Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys vai 'väärän alan' määräaikainen työ?

Vierailija
06.08.2015 |

Apua en tiedä mitä tehdä, joten ajattelin kysyä muiden mielipiteitä? Olen FM ja haluaisin ns. oman alan töihin, joita on vähän. Olen hakenut yhteen työkkärin koulutukseen ja lisäksi minulla on yksi vuorotteluvapaan sijaisuuden paikka, joista en ole vielä kuullut mitään. Olen myös hakenut täysin toisen alan töihin ja olisin mahdollisesti saamassa niitä. Tämä toisen alan työ on määräaikainen sopimus, joka sitoisi minua ensi kevääseen. Ottaisitteko väärän alan töitä vastaan vai yrittäisittekö pysyä oman alan työnhaun parissa? Aluksi olin sitä mieltä, että voisin mennä määräajaksi toiselle alalle, mutta nyt olen sitä mieltä, että en ottaisi näitä töitä vastaan vaan pyrkisin pääsemäänoman alan töihin, vaikka joutuisin olemaan työtön kauemmin. Jos otan määräaikaisen työn vastaan se vain lykkäisi ongelmaani, olisin taas vuoden kuluttua samassa tilanteessa. Tämän syyn takia olen päättänyt olla ottamatta vastaan väärän alan töitä, mutta onko tämä nyt se oikea vaihtoehto?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin omaan alaan liittyviä vapaaehtoistöitä mieluummin kuin random suorittavan tason töitä.

Vierailija
22/23 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:01"]Omassa kaveripiirissäni on tehty monenlaisia ratkaisuja. Osa on ottanut määräaikaisen työn vastaan, ja lopulta tehnyt niitä töitä. Siiä on se riski, että kun niistä töistä jää työttömäksi, ei ole enää käytännössä pätevä tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, eikä paperilla ole pätevä näihin töihin mitä on tehnyt ja mihin on päässyt ilman että siitä on pitänyt kilpailla muiden kanssa. Osa on sitten vaan odottanut työttömänä, että on oikeutettu palkkatukeen ja ottanut vastaan palkkatuetun oman alan työn ja saanut sitä kautta niitä oman alan töitä. Joiltakin nekin on taas loppuneet kun palkkatuki on loppunut. Näyttää olevan ihan tuurista kiinni miten kukin sijoittuu työelämään, päteviä ja hyviä hakijoita on jokaiseen tehtävään valtavasti, joten sieltä on vaikea erottua oikein mitenkään. Minä en kerta kaikkiaan jaksanut enää pätkätöitä ja kouluttauduin kokonaan uudelle alalle jolla on töitä.    [/quote] Kiitos viestistä, tämä toinen ala ei siis veisi minua ns. minnekään. Voisin kouluttautua uudelle alala, jos vain keksisin sen alan, jonne pääsisi nopeasti ja työllistyisi hyvin, kun hoitoala on poissuljettu. Saanko kysyä mille alalle itse päädyit? Ap

[/quote]

Minä kouluttauduin hoitoalalle. Olen ollut tyytyväinen. Jos en olisi lähtenyt kouluttautumaan, olisin ottanut vastaan (jälleen kerran) vuoden mittaisen työpaikan koulutusta vastaamattomalta alalta. Jotenkin en vaan enää jaksanut sitä, että vuosi töitä ja sitten taas työttömäksi ja tavallaan kaikki alkaa alusta, ja koko ajan se oma koulutus vanhentuu eikä sitä pääse käyttämään. Ja taas tuossa työssä en olisi voinut jatkaa, koska se olisi sen jälkeen mennyt avoimeen hakuun eikä minulla olisi ollut siihen pätevyyttä.  

Kuten kerroin, omassa ystäväpiirissäni on tehty todella monenlaisia ratkaisuja erilaisilla koulutuksilla. Osa on kouluttautunut jatkuvasti eteenpäin vaikka työkokemusta ei olisikaan, ja saanut sillä leivän pöytään, ja tosiaan ihmiset on arvottaneet työpaikkoja eri tavalla, osa rahan kannalta ja osa oman alan työkokemuksen kannalta. Sekin on fakta, että jos saa enemmän ansiosidonnaista kuin hanttihommasta saa palkkaa, niin voi olla ettei se oikein motivoi.

Yllättäen kukaan meistä ei ole panikoinut noista aukoista cv:ssä, koska myös työnantajat ovat olleet jotenkin realistisia. Ei heiltä ole jäänyt tämä lama huomaamatta, eivät he elä missään tynnyrissä. Näyttää että hyvin erilaisella työhistorialla voi kuitenkin päätyä samantasoisiin hommiin, se on tosiaan tuurista kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa on ottanut määräaikaisen työn vastaan, ja lopulta tehnyt niitä töitä. Siiä on se riski, että kun niistä töistä jää työttömäksi, ei ole enää käytännössä pätevä tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, eikä paperilla ole pätevä näihin töihin mitä on tehnyt ja mihin on päässyt ilman että siitä on pitänyt kilpailla muiden kanssa"

Hei vierailija viestillä 17! Mitä tarkoitat sillä, ettei tehtyään muun alan työtä ole enää pätevä tekemään oman alan työtään? Mitenkä niin? Tarkoitatko että työttömänä pysyy mielestäsi ammattitaito paremmin yllä kuin jotain muuta tehden? Vaii vertaatko sensijaan siihen jos olisi olla oman alan töissä ? Vaii ymmärsinkö nyt ollenkaan :).