Nonnih! Ferritiini taas laskenut 7:än.
Sain sen nostettua 11:en välillä rautakuurilla, mutta tuoreissa verikokeissa arvo oli taas 7. Kävin jo jättämässä ulostenäytteet ulosteen hemoglobiinin tarkistamiseksi, mutta vastaukset eivät ole vielä tulleet.
Kommentit (26)
Kerro tarkemmin tuon kakkanäytteen ottamisesta.
https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/ferritiini-s-ferrit/
Mä en ymmärrä mistä se 13 on niihin viitearvoihin jäänyt, se ei riitä mihinkään. Sitä kuitenkin monesti labroissa näkee, mutta tosiaan esimerkiksi Terveystalo on oikeastaan itsekin sitä mieltä, että vähintään 30.
Mä hoidan asiaa lääkärin ohjauksessa säännöllisellä seurannalla, ja tavoitteena on se satanen. Kun pääsin 46:een, hiukset alkoi palata päähän, levottomat jalat jäi ja aivosumu väistyi.
Rautaa syödään niin pitkään että asia tulee kuntoon, ja sitä pitää verikokein seurata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 879 ug/l
Onpas se korkealla. Onko hemotomakroosi suljettu pois?
Ja teille muille: älkää kuvitelko, että teidän viitearvojen sisällä olevat ferritiinit olisivat hyvä asia. Sen pitää olla siellä vähintään 80, mielellään 100 paremmalla puolella, kertoo monet asiantuntijalääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten syöt?
Itsellä ei suostuttu mittaamaan ferritiiniä kun hemoglobiini on yleensä ollut noin 120 paikkeilla. Minulla oli kuitenkin matalaan ferritiiniin sopivia oireita joten söin rautaa kokeeksi puolella annostuksella. Oireet väheni. Nykyään koetan syödä yhden jauhemaksapihvin päivittäin tai verilättyjä niin voin hyvin ilman rautalisääkin. Voi olla ihan lumevaikutus mutta kun voin paremmin niin en olen jatkanut näin.
Mä olin ennen kasvissyöjä, mutta aloin toisen raskauden aikana syödä lihaa, koska ensimmäisessä raskaudessa hb laski niin alas, että tarvitsin synnytyksen jälkeen verensiirron (en menettänyt mitenkään suuria määriä verta edes). Olen nyt ehkä vuoden sisään lisännytkin lihansyöntiä niin, että syön pari kertaa viikossa ainakin punaista lihaa. Kiinnitän kyllä huomiota syömisiini.
Ap
Runsaat menkat aiheuttavat todella paljon raudanpuutetta ja matalaa hemoglobiini- ja ferritiinitasoa.
Mulle lääkäri suositteli jatkuvaa rautakuuria, eli yksi tabletti joka toinen päivä, vaihdevuosiin asti. Lihansyönti ei kuulemma riitä - ei edes maksan syönti, vaikka vetäisi sitä joka päivä. Kuukautisten mukana lähtee enemmän rautaa kuin mitä ruoasta ehtii imeytyä.
Eipä siinä sen kummempia, napsaisen rautatabletin samalla kuin muitakin aamuvitamiineja.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ongelma kun mikään rautavalmiste ei käy..maha ei kestä yhtään. Ferrit oli 20 jaolen yrittänyt ruokavaliota tehdä mahdollisemman rautapitoiseksi, mutta ei se auta eikä veritankkaukseen pääse julkisella. Itselläni sormenpään hemo oli jopa 135 eli se ei kyllä kerro mitään. Ferritin suostuivat ottamaan kun minulla on kauhean korkea syke yms ongelmaa mitkä viittaa raudan puutokseen. Jos olisi rahaa menisin yksityiselle tankkaukseen, mutta ei ole.
Oletko kokeillut jotain noita nestemäisiä, kasvispohjaisia rautavalmisteita (kräuterblutsaft tai mikäseonkaan)? Joku sanoi, että ne olisivat hellävaraisempia mahalle kuin pillerit.
Joo, kyllä se ferritiini olikin noussut 17:än, eli viitearvoihin, mutta sitten vähän yli vuodessa laskenut seiskaan. Just soitin terveyskeskukseen.
Ap