Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nonnih! Ferritiini taas laskenut 7:än.

Vierailija
07.03.2022 |

Sain sen nostettua 11:en välillä rautakuurilla, mutta tuoreissa verikokeissa arvo oli taas 7. Kävin jo jättämässä ulostenäytteet ulosteen hemoglobiinin tarkistamiseksi, mutta vastaukset eivät ole vielä tulleet.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetitko raudan ja miksi?

Vierailija
2/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syöt?

Itsellä ei suostuttu mittaamaan ferritiiniä kun hemoglobiini on yleensä ollut noin 120 paikkeilla. Minulla oli kuitenkin matalaan ferritiiniin sopivia oireita joten söin rautaa kokeeksi puolella annostuksella. Oireet väheni. Nykyään koetan syödä yhden jauhemaksapihvin päivittäin tai verilättyjä niin voin hyvin ilman rautalisääkin. Voi olla ihan lumevaikutus mutta kun voin paremmin niin en olen jatkanut näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin, lääkäri puhui vain kuurista, ei siitä, että sitä pitäisi jatkuvasti syödä.

Ap

Vierailija
4/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten syöt?

Itsellä ei suostuttu mittaamaan ferritiiniä kun hemoglobiini on yleensä ollut noin 120 paikkeilla. Minulla oli kuitenkin matalaan ferritiiniin sopivia oireita joten söin rautaa kokeeksi puolella annostuksella. Oireet väheni. Nykyään koetan syödä yhden jauhemaksapihvin päivittäin tai verilättyjä niin voin hyvin ilman rautalisääkin. Voi olla ihan lumevaikutus mutta kun voin paremmin niin en olen jatkanut näin.

Mä olin ennen kasvissyöjä, mutta aloin toisen raskauden aikana syödä lihaa, koska ensimmäisessä raskaudessa hb laski niin alas, että tarvitsin synnytyksen jälkeen verensiirron (en menettänyt mitenkään suuria määriä verta edes). Olen nyt ehkä vuoden sisään lisännytkin lihansyöntiä niin, että syön pari kertaa viikossa ainakin punaista lihaa. Kiinnitän kyllä huomiota syömisiini.

Ap

Vierailija
5/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin, lääkäri puhui vain kuurista, ei siitä, että sitä pitäisi jatkuvasti syödä.

Ap

Kauanko kuuri kesti?

Minulla ferri oli -19 44, nyt 56. Hemoglob 151 ja 156. Testautin kun väsyttää, tänään pitäisi soitella arvoista.

Vierailija
6/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kauanko kuuri kesti?

Minulla ferri oli -19 44, nyt 56. Hemoglob 151 ja 156. Testautin kun väsyttää, tänään pitäisi soitella arvoista.

En muista enää. Sen kuurin aikana kuitenkin todettiin ferritiinin nousseen ja jatkoin sitä hetken sen jälkeen. Jokusen kuukauden nyt kuitenkin.

Ap

Vierailija
7/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavarastojen täyttymiseen voi mennä vuosikin ei siihen mikään lyhyt kuuri riitä.

Vierailija
8/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautavarastojen täyttymiseen voi mennä vuosikin ei siihen mikään lyhyt kuuri riitä.

No, toimin lääkärin ohjeiden mukaan ja siis ferritiiniä kontrolloitiin ja sen todettiin nousseen.

Ap

Vierailija
9/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa kannattaa kai syödä C-vitamiinin kanssa ja rautaa olisi kai hyvä syödä vahva kuuri kahden kuukauden ajan jolloin rautavarasto ehtii täyttyä?

Hyvä olisi tarkistaa mitkä vitamiinit tai hivenaineet eivät sovi yhdessä raudan kanssa ja se mitkä taas sopivat ja parantavat imeytymistä.

Vierailija
10/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautaa kannattaa kai syödä C-vitamiinin kanssa ja rautaa olisi kai hyvä syödä vahva kuuri kahden kuukauden ajan jolloin rautavarasto ehtii täyttyä?

Hyvä olisi tarkistaa mitkä vitamiinit tai hivenaineet eivät sovi yhdessä raudan kanssa ja se mitkä taas sopivat ja parantavat imeytymistä.

Mä söin Sideral-merkkistä (muistaakseni) rautaa, joka imeytyy eri tavalla kuin tavalliset valmisteet, eli sen saa ottaa tyhjään mahaan tai aterian yhteydessä riippumatta siitä, mitä syö. Jos nyt en väärin muista, niin siinä on se C-vitamiini valmiiksi.

Ap

Vierailija
11/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 879 ug/l

Vierailija
12/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten muidenkin lisäravinteiden kanssa on hyvä ottaa selville etteivät ne esimerkiksi sopivat muun lääkityksen kanssa ja kannattaako ne ottaa aamuin vai illoin tyhjään vatsaan vai ei, tärkeitä asioida huomioida.

Jotkut lisäravinteet estävät joidenkin lääkkeiden imeytymistä ja jotkut taas tehostavat niiden vaikutusta, jotkin lisäravinteet ovat huonoksi vatsalle jos niitä väärään aikaan popsii jne.

Eli, tai kuten mitä tahansa reseptivapaata vitamiinia jne. ei kannata ihan tuosta vaan alkaa ottamaan suht’ huolettomasti ettei tee mitään hallaa itselleen ja ennen kaikkea jos niille on tarvetta niin onhan se hyvä ottaa niistä oikealla käytöllä kaikki hyöty irti.

Vierailija
13/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30 on selkeä puute, oli hemoglobiini mikä hyvänsä, joten ei voida puhua 11:sta nostamisesta, eihän se vielä muuta tilannetta mihinkään.

Jos hedelmällisessä iässä oleva nainen, sata olisi ehkä sellainen toimiva lukema. Monilla menee nostoon vuosia, ja jotkut joutuu syömään jatkuvasti jonkinlaisena ylläpitona. Mä olen syönyt vuoden, ja olo alkaa olla pikkuhiljaa normaali.

Sideral on monella osoittautunut myös toimimattomaksi. Rautamäärä on aika olematon.

Vierailija
14/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuten muidenkin lisäravinteiden kanssa on hyvä ottaa selville etteivät ne esimerkiksi sopivat muun lääkityksen kanssa ja kannattaako ne ottaa aamuin vai illoin tyhjään vatsaan vai ei, tärkeitä asioida huomioida.

Jotkut lisäravinteet estävät joidenkin lääkkeiden imeytymistä ja jotkut taas tehostavat niiden vaikutusta, jotkin lisäravinteet ovat huonoksi vatsalle jos niitä väärään aikaan popsii jne.

Eli, tai kuten mitä tahansa reseptivapaata vitamiinia jne. ei kannata ihan tuosta vaan alkaa ottamaan suht’ huolettomasti ettei tee mitään hallaa itselleen ja ennen kaikkea jos niille on tarvetta niin onhan se hyvä ottaa niistä oikealla käytöllä kaikki hyöty irti.

Joo, en ole käyttänyt mitään ravinteita muuten vain. Lääkitystä ei ole.

Ap

Vierailija
15/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30 on selkeä puute, oli hemoglobiini mikä hyvänsä, joten ei voida puhua 11:sta nostamisesta, eihän se vielä muuta tilannetta mihinkään.

Jos hedelmällisessä iässä oleva nainen, sata olisi ehkä sellainen toimiva lukema. Monilla menee nostoon vuosia, ja jotkut joutuu syömään jatkuvasti jonkinlaisena ylläpitona. Mä olen syönyt vuoden, ja olo alkaa olla pikkuhiljaa normaali.

Sideral on monella osoittautunut myös toimimattomaksi. Rautamäärä on aika olematon.

Mun kohdalla lääkäri näytti olevan tyytyväinen tuohon nousuun. Saa nähdä, mitä nyt sanotaan. Viitearvon alaraja näkyy olevan 13. Just Kannasta katoin.

Ap

Vierailija
16/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ongelma kun mikään rautavalmiste ei käy..maha ei kestä yhtään. Ferrit oli 20 jaolen yrittänyt ruokavaliota tehdä mahdollisemman rautapitoiseksi, mutta ei se auta eikä veritankkaukseen pääse julkisella. Itselläni sormenpään hemo oli jopa 135 eli se ei kyllä kerro mitään. Ferritin suostuivat ottamaan kun minulla on kauhean korkea syke yms ongelmaa mitkä viittaa raudan puutokseen. Jos olisi rahaa menisin yksityiselle tankkaukseen, mutta ei ole.

Vierailija
17/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla lääkäri näytti olevan tyytyväinen tuohon nousuun. Saa nähdä, mitä nyt sanotaan. Viitearvon alaraja näkyy olevan 13. Just Kannasta katoin.

Ap

Tästä on monessa paikassa ollut puhetta, ettei todellakaan alle 30, tai ees alle 50 riitä mihkään. Jos on hyvä hemoglobiini, ja alhaiset varastot, on kyseessä raudanpuute ilman anemiaa.

Vierailija
18/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ongelma kun mikään rautavalmiste ei käy..maha ei kestä yhtään. Ferrit oli 20 jaolen yrittänyt ruokavaliota tehdä mahdollisemman rautapitoiseksi, mutta ei se auta eikä veritankkaukseen pääse julkisella. Itselläni sormenpään hemo oli jopa 135 eli se ei kyllä kerro mitään. Ferritin suostuivat ottamaan kun minulla on kauhean korkea syke yms ongelmaa mitkä viittaa raudan puutokseen. Jos olisi rahaa menisin yksityiselle tankkaukseen, mutta ei ole.

Joo, ei kerro tuo sormenpäätutkimus mitään! Mulla kerran otettiin päivystyksessä sormenpäästä, ja se oli 134 tai jotain. Seuraavalla viikolla otettiin verikoe, niin se oli alle 120.

Ap

Vierailija
19/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tästä on monessa paikassa ollut puhetta, ettei todellakaan alle 30, tai ees alle 50 riitä mihkään. Jos on hyvä hemoglobiini, ja alhaiset varastot, on kyseessä raudanpuute ilman anemiaa.

Tiedä sitten, mikä on sellaista tietoa, johon voi luottaa.

AP

Vierailija
20/26 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri söin kahden kuukauden vahvan rautakuurin ja huomasin vasta aivan lopussa että ne olisi pitänyt ottaa vähintään kuusi tuntia sen jälkeen kun otan muita lääkkeitäni, mutta tehty mikä tehty ja nähtäväksi jää teinkö minkälaista hallaa itselleni?

Se on niin helppoa ottaa mitä ottaa lääkkeet, vitamiinit ja muut mitkälie aina samalla kertaa kaikki, kunnes vaivautuu ottamaan asiasta selvää ja huomaa jotta perseelleen meni.

Rautaakin taitaa olla erilaista valmistetta joissa se vaikuttava aine vaihtelee ja ilmeisesti vaikuttaa myös erilailla, näin olen ymmärtänyt, kun kerroin hoitajalle rautaa ottavan hän kysyi mikä on sen vaikuttava aine?

Eli huolimaton saa lisäravinteilla huonolla tuurilla vain itselleen haittaa aikaiseksi mikäli ei ota selvää kuinka niitä oikein käytetään - ja tarvitseeko edes niitä - pieni viilaus ruokavalioon voi olla parempi vaihtoehto, ja terveelisempi tietty.

Tänä päivänä ihmiset syövät lisäravinteita aivan liikaa ja enin aivan turhaan, luulen en tiedä, tuntuu siltä.

Jos lääkäri määrää niin hän tietää mistä puhuu ja se on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä