IS: "Mika Aaltola varoittaa: Venäjä tulee painostamaan Suomea aseellisesti"
”Aikaa ei kannata haaskata hätäilyyn”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008663911.html
Jostain syystä poistatettiin edellinen ketju, vaikka aloituksessa ei ollut mitään asiatonta.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä tein työsopimuksen Imatralle kolme päivää ennen sotaa. Nyt joudun muuttaamaan sinne. Kaikki ilo työstä katosi. Nyt kurkkua kuristaa ja vastentahtoisesti olen muuttamassa sinne, kuin ”surman suuhun” menisi….
Voit olla levollisin mielin toistaiseksi samalla uutisia seuraten ja pistät palkasta jemmaan minkä pystyt. Jos alkaa tulla Venäjän ajamia laittomia rajan yli kovin runsaasti tai sotilasajoneuvot alkavat lähestyä rajan pintaa uutisten mukaan niin sitten mietit, mitä teet.
Joo, no kyllä tän tiedän ja tää ei ole se huoli. Huolet on sitä että uskallanko ostaa asunnon? Uskallanko siirtää lapset uuteen kaupunkiin? Josta pian pitää lähteä pakoon? Eli koulut vaihtuu ja sit taas kohta vaihtuu uudestaan kun juostaan luoteja pakoon?
Aika monella suomalaisella on omaisuutta Suomessa, ja monesti esim. asunto-omaisuutta vain Suomessa. Kohta saa kämppää edulliseen hintaan, kun fiksummat nostaa kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs niille kahdelle Suomi Natoon kansalaisaloitteelle tapahtui? Vietiinkö niitä edes eduskuntaan vai kiellettiinkö sekin "vapaassa sananvalta maassa". Pyyhittiinkö niillä p....
Asia etenee ihan normaalisti. Luulitko tosiaankin että parissa päivässä saadaan kuulla päätöksiä? Ei eduskunta niin toimi, todellakaan...
Jossain tilanteissa päätökset on saatava aikaan jopa tunneissa. Aina ei ole aikaa pohdiskella oman mielen mukaan.
Onneksi meidän bilesanna on sentään päivystyspuhelimensa kanssa varuillaan, paitsi kun jättää sen tahallaan kotiin kun ei nappaa kriisitilanteet.
Joka ikisen Nato-maan on päätettävä Suomen jäsenyydestä omassa kansallisessa parlamentissaan, ja Nato-maita taisi olla 30. Ymmärrät varmaan itsekin, että tähän kuluvaa aikaa on mahdotonta tarkasti etukäteen tietää.
Pitääkö teille taas kerran muistuttaa että päätöksen tekee nato eikä pietarin trollit? Ne kyllä huolehtii itse siitä miten se menee parhaiten.
Miten ette tajua että SUOMI EI AIO HAKEA sitä jäsenyyttä!!! Ei se äänestys mene natomaiden päätettäväksi kun mitään anomusta ei ole aikomustakaan laittaa!
Miksi kukaan ei näe tätä? Suomi on vaan diibadaaba-yhteistyöyä hakemassa eli aineellista taustatukea. Suomi ei ole hakemassa nato jösenyyttä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva elää pelossa nyt sitte tässä se muutama vuosi ja vaan odottaa milloin. Mitään ei voi /kannata suunnitella.
Sulla ei ole mitään hätää juuri nyt ja kaikki pyörii ihan normaalisti. Rutiinit on tärkeitä eikä pelkoon kannata jäädä makaamaan. Vähennä uutisia ja somea jos se lisää ahdistusta. Mitä vaan voi tapahtua milloin vaan, terveys voi mennä tai joutua onnettomuuteen. Asioita joihin et voi vaikuttaa.
No hitto mitä itsestäänselvyyksiä. Ei tää hetki pelota. Se pelottaa kun pitäisi rakentaa 400 000e talo joka jää Putinin virkamiehille (ja laina mulle).
Siinä vaiheessa täältä on lähdettävä joka tapauksessa. Kuolema kuittaa univelat, ja Putin asuntovelat.
Olet väärässä. Jos venäjä pakko-haltuunottaa sun asunnon niin se velka jää yhä sulle. Sä maksat lainan loppuun asunnosta joka ei ole sun.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota yhtään. Kattokaa netistä raportteja/kuvia miten Ruskin kolonnat pysähtyy ku loppuu löpö tankista ja ruokaakaan ei ole.
Rekoista myös nyt renkaat puhki kun huolto jätetty tekemättä.Nyt ne rahtaa junilla jotain Nivoja ja siviilibusseja. Löytyy netistä videota.
Että tuo on se logistiikan taso siellä.
Tuo on tietysti huvittavaa, mutta kun ei ne Suomeen varusmiesten voimalla varmasti edes yritä. Kyllä täällä pannaan kaupunkia nurin pommituksilla ja ohjuksilla ja sitten neuvotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä tein työsopimuksen Imatralle kolme päivää ennen sotaa. Nyt joudun muuttaamaan sinne. Kaikki ilo työstä katosi. Nyt kurkkua kuristaa ja vastentahtoisesti olen muuttamassa sinne, kuin ”surman suuhun” menisi….
Voit olla levollisin mielin toistaiseksi samalla uutisia seuraten ja pistät palkasta jemmaan minkä pystyt. Jos alkaa tulla Venäjän ajamia laittomia rajan yli kovin runsaasti tai sotilasajoneuvot alkavat lähestyä rajan pintaa uutisten mukaan niin sitten mietit, mitä teet.
Joo, no kyllä tän tiedän ja tää ei ole se huoli. Huolet on sitä että uskallanko ostaa asunnon? Uskallanko siirtää lapset uuteen kaupunkiin? Josta pian pitää lähteä pakoon? Eli koulut vaihtuu ja sit taas kohta vaihtuu uudestaan kun juostaan luoteja pakoon?
Asuntoa en ostaisi, lapset ottaisin mukaan mutta samalla hiljaisesti suunnitelmia tehden esim. auton uusisin nelivetomaasturiin jos tulee äkkilähtö talvella eikä teitä ehditty aurata ja aina tankki täynnä polttoainetta ja varalle sen verran että sillä pääsee Tornioon asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aasintuntijat kertovat samaa: Tilanne eskaloituu. Vaarana on tilanteen eskaloituminen. Tilanteen eskaloitumista tulee välttää.
Tästä eskaloitumisesta on tullut nyt muotisana.
Tyypillinen maallikon asenne. Kyllästytään kuulemaan faktoja. Ihan sama oli koronapandemiassa. Ja kas, yhtäkkiä asiantuntija onkin jollain käsittämättömällä logiikalla "väärässä" ja korvet suljetaan.
Koronapandemiassa asiantuntijatkin olivat pihalla ku ellun kanat. Se pitäisi pystyä myöntämään eikä esittää tietävämpää kuin onkaan.
"Faktathan" elivät aivan jatkuvasti. Oliko jotain, mikä ei olisi muuttunut?
Ihan kuin sinulla maallikolla olisi ollut jotain parempaa tietoa? Tosiasiassa kaikki mitä te piikkiangstiset väititte kriisin aikana oli valetta tai väärää tietoa joten kyllä ne asiantuntijat selvästikin tuossakin tilanteessa tiesivät paremmin joka hetkellä kuin tahallaan valehtelevat propagandapiirit.
Ei minulla ollutkaan parempaa tietoa, mutta ei se muuta pointtiani. Kun vakuutellaan jotain ja viikon tai kuukauden päästä se onkin jo muuttunut tai pahimmassa tapauksessa kääntynyt päälaelleen, niin se on kaikkein pahinta mitä asiantuntijat voivat tehdä, jos haluatvat säilyttää edes jonkin luottamussuhteen kansaan. Reilumpaa olisi ollut ottaa lähtökohta: nyt tehdään näin tämän hetkisen "tiedon" (= oletuksen, joka parhaillaan perustuu johonkin tutkittuun, mutta edelleen kyse on vahvasta oletuksesta varsinaisen tiedon sijaa) vuoksi.
Näissä sota-asioiden tiedottamisissa on ollut mielestäni parempi ilmaisutyyli.
Olen ottanut 3 rokotetta. Huomaatko mitään ironiaa nyt? Teet käsittämättömiä johtopäätöksiä. Et tiedä ajatusmaailmastani mitään muuta, kuin mitä olen nämä kaksi kommenttia ketjuun kirjoittanut. Oletko kenties hieman mustavalkoinen ajatusmaailmaltasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs niille kahdelle Suomi Natoon kansalaisaloitteelle tapahtui? Vietiinkö niitä edes eduskuntaan vai kiellettiinkö sekin "vapaassa sananvalta maassa". Pyyhittiinkö niillä p....
Asia etenee ihan normaalisti. Luulitko tosiaankin että parissa päivässä saadaan kuulla päätöksiä? Ei eduskunta niin toimi, todellakaan...
Jossain tilanteissa päätökset on saatava aikaan jopa tunneissa. Aina ei ole aikaa pohdiskella oman mielen mukaan.
Onneksi meidän bilesanna on sentään päivystyspuhelimensa kanssa varuillaan, paitsi kun jättää sen tahallaan kotiin kun ei nappaa kriisitilanteet.
Kyllä minä tässä asiassa kuitenkin luottaisin Mariniin enemmän kuin jahkaaja-Sauliin, joka kävi Washingtonissakin ja sai tuliaisiksi pelkät tsemppipeukut. Oikeasti tämän maan johto on uskomattomia vätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa en ostaisi, lapset ottaisin mukaan mutta samalla hiljaisesti suunnitelmia tehden esim. auton uusisin nelivetomaasturiin jos tulee äkkilähtö talvella eikä teitä ehditty aurata ja aina tankki täynnä polttoainetta ja varalle sen verran että sillä pääsee Tornioon asti.
Ellei sitten satu käymään niin, että Lappeenranta on se ensimmäinen kaupunki, johon ne heittää termobaarisen pommin. Kaukanako se on rajalta?
Vierailija kirjoitti:
Ei se tilanne varmaan kummempi ole, olipa Imatralla tai jossain muualla. Jos jokainen aikuinen joutuu sodan aikana hommiin ja maasta ei pääse poistumaan niin liekö sijainnilla väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei sitten satu käymään niin, että Lappeenranta on se ensimmäinen kaupunki, johon ne heittää termobaarisen pommin. Kaukanako se on rajalta?
25 km linnuntietä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aasintuntijat kertovat samaa: Tilanne eskaloituu. Vaarana on tilanteen eskaloituminen. Tilanteen eskaloitumista tulee välttää.
Tyypillinen maallikon asenne. Kyllästytään kuulemaan faktoja. Ihan sama oli koronapandemiassa. Ja kas, yhtäkkiä asiantuntija onkin jollain käsittämättömällä logiikalla "väärässä" ja korvet suljetaan.
Koronapandemiassa asiantuntijatkin olivat pihalla ku ellun kanat. Se pitäisi pystyä myöntämään eikä esittää tietävämpää kuin onkaan.
Ihan kuin sinulla maallikolla olisi ollut jotain parempaa tietoa? Tosiasiassa kaikki mitä te piikkiangstiset väititte kriisin aikana oli valetta tai väärää tietoa joten kyllä ne asiantuntijat selvästikin tuossakin tilanteessa tiesivät paremmin joka hetkellä kuin tahallaan valehtelevat propagandapiirit.
Jokainen voi kysyä itseltään: kuinka todennäköisenä pidän sitä, että minä tiedän asiasta enemmän kuin aihepiiriin työkseen perehtyneiden tutkijoiden suuri joukko? Luulisi sen jo lähtökohtaisesti tuovan jonkinlaista tervettä nöyryyttä ihmiselle.
Entä kuinka todennäköistä on, että he kaikki ovatkin globaalissa salaliitossa keskenään ja valehtelevat koordinoidusti? Se että minulla ei ole vedenpitäviä todisteita päinvastaisesta, ei tietenkään todista, ettäkö salaliitto olisi olemassa. Se on erittäin epätodennäköinen vaihtoehto monestakin syystä.
Kun ihmiset huomaavat, että asiantuntijat erehtyvät jatkuvasti - mikä on toki inhimillistä olosuhteet huomioon ottaen - niin toki se vaikuttaa siihen, miten jatkossa kaikkeen tietoon suhtaudutaan. Tämä on ihan luonnollinen seuraus. Oikeastaan ihan tervettäkin. Kyllä ihmisen pitää omillakin aivoilla ajatella.
Ja täytyy muistaa, että asiantuntijatkaan eivät usein ole missään universaalissa konseksusessa.
Suomessa ollaan kovin auktoriteettiuskoisia. Täällä rakastetaan sitä kun setä/täti sanoo et näin tämä kuule on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tässä asiassa kuitenkin luottaisin Mariniin enemmän kuin jahkaaja-Sauliin, joka kävi Washingtonissakin ja sai tuliaisiksi pelkät tsemppipeukut. Oikeasti tämän maan johto on uskomattomia vätyksiä.
Niin, siis sauli hommasi parissa päivässä pikatapaamisen usan presidentin kanssa ja sitä kautta sopimuksen alun, mitä teki marin? Kävi jutskaamassa viron kollegan kanssa jotain epämääräisyyksiä ja ruotsissa lisää mitälie. Tämän selität niin päin että sauli jahkaa ja sanna tekee??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva elää pelossa nyt sitte tässä se muutama vuosi ja vaan odottaa milloin. Mitään ei voi /kannata suunnitella.
Sulla ei ole mitään hätää juuri nyt ja kaikki pyörii ihan normaalisti. Rutiinit on tärkeitä eikä pelkoon kannata jäädä makaamaan. Vähennä uutisia ja somea jos se lisää ahdistusta. Mitä vaan voi tapahtua milloin vaan, terveys voi mennä tai joutua onnettomuuteen. Asioita joihin et voi vaikuttaa.
No hitto mitä itsestäänselvyyksiä. Ei tää hetki pelota. Se pelottaa kun pitäisi rakentaa 400 000e talo joka jää Putinin virkamiehille (ja laina mulle).
Siinä vaiheessa täältä on lähdettävä joka tapauksessa. Kuolema kuittaa univelat, ja Putin asuntovelat.
Ja eiköhän se Perä-Lappeenrannan Säästöpankkikin mene nurin siinä samassa rytäkässä, joten tuskinpa sulta kukaan sitä asuntolainaa sitten enää perii kun maa on pashana ja itse asut Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kysyä itseltään: kuinka todennäköisenä pidän sitä, että minä tiedän asiasta enemmän kuin aihepiiriin työkseen perehtyneiden tutkijoiden suuri joukko? Luulisi sen jo lähtökohtaisesti tuovan jonkinlaista tervettä nöyryyttä ihmiselle.
Entä kuinka todennäköistä on, että he kaikki ovatkin globaalissa salaliitossa keskenään ja valehtelevat koordinoidusti? Se että minulla ei ole vedenpitäviä todisteita päinvastaisesta, ei tietenkään todista, ettäkö salaliitto olisi olemassa. Se on erittäin epätodennäköinen vaihtoehto monestakin syystä.
Kun ihmiset huomaavat, että asiantuntijat erehtyvät jatkuvasti - mikä on toki inhimillistä olosuhteet huomioon ottaen - niin toki se vaikuttaa siihen, miten jatkossa kaikkeen tietoon suhtaudutaan. Tämä on ihan luonnollinen seuraus. Oikeastaan ihan tervettäkin. Kyllä ihmisen pitää omillakin aivoilla ajatella.
Ja täytyy muistaa, että asiantuntijatkaan eivät usein ole missään universaalissa konseksusessa.
Suomessa ollaan kovin auktoriteettiuskoisia. Täällä rakastetaan sitä kun setä/täti sanoo et näin tämä kuule on.
Jos asiantuntija erehtyy ehkä keskimäärin kerran sadasta niin maallikko on väärässä pahimmillaan 99 kertaa sadasta kun arvailee tietämättä asiasta mitään tai täysin väärän tiedon perusteella.
Mutta sinun järjelläsi nää on sama asia kun molemmat kerran erehtyy välillä. Eli väitteesi on tyylipuhdas tasapuolisuusharha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thermobaarisen aseen kantama ei ole kuin 300 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thermobaarisen aseen kantama ei ole kuin 300 metriä.
No on se hyvä ettei sitä tarvitse pitkälle kantaa. Lienee painavakin.
Putinin toimet ovat arvaamattomia, Putin haluaa toistaa historiaa, haluaa nimensä historiankirjoihin. Haluaa olla kuin Stalin. Voitte sitten miettiä mitä Stalin halusi. Halusi tulla Suomeen. Piste. Tyhmät älköön vaivautuko lukemaan tätä viestiä.
Ei Venäjä uskalla Suomeen hyökätä. Kun nähdään apu Ukrainalle, joka ei ole EU:n jäsen, niin apu Suomelle olisi ylivoimaista. Apua saa antaa EU:n sopimuksen mukaan niin paljon kuin haluaa, eli Venäjää tulisi torjumaan satoja hävittäjiä EU-maista
Jos EU ei puolustaisi Suomea eli itseään, niin se olisi koko unionin loppu.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kolme esimerkkilausettasi tarkoittivat eri asioita. Suomi ei taida olla äidinkielesi?
Putinin päästä on luvattu palkkio. Jos ei hän tajua tilannetta, lähipiiri tajuaa. Putin tuhoaa Venäjää. Tuhotkaa Putin.