Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä mustikoista? Pää hajoo!

Vierailija
05.08.2015 |

Anoppi toi mulle pari laatikkoa mustikoita, olivat miehensä kanssa käyneet keräilemässä. Aivan mielettömän ihana ajatus, mutta kun mies ja lapset ei ole mitään suuria mustikan ystäviä, enkä mä ole oikeastaan koskaan leiponut mitään marjajuttuja.. No yhden laatikollisen sain mahdutettua pakkaseen, mutta mitä näistä lopuista tekis? Pakkaseen mä en näitä kyllä enempää halua laittaa, kuin sitten vaikka vierasvaraksi jo leivotussa muodossa.

Eli mitäköhän mustikasta nyt voisi ylipäänsä tehdä? Kuvittelisin, että piirakan päällä vois maistua miehelle ja lapsillekin, jos niistä tekis vaikka jonkun rahkajutun? Mitä ylipäänsä mustikasta voi tehdä? 

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hilloa jos et muuta keksk

Vierailija
2/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keittäisin mehuksi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkapiirakka on herkkua, etenkin jos siinä on se kermaviili mukana, sopaa, keittoa, muffinsseja...

Vierailija
4/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkapirtelö

Vierailija
5/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:44"]Minä keittäisin mehuksi :)
[/quote]minäkin.

Vierailija
6/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mulle, mun pää ei niistä hajoo.

Vierailija
7/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tue mulle, syön koko laatikon.

Vierailija
8/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bostonkakku, välissä paksu vaniljakiisseli ja mustikoita tai sama systeemi, mutta vuokiin.

Meidän lasten lemppari on mustikkakukko.

Mustikkapiirakka vanhanajan tyyliin, eli pullapohjaan ja päälle paljon mustikoita, sokeria ja pikkasen perunajauhoa.

Vierailija
9/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat on sairaan hyviä vaniljajäätelön kanssa.

Vierailija
10/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjapaistos?:)

Vierailija
11/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ne isoon kuperaan astiaan, painat päälle pienemmän kuperan astian ja laitat pakastimeen. Seuraavana päivänä otat ne pakastimesta ja irrotat osat toisistaan. Näin sinulla on kätevä mustikkakypärä. Viilentää helteellä, eikä pääkään hajoo.

Vierailija
12/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:50"]

Bostonkakku, välissä paksu vaniljakiisseli ja mustikoita tai sama systeemi, mutta vuokiin.

Meidän lasten lemppari on mustikkakukko.

Mustikkapiirakka vanhanajan tyyliin, eli pullapohjaan ja päälle paljon mustikoita, sokeria ja pikkasen perunajauhoa.

[/quote]

En oo ap, mut toi mustikkakukko kiinnostaa?? Mitä siinä on? Olisko jotain reseptiä? Ei varmaan oikeeta kukkoo kuitenkaan

Vierailija
13/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään iltapalalla ja välipalaksi rahkan tai maustamattoman jugurtin kanssa. Siinä niitä kuluu.  Mustikkaahan on tosi helppo käyttää mihin vain, vaikka keitoksikin tai kiisseliksi mannapuuron tms. kanssa.

Vierailija
14/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta parasta mustikkapiirakkaa on sellainen kermaviilitäytteinen.

Mustikkakeitto tai -kiisseli vaniljajäätelön kanssa tai puuron kanssa syötynä.

Mustikkamaitoa

Mustikkamuffinsseja

Vierailija
15/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin mustikkakakkua ja mustikkapiirakkaa (kermaviilikuorrutteella) näin leipomisten osalta. Mustikkakukkokin on ihanaa, mutta työlästä valmistaa...

Ja tietenkin mustikkapiimää. Sitä olenkin syönyt jo muutaman litran tänä kesänä, käytännössä kaikki mustikat mitä olen saanut. (Mustikkapirtelökin on toki hyvää.)

Mutta jos mustikat alkaisivat pahentua jääkaappiin eikä niitä mahtuisi sellaisenaan pakkaseen, paksu kotitekoinen mustikkamehu on parhaimmillaan aivan taivaallista. Siihen en tosin raaskisi uhrata mustikoita, jollei niitä todellakin olisi liikaa muuhun käyttöön.

Vierailija
16/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Mehua voisin yrittää keittää, hilloksi en viitsi laittaa kun mies ja lapset on tosiaan niin nirsoja ettei söisi.. Ainakin täksi illaksi voisin yrittää tuhota noista osan tekemällä koko perheelle mustikkapirtelöt, jätskin kanssa maistuu varmasti.

Marjapaistos ja -piirakka menee kokeiluun myös, tuota piirakkaa ainakin voi varmasti laittaa pakkaseenkin vaikka vierasvaraksi.. Mites muuten, osaako kukaan sanoa, sopiiko hunaja mustikan makeuttamiseen? Selailin marjapaistosohjeita ja eräässä oli makeutusvaihtoehtoina fariinisokeri ja hunaja..

Vierailija
17/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 19:11"]

Itse tekisin mustikkakakkua ja mustikkapiirakkaa (kermaviilikuorrutteella) näin leipomisten osalta. Mustikkakukkokin on ihanaa, mutta työlästä valmistaa...

Ja tietenkin mustikkapiimää. Sitä olenkin syönyt jo muutaman litran tänä kesänä, käytännössä kaikki mustikat mitä olen saanut. (Mustikkapirtelökin on toki hyvää.)

Mutta jos mustikat alkaisivat pahentua jääkaappiin eikä niitä mahtuisi sellaisenaan pakkaseen, paksu kotitekoinen mustikkamehu on parhaimmillaan aivan taivaallista. Siihen en tosin raaskisi uhrata mustikoita, jollei niitä todellakin olisi liikaa muuhun käyttöön.

[/quote]

Kerro vähän lisää tuosta mustikkapiimästä?

Vierailija
18/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 19:11"]

[/quote]

Kerro vähän lisää tuosta mustikkapiimästä?

[/quote]

Mustikoita, piimää ja hieman sokeria. Se riittää =)

Vierailija
19/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt vain pakastimeen mieluummin, kuin väännät väkipakolla jotain piirakkaa. Otat sieltä aina pari desiä ja pyöräytät banaanin ja luonnonjogurtin kanssa hyvän smoothien. Lapsillekin maistuu varmasti!

Vierailija
20/72 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkapiirakkaa, tässä nopea ohje:

Valmis piirakkataikina painellaan vuokaan ja 3-4dl mustikoita päälle.

Sekoita keskenään 250g maitorahkaa, 1 muna, 1dl maitoa, 3/4dl sokeria ja 1rkl vaniljasokeria.

Kaada rahkaseos mustikoita päälle ja 200 asteeseen uuniin 40min. Nam!