Tuttu ilmoitti raskaudesta Facebookissa, RV10. Mielipiteitä?
Tuttu odottaa kaksosia, nyt rv10 ja julisti asian facebookisaa.
Itse en olisi uskaltanut vielä julkisesti kuulutella, olisitko itse uskaltanut? Millä viikolla julkistit vauvauutisen?
Kommentit (80)
Ja toinen syy oli se, että haluan liittyä vauvaryhmiin ja ne olis kuitenkin vilkkunu facessa julkisena niin mieluummin kerron itse :)
En tajua miksei keskenmenosta voisi puhua. Laitatteko te aina vaan positiivisia päivityksiä vai?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:01"]En tajua miksei keskenmenosta voisi puhua. Laitatteko te aina vaan positiivisia päivityksiä vai?
[/quote]
Niimpä. Ihan yhtä luonnollista kuin onnistunutkin raskaus. Surullista toki mutta luonnollista. Ja hyvin yleistä.
Eiköhän se ole jokaisen oma asia milloin ja missä asian ilmoittaa. Vaikka heti kun testi näyttää plussaa! Yritettiin pitkään lasta ja vihdoin kun se kaksi viivaa oli tikussa, olisin voinut huutaa koko maailmalle koska olin niin onnellinen. Lähimmille ilmoitettiin heti mutta tutuille ym rv 12 jälkeen.
Ihmiset, oletteko koskaan käyneet alkuraskauden ultrassa, kun epäilette ettei rv10 muka mitään vielä näy? Muistakseeni rv 7 on se raja milloin ultrassa pystyy näkemään sykkeen. Itse kävin 9+4 alkuraskaudenultrassa ja kyllä se sikiö muistutti jo minivauvaa ja sykkeen pystyi erottamaan selvästi. Lääkäri silloin vielä tarkisti että onhan varmasti yksi eikä kahta, eli jo alkuraskauden ultrassa voi nähdä kaksoset.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Ihmiset, oletteko koskaan käyneet alkuraskauden ultrassa, kun epäilette ettei rv10 muka mitään vielä näy? Muistakseeni rv 7 on se raja milloin ultrassa pystyy näkemään sykkeen. Itse kävin 9+4 alkuraskaudenultrassa ja kyllä se sikiö muistutti jo minivauvaa ja sykkeen pystyi erottamaan selvästi. Lääkäri silloin vielä tarkisti että onhan varmasti yksi eikä kahta, eli jo alkuraskauden ultrassa voi nähdä kaksoset.
[/quote]
Kävin rv 8+5 ultrassa ja kyllä se siellä jo riehui ja sydän sykki. Rv 12 ultrassa oli jo peukalo suussa ♡
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]
Ihmiset, oletteko koskaan käyneet alkuraskauden ultrassa, kun epäilette ettei rv10 muka mitään vielä näy? Muistakseeni rv 7 on se raja milloin ultrassa pystyy näkemään sykkeen. Itse kävin 9+4 alkuraskaudenultrassa ja kyllä se sikiö muistutti jo minivauvaa ja sykkeen pystyi erottamaan selvästi. Lääkäri silloin vielä tarkisti että onhan varmasti yksi eikä kahta, eli jo alkuraskauden ultrassa voi nähdä kaksoset.
[/quote]
Mä kävin 7.viikolla ultrassa ja siellä näkyi ihan pikkuinen papu jolla sykki sydän.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Ööö. Rv 10 alkio painaa 1-2 grammaa, on kooltaan noin pavun luokkaa. Vähän epäilen että näkyy, vaikka mahassa oliskin kaks papua :D
[/quote]
Rv 10 SIKIÖ on jo taatelin kokoinen, ei pavun. 2,5-4g. Kaksosraskaus näkyy usein aiemmin kuin yksöis. Rv11 sanoo ainakin mun raskaussovellus, että kohtu alkaa kasvamaan ylöspäin ja kumpu alkaa erottua, ja siinäkin puhutaan yksöisraskaudesta. Faktat suoriksi :) T. 11+1
[/quote]
No en pidä mitään kännykkäsovelluksia kovin luotettavina. Ihan sairaanhoito/kätilö kirjasta olen lukenut. Ja kyseessä on vielä ALKIO koska rv 10 alkio on vasta itse asiassa 7 viikon ikäinen. Koska siihen kiinnittymiseen menee aikaa. Ja kirjoissa painoksi sanottu 1-2 grammaa. Eli rv 11 se on SIKIÖ koska varsinainen "vauvan"ikä on 8 vkoa. Että jos pätemään alkaa, niin lue itse faktat. Ja joo, kyllähän siellä jotain muutakin kasvaa kuin alkio/sikiö, esim että kohdun asento muuttuu ja ym muutokset. Mutta aika harvoin kellään ekalla kolmanneksella voi raskautta huomata, koska näyttää vaan ihan perus vatsanpyöreydeltä. Varsinainen raskausmaha alkaa hiljalleen kasvaa toisella kolmanneksella ja vasta rajusti ja huomattavasti viimesellä kolmanneksella.
T. Aiempi kommentoija, sh joka työskentelee lastenosastolla
[/quote]
Jaa olen eri mieltä t. aiempi, lastenlääkäri ja diplomaatti-insinööri
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Ööö. Rv 10 alkio painaa 1-2 grammaa, on kooltaan noin pavun luokkaa. Vähän epäilen että näkyy, vaikka mahassa oliskin kaks papua :D
[/quote]
Rv 10 SIKIÖ on jo taatelin kokoinen, ei pavun. 2,5-4g. Kaksosraskaus näkyy usein aiemmin kuin yksöis. Rv11 sanoo ainakin mun raskaussovellus, että kohtu alkaa kasvamaan ylöspäin ja kumpu alkaa erottua, ja siinäkin puhutaan yksöisraskaudesta. Faktat suoriksi :) T. 11+1
[/quote]
No en pidä mitään kännykkäsovelluksia kovin luotettavina. Ihan sairaanhoito/kätilö kirjasta olen lukenut. Ja kyseessä on vielä ALKIO koska rv 10 alkio on vasta itse asiassa 7 viikon ikäinen. Koska siihen kiinnittymiseen menee aikaa. Ja kirjoissa painoksi sanottu 1-2 grammaa. Eli rv 11 se on SIKIÖ koska varsinainen "vauvan"ikä on 8 vkoa. Että jos pätemään alkaa, niin lue itse faktat. Ja joo, kyllähän siellä jotain muutakin kasvaa kuin alkio/sikiö, esim että kohdun asento muuttuu ja ym muutokset. Mutta aika harvoin kellään ekalla kolmanneksella voi raskautta huomata, koska näyttää vaan ihan perus vatsanpyöreydeltä. Varsinainen raskausmaha alkaa hiljalleen kasvaa toisella kolmanneksella ja vasta rajusti ja huomattavasti viimesellä kolmanneksella.
T. Aiempi kommentoija, sh joka työskentelee lastenosastolla
[/quote]
Jaa olen eri mieltä t. aiempi, lastenlääkäri ja diplomaatti-insinööri
[/quote]
Btw, kuulostat muuten todella mukavalta lastenosaston sairaanhoitajalta <3 :) t. se edellinen lastenlääkäri-insinööri.
Ai rv3 vasta kiinnittyy :D miksi esim. neuvolan antamassa vihkosessakin lukee että rv10 sikiö on 8 viikon ikäinen? En oo koskaan, en mistään aikaisemmin lukenut, että alkio/sikiö olisikin viikon nuorempi oikeasti. Vaikea nyt kyllä uskoa "lastenosaston sh":ta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:26"]
En ymmärrä, miksi olisi jokin viikko, jota ennen ei saa ilmoittaa. Itse ilmoitin heti kun testi näytti plussaa. Kai se on jokaisen oma asia, koska asian haluaa julkistaa.
[/quote]
Hys hys, kyllä kaikkien pitää noudattaa av-mammojen sääntöjä!
Minäkään en ymmärrä tätä nykypäivän vauhkoamista asioista, joita ihmiset jakavat mm. facebookissa. Mitä ihmeen väliä sillä on, jos joku kertoo facebookissa raskaudestaan aiemmilla viikoilla, kuin itse kertoisit? En hitto vie vaan ymmärrä, mikä siinä on se ongelma. Tekeväthän ihmiset muutenkin paljon asioita eri tavalla.
Jotenkin tästäkin ketjusta sai sen kuvan, että se on hienoa, kun kertoo vasta lapsen synnyttyä, jos silloinkaan. Heidän kommenteistaan bongasin eniten "kukin tyylillään" liipalaapaa. Kertokoon lapsesta jo plussatestin tehtyään tai ei ikinä. Ei siinä ole mitään negatiivista jakaa uutista raskaudesta somessa. Oli sitten toivottu tai ei, menee kesken tai ei. Helpottakaa vähän. Jokainen kertoo tai on kertomatta elämästään oman harkinnan mukaan, eikä se tarkoita, että se on ainoa oikea tapa ja muiden olisi toimittava samoin. :)
Onnea ap:n tutulle kaksosista!!
Miksi sitä asiaa pitäs niin peitellä ja varjella..
Keskenmeno ja kohtukuolemia voi tulla ihan millä viikolla tahansa, ja vauvaki voi kuolla vaikka synnytyksessä.
Antaa ihmisten olla onnellisia ja kertoa onnestaan kun itse sitä haluavat, jokainen tekee omat päätöksensä ja elää oma elämää.
72, jokin sellainen käsitys täällä on että on tosi cool olla jakamatta mitään Facessa ja kertoa asioista, hyvistä ja huonoista, hyvin vähän. Miksi? Tein yksi päivä keskustelun "Miten kerroitte raskaudesta Facebookissa" tms ja sieltä tultiin sitten joukoin kertomaan miten nolo olen kun aion kertoa FB:ssä raskaudestani. Ja että jos jotenkin siitä pitää kertoa niin se on tyyliin "meille tulee vauva, laskettu aika xx.xx.xxxx" eikä edes kuvaa mahasta tai muusta saa laittaa. Ihan helvetin kyynistä porukkaa sanon minä. Mikä näitä av-akkoja siinä Facebookissa oikein kaivelee?
Mä ilmoitin facessa kun oltiin kotiudettu sairaalasta. Oikeastaan vain lähipiiri tiesi mun ylipäätään olevan raskaana. En katsonut tarpeelliseksi kertoa mitään, kaikki joiden tarvitsi tietää sai tietää multa tai mieheltä ihan henkilökohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:08"]
Tuttu odottaa kaksosia, nyt rv10 ja julisti asian facebookisaa. Itse en olisi uskaltanut vielä julkisesti kuulutella, olisitko itse uskaltanut? Millä viikolla julkistit vauvauutisen?
[/quote]
Jotkut nyt vain jakavat kaiken facebookissa,toisaalta jos on fb-kavereina vain oikeita kavereita,se on helppo tapa kertoa joku itselle tärkeä uutinen kerralla kaikille,vrt soittaisi kaikki tutut läpi.Tietenkin jos on satoja fb-kavereita,joista suurin osa on jotain pikkuserkunkumminkaimoja kannattaa miettiä miten henkilökohtaisia juttuja jakaa sosiaalisessa mediassa.Ei tuttusi toiminnassa ole mielestäni mitään kummallista.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:11"]En "julkistanut" sitä missään vaiheessa somessa. Vauvan syntymästä laitoin facebookkiin itse asiassa.
Läheisimmälle ystävälleni kerroin heti testistä, omalle äidilleni ihan hitusen ennen rakenneultraa ja "hälläväliä"-tyypit näkivät sitten mahan jos sattuivat törmäämään.
[/quote]
Sulla ei paljon läheisiä ole...
Miksi ei, kun ei se keskenmeno koko maailma nyt olisi. Sattuuhan sitä. Uutta vauvaa tulemaan vaan. Ja suvussani en tiedä olleen keskenmenoja, ollaan tervettä sakkia. Aina se pitää keskenmenoon varautua, tai ennenaikaiseen synnytykseen niin kauan, kunnes vauva on ulkona.
Mun vauva on jo 9kk enkä ole "julkistanut" asiaa Facebookissa. Ihmiset kenen kanssa olen tekemisissä tietävät kyllä. Muutoin luotan vanhanaikaiseen juoruamisen voimaan, jos jotain puolituttua nyt sattuu kiinnostamaan. Mitenhän nämä julkistamiset hoidettiin ennen facebookkia? Lappu kaupan seinälle?
Mulla tänään 7+4 ja kerroin Facessa. Tiedän, että on keskenmeno riski, mutta haluan jakaa iloni ja toisaalta jos menee kesken, haluan saada tukea. Tuntemattomia kaverilistallani ei ole ja profiili muutenkin pitkälti salainen. Jos jotain häiritsee, poistukoon listoilta :)