Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea tilanne päiväkodissa!

Vierailija
05.08.2015 |

Kävin tänään tutustuttamassa 3-vuotiasta lastani päiväkotiin, jossa hän aloittaa parin viikon päästä (tarkoituksena on olla ensin itse mukana pari kertaa ja sitten niin että lapsi jää sinne yksin pikkuhiljaa pidemmiksi ajoiksi) ja jotenkin ajattelin että ainakin ihan pienille lapsille tutustumisjakso olisi ihan itsestään selvyys mutta ei. Sinne oli tuotu alle vuoden ikäinen joka on heti ilman tutustumista täydet päivät hoidossa :O Itki lähes koko tutustumisemme ajan lohduttomasti hoitajan sylissä ja hoitaja ihmetteli kun vanhemmat eivät antaneet lapselle edes uniriepua/lelua tai jotain tuttua mukaan lohdukkeeksi kun ei syönyt tuttiakaan.. Aika karua mielestäni :/

Ymmärrän toki että joskus tilanteet vain ovat sellaisia ettei pitkiin tutustumisiin ole aikaa mutta aina nyt kai jotenkin voisi pehmentää sitä laskua ja jotenkin tuntuu että kyllä nyt edes parin päivän tutustumisen pystyisi järjestämään vaikka olisi millaiset työkuviot varsinkin kun on kaksi vanhempaa :( Olenko ainut jonka mielestä tuollainen hoidon aloitus on aika kohtuuton pienelle lapselle vai onko tuo kovinkin yleistä?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:17"]

Kuuntelin kerran sivullisena kahden päiväkotityöläisen keskustelua bussissa työvuoron päätyttyä. Hyvin kävi ilmi siitä keskustelusta, miten alle 1-vuotiaat itkevät lähes koko päivän ja vanhemmille kirkkain silmin sitten valehdellaan että hyvin on mennyt...

[/quote]

Näin juuri. Voin itse tämän allekirjoittaa päiväkodin tätinä. En ymmärrä en, miten vanhemmat raaskivat pienen jättää niin pitkäksi aikaa? Muissa Euroopan maissa pienet ovat hoidossa vain muutamia tunteja, tai sitten välissä kotona ja sitten taas ip hoidossa ei yhtäjaksoisesti 10 tuntia. Se joka väittää ettei siitä ikävästä ja hädästä ja itkusta jää muisijälkeä pienen aivoihin valehtelee. Stressi- ja kortisolitasot nousevat.

Suomessa osapäivätyötä ei oikeastaan ole mahdollisuus tehdä monessa työpaikassa ja siksi hoidan omani kotona 4 vuotiaaksi. 

Terv. päiväkodin täti

Vierailija
2/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:07"]

Kyllä se nyt vaan on niin että aina kesäloman jälkeen itkee vähän kaikki lapset. Myös ne isommat yli 3-vuotiaat konkarit voivat itkeskellä vaikka olisivat aloittaneet päiväkodin jo 1-vuotiaana. Sellaista se on kesän jälkeen kun on oltu pitkillä kesälomilla. Parasta olisi että lapset voisivat aloittaa hieman porrastetusti. Pahinta on varmaan mahdollisimman monta uutta lasta samalla viikolla.

Tutustuminen ehkä pari päivää on tietenkin ihan hyvä mutta ei se välttämättä takaa mitään itkuvapaata tai paljon helpompaa aloitusta. Lähinnä tärkeetä ehkä siksi että lapsi ehtii nähdä hoitajia vähän ennen kokopäivähoitoa ja vanhemmat ehtivät jutella jotain asioita lapsesta ja päivähoidosta. Jotkut uudet lapset itkevät vielä pari kuukauttakin sen jälkeen kun jätetään hoitoon mutta yleensä se itku kyllä loppuu sitten aika lyhyeen kun äiti tai isä on lähtenyt ja uppoutuu niihin päiväkodin leikkeihin ja ohjelmiin.

[/quote]

Niin, sitten tottuvat ettei äiti tai isä enää ole saatavilla päivisin ja tyytyvät tilanteeseen. Ei se tarkoita sitä että ovat tyytyväisiä päiväkodissa. No, pienestä asti o hyvä järjestää pettymyksiä jotta ei totu liian hyvään (= vanhempien hoivaan), vai mitä? Kerhoihinhan eivät kotihoidossa olevat voi osallistua vaan vaihtoehtona on kotonaolo 24 h / vrk tai sitten 10 tuntia päiväkodissa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoko karua. Tiedän tapauksen, että itkevään tympiinnyttiin ja laitettiinviereiseen huoneeseen koko päiväksi yksin itkemään. Kamalalta kuulosti. Hoitaja itse kertoi. Vanha asia jo tosin.

Vierailija
4/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:15"]

No voi nyyh. Eiköhän tuo ole normaalien työtä tekevien lapsi jolla on kuitenkin parempi ennuste kuin työelämää pakoilevilla kotihoidontukiaisilla.

[/quote]

No voi v***u taas näitä elämänkoululaisten aivopieruja... Kyllä, minä nyhdän täydet kotihoidontuet ja pidän lapseni eskari-ikään asti kotona, koska en halua laumatarhausta. Lapseni ovat minulle tärkeitä ja haluan heidän parastaan.

Kai sinä ihan aikuisten oikeasti ymmärrät, että tuolla kotihoidontuella voi lasta hoitaa myös mummo tai ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva serkku? Näin ainakin meillä, molemmat vanhemmista ovat nimittäin normaalisti töissä.

Mitä tulee sinuun... en tiedä mistä koet jääväsi paitsi, mutta ilkeä sinä ainakin olet. Aina kun sinunlaisesi ihminen tulee valittamaan tälle palstalle tuosta minimaalisesta kotihoidontuesta, olen todella kiitollinen nykyisestä eläkerahoituksesta. Palkkasi lisäksi työnantajasi nimittäin maksaa 24% eläkemaksua, josta vain 0,5% (luit oikein, vain puoli prosenttia) rahastoidaan ja loppuosa menee nykyisten eläkkeiden maksamiseen ja systeemin pyörittämiseen. Sinun kohdallasi eläkkeitä ei sitten enää jääkään maksuun. Mutta tuillahan ei saa elää, joten siitä vain, töihin eläkkeelläkin!

Vierailija
5/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti molemmat tai toinen vanhempi lääkäri, toinen tai molemmat insinöörejä. Akateemiset ovat aina ne pahimmat. Nähty on.

Vierailija
6/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:24"]

Oho. Kyllä täällä on ollut tapana että kerran käydään tutustumassa. Mutta että 3-vuotiaan kanssa kolme päivää tutustumassa? :o oho...eiks se oo vähä liiottelua? En kävis 1-vuotiaankaan kanssa kun kerran. Ei se 1v ymmärrä miksi äiti tällä kertaa ei jää myös. Yhtä ikävä sen silti on. Ja ei ne pienet koko päivää itke. Todellakaan. Vain kun viedään oikeastaAn. T äiti ja hoitaja

[/quote]

Itse koin hyväksi n. kahden vkon jakson. jolloin käytiin joka päivä yhdessä lapsen kanssa päiväkodissa. Ekoina päivinä käynnit oli lyhyitä piipahduksia, sitten oltiin pari-kolme tuntia/pvä, seuraavaksi lisättiin ulkoilussa mukana olo ja lounas.

Kun tuli mun eka työpäivä, niin ei todellakaan ollut ongelma jättää lasta päiväkotiin. Jäi mielellään ja kaikki oli mennyt hyvin.

Vierailija
7/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista, äidit sanoo että päiväkoti on lapsia varten..entäs äidit sitten? Olen niin onnekas että olen saanut hoitaa omat lapseni, silloin ei kyllä vielä ollut näitä tukiaisia koti ja minä olimme lapsia varten, isä huolehti toimeentulosta. Koululaistenkaan ei ole tarvinnut tulla tyhjään kotiin.

Lapset ovat niin eriarvoisia, joku saa nauttia rauhallisesta ja turvallisesta lapsuudesta omassa kodissaan ilman kiirettä ja touhotusta, usein hyvin terveenäkin ainakin meillä vaikka paljon tavattiin ihmisiä. Ei käy kateeksi heitä jotka vievät jo yksivuotiaan muiden hoitoon meluisiin päiväkoteihin jossa se syli ei aina ole niin lähellä. Oikeastaan aika surullista sen lapsen kannalta, äideistä en tiedä kun meitä on moneksi. Lapsi, sehän on ihan tärkein juttu, mikään ei mene ohi!

Vierailija
8/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]

Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :( - ap

[/quote]

Kuule ap, sinuna olisin huolissani hoitajan työmoraalista. Jos hän sinulle ekana päivänä juoruili ja kommentoi toisen asiakkaan asioita niin hän tulee sata varmasti juoruilemaan kaiken sinusta ja sinun perheestä ja keksii loput. Tee valitus johtajalle siitä varhaiskasvatuksen ammattilaisesta.

Vierailija
9/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:15"]

No voi nyyh. Eiköhän tuo ole normaalien työtä tekevien lapsi jolla on kuitenkin parempi ennuste kuin työelämää pakoilevilla kotihoidontukiaisilla.

[/quote]

No voi v***u taas näitä elämänkoululaisten aivopieruja... Kyllä, minä nyhdän täydet kotihoidontuet ja pidän lapseni eskari-ikään asti kotona, koska en halua laumatarhausta. Lapseni ovat minulle tärkeitä ja haluan heidän parastaan.

Kai sinä ihan aikuisten oikeasti ymmärrät, että tuolla kotihoidontuella voi lasta hoitaa myös mummo tai ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva serkku? Näin ainakin meillä, molemmat vanhemmista ovat nimittäin normaalisti töissä.

Mitä tulee sinuun... en tiedä mistä koet jääväsi paitsi, mutta ilkeä sinä ainakin olet. Aina kun sinunlaisesi ihminen tulee valittamaan tälle palstalle tuosta minimaalisesta kotihoidontuesta, olen todella kiitollinen nykyisestä eläkerahoituksesta. Palkkasi lisäksi työnantajasi nimittäin maksaa 24% eläkemaksua, josta vain 0,5% (luit oikein, vain puoli prosenttia) rahastoidaan ja loppuosa menee nykyisten eläkkeiden maksamiseen ja systeemin pyörittämiseen. Sinun kohdallasi eläkkeitä ei sitten enää jääkään maksuun. Mutta tuillahan ei saa elää, joten siitä vain, töihin eläkkeelläkin!

[/quote] 

Kuinka moni ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva haluaa vahtia siinä sivussa lapsia, kysyn vaan.

Vierailija
10/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:21"]

Voi hyvänen aika, ei se lapsi siihen itkemiseen ja päiväkotiinjäämiseen kuole. Päiväkoti on sitä varten, että sinne viedään lapsi kun vanhemmat ovat töissä/koulussa. Siellä on koulutettu henkilökunta heitä hoitamassa, miksi ihmeessä siellä pitäisi vielä vanhempienkin olla viikkotolkulla "tutustuttamassa"? Siinähän se lapsi oppii, että päiväkodissa on mukana myös äiti/isä ja sitten kun tutustuminen on ohi ja vanhemmat ei jääkään päiväksi sinne, iskee lapselle hätä, kun parhaimmassa tapauksessa se lapsi olisi ilman moista rumbaa jo tottunut siihen, että päiväkodissa ei vanhempia ole.

[/quote]

Kun päiväkotiin tutustutaan vanhemman kanssa 2 viikon ajan, se tarkoittaa että alkuun siellä ollaan yhdessä, sitten lapsi jää ilman vanhempaa ja tätä aikaa vähitellen pidennetään. Näin lapsi saa turvallisesti tutustua häntä hoitaviin uusiin aikuisiin ja uuteen paikkaan. Kun lapsi kiintyy ja luottaa hoitajiinsa, on hoitoon jääminen hänelle turvallisempaa ja miellyttävämpää. Kovasti tuntuu olevan edelleen vallalla tämä pärjäämisen kulttuuri. Pienestä pitäen täytyy oppia pärjäämään. Ja kyllähän lapset valitettavasti kaikkeen tottuvat.

Äitini, nyt jo eläkkeellä oleva entinen päiväkodin johtaja, nimenomaisesti ohjasi minua toimimaan näin, kun oma esikoiseni aloitti aikoinaan päivähoidon. Olen myös ymmärtänyt että tälläinen ohje on myös yleistymässä kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
11/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena pakko kirjoittaa, että minä viihdyin tarhassa hyvin (huonot kotiolot) ja lohduttelin aina uusia lapsia, jotka tuli tarhaan. Saivat minusta heti leikkikaverin ja itkut unohtui :-) onhan se vauvalle hirveää olla ilman vanhempia, ei sitä turhaan suositella vasta kolmevuotiaille.

Vierailija
12/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutamana päivänä päiväkodissa opintojeni vuoksi. Ja kyllä ne lapset ainakin vähän vanhemmat osaavat itkeä ja heti kun äiti saa vihdoin ulko-oven kiinni niin itku katkeaa.
Hakiessa taas itketään kun ei haluaisi vielä lähteä.

Vierailija
13/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:17"]Kuuntelin kerran sivullisena kahden päiväkotityöläisen keskustelua bussissa työvuoron päätyttyä. Hyvin kävi ilmi siitä keskustelusta, miten alle 1-vuotiaat itkevät lähes koko päivän ja vanhemmille kirkkain silmin sitten valehdellaan että hyvin on mennyt...
[/quote]

Nyt trollit ....päiväunille täälä trollaamasta --> hushus

Vierailija
14/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :(

- ap
[/quote] mua huolettais kyllä sinuna mitä kaikkee tuo lärppäsuu teistäkin kertoo muille vanhemmille

Vierailija
15/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että av palsta on kansoitettu eniten kotiäideillä jotka paasaavat sitä että kuinka "minä nyt ainakin hoidan nelivuotiaaksi tai eskari-ikään kotona jne.." Jos päiväkoti olisi todellakin niin haitallista mitä te luulette arvon "kotiäidit nelivuotiaaksi tai eskari-ikään asti" niin kyllä sille olisi pistetty jo stoppi sekä viranomaisten että vanhempien toimesta. On tuhansia ja tuhansia vanhempi jotka ovat pistäneet lapsensa päiväkotiin heti vahempainloman jälkeen jotta voisivat palata töihin ja huomanneet että ihan normaaleja lapsia siitä seuraa.

Kukaan ei voi sanoa että varsinaisesti alle 3-vuotiaana päiväkotiin laitto olisi jotenkin haitallista myöhemmälle kehitykselle. Ainuttakaan selkeää tutkimustulosta en ole edes nähnyt siitä. Päinvastoin olen kyllä kuullut tutkimuksista kuinka varhaisemmassa iässä päiväkodin aloittaneet ovat pärjänneet paremmin aikuisiällä. Kauhistelkaa te vain ja pysykää kotona ja antakaa toisten mennä töihin ja antakaa toisten lasten kasvaa normaaleiksi päiväkodista huolimatta vaikka vaikeaahan se on hyväksyä.

Vierailija
16/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :(

- ap
[/quote] mua huolettais kyllä sinuna mitä kaikkee tuo lärppäsuu teistäkin kertoo muille vanhemmille
[/quote]

Täti siis valitteli siinä toiselle hoitajalle että olisipa edes joku unilelu/rätti mukana kun lapsi puri sormiaan ja itki sitten sitäkin. Samaten sanoi siitä että tulee olemaan pitkä päivä jos joutuu pitämään pientä sylissä sinne neljään asti (ja tämä siis aamu kahdeksalta kun menimme sinne) joten ei lörpötellyt minulle, minun kuulleni kyllä.

Eikä minua huolestuttaisi vaikka meistä jotain puhuttaisiinkin. Tiedän hoitavani asiat niin hyvin kuin pystyn ja aina lapsi etusijalla.

- ap

Vierailija
17/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :(

- ap
[/quote]

Täti siis valitteli siinä toiselle hoitajalle että olisipa edes joku unilelu/rätti mukana kun lapsi puri sormiaan ja itki sitten sitäkin. Samaten sanoi siitä että tulee olemaan pitkä päivä jos joutuu pitämään pientä sylissä sinne neljään asti (ja tämä siis aamu kahdeksalta kun menimme sinne) joten ei lörpötellyt minulle, minun kuulleni kyllä.

Eikä minua huolestuttaisi vaikka meistä jotain puhuttaisiinkin. Tiedän hoitavani asiat niin hyvin kuin pystyn ja aina lapsi etusijalla.

- ap
[/quote] mutta hyvä pk-henkilö ei valittele tuollaisia asiakkaan kuullen.

Vierailija
18/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote] 

Kuinka moni ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva haluaa vahtia siinä sivussa lapsia, kysyn vaan.

[/quote]

Sellainen, joka on kirjoittamassa viimeistä ainettaan. Vastaanpahan vaan.

Vierailija
19/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:12"]Päiväkoti aukesi vasta tänään kesätauon jälkeen joten ei ole voinut käydä tutustumassa aiemmin ja hoitaja päivitteli sitäkin että niin pieni tulee niin pitkäksi aikaa heti ilman "perehdytystä" :( - ap [/quote] mua huolettais kyllä sinuna mitä kaikkee tuo lärppäsuu teistäkin kertoo muille vanhemmille [/quote] Täti siis valitteli siinä toiselle hoitajalle että olisipa edes joku unilelu/rätti mukana kun lapsi puri sormiaan ja itki sitten sitäkin. Samaten sanoi siitä että tulee olemaan pitkä päivä jos joutuu pitämään pientä sylissä sinne neljään asti (ja tämä siis aamu kahdeksalta kun menimme sinne) joten ei lörpötellyt minulle, minun kuulleni kyllä. Eikä minua huolestuttaisi vaikka meistä jotain puhuttaisiinkin. Tiedän hoitavani asiat niin hyvin kuin pystyn ja aina lapsi etusijalla. - ap

[/quote]

Kuulostat jotenkin omahyväiseltä. Anna kun arvaan. Et siis missään nimessä laittanut lastasi päiväkotiin alle 3-vuotiaana koska silloin olisit ollut huono vanhempi mutta nyt olet loistovanhempi koska olet tehnyt asiat niin kuin juuri sinun pääkopassasi pitäisi tehdä vai mitä? Minullakin on lapsi aina etusijalla siitä huolimatta vaikka hän aloitti päiväkodin 1-vuotiaana. Näinkin voi olla mutta ethän sinä sitä millään voi ymmärtää kuin joillekin on vain se oma mielipide ja oma näkemys eikä mitään muuta.

Vierailija
20/69 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:55"]

Huomaa että av palsta on kansoitettu eniten kotiäideillä jotka paasaavat sitä että kuinka "minä nyt ainakin hoidan nelivuotiaaksi tai eskari-ikään kotona jne.." Jos päiväkoti olisi todellakin niin haitallista mitä te luulette arvon "kotiäidit nelivuotiaaksi tai eskari-ikään asti" niin kyllä sille olisi pistetty jo stoppi sekä viranomaisten että vanhempien toimesta. On tuhansia ja tuhansia vanhempi jotka ovat pistäneet lapsensa päiväkotiin heti vahempainloman jälkeen jotta voisivat palata töihin ja huomanneet että ihan normaaleja lapsia siitä seuraa.

Kukaan ei voi sanoa että varsinaisesti alle 3-vuotiaana päiväkotiin laitto olisi jotenkin haitallista myöhemmälle kehitykselle. Ainuttakaan selkeää tutkimustulosta en ole edes nähnyt siitä. Päinvastoin olen kyllä kuullut tutkimuksista kuinka varhaisemmassa iässä päiväkodin aloittaneet ovat pärjänneet paremmin aikuisiällä. Kauhistelkaa te vain ja pysykää kotona ja antakaa toisten mennä töihin ja antakaa toisten lasten kasvaa normaaleiksi päiväkodista huolimatta vaikka vaikeaahan se on hyväksyä.

[/quote]

Paitsi että ne "päiväkodista on hurjasti hyötyä" -tutkimukset on tehty päiväkodeissa, joissa yhtä korkeakoulututkinnon suorittanutta hoitajaa kohti on 3 lasta. Ei vain listoilla vaan myös tosielämässä. On ihan eri asia olla ryhmässä, jossa on 21 lasta ja 3 aikuista kuin ryhmässä, jossa on 9 lasta ja 3 aikuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme