"Hannele Lauri pöyristyi: "Se Pertti, jonka minä tunsin, ei tekisi tuollaista""
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Olenkin ihmetellyt, että oliko Spede muka kohtelias naisia kohtaan, kun hänen huumorinsa on täynnä naisvihaa. Hyvä että tämä tuli ilmi, koska Spedellä on ollut aivan liian suuri vaikutus Suomen elokuva- ja viihdeteollisuuteen.
Oli todella ahdistavaa kasvaa aikuiseksi 90-luvulla, kun naisvihaa tuli joka tuutista spedehuumorin varjolla. Itse en ole Spedeä arvostanut koskaan. Vastenmielinen kuvatus kaikin tavoin.
Mikä vaikutus on ollut Spedellä elokuvateollisuuteen??! Ei koskaan päässyt sen piireihin, ja vasta viimeinen (&torsoksi jäänyt "Naisen logiikka") elokuva sai säätiöltä kunnolla tukia. Viihdeteollisuuteen kyllä vaikutti, mutta Speden elokuvat olivat suurelta osin nekin viihdettä, eivät edes kunnon elokuvakerrontaa, siis siinäkin mentiin viihteen ehdoin ...
Ymmärrän senkin, että Spede oli jossakin määrin sovinisti. Mutta en sitä, että miten hän olisi ollut naisvihaaja eli misogynisti??! Se on ihan eri asia kuin esim.sovinismi, joka sekin on ehkä väärä sana, jota pitäisi tarkentaa ainkin "sukupuolisovinismiksi" (jolloin se tarkoittaa "miesten suosimista", mutta usein myös "määräämätön" haukkumasana "miehiselle vallalle") ... Pitäisin kyllä tärkeänä, että sovinistista, ja myöskin sukupuolisovinistista keskustelua pidettäisiin yllä, mutta sen yksioikoiset käyttötarkoitukset lähinnä haukkumasanana (&itse haukkujan vallankäyttönä miehiseen kohteeseen) pitäisi kyllä asettaa paljon tarkempaan tarkasteluun ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten koskaan ymmärtänyt Speden Naisen logiikka -vitsejä. Koska en edes nuorena tyttönä ajatellut koskaan noin epäloogisesti.
Ohis
Ihan vaan uutisena sinulle ettei miehetkään usko oikeasti naisen ajattelevan noin epäloogisesti vaan se oli ns. vahvaa liioittelua eli huumoria.
Jos joskus satut katsomaan monty python tv-sarjaa niin siinähän noita reippaasti ylivedettyjä tilanteita ja absurdia logiikkaa tuli suorastaan ryöppyämällä. Speden versio oli ehkä liiankin laimea ja jotkut luuli että se on tosissaan vaikka komediaa tekikin.
Minäkin vähän ihmettelen, miksi niitä naisen logiikka -sketsejä niin demonisoidaan. Uuno -elokuvissa miehistä Uunosta tehtiin laiska vätys, joka vehkeili minkä ehtii ja appiukko oli typerys, jota vedettiin nenästä mennen tullen. Uunon vaimo ja anoppi olivat kuitenkin ihan "normaaleja" ihmisiä. Sörsselssönkään ei älynlahjoillaan loistanut. Noh, Hartikaisesta tehtiin melko fiksu (sattuneesta syystä :D ).
Pikkupojat elokuvassa oli sama pariskunta kuin naisen logiikka -sketseissä ja siinäkin kyllä aika monissa kohdissa miehestä tehtiin vähän hölmö. Toki naisellekin siinä tehtiin muutama hölmö kohtaus, mutta kaiken kaikkiaan siinä nainen näytettiin melko fiksuna.
Ja onko tämä nyt muissakaan huumoriohjelmissa ollut kovin tavatonta. Esimerkiksi Tankki täyteen -ohjelmassa Emilia Vilen oli vähän höppänä, mutta niin oli myös Juhana ja Sulokin. Ja entäs Hyacint Bucket ja Peggy Bundy. Eivätpä hekään niin älykkäitä hahmoja olleet. Joten on tätä osattu tuolla maailmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Hannelen asemassa. Kun ystäväni paljastui r*iskaajaksi, reaktioni oli just toi: ei mun tuntema ihminen tekis noin. Kaivelin asiaa ja huomasin, etten tuntenutkaan tätä ihmistä, joka sumutti minuakin todella taitavasti.
Kukaan ei ole immuuni narsisteille, sosiopaatille tms.
Jonkun anonyymin hihasta ravistettu tarinahan todistaa tosiaan lenitankin tarinan aukottomasti niin todeksi ettei spedeltä tarvitse enää edes kysyä vaan selliin suoraan?
Älkää nyt oikeasti jaksako.
Kaikkihan me ollaan täällä anonyymejä. Kerroin vain oman kokemukseni. Uskoo ken haluaa, mutta turha teilata mua siksi, että olen anonyymi. Olethan sinäkin sitä!
Juu mutta minä en kerrokaan täysin todistamattomia tarinoita ja yritä niiden perusteella vakuuttaa muita että kyllä se pertikin varmaan kun tää just keksitty tarinakin on ihan samanlainen.
Mulla ei oo mitään syytä valehdella täällä. Sulla ON joku syy syyttää sekä mua että Lenitaa valehtelijoiksi.
Tunsin joskus erään samanlaisen sinä, joka kiihkeästi syytti uhreja valehtelusta. Käytti sitten hyväksi minuakin. En tule hiljenemään, vaikka kuinka syyllistäisitte minua. Tulen aina kertomaan totuuden.
Toivottavasti joudut joskus sellaisen rikoksen uhriksi, josta ei jää todisteita, mutta syvät traumat kyllä jää. Ehkä sitten lakkaat mitätöimästä muiden kokemuksia.
Tuo taitaa olla sama kirjoittaja kuin eräässä toisessa ketjussa, joka väitti, että mitään ei ole oikeasti tapahtunut eikä kukaan ole oikeasti syyllinen, ellei oikeudessa tule tuomiota. Sen kommentoijan mielestä m r ha kaan ei ole mr ha, ellei tekijää saada kiinni ja tekijä muuttuu mr haa jaksi vasta sillä hetkellä, kun se tuomio oikeussalissa napsahtaa.
Taas tää itsensä kanssa juttelija yrittää todistella tarinoitaan tosiksi kannattamalla omia kommenttejaan.
Taas joku runkkari yrittää levittää naisvihaa. Naisten alistaminen on tullut tiensä päähän. Voit jäädä ruikuttamaan asiaa, mutta et voi pysäyttää kehityskulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten koskaan ymmärtänyt Speden Naisen logiikka -vitsejä. Koska en edes nuorena tyttönä ajatellut koskaan noin epäloogisesti.
Ohis
Ihan vaan uutisena sinulle ettei miehetkään usko oikeasti naisen ajattelevan noin epäloogisesti vaan se oli ns. vahvaa liioittelua eli huumoria.
Jos joskus satut katsomaan monty python tv-sarjaa niin siinähän noita reippaasti ylivedettyjä tilanteita ja absurdia logiikkaa tuli suorastaan ryöppyämällä. Speden versio oli ehkä liiankin laimea ja jotkut luuli että se on tosissaan vaikka komediaa tekikin.
Tykkään yleensä huonostakin huumorista, mutta nuo naisen logiikka -vitsit ei naurattaneet. Ehkä se johtui siitä nais-yleistyksestä. Olenhan minäkin tavannut tyhmiä naisia, mutta niin olen äärettömän fiksujakin.
Jos ajattelee tätä nykypäivään, niin onhan nytkin tiktokit pullollaan tällaisia "miehet tekee näin ja naiset tekee saman asian näin" -hassutteluja (vessanpöntön kansi jne). Samoin esimerkiksi Putouksessa tehdään aika railakkaita yleistyksiä milloin kenestäkin. Jotkut menee pahasti yli, mutta suurin osa on kyllä todella viattomia juttuja. Vaikka pyritäänkin tasa-arvoon, kyllä minusta sukupuolien eroista saa tehdä huumoria.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun kyseinen mies henkilö on ollut kuolleena jo 21 vuotta!
Siksi olisi ollut tyylikästä ottaa asia esille hänen elinaikanaan. ja antaa hänelle puolustautumismahdollisuus. Kuolleen on vaikea väittää syytöksiä vääräksi.
Pitäisikö uhrin siis kantaa huolta jopa nyt kuolleen kimppuunsa käyneen miehen kunniasta? Kamoon.
Suomessa on syytön kunnes toisin todistetaan. Länsimaisen oikeusvaltion perusarvoja, eikä sitä Lenita tai tämän palstan lynkkausporukka muuksi muuta. Todella halveksittava teko Lenita Airistolta, joka on kuitenkin puheidensa mukaan ollut aina länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen kannalla mutta nyt omalla kohdallaan valmis joustamaan näistä periaatteista. Lähinnä säälittää vanhan mummon tekemiset.
On se niin kumma että r a i s k a a j i e n ja ahdistelijoiden puolustelijat ovat aina niin huolissaan oikeuden toteutumisesta :D Ironia on jotenkin niin paksua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa voidaan sanoa, että oli raiskausyritys?
En tiedä lakiteknisiä termejä, mutta jos toinen työntää sinun väkisin makaamaan ja työntää kielen suuhusi eikä päästä pois ja alkaa hinkkaamaan ja huohottamaan, kyllä minä sanoisin että siinä yritetään r a is kata. Noinhan Lenita sitä tilannetta itse kuvaili.
Lakiteknisesti ei ole käsittääkseni termiä kuin "raiskausyritys", mutta "raiskauksesta" voidaan tuomita jos teko on näytettävissä "seksuaalisena", ja tekijä on siihen uhrin silminnähtävästi pakottanut.
Kertooko Lenita kirjassa että "työnnetty väkisin makaamaan", silloin voisi ainakin olla "seksuaaliteko", mutta potkaisi siis palleille vasta kun niin oli tapahtunut??!! Minulla ei ole valitettavasti kirjaa, eli en voi sanamuotoja katsoa ...
Siihen aikaan kun tuo asia on tapahtunut tuollainen " käytös " miespuolisilta kääkeiltä oli ennemminkin sääntö kuin poikkeus.
Myös moni nainen käytti tätä hyväkseen ja kiipesi reittä pitkin milloin mihinkin asemaan.
Tiedän tämän, koska näin teki " äitipuoleni ". Parikymppinen rahanahne heitukka, joka ahneutensa takia pilasi monen ihmisen elämän lopullisesti.
Myöhemmmin karma hoiteli äitipuolen.
Silti, todella ällöä käytöstä Spedeltä, jos :D tämä pitää paikkansa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Tykkään yleensä huonostakin huumorista, mutta nuo naisen logiikka -vitsit ei naurattaneet. Ehkä se johtui siitä nais-yleistyksestä. Olenhan minäkin tavannut tyhmiä naisia, mutta niin olen äärettömän fiksujakin.
Suomen ns. huumoriohelmat on täynnä jokseenkin kökköä huumoria. Enkä nyt tarkoita sitä mistä on jälkikäteen närkästytty eri syistä.
Huumorin käsikirjoittaminen on taitolaji eikä kaikki sitä yksinkertaisesti osaa. Myös näyttelemisessä on omat kikkansa kun tehdään komediaa. Spedellä tuo leffa ei mennyt putkeen tuolta osalta.
Jossain vanhemmissa leffoissa spedellä on ollut hetkensä eli ei tuo aina ole ollut toivoton humoristi.
Vierailija kirjoitti:
Spede ei ollut henkisesti normaali. Eikä fyysisestikään, hänhän oli savolainen.
Eikä rais kaaja koskaan itseään vahvemman kimppuun käy: Lauri on topakka muija, vetää turpiin jos on tarvis.
"Eikä fyysisestikään, hänhän oli savolainen." Nyt nauroin rotuerottelulle :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Jos ajattelee tätä nykypäivään, niin onhan nytkin tiktokit pullollaan tällaisia "miehet tekee näin ja naiset tekee saman asian näin" -hassutteluja (vessanpöntön kansi jne). Samoin esimerkiksi Putouksessa tehdään aika railakkaita yleistyksiä milloin kenestäkin. Jotkut menee pahasti yli, mutta suurin osa on kyllä todella viattomia juttuja. Vaikka pyritäänkin tasa-arvoon, kyllä minusta sukupuolien eroista saa tehdä huumoria.
eri
Totta näin nimenomaan, että nykyään on yhä enemmän ja pahemmin "seksuaalitekoja" tai niihin jopa pakottamista mediassa, mutta ne nähdään jopa absurdisti tms.jonain "huumorina". Kyllä maailma on niin sekaisin kuin olla ja voi, voi hyvä päivän ja unohdetut yömyöhät voi sentään ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun kyseinen mies henkilö on ollut kuolleena jo 21 vuotta!
Siksi olisi ollut tyylikästä ottaa asia esille hänen elinaikanaan. ja antaa hänelle puolustautumismahdollisuus. Kuolleen on vaikea väittää syytöksiä vääräksi.
Pitäisikö uhrin siis kantaa huolta jopa nyt kuolleen kimppuunsa käyneen miehen kunniasta? Kamoon.
Suomessa on syytön kunnes toisin todistetaan. Länsimaisen oikeusvaltion perusarvoja, eikä sitä Lenita tai tämän palstan lynkkausporukka muuksi muuta. Todella halveksittava teko Lenita Airistolta, joka on kuitenkin puheidensa mukaan ollut aina länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen kannalla mutta nyt omalla kohdallaan valmis joustamaan näistä periaatteista. Lähinnä säälittää vanhan mummon tekemiset.
On se niin kumma että r a i s k a a j i e n ja ahdistelijoiden puolustelijat ovat aina niin huolissaan oikeuden toteutumisesta :D Ironia on jotenkin niin paksua
Onko syyttömänä tuomitseminen sinun mielestäsi pelkkä vitsi? Taidat olla harvinaisen epäviisas mutta just kaltaisiasihan tällaiset ketjut vetää puoleensa kun saa suoltaa liukuhihnalta solvauksia jonkun julkkiksen niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa voidaan sanoa, että oli raiskausyritys?
En tiedä lakiteknisiä termejä, mutta jos toinen työntää sinun väkisin makaamaan ja työntää kielen suuhusi eikä päästä pois ja alkaa hinkkaamaan ja huohottamaan, kyllä minä sanoisin että siinä yritetään r a is kata. Noinhan Lenita sitä tilannetta itse kuvaili.
Lakiteknisesti ei ole käsittääkseni termiä kuin "raiskausyritys", mutta "raiskauksesta" voidaan tuomita jos teko on näytettävissä "seksuaalisena", ja tekijä on siihen uhrin silminnähtävästi pakottanut.
Kertooko Lenita kirjassa että "työnnetty väkisin makaamaan", silloin voisi ainakin olla "seksuaaliteko", mutta potkaisi siis palleille vasta kun niin oli tapahtunut??!! Minulla ei ole valitettavasti kirjaa, eli en voi sanamuotoja katsoa ...
Huonostipa tiedät; myös yritys rangaistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon Lenitaa. Ja mulle Hannele Lauri on yllättäen se todistaja. Mun väkivaltainen narsisti-eksä ei myöskään hyväksynyt naisten kiroilua, vaikka oli itse monella tapaa paljon paskempi ihminen kuin kiroileva nainen. Narsistimiehiä ärsyttää naisen vahvuus, johon myöskin kovaääninen kiroilu kuuluu. Aion kiroilla jatkossakin aina.
En ota muuhun kantaa, mutta kovaääninen kiroilu, tai mikä tahansa kiroilu antaa naisesta sivistymättömän ja moukan kuvan. Jopa idioottimaisen kuvan. Eikös naiset puhu juurikin tunneälystä, kuinka paljon tunneälykkyyspisteitä saa sillä että kiroaa kovaan ääneen, tai kun ei muutenkaan osaa olla hiljaa silloin kun pitäisi...
Mietihän vähän kaksi kertaa mitä paskaa kirjoittelet...
Tässä sulle vastapalloon ihan julkinen tiedote:
Naisia (pl. ketjussakin mainitut miesasianaiset) ei kiinnosta, minkälaisen kuvan kiroilu heistä antaa.
Kiroilu on kontekstisidonnaista ja mm. parantaa kivunsietokykyä ja auttaa purkamaan stressiä ja ahdistusta.
Kiroilu ja tunneälykkyys eivät ole toinen toisensa poissulkevia asioita.
Eli mietipä kuule ihan itse, mitä paskaa tulet tänne kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Montako Perttiä sitten on olemassa, jos yksi niistä ei tekisi tuollaista? Hmm.
Kuule, sama ihminen voi käyttäytyä eri tavoin eri ihmisten kanssa.
Se voi johtua monesta asiasta, kuten kiinnostaako henkilö vai ei, mikä on suhde tai onko molemmilla samat mielessä jo alun alkaen ja homma ryöpstähtää sovussa jne.
Usein on naurattanut, kuinka vähän esim monet naiset tuntevat miestään.
Eri naiset, eri strategiat. - Toinen työntekijä siis hyvä lypsylehmä ja toinen älykkö jonka kohdalla arviot meni pieleen.
Sovinistien aika on ohi . kirjoitti:
Siihen aikaan kun tuo asia on tapahtunut tuollainen " käytös " miespuolisilta kääkeiltä oli ennemminkin sääntö kuin poikkeus.
Myös moni nainen käytti tätä hyväkseen ja kiipesi reittä pitkin milloin mihinkin asemaan.
Tiedän tämän, koska näin teki " äitipuoleni ". Parikymppinen rahanahne heitukka, joka ahneutensa takia pilasi monen ihmisen elämän lopullisesti.
Myöhemmmin karma hoiteli äitipuolen.
Silti, todella ällöä käytöstä Spedeltä, jos :D tämä pitää paikkansa .
Totta tuokin. Mäkin olen kuullut pöyristyttäviä juttuja työelämästä 80-luvulla. Duunarinaiset harrasti miespuolisen omistaja-johtajan kanssa seksiä, että pääsivät ilmaiselle ulkomaan matkalle. Halvalla myivät itsensä ja sukunsa kunnian. Mutta tuolloin oli vaikea työläisen palkalla maksaa mitään ulkomaan matkaa tai muuta luksusta. Miehet sitten kuvittelivat, että kaikki naiset olivat ostettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni maku tuohonkin ihmiseen.
Kehen näistä kolmesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikolliselle löytyy Suomessa aina puolestapuhujia.
Ei Lenita tuollaista tyhjän päiten ryhdy väittämään. Mitä hyötyä siitä hänelle olisi?
Mille rikolliselle? Onko Spede tuomittu jostain rikoksesta oikeudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Hannelen asemassa. Kun ystäväni paljastui r*iskaajaksi, reaktioni oli just toi: ei mun tuntema ihminen tekis noin. Kaivelin asiaa ja huomasin, etten tuntenutkaan tätä ihmistä, joka sumutti minuakin todella taitavasti.
Kukaan ei ole immuuni narsisteille, sosiopaatille tms.
Jonkun anonyymin hihasta ravistettu tarinahan todistaa tosiaan lenitankin tarinan aukottomasti niin todeksi ettei spedeltä tarvitse enää edes kysyä vaan selliin suoraan?
Älkää nyt oikeasti jaksako.
Kaikkihan me ollaan täällä anonyymejä. Kerroin vain oman kokemukseni. Uskoo ken haluaa, mutta turha teilata mua siksi, että olen anonyymi. Olethan sinäkin sitä!
Juu mutta minä en kerrokaan täysin todistamattomia tarinoita ja yritä niiden perusteella vakuuttaa muita että kyllä se pertikin varmaan kun tää just keksitty tarinakin on ihan samanlainen.
Mulla ei oo mitään syytä valehdella täällä. Sulla ON joku syy syyttää sekä mua että Lenitaa valehtelijoiksi.
Tunsin joskus erään samanlaisen sinä, joka kiihkeästi syytti uhreja valehtelusta. Käytti sitten hyväksi minuakin. En tule hiljenemään, vaikka kuinka syyllistäisitte minua. Tulen aina kertomaan totuuden.
Toivottavasti joudut joskus sellaisen rikoksen uhriksi, josta ei jää todisteita, mutta syvät traumat kyllä jää. Ehkä sitten lakkaat mitätöimästä muiden kokemuksia.
Tuo taitaa olla sama kirjoittaja kuin eräässä toisessa ketjussa, joka väitti, että mitään ei ole oikeasti tapahtunut eikä kukaan ole oikeasti syyllinen, ellei oikeudessa tule tuomiota. Sen kommentoijan mielestä m r ha kaan ei ole mr ha, ellei tekijää saada kiinni ja tekijä muuttuu mr haa jaksi vasta sillä hetkellä, kun se tuomio oikeussalissa napsahtaa.
Taas tää itsensä kanssa juttelija yrittää todistella tarinoitaan tosiksi kannattamalla omia kommenttejaan.
Taas joku runkkari yrittää levittää naisvihaa. Naisten alistaminen on tullut tiensä päähän. Voit jäädä ruikuttamaan asiaa, mutta et voi pysäyttää kehityskulkua.
Jos trolli menisit takaisin sinne laudallesi harjoittelemaan kun et osaa näköjään tuotakaan tehdä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako Perttiä sitten on olemassa, jos yksi niistä ei tekisi tuollaista? Hmm.
Kuule, sama ihminen voi käyttäytyä eri tavoin eri ihmisten kanssa.
Se voi johtua monesta asiasta, kuten kiinnostaako henkilö vai ei, mikä on suhde tai onko molemmilla samat mielessä jo alun alkaen ja homma ryöpstähtää sovussa jne.
Usein on naurattanut, kuinka vähän esim monet naiset tuntevat miestään.
Eri naiset, eri strategiat. - Toinen työntekijä siis hyvä lypsylehmä ja toinen älykkö jonka kohdalla arviot meni pieleen.
Eikös Hannelen mieskin Hannu Lauri näytellyt Speden tuotannoissa? Se saattoi suojella Hannelea lähentelyiltä. Lenita oli sinkku.
Speden naisviha ja nar sismi oli hyvin näkyvää.