Mitä tehdä mustikoista? Pää hajoo!
Anoppi toi mulle pari laatikkoa mustikoita, olivat miehensä kanssa käyneet keräilemässä. Aivan mielettömän ihana ajatus, mutta kun mies ja lapset ei ole mitään suuria mustikan ystäviä, enkä mä ole oikeastaan koskaan leiponut mitään marjajuttuja.. No yhden laatikollisen sain mahdutettua pakkaseen, mutta mitä näistä lopuista tekis? Pakkaseen mä en näitä kyllä enempää halua laittaa, kuin sitten vaikka vierasvaraksi jo leivotussa muodossa.
Eli mitäköhän mustikasta nyt voisi ylipäänsä tehdä? Kuvittelisin, että piirakan päällä vois maistua miehelle ja lapsillekin, jos niistä tekis vaikka jonkun rahkajutun? Mitä ylipäänsä mustikasta voi tehdä?
Kommentit (72)
Jos ei mustikka maistu pelkilteen niin tee vaikka kuningatarhilloa tai sekamarjamehua?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:42"]
Anoppi toi mulle pari laatikkoa mustikoita, olivat miehensä kanssa käyneet keräilemässä. [/quote] Kaupasta ovat ostaneet. Mustikat poimitaan ämpäreihin, ei laatikoihin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:42"]Anoppi toi mulle pari laatikkoa mustikoita, olivat miehensä kanssa käyneet keräilemässä. Aivan mielettömän ihana ajatus, mutta kun mies ja lapset ei ole mitään suuria mustikan ystäviä, enkä mä ole oikeastaan koskaan leiponut mitään marjajuttuja.. No yhden laatikollisen sain mahdutettua pakkaseen, mutta mitä näistä lopuista tekis? Pakkaseen mä en näitä kyllä enempää halua laittaa, kuin sitten vaikka vierasvaraksi jo leivotussa muodossa.
Eli mitäköhän mustikasta nyt voisi ylipäänsä tehdä? Kuvittelisin, että piirakan päällä vois maistua miehelle ja lapsillekin, jos niistä tekis vaikka jonkun rahkajutun? Mitä ylipäänsä mustikasta voi tehdä?
[/quote]
Nyt unohdat ne mustikat ja lepäät. Tuossa tilanteessa hoidat vain pakolliset asiat. Sitten kun olet saanut itsesi kuntoon, ehdit kyllä miettiä marjoja. Mustikoita on metsät pullollaan myös ensi kesänä. Pakastat ja leivot sitten, ihan vointisi mukaan. :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:08"]
Anoppi toi mulle pari laatikkoa mustikoita, olivat miehensä kanssa käyneet keräilemässä. [/quote] Kaupasta ovat ostaneet. Mustikat poimitaan ämpäreihin, ei laatikoihin.
[/quote]
Itse kävivät poimimassa, laatikoissa toivat. Mutta väliäkö tuolla, pointtina nyt olisi vain saada nuo mustikat käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Itse kävivät poimimassa, laatikoissa toivat. Mutta väliäkö tuolla, pointtina nyt olisi vain saada nuo mustikat käyttöön.
[/quote]
Juu, mutta ensin pääkoppa kuntoon. Se on nyt tärkeintä. :)
Mä tekisin
- mustikkakiisseliä
- mustikka-rahkapullaa
- mustikkapiirakkaa pullataikinaan
- mustikkapiirakkaa murutaikinaan
Mustikat ovat vain marjoja, mutta sinulla on vain yksi pää, jonka tilalle ei kasva uutta, jos tämä nykyinen hajoaa. :(
Asiat tärkeysjärjestykseen AP!
Itse laitan jäisiä marjoja puuron ja myslin sekaan, tai teen smoothieta. Ei miistä tarvitse mitään välttämättä leipoa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:19"]
Mä tekisin
- mustikkakiisseliä
- mustikka-rahkapullaa
- mustikkapiirakkaa pullataikinaan
- mustikkapiirakkaa murutaikinaan
- http://www.kinuskikissa.fi/mustikkaseepra
- http://www.valio.fi/reseptit/mustikkanyhtopulla/
[/quote]
Tuo mustikkaseepra on ihana idea, mansikkaseepraa olenkin jo tehnyt joskus.
Kuinka heikkopäisiä te jotkut olette. Pää hajoo milloin mistäkin,säästä, mustikoista. Keität vanhanajan mustikkakeittoa, ja syötte ensi talven mustikkaa, kyllä ne pakastimeen mahtuu, jos ei, heitä vanhat tuotteet pois.
Mustikkalikööriä. Huuhdellut mustikat viinaan https://riitanpuutarha.wordpress.com/2011/10/12/mustikkalikoori/
Tee vaikka isompaan pulloon/tölkkiin saat menemään enemmän mustikkaa. Tuota sitten voit anta eteenpäin vaikka joulutervehdyksenä tms.
Tein viime vuonna kirsikkalikööriä omista kirsikoista, tulipas muuten hyvää. Tänä vuonna teen vadelma- ja mustikkaliköörejä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:32"]Mustikkalikööriä. Huuhdellut mustikat viinaan https://riitanpuutarha.wordpress.com/2011/10/12/mustikkalikoori/
Tee vaikka isompaan pulloon/tölkkiin saat menemään enemmän mustikkaa. Tuota sitten voit anta eteenpäin vaikka joulutervehdyksenä tms.
Tein viime vuonna kirsikkalikööriä omista kirsikoista, tulipas muuten hyvää. Tänä vuonna teen vadelma- ja mustikkaliköörejä.
[/quote]
En ole AP, mutta tuo on kyllä hyvä idea. Mustikoita ei välttämättä riitä moiseen käyttöön, mutta onko jollakin kokemusta esim punaviinimarjoista tai puolukoista tehdystä likööristä?
Leivoin eilen Helenan mustikkapiirakkaa. Tee tupla-annos, niin saat käytettyä enemmän mustikoita. :)
http://liianhyvaa.blogspot.fi/2014/08/helenan-mustikkapiirakka-uunipellillinen.html
Voi, toispa mullekin joku mustikoita. Marjoja on vasta n. 8 kg pakkasessa ja loput 50 kg ostan torilta. Kaikki menee talven aikana, on ne vaan niin hyviä. Harvemmin niistä leivon. Kokeilkaa mustikkaa täytekakkun välissä.
Jos vain pakastimeesi mahtuu, niin laita sinne. Ei sinun nyt tarvitse tietää, miten ne käytät. Mustikka on todella terveellinen marja. Käytä jokainen hyödyksi. Ja mieluummin tuoreena siis ei sen kummemmin käsiteltynä kuin että otat aina erän pakkasesta.
Jos et voi pakastaa, etkä keksi mitään leipomista tms., niin anna vaikka naapurille. Marjalahjaa jokainen arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:32"]
Mustikkalikööriä. Huuhdellut mustikat viinaan https://riitanpuutarha.wordpress.com/2011/10/12/mustikkalikoori/
[/quote]
Tää on huippu!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:32"]
[/quote]
Tää on huippu!
[/quote]
Niinpä! Minä niin annan itsetehtyä marjalikööriä lahjaksi ensi jouluna. :)
Vaikka kahta eri mustikkapiirakkaa, kermaviilitäytteellä ja sitten ihan "tavallinen" (tee vaikka vähän ylimääräistä taikinaa ja laita mustikoiden päälle sellaiset taikinatangot, tulee tosi hyvää!). Tai mustikkamuffinseja.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 19:12"]Kiitos vinkeistä! Mehua voisin yrittää keittää, hilloksi en viitsi laittaa kun mies ja lapset on tosiaan niin nirsoja ettei söisi.. Ainakin täksi illaksi voisin yrittää tuhota noista osan tekemällä koko perheelle mustikkapirtelöt, jätskin kanssa maistuu varmasti. Marjapaistos ja -piirakka menee kokeiluun myös, tuota piirakkaa ainakin voi varmasti laittaa pakkaseenkin vaikka vierasvaraksi.. Mites muuten, osaako kukaan sanoa, sopiiko hunaja mustikan makeuttamiseen? Selailin marjapaistosohjeita ja eräässä oli makeutusvaihtoehtoina fariinisokeri ja hunaja.. [/quote] Et osaa syödä mustikoita?
[/quote]
No heh heh. Osaan tietenkin, mutta näitä nyt vaan on niin järjetön määrä, etten kaikkea voi tai halua tunkea saman tien naamaani, rajansa kaikella. Ja lapset syövät kyllä tuoreita marjoja ja vihanneksia, tietyt jutut kuten esim. mustikat ei vaan maistu. Ihmeellistä vetää jotain johtopäätöksiä, että kun tietty marja ei maistu lapsille niin ei maistu sitten muutkaan kun ovat tottuneet teolliseen sontaan.. Puuron, jogurtin jne. seassa nuo maistuvat kyllä minulle, mutta lapset ja mies eivät tosiaan mustikasta tykkää eikä nuo heille niin uppoa.
Ja kyllähän noita mustikoita nyt fyysisesti tosiaan sinne pakkaseen lisää mahtuukin - pointtina on vaan se, etten halua täyttää koko pakkasta mustikalla vaan minusta on mukava, että siellä on muutakin. En tiedä, mistä anoppi on käynyt poimimassa, mutta pahvilaatikoissa tulivat.
Mutta kiitos ideoista! Tein eilen mustikkapiirakkaa rahkalla, ja aamuksi koko perheelle smoothiet, banaani näyttää pehmentävän makua niin, että nirsommatkin tykkäävät. Mustikkaviini on ihan mieletön ehdotus, en tiedä miten ei tullut mieleen. Ja rommiruukku!