Kirjoita tähän ammattisi ja nettopalkkasi, kiitos!
Toivoopi yksi ysiluokkalainen.
( Kiitos paljon jo etukäteen!)
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on turha, palkkavertailuissa ilmoitetaan aina bruttopalkka. Ymmärrätkö niiden eron?
Nettopalkka = paljonko tilille tulee rahaa. Sejön on olennainen tieto. Ei kiinnosta paljonko valtio saa veroa vaan paljonko ihminen saa itselleen kun tekee työtä.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi, netto 5900€. En ihan peruspsykologina kuitenkaan.
Kollega hei! Nettoni noin 7000€. Peruspsykologi, mutta yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on turha, palkkavertailuissa ilmoitetaan aina bruttopalkka. Ymmärrätkö niiden eron?
En sanoisi, että nettopalkka on turha, koska sehän just on käytännön kannalta näistä se tärkeämpi. Varsinkin nuoren voi olla vaikea hahmottaa, paljonko siitä brutosta oikeasti itselleen tulee. Toki vaikuttaa veroprosentit ym, mutta kyllä siitä ihan hyvin osviittaa saa.
Väärin. Nettopalkkojen vertailu on todellakin turhaa. Se ei kerro joissain tapauksissa mitään muuta kuin sen, että ko. henkilöllä on aivan liian korkea veroprosentti. Usein näkee itkua siitä, miten kehnosti jää rahaa käteen. Kun sitten ruvetaan tarkastelemaan bruttotuloa, huomataan, että ihan oma moka, että jää kehnosti rahaa käteen. Tämä asia on todella tärkeä hahmottaa jo hyvissä ajoin.
Huoh... Justhan mä sanoin, että tuohon vaikuttaa se veroprosenttikin.
Hyvä. Alat olla jäljillä! Vielä vähän ponnisteluja niin saatat sen pointtinikin keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että nettopalkka on turha, koska sehän just on käytännön kannalta näistä se tärkeämpi. Varsinkin nuoren voi olla vaikea hahmottaa, paljonko siitä brutosta oikeasti itselleen tulee. Toki vaikuttaa veroprosentit ym, mutta kyllä siitä ihan hyvin osviittaa saa.
Väärin. Nettopalkkojen vertailu on todellakin turhaa. Se ei kerro joissain tapauksissa mitään muuta kuin sen, että ko. henkilöllä on aivan liian korkea veroprosentti. Usein näkee itkua siitä, miten kehnosti jää rahaa käteen. Kun sitten ruvetaan tarkastelemaan bruttotuloa, huomataan, että ihan oma moka, että jää kehnosti rahaa käteen. Tämä asia on todella tärkeä hahmottaa jo hyvissä ajoin.
myös brutto tulo on juuri hämäävä kun 9 luokkalainen ei voi tietää millasia määriä keskiverto kansalainen maksaa veroja. siihen vaikuttaa kunta, kirkollisvero jos kuuluu kirkko ym.
minusta on hyvä välillä keskustella paljonko sitä massia jää sitten räpylään ja saahan ylimääräiset veronpalautuksena takasin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen, 3800 €/kk netto, ammatti oli toimistoapulainen.
Tuskin kuitenkaan ihan pelkkänä toimistoapulaisena olet tuollaista eläkettä kerryttänyt.
Vierailija kirjoitti:
DI netto 3600 (brutto 5600).
Melkolailla samoissa kuin tämä, mutta koulutus kauppatieteiden maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka = paljonko tilille tulee rahaa. Sejön on olennainen tieto. Ei kiinnosta paljonko valtio saa veroa vaan paljonko ihminen saa itselleen kun tekee työtä.
Se, että minä saan tilille summan x, ei tarkoita automaationa, että sinä saat saman summan. Ei, vaikka saisimme bruttona saman summan. Ihminen kun voi aika paljon itsekin vaikuttaa siihen, paljonko käteen jää. Avainsana: veroprosentti. Toki sitä ei määrättömästi kannata muutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Alat olla jäljillä! Vielä vähän ponnisteluja niin saatat sen pointtinikin keksiä.
Mitäpä jos yrittäisit itse vaikka lukea ensin ajatuksella tuon ekan vastauksen ja toisenkin, jotka kirjoitin. Ja kirjoita ne omat vastineesi vasta sen jälkeen, kun tiedät mihin vastaat. Onnistuisiko tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLEN SAMAA MIELTÄ! nämä valtion saamat verot on julkista tietoa jokainen voi katsoa ne itse netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on korkea aika opetella hahmottamaan!
Juu, ja ne kaikkihan oppiikin ihan itsestään tuossa käden käänteessä. Voi taivas teidän kanssa...
Mikä siinä on sulle, aikuiselle ihmiselle, niin ylivoimaista kertoa se nettopalkka bruttopalkan sijaan? Häpeä?
No eikös tässä ole yksi loistava tilaisuus opettaa ”tätä nuorta” ymmärtämään, että nettomenot vertailu on ihan turhaa, se ei kerro yhtään mitään. Paitsi tietysti sen että minun netto on 3789 € ja samaa palkkaa saavan kaverin on 3598 €.
Vierailija kirjoitti:
Projektipäällikkö, 6800€
Oho, kova netto projarille. Tai sitten on isoja projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuski.
n. 2000-2300€/kk
No mitä *ttua tätä on alapeukutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että minä saan tilille summan x, ei tarkoita automaationa, että sinä saat saman summan. Ei, vaikka saisimme bruttona saman summan. Ihminen kun voi aika paljon itsekin vaikuttaa siihen, paljonko käteen jää. Avainsana: veroprosentti. Toki sitä ei määrättömästi kannata muutella.
Eikä edes voi määrättömästi muutella. Alaspäin ei yhtään! Joten kyllä se nettokin kertoo paljon.
DI, tutkijana teollisuudessa, netto 2500. Hävettää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes voi määrättömästi muutella. Alaspäin ei yhtään! Joten kyllä se nettokin kertoo paljon.
Voi muuttaa alaskin päin. Olen tehnyt niin monta kertaa. Kannattaa perehtyä asioihin ennen kuin rupeaa "pätemään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projektipäällikkö, 6800€
Oho, kova netto projarille. Tai sitten on isoja projekteja.
Tuohan on bruttona reilusti yli 10000.