Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on raskaampaa, toimistotyö vai opiskelu?

Vierailija
06.08.2015 |

Aloitan opinnot ensi viikolla ja mietin olenko koulun jälkeenkin yhtä väsynyt kuin olen yleensä työpäivän jälkeen. Pitäisi jaksaa olla lapsen kanssa ja vielä salilla käydä (selän kuntoutus).

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on raskaampaa. Duunissa työt jää työpaikalle, opiskeluihin kuuluu yleensä opiskelua myös kotona....

Vierailija
2/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on henkisesti raskaampaa. Koko ajan on huono omatunto, että täytyis tehdä vielä sitä ja tätä. Opinnot pyörivät mielessä "vapaa-ajallakin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavalla raskaampaa, itse teen toimistotyötä, joka on henkisesti vaativaa ja raskasta, toisaalta koko päivän istuminen on fyysisesti haastavaa.

Vierailija
4/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:34"]millä tavalla raskaampaa, itse teen toimistotyötä, joka on henkisesti vaativaa ja raskasta, toisaalta koko päivän istuminen on fyysisesti haastavaa.
[/quote]

Minkälainen toimistotyö on vaativaa henkisesti?

Vierailija
5/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin monesta, mm. Siitä, piditkö työstäsi, kiinnostaako opiskelu ja millaisessa koulutuksessa opiskelit.

opiskelu voi olla vaativampaa, koska siinä pitää ymmärtää uusia asioita tiiviissä tahdissa. Toisaalta se on suunniteltu niin, että ymmärtäminen olisi helppoa. Se voi myös olla rasktasta, koska se halautuu päivän eri osille (lähiopiskelu, kotitehtävät, kirjasto-opiskelu) jne eikä rajoitu nätisti 8-16 välille. Myös itseohjautuvuus ja omien aikataulujen laadinta on joillekin raskasta.

Samat ominaisuudet voi toki olla jollekin toiselle helpotuksia. Riippuu sinusta ja motivaatiostasi. Monethan kokevat perustoimistotyön raskassna juuri siksi, että rutiinien ja kellokortin orjana on mentävä, mitään ei voi itse muuttaa eikä säätää, ja kiissostustakin on aika vähän. Jos sun tilanne on tämä ja opiskelu taas kiinnostaa ja olet luova, voi olla, että opiskelu on paljonkin helpompaa ja mukavampaa.

Vierailija
6/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä molemmat on yhtä raskaita. :) Opiskelu on sinällään siitä hyvä, että välillä on lyhyempiä päiviä jne, mutta duunissa tietenkin motivoi palkka.

Vierailija
7/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia tehneenä sanoisin että opiskelu on raskaampaa. Opiskelussa teet enemmän tunteja etkä saa edes palkkaa ponnistuksistasi kuin vasta vuosien päästä. Toimistotyössä on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työtaakkaasi.

Vierailija
8/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toimistotyöstä??!? Jos olet virkanainen jossain valtion konttorissa niin eiköhän opiskelu ole rankempaa. Itse olin taannoin PM yli kymmenen miljoonan teollisuusprojektissa ja yöunet jäivät välillä pariin tuntiin useamman viikon ajan, koska asiakas oli ulkomaills ja aikaeron vuoksi kommunikointi tapahtui usein myöhään illalla ja yöllä. Sitten pitikin jo lähteä omalle toimistolle potkimaan paikallista porukkaa. Toki tuollaista oli vain projektin käynnistymis- ja valmistumisvaiheessa. Teollisuuden projektihommat on usein aika rankkoja. Tyttöystäväkin sanoi, että vanhenin vuodessa 10 vuotta :DD

Vierailija
9/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oppitunneilla istuminen on raskaampaa kuin toimistossa työskentely. Lisäksi opiskelusta tulee kotitehtäviä,  kun taas työajan ulkopuolinen aika on vapaa-aikaa.

Toisaalta taas jos opiskellessa laiskottaa, niin opiskelun voi omalla vastuulla tehdä huonosti. Töissä tulee sanomista ja on suurempi paine tehdä asiat hyvin, silloinkin kun ei jaksaisi. Töissä voi myös olla usein tilanteita joissa joutuu koetukselle, aivan kuten koulussa kokeissa, mutta töissä näitä tialanteita on useammin, riippuu tietysti siitä että minkälaista työtä tekee.

Jos itse on töistä jossain koulutuksessa, jossa istutaan koko päivä oppitunneilla, niin  kyllä ne ovat raskaita päiviä. Tavallisen työpäivän aikana voi aika vapaasti käydä vessassa tai hakea kahvia, opistekussa luokassa istuminen on paljon rajoittuneempaa. Opiskelu siis keskimäärin vaativampaa.

Vierailija
10/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:34"]millä tavalla raskaampaa, itse teen toimistotyötä, joka on henkisesti vaativaa ja raskasta, toisaalta koko päivän istuminen on fyysisesti haastavaa. [/quote] Minkälainen toimistotyö on vaativaa henkisesti?

[/quote]

Esimerkiksi työ, jossa käsitellään suuria rahasummia (vastuu kova), lääkärin työ (henkisesti raskasta) nämä nyt ihan nopeimmat esimerkit...

Vierailija
11/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestani opiskelu on paljon rankempaa, ainakin omalla kohdalla. Opiskelen arkkitehdiksi ja aina on tuhat rautaa tulessa, normaalit kurssit, suunnittelukurssit, seminaarit, piirrostyot, mallitoiden teko. Olen nyt ollut toissa suunnittelijana isossa kansainvalisessa yrityksessa tammikuusta saakka ja tyo on tuntunut paljon kevyemmalta. Tyokuvaani kuuluu luonnostelua, suunnittelua (2d/3d), printtimateriaalien valmistelua, tehdaspiirustuksien tekoa ja mallien tekoa seka tietokoneella ja fyysisesti. Muun muassa. Deadlinet eivat tunnu niin rankoilta kuin opiskeluajan, ja joka paiva on aikaa pitaa taukoja. Tyon jaljestakin saa paljon enemman kiitosta ja tunnustusta.

Vierailija
12/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:34"]millä tavalla raskaampaa, itse teen toimistotyötä, joka on henkisesti vaativaa ja raskasta, toisaalta koko päivän istuminen on fyysisesti haastavaa.
[/quote]

Minkälainen toimistotyö on vaativaa henkisesti?
[/quote]

Ööö, missä ei-toimistotyössä on henkisesti vaativaa? Ehkä joku opettajan tai lääkärin työ sitä paikoitellen on, mutta mikä muu? Pelkästään fyysisesti tehtävässä työssä vaan aivot narikkaan ja heilumaan. Toimistotyö kun kattaa myös ne henkilöt, joilla on ihan oikeat vastuut. Esimerkiksi lähäreillä ei varsinaisesti vastuuta ole.

Vierailija
13/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on ilmaista Suomessa. Ei siinä mitään rankkaa ole. Yksi ystäväni suoritti maisterin kahdessa vuodessa että siitä vaan laiskaperseille mallia. Tekosyitä ei hyväksytä.

Toimistotyö voisi olla kevyttä, jos ei tarvisi tehdä muuta kuin kirjoittaa suoraan sanelusta. Moni tyhmä ei tajua, että toimistotyö ei ole sellaista. Selitä semmoisille sitten. Yhtä turhaa, kuin hevonen paskantaa veteen.

Vierailija
14/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on opiskelu.

Ei muuten ole ilmaista opiskelu, se on maksutonta.

Vierailija
15/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:34"]millä tavalla raskaampaa, itse teen toimistotyötä, joka on henkisesti vaativaa ja raskasta, toisaalta koko päivän istuminen on fyysisesti haastavaa. [/quote] Minkälainen toimistotyö on vaativaa henkisesti?

[/quote]

No vaikka suunnitteluinsinöörin työ. Täytyy keksiä asiakkaalle taloudellisesti ja teknisesti hyviä ratkasuita.

Vierailija
16/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:09"]

Opiskelu on ilmaista Suomessa. Ei siinä mitään rankkaa ole. Yksi ystäväni suoritti maisterin kahdessa vuodessa että siitä vaan laiskaperseille mallia. Tekosyitä ei hyväksytä.

Toimistotyö voisi olla kevyttä, jos ei tarvisi tehdä muuta kuin kirjoittaa suoraan sanelusta. Moni tyhmä ei tajua, että toimistotyö ei ole sellaista. Selitä semmoisille sitten. Yhtä turhaa, kuin hevonen paskantaa veteen.

[/quote]

Muista, että on yliopistotutkintoja ja yliopistotutkintoja. Jonkun höpöhöpö-alan maisteritutkinnon hoitaakin ehkä vasemmalla kädellä, kun tutkinto sisältää lähes pelkästää "käsienheilutteluaineita".

On olemassa myös yleisesti vaikeita, rankkoja ja hyviä, hyväpalkkaisiin tehtäviin hyvällä työllisyydellä johtavia koulutuksia.

Mielestäni ei pitäisi koskaan puhua esimerkiksi "korkeakoulututkinnoista" tai "yliopistotutkinnoista". Taso-, vaikeus- ja hyötyerot (tulevaisuuden kannalta) ovat massiivisia.

Osa tutkinnoista on suorastaan uskomatonta kuraa (kuten monet ei-luonnontieteelliset FM-tutkinnot), kun toisaalta osa tutkinnoista (kuten lääke- ja hammaslääketiede, oikeustiede, monet tekniset alat) johtavat lähes varmaan hyväpalkkaiseen työhön ja kykyyn vaihtaa työtä itse niin halutessaan nyt ja tulevaisuudessa.

Vierailija
17/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on raskasta. Mut nyt pakko Pettää!

Vierailija
18/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:36"]

[/quote]

No vaikka suunnitteluinsinöörin työ. Täytyy keksiä asiakkaalle taloudellisesti ja teknisesti hyviä ratkasuita.
[/quote]

Ja vaikka palkanlaskenta. Virheitä ei saa tehdä, aikataulut ehdottomia, kökötät koko päivän paikallasi ja näet, että saat itse kaikkein huonointa palkkaa.

Vierailija
19/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on rankempaa, sillä vapaa-aikaa ja lomia ei käytännössä ole. Aina on esseitä ja muut tehtäviä tekemättä. Poissaoloja ei saa tulla ja paine suoriutua kaikesta hyvin on valtava. Usein lähden kotoa klo 8, viimeinen luento loppuu klo 17, mini jälkeen menen pariksi tunniksi töihin ja palaan kotiin klo 21. Viikonloppuisin väkerrän esseitä ja luen tentteihin.

Vierailija
20/28 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin opiskelujen ohella myös työssä (toimistossa). Se työ ei kuitenkaan ollut rankkaa, koska ei ollut kokonaisvaltaisessa vastuussa, mutta lomaa oli vain vko tai kaksi vuodessa ja illat meni usein lukiessa tai muissa opintojutuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä