Onko kukaan käyttänyt nenänavaajaa vauvalla?
Suolavedet ja imijä ei tunnu auttavan 7 kk vanhan vauvan tukkoiseen nenään melkein ollenkaan. Kestänyt jo viikon.
Olen kuullut esim nasolin 0.5mg(?) olevan sovelias 3kk eteenpäin, mutta lukenut netistä ettei olisi kovin hyväksi vauvaikäiselle. Onko näin tosiaan? En jaksaisi enää pätkiviä unia ja tätä kitumista.
Kommentit (6)
Flunssa. Höyryäkin kokeiltu kylpyhuoneessa, ettei sekään tunnu auttavan. Ap
Itse käytän vain manuaalista nenänavaajaa itselläni - etusormea.
Mitään nasolinia en nuin pienelle laittaisi. Hiero vicksiä rintaan nukkumaan mennessä. Toinen konsti on halkaista sipuli, kääriä se sideharsoon ja kiinnitä vauvan sänkyyn. Näin nenä pysyy auki paremmin nukkuessa ja takaa toivottavasti pidemmät unet.
Se ei ole hyväksi jatkuvasti käytettynä, mutta minä olen käyttänyt lapsillani nasolinia aina kun on ollut tarvetta, eikä siitä ole ollut mitään muita sivuvaikutuksia, kuin hyvät yöunet ja nuha joka on parantunut ilman sitkeää yskää. Nasolin ja Otrivin helpottavat myös paineen tunnetta korvissa, kun ilma pääsee kiertämään.
Vielä muutama vuosi sitten nenätippoja sai antaa jo kolmekuisesta eteenpäin. Ne valmisteet on tismalleen, siis milligrammalleen samoja kuin silloinkin, mutta ohjeet vaan on muuttuneet. Itse olen siis antanut kipeällä lapselle kipulääkettä (vähentää liman eritystä ja röhäisyyttä) pistänyt lapsen lämpimään kylpyyn, pehmittänyt sen kuivuneen ja sitkeän liman suolatipoilla, ja pitänyt lasta kylppärissä lämpimässä höyryssä, kunnes kaikki räkä, myös sellainen valkoinen sitekä lima, mikä tuntuu tulevan nenän sivuonteloista, on valunut pois. Sitten HETI kun lapsi on tullut kylvystä, niin suihkeet nenään, koska jos se nenän limakalvo on päässyt räkäiseksi, niin ei se suihke auta. Sitten, kun lapsen henki kulkee hyvin, niin sängyn pääty ylös, ilmankostutin pöhisemään ja vicksiä riepuun ja lapsen viereen. Lapsi nukkuu taatusti hyvin.
Mistä syystä vauvan nenä on tukossa? Flunssa vai allergia?