

Ap

Vierailija
20/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:05"]Mitä järkeä härkäpäisesti pyrkiä sinne "omalle" alalle, kun selvästi olet siellä muita heikompi, jos saa hommia? Jossain vaiheessa saat ehkä jotain pientä sijaisuutta harkkaripalkalla, ja olet aika ja edelleen se vähiten lahjakas. Toiselle alalle sopisit paremmin, eikä tarvitsisi kokea aina huonommuutta.

Ota se tarjottu homma ja katsot, mihin tie vie.
[/quote]

En usko olevani lahjattomampi tai heikompi, vaan minulta puuttuu työkokemusta, ja töitä on vähän. Kesä on huono aika hakea töitä, joten ajattelin aloittaa kunnon työnhaun nyt. Tämä foinen ala ei veisi minua minnekään.