Neuvoja kuinka lopetan holtittoman rahankäytön
Olen aivan kamala rahan kanssa, joka kuussa se loppuu kesken ja päädyn käyttämään luottokorttia. Laskujen jälkeen käteen jää 500 euroa kuussa. Sillä ostan ruuat ja vaatteet ja huvit itselleni sekä kahdelle taaperolle. 500 ei ole paljon mutta luulis sillä nyt pärjäävän! Vaan en pärjää. JOKA kuukausi vingutan visaa. Hävettää olla näin tyhmä rahan kanssa.
Ajattelin, jos antaisin korttisi pois, veisin ne äidille säästöön pahan päivän varalta. Jos joka maanantai nostan pankista satasen, ehkä se hillitsisi rahankäyttöä? Toimisikohan? Onko muita käytännön neuvoja?
Suurin syntini on hemmottelu. En ole kovinkaan hyvä köyhäilyssä. Palkan tullessa tilille haluan aina hemmotella meitä, ostan hyvää (kallista) ruokaa, käyn kahvilla, ostan jäätelöä ja mansikoita torilta. Tiedän, että siihen ei ole varaa mutta se nautinnon tunne on sanoinkuvaamaton! Lasken päiviä siihen, että saa jotain HYVÄÄ. Sitten taas loppu kuukausi menee juureksilla ja pavuilla.
Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Kuinka pääsitte eroon nautiskelusta ja opitte piheiksi? Haluaisin vihdoinkin oppia käyttämään rahaa oikein. Ottaa päähän, kun on aina rahat lopussa
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:01"]
Eikö sinun sisäisessä puheessasi koskaan kuulu järkevän aikuisen repliikkiä: "Ei, et sä tarvitse tätä nyt."
Eikö sinulle ole koskaan sanottu pienenä EI. Anteeksi nyt, mutta minun on täysin mahdotonta eläytyä tuohon kertomaasi ajatteluun, se tuntuu pienen lapsen ajattelulta.
[/quote]
Täällä meinasi jo keskustelu lähteä ihan kokonaan metsään, mutta hyviä neuvoja olet saanut.
Mä lisäisin tähän vielä oman "säästövinkkini". Palkkapäivän tullen ostan kaapin ja pakastimen (köyhällä sattuu olemaan iso pakastin, kiitos sukulaiset joilta se jäi ylimääräiseksi). Näin ollen kaapissa on lähes aina jotain ruokaa, jolloin ei tarvitse lähteä kauppaan.
Toiseksi näin saan "ylimääräisen" rahan pois tililtä, jolloin en elä harhassa että sitä rahaa olisi jotenkin kulutettavaksi asti.
Tuo kuittishow on yksi, joka on mulle opettanut piheyttä. Kun joka kuukausi pitää itselleen ripityksen aiheesta, että oikeastiko olet laittanut viiskytä euroo kahviin ja karkkiin! Näille mulla on tässä omassa kirjanpidossani omat sarakkeet, ja pakotan itseni laittamaan kirjaamaan tunnontarkasti.
Sen sijaan ruoka ja vessapaperi menee kaikki yhteiseen "talousmenot" sarakkeeseen.
Jos "EI" on liian vaikea sana, niin sano itsellesi "myöhemmin". Ei nyt, vaan kohta. Siinä ehtii miettimään, onko oikeasti tarpeen saada hetken tyydytystä ja loppukuun sentinvenytystä.
Mitäs vielä... Kaikki pikkukolikot purkkiin. Näin siellä lompakossa ei ole paria hassua kolikkoa tuhlattavaksi ja ajan myötä siihen pennipurkkiinkin kertyy vitonen tai kymppi.
Ja se mansikkarovekin maistuu vielä paremmalta, jos sitä ei osta aina kun tekee mieli.
Itse jaan rahani pienempiin osiin. Monta päivää pitää ko summalla pärjätä.
itse tykkäsin käydä kahvilassa ja otin aina latten ja luin päivän lehdet. Välillä inhotti muut asiakkaat, mm vakkarimamma, joka imetti ilman mitään näköesteitä ja vielä tämän jälkeen lapsi aina kakkasi niin että kahvilassa haisi. Sain pari krt estettyä häntä vaihtamasta vaipan parin metrin päästä joten päätin tämä ei ole mun juttu.
kohtalo helpotti ja voitin blogiarvonnassa kapselikoneen.
Teen pitkän juoman termosmukiin, menen takapihalle juomaan, aurinkolasit päähän ja fiilis on katossa.
tykkäsin paljon lähipizzeriasta, komeita miehiä, kohteilta , pieni flirtti ja pizzat rapeita. No, kävi ilmi ettei siellä maksettu kaikkia maksuja ja paikka suljettiin verovilppien takia.
tänä aikana löysin kirppikseltä minipizzauunin, kotiin tarkoitetun ja Lidlin valmispizzat, joista tulee ok kun lisää täytteitä. Kukaan ei flirttaile, kun ei toi ukkokaan aina viitsi. Mutta ok.
500e on ihan ok summa ruokaan ja vaatteisiin, kun on vielä kaksi taaperoa. Sitten kun taaperot alkaa olla koululaisia ja pian teinejä, niin tiukkaa alkaa tekemään ja jotain on varmasti tehtävä asialle.
Mun mielestä, jos haluaa syödä terveellisesti, niin tuon ikäisten kanssa ruuat saa n.5-15e/päivä. On ihan luonnollista, että joinakin päivinä syödään paremmmin ja joinakin huonommin. Kaikki saavat välillä hemmotella itseä. Eli aloita vaikka siitä, että varaat 100e/vko ruokaan, eli se 400e/kk ruokaan, ja 100e saat käyttää muihin juttuihin. Käyt kerran viikossa kaupassa, jolloin saat käyttää sen 100e. Todellisuudessa tulet huomaamaan, että kun käyt kaupassa kerran viikossa, niin tulet saamaan usein ne viikon ruuat jollain 60-80e:llä, olettaen että syötte puuroa aamupalaksi,kausivihanneksia ja -hedelmiä, riisiä/muuta hiilihydraattia aterialla. Sitten jääkin se 20e, esim. lisämaitoon ja herkkupäivään, jotka voit käydä ostamassa jossain vaiheessa viikkoa. Pyydä jotain avulaista vaikka lapsenlikaksi kerran viikossa kauppareissun ajaksi, jos onnistuu, niin saat rauhassa miettiä ostokset ja rampata eestakasin kaupassa vertailemassa tuotteita.
Älä myöskään tingi ruuasta niin, että koet ostavasi epäterveellistä vaihtoaehtoa aina. Tuolla summalla saa kyllä ihan hyvin vihanneksia ja muutakin lihaa kuin valmis lihapullia. Eli kunnon kanaa, jauhelihaa ja possua. Joinakin päivinä korvaat kasvisproteiinilla lihan, esim linssikeitto on hyvä ja maukas ruoka, eikä mielestäni mitään "köyhien" ruokaa vaan ihan normaalia terveellisesti elävien ruokaa. Ei kannata ajatella niin, että se ruoka mitä ostat määrittelee varallisuuttasi (juuri se ajaa monia suurituloisiakin käyttämään sitä luottokorttia), vaan ajattele niin että osatamasi ruoka määrittelee sitä kuinka terveesti elät. Ja terveesti voi elää, ilman että ostaa naudan sisäfilettä. Vaatteita ette todellakaan tarvi joka kuukausi. Ostat vain silloin kuin tarvitset, ja sitten lasket kuukaudelle pienemmän summan/vko ruokaan ja muihin juttuihin.