Kauhea tilanne päiväkodissa!
Kävin tänään tutustuttamassa 3-vuotiasta lastani päiväkotiin, jossa hän aloittaa parin viikon päästä (tarkoituksena on olla ensin itse mukana pari kertaa ja sitten niin että lapsi jää sinne yksin pikkuhiljaa pidemmiksi ajoiksi) ja jotenkin ajattelin että ainakin ihan pienille lapsille tutustumisjakso olisi ihan itsestään selvyys mutta ei. Sinne oli tuotu alle vuoden ikäinen joka on heti ilman tutustumista täydet päivät hoidossa :O Itki lähes koko tutustumisemme ajan lohduttomasti hoitajan sylissä ja hoitaja ihmetteli kun vanhemmat eivät antaneet lapselle edes uniriepua/lelua tai jotain tuttua mukaan lohdukkeeksi kun ei syönyt tuttiakaan.. Aika karua mielestäni :/
Ymmärrän toki että joskus tilanteet vain ovat sellaisia ettei pitkiin tutustumisiin ole aikaa mutta aina nyt kai jotenkin voisi pehmentää sitä laskua ja jotenkin tuntuu että kyllä nyt edes parin päivän tutustumisen pystyisi järjestämään vaikka olisi millaiset työkuviot varsinkin kun on kaksi vanhempaa :( Olenko ainut jonka mielestä tuollainen hoidon aloitus on aika kohtuuton pienelle lapselle vai onko tuo kovinkin yleistä?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :( - ap [/quote] mua huolettais kyllä sinuna mitä kaikkee tuo lärppäsuu teistäkin kertoo muille vanhemmille [/quote] Täti siis valitteli siinä toiselle hoitajalle että olisipa edes joku unilelu/rätti mukana kun lapsi puri sormiaan ja itki sitten sitäkin. Samaten sanoi siitä että tulee olemaan pitkä päivä jos joutuu pitämään pientä sylissä sinne neljään asti (ja tämä siis aamu kahdeksalta kun menimme sinne) joten ei lörpötellyt minulle, minun kuulleni kyllä. Eikä minua huolestuttaisi vaikka meistä jotain puhuttaisiinkin. Tiedän hoitavani asiat niin hyvin kuin pystyn ja aina lapsi etusijalla. - ap [/quote] mutta hyvä pk-henkilö ei valittele tuollaisia asiakkaan kuullen.
[/quote]
Niinpä, kaikkein eniten minä olen huolissani pienen lapseni aloittaessa päiväkodin että minkälaiset hoitajat siinä ryhmässä on sillä heidän luonteenpiirteensä ja aito välittäminen ja hyvä hoito on se mikä on kaikkein tärkeintä lapselleni. Samalla kapasiteetilla voi antaa niin erilaista hoitoa lapselle riippuen ihan henkilöstä. Toivon että lapseni ryhmässä ei ainakaan ole ketään sellaista tai sellaisia joiden mielipuuhaan kuuluu vanhemmista pahassa mielessä juoruaminen ja kaikesta negatiivisten asioiden löytäminen tai penkominen (siis kun on kyse vanhemmista ja lasten kasvatuksesta) Kauhistelun ja valittelun sijaan toivon aitoa välittämistä lapsista ja aitoa yrittämistä antaa oikeasti hyvää hoitoa eikä vaan valittelua ja pällistelyä ja kauhistelua.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:55"]
Huomaa että av palsta on kansoitettu eniten kotiäideillä jotka paasaavat sitä että kuinka "minä nyt ainakin hoidan nelivuotiaaksi tai eskari-ikään kotona jne.." Jos päiväkoti olisi todellakin niin haitallista mitä te luulette arvon "kotiäidit nelivuotiaaksi tai eskari-ikään asti" niin kyllä sille olisi pistetty jo stoppi sekä viranomaisten että vanhempien toimesta. On tuhansia ja tuhansia vanhempi jotka ovat pistäneet lapsensa päiväkotiin heti vahempainloman jälkeen jotta voisivat palata töihin ja huomanneet että ihan normaaleja lapsia siitä seuraa.
Kukaan ei voi sanoa että varsinaisesti alle 3-vuotiaana päiväkotiin laitto olisi jotenkin haitallista myöhemmälle kehitykselle. Ainuttakaan selkeää tutkimustulosta en ole edes nähnyt siitä. Päinvastoin olen kyllä kuullut tutkimuksista kuinka varhaisemmassa iässä päiväkodin aloittaneet ovat pärjänneet paremmin aikuisiällä. Kauhistelkaa te vain ja pysykää kotona ja antakaa toisten mennä töihin ja antakaa toisten lasten kasvaa normaaleiksi päiväkodista huolimatta vaikka vaikeaahan se on hyväksyä.
[/quote]
Ovatko toisia lapsia pahoinpitelevät rasistiset nuoret normaaleita päiväkodin kasvatteja? :D
Aika nuorena minutkin päiväkotiin nakattiin.Sitä ennen olin perhepäivähoidossa ollut.Itku siellä tuli aina alussa, myös silloin kun jotain uutta tuli (vaikka siirtyminen "isojen" lasten joukkoon yms).Mutta se menee ohi, on leikkikavereita,uusia asioita,niihin tottuu!Ja äiskä haki aina klo 16 pois.On varmasti kauheampiakin asioita mitä lapselle voi tehdä.Voi myös olla että jos on yh,ei vapaata vaanbyksinkertaisesti saa tuommoiseen.Minusta parempi että vanhemmalla säilyy työpaikka kuin että lapsi kokee ikävää joka on ohimenevää.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:23"]
Huomaa että av palsta on kansoitettu eniten kotiäideillä jotka paasaavat sitä että kuinka "minä nyt ainakin hoidan nelivuotiaaksi tai eskari-ikään kotona jne.." Jos päiväkoti olisi todellakin niin haitallista mitä te luulette arvon "kotiäidit nelivuotiaaksi tai eskari-ikään asti" niin kyllä sille olisi pistetty jo stoppi sekä viranomaisten että vanhempien toimesta. On tuhansia ja tuhansia vanhempi jotka ovat pistäneet lapsensa päiväkotiin heti vahempainloman jälkeen jotta voisivat palata töihin ja huomanneet että ihan normaaleja lapsia siitä seuraa.
Kukaan ei voi sanoa että varsinaisesti alle 3-vuotiaana päiväkotiin laitto olisi jotenkin haitallista myöhemmälle kehitykselle. Ainuttakaan selkeää tutkimustulosta en ole edes nähnyt siitä. Päinvastoin olen kyllä kuullut tutkimuksista kuinka varhaisemmassa iässä päiväkodin aloittaneet ovat pärjänneet paremmin aikuisiällä. Kauhistelkaa te vain ja pysykää kotona ja antakaa toisten mennä töihin ja antakaa toisten lasten kasvaa normaaleiksi päiväkodista huolimatta vaikka vaikeaahan se on hyväksyä.
[/quote]
Ovatko toisia lapsia pahoinpitelevät rasistiset nuoret normaaleita päiväkodin kasvatteja? :D
[/quote]
Niin, onko? Vai ovatko niitä kolmivuotiaaksi ainakin kotona lapsia? Siitä vaan kattavaa tutkimustulosta tekemään. Valitettavasti maailma ei ole ihan niin mustavalkoinen mitä ehkä luulet.
Minusta pk työntekijällä ei ole mitään asiaa kauhistella toisen lapsen asioita sun kanssa. Ihan epäammatillista. Ja voit kyllä olla varma että hän teidänkin asiat kauhistelee muille sitten myöhemmin.
Minä olen vienyt alle vuoden ikäisen hoitoon. Ja ilman riepua ja tuttia. Ei hän ollut koskaan niitä kotona käyttänyt niin ei olisi ollut mitään järkeä päiväkotiinkaan viedä. Ja se vaan on niin että kaikilla ei ole rahaa olla kotona. Olen yh, pakko mennä tienaamaan rahat millä elää.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:28"]
Minusta pk työntekijällä ei ole mitään asiaa kauhistella toisen lapsen asioita sun kanssa. Ihan epäammatillista. Ja voit kyllä olla varma että hän teidänkin asiat kauhistelee muille sitten myöhemmin. Minä olen vienyt alle vuoden ikäisen hoitoon. Ja ilman riepua ja tuttia. Ei hän ollut koskaan niitä kotona käyttänyt niin ei olisi ollut mitään järkeä päiväkotiinkaan viedä. Ja se vaan on niin että kaikilla ei ole rahaa olla kotona. Olen yh, pakko mennä tienaamaan rahat millä elää.
[/quote]
Voin jo vastata joidenkin kauhistelijoiden puolesta mitä he seuraavaksi sanovat sinunlaisellesi joka sanoo että pakko mennä tienaamaan rahaa. Sitten tulee niitä että "olisi pitänyt säästää sievoisen summan rahaa ennen lastenhankintaa jotta olisi varaa olla kotona" tms. uskomatonta kuten joillekin se kotona olo lapsen kanssa vähintään kolmivuotiaaksi on kun jokin kiihkouskonto. Suurin osa kauhistelijoista ovat kuitenkin niitä jotka a) elävät itse tyytyväisinä sossutukien varassa b) rikas mies elättämässä. Eihän siinä rahoja silloin mennä tienaamaan.
Ei ole vanhempien vika jos hoitopaikoissa ei riitä henkilökunta. Ei se vanhempien syyllistäminen ja haukkuminen tuo yhtään enempää hoitajia.
Siitähän on kyse jos hoitajien aika ei riitä lapsille. Ja jos hoitajan mielestä itkevä lapsi on huonompi kuin muut niin voi vaihtaa alaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
Niin, onko? Vai ovatko niitä kolmivuotiaaksi ainakin kotona lapsia? Siitä vaan kattavaa tutkimustulosta tekemään. Valitettavasti maailma ei ole ihan niin mustavalkoinen mitä ehkä luulet.
[/quote]
Erittäin todennäköisesti tarhattuja lapsiriepuja...
"Päiväkodissa tapahtuvasta kiusaamisesta Suomessa on olemassa vain vähän tutkimustietoa. Kansainvälisiä tutkimuksia löytyy joitakin. Nämä tutkimukset, muun muassa Sveitsissä (Alsaker & Nägele 2008; Perren 2000; Alsaker & Valkanover 2001) ja Yhdysvalloissa (Kochenderfer & Ladd 1999) ovat osoittaneet, että kiusaamista esiintyy jo alle kouluikäisten lasten parissa.
Norjalaisen Helgesenin (2010) mukaan kiusaaminen on ristiriitainen ja hieman tabuna pidetty aihe silloin, kun kyseessä on alle kouluikäinen lapsi. Helgesenin tutkimusten (2006, 2010) tulokset osoittavat, että päiväkodin henkilöstö on jossain määrin halutonta näkemään, että myös pienet lapset voivat kiusata toisiaan.
Ruotsissa kaikilla päiväkodeilla ja esikoululuokilla on lain mukaan velvollisuus laatia tasavertaisen kohtelun suunnitelma syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisemiseksi. Suomessa sen sijaan on vasta viime vuosina alettu keskustella kiusaamisesta päiväkodissa esiintyvänä ilmiönä.
Tutkimuksen mukaan kiusaaminen varhaiskasvatuksessa ilmenee ja muistuttaa suurelta osin koulukiusaamista ilmiönä. Sveitsiläinen Perren (2000) painottaa, että pienten lasten välinen kiusaaminen on ongelma, johon tulee suhtautua vakavasti.
Perrenin tutkimusten mukaan päiväkodissa tapahtuvan kiusaamisen seurauksia uhrille ovat yksinäisyys, heikentynyt itsetunto ja vastenmielisyys koulun aloittamiseen. Perrenin tutkimuksessa kävi myös ilmi, että muita kiusaavilla lapsilla oli kavereita ryhmässä ja he saivat vain vähän kielteistä palautetta negatiivisesta käytöksestään. Perrenin mielestä kiusaaminen on opittua käytöstä, joka vain jatkuu lapsen saadessa myönteistä vahvistusta. Lapsen vallan ja hallinnan tunne jo itsessään vahvistaa käytöstä, jota myös kavereiden arvostus tukee. Tämän vuoksi kiusaaja ei lopeta käyttäytymistään ilman aikuisten aktiivista tukea."
Mutta voidaanhan toki laittaa silmät kiinni ja kuvitella, että päiväkodissa lapset tutivat vaaleanpunaisessa pumpulissa ja kaikki on hyvin. Tämän tulokset ovat tosin jo nähtävissä...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:28"]
Minusta pk työntekijällä ei ole mitään asiaa kauhistella toisen lapsen asioita sun kanssa. Ihan epäammatillista. Ja voit kyllä olla varma että hän teidänkin asiat kauhistelee muille sitten myöhemmin. Minä olen vienyt alle vuoden ikäisen hoitoon. Ja ilman riepua ja tuttia. Ei hän ollut koskaan niitä kotona käyttänyt niin ei olisi ollut mitään järkeä päiväkotiinkaan viedä. Ja se vaan on niin että kaikilla ei ole rahaa olla kotona. Olen yh, pakko mennä tienaamaan rahat millä elää.
[/quote]
Voin jo vastata joidenkin kauhistelijoiden puolesta mitä he seuraavaksi sanovat sinunlaisellesi joka sanoo että pakko mennä tienaamaan rahaa. Sitten tulee niitä että "olisi pitänyt säästää sievoisen summan rahaa ennen lastenhankintaa jotta olisi varaa olla kotona" tms. uskomatonta kuten joillekin se kotona olo lapsen kanssa vähintään kolmivuotiaaksi on kun jokin kiihkouskonto. Suurin osa kauhistelijoista ovat kuitenkin niitä jotka a) elävät itse tyytyväisinä sossutukien varassa b) rikas mies elättämässä. Eihän siinä rahoja silloin mennä tienaamaan.
[/quote]
Ei kyllä ollut alkuperäinen suunnitelma mennä töihin noin nopsaan. Ero tuli ja säästöt meni muuttoon; kodinkoneet, takuuvuokra ym
Mielestäni ei ollut mitään syytä jäädä kotiin sossun varaan kun minulla kumminkin oli vakituinen työpaikka mihin palata
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:37"]
Ei ole vanhempien vika jos hoitopaikoissa ei riitä henkilökunta. Ei se vanhempien syyllistäminen ja haukkuminen tuo yhtään enempää hoitajia.
Siitähän on kyse jos hoitajien aika ei riitä lapsille. Ja jos hoitajan mielestä itkevä lapsi on huonompi kuin muut niin voi vaihtaa alaa.
[/quote]
Ei ole vanhempien vika, jos päiväkodissa on liian vähän hoitajia, mutta eivätpä nämä näytä siitä välittävän... vanhemmathan ne ovat juuri näitä henkilöitä, jotka tuon muutoksen saisivat aikaan, mutta kun ei... Sinne vaan, muiden joukkoon...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:15"]No voi nyyh. Eiköhän tuo ole normaalien työtä tekevien lapsi jolla on kuitenkin parempi ennuste kuin työelämää pakoilevilla kotihoidontukiaisilla.
[/quote]
Lapsiinsa keskittyvät äidit, jotka eivät heti kun mahdollista, nakkaa lastansa päiväkotiin, kasvattavat automaattisesti työelämää pakoilevia luuserilapsia?
Ja minäkö luulin, että valtaosa hoitovapaalaisista ovat hoitovapaalla juuri lastensa hyvinvoinnin takia, ei niinkään oman mukavuuden.
No, näkökulma se on tuokin :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:37"]
[/quote]
Ei ole vanhempien vika, jos päiväkodissa on liian vähän hoitajia, mutta eivätpä nämä näytä siitä välittävän... vanhemmathan ne ovat juuri näitä henkilöitä, jotka tuon muutoksen saisivat aikaan, mutta kun ei... Sinne vaan, muiden joukkoon...
[/quote]
Mitäköhän siis tarkoiat että vanhemmat ovat juuri näitä henkilöitä jotka muutoksen saisivat aikaan? Tarkoitatko että eivät veisi päiväkotiin tai eivät veisi niin aikaisin? Päiväkodin henkilöstöhän mitoitetaan ihan sen mukaan mitä sinne on sopimuksilla ilmoitettu lapsia tulevan. Jos aletaan viedä vähemmän lapsia päiväkotiin niin henkilöstöä taas vähennetään. Selvennä nyt vähän enemmän tuota vastaustasi.
Ikävää, toivottavasti ei yleistä.
MIstä sinä tiedät onko se vauva käynyt tutustumassa ensin? Ja että kauanko se siellä päivisin aikaa viettää?
Kamala tilanne.
Jotkut vanhemmat ei vaan ajattele siis osaa ajatella sitä lapsen turvallisuuden tunnetta. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:58"]
MIstä sinä tiedät onko se vauva käynyt tutustumassa ensin? Ja että kauanko se siellä päivisin aikaa viettää?
[/quote]
Olihan tuo hoitaja lörpötellyt jo unirättien puuttumisenkin, jos sitten lopunkin.
Ohis
Silloin kun oma lapseni meni päiväkotiin, niin olihan se vähän järkytys tajuta, paljonko lapset siellä itkee. Julkisuudessa annetaan ymmärtää, että lapset siellä vaan iloisesti hymy huulilla mennä temmeltävät kaiken päivää. Koska oma taaperoni ei edes kotona mennä temmeltänyt aina iloisena kaiken päivää, vaan hänellä oli kotonakin muksahduksia ja kommelluksia ja huonoja hetkiä, luin niitä aina ihmeissäni. Että millä taikakeinolla yksi aikuinen pitää monta täysin hoidettavassa iässä olevaa lasta hyväntuulisena kun ei se onnistu normiäidiltäkään oikein mitenkään.
No, se arki siellä oli mitä oli. Koska hain lapsen vaihtelevina aikoina, tuli kyllä nähtyä muutakin kuin se hetki kun lapset on jo pihalla ja yleensähän siinä vaiheessa ne lapsien pahimmat äidinikäväitkut ja muut itkut on itketty. Mut sellaista se nyt vaan on. Hoitajat oli kivoja, mut ei mitään ihmeidentekijöitä hekään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:58"]MIstä sinä tiedät onko se vauva käynyt tutustumassa ensin? Ja että kauanko se siellä päivisin aikaa viettää?
[/quote]
jos on ollut mukana kyllä hän tietää onko vauva viettänyt koko päivän hoidossa tai osapäivän .ja jos tarha on aloittanut toimintaansa vasta viime ma , se tarkoittaa että vauvan paskat vanhemmat hylkäsivät sen hoitajille. Suututtaa kyllä näiden tollojen käytös.
Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :(
- ap
Olette te kovin kummallista jengiä.
Jos parikuisen vauvan äiti haluaa mennä viettämään iltaa kavereidensa kanssa ja jättää vauvan yhdeksi illaksi isälleen, äiti teilataan omaa etuaan ajattelevaksi, eikä tällä saisi missään nimessä lapsia ollakaan.
Jos äiti mistä tahansa syystä valitsee vauvalle korvikkeen rintaruokinnan sijasta, äiti teilataan omaa etuaan ajattelevaksi, eikä tällä saisi missään nimessä lapsia ollakkaan.
Sitten kun lapsi dumpataan tarhaan vajaan vuoden ikäisenä (tai vähän vanhempanakin) ja lapsi itkee siellä äitiään, todetaan vain ettei lapsi siihen itkemiseen kuole? No ei se siihen kuole, mutta aikamoisen trauman se siitä saa. Joku 3v ehkä ymmärtääkin, että äiti tulee sitten myöhemmin hakemaan, mutta alle yksivuotiaalle se on aika traumaattinen kokemus.
Minä teilaankin sitten sen alle 3v lapsensa tarhaan vievän äidin omaa etuaan ajattelevaksi, eikä tällaisella saisi lapsia ollakaan. Sillä tuollahan ne, tarhakasvatit, haukkuvat ja pahoinpitelevät toisia lapsia, siihen on varmasti jo päiväkodissa annettu hyvät eväät.