Tuttu ilmoitti raskaudesta Facebookissa, RV10. Mielipiteitä?
Tuttu odottaa kaksosia, nyt rv10 ja julisti asian facebookisaa.
Itse en olisi uskaltanut vielä julkisesti kuulutella, olisitko itse uskaltanut? Millä viikolla julkistit vauvauutisen?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Ööö. Rv 10 alkio painaa 1-2 grammaa, on kooltaan noin pavun luokkaa. Vähän epäilen että näkyy, vaikka mahassa oliskin kaks papua :D
[/quote]
Rv 10 SIKIÖ on jo taatelin kokoinen, ei pavun. 2,5-4g. Kaksosraskaus näkyy usein aiemmin kuin yksöis. Rv11 sanoo ainakin mun raskaussovellus, että kohtu alkaa kasvamaan ylöspäin ja kumpu alkaa erottua, ja siinäkin puhutaan yksöisraskaudesta. Faktat suoriksi :) T. 11+1
[/quote]
No en pidä mitään kännykkäsovelluksia kovin luotettavina. Ihan sairaanhoito/kätilö kirjasta olen lukenut. Ja kyseessä on vielä ALKIO koska rv 10 alkio on vasta itse asiassa 7 viikon ikäinen. Koska siihen kiinnittymiseen menee aikaa. Ja kirjoissa painoksi sanottu 1-2 grammaa. Eli rv 11 se on SIKIÖ koska varsinainen "vauvan"ikä on 8 vkoa. Että jos pätemään alkaa, niin lue itse faktat. Ja joo, kyllähän siellä jotain muutakin kasvaa kuin alkio/sikiö, esim että kohdun asento muuttuu ja ym muutokset. Mutta aika harvoin kellään ekalla kolmanneksella voi raskautta huomata, koska näyttää vaan ihan perus vatsanpyöreydeltä. Varsinainen raskausmaha alkaa hiljalleen kasvaa toisella kolmanneksella ja vasta rajusti ja huomattavasti viimesellä kolmanneksella.
T. Aiempi kommentoija, sh joka työskentelee lastenosastolla
[/quote]
Siis tottakai äiti itse sen pyöristymisen ja turvotuksen huomaa helposti, pointti on se, että ulkopuolisella tuskin on mitään hajua asiasta. Siis vielä rv 10. Muutamaa viikkoa myöhemmin sitten kenties.
Olisipa raskaus, josta kertoa ^_^ ei mutta tosissaan, en ole ihan varma, milloin kertoisin febeen. Olen vähän nykyään sitä mieltä, etten muutenkaan haluaisi kertoa sinne mitään... mut toisaalta niin monet söpsykät vauvauutiset olen saanut sieltä lukea, että... no. Ihannetilanteessa: kertoisin aikaisintaan, kun ois jo komia pallomaha, tai ehkä vasta beben synnyttyä laittaisin kuvan. Todellisuudessa: lelettäisin luultavasti heti, kun vain tuo maaginen 12 (oli totta tai ei) olisi täynnä. Mut oon aika hyvin petrannut täissä viime aikoina, että voi kyllä olla, että tuo ihannetilannekin täyttyisi! Ja olisihan se suloista piilotella ystäväpiiriltäkin mahdollisimman pitkään ja sit olla ihan, että TADAA!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:08"]
Tuttu odottaa kaksosia, nyt rv10 ja julisti asian facebookisaa. Itse en olisi uskaltanut vielä julkisesti kuulutella, olisitko itse uskaltanut? Millä viikolla julkistit vauvauutisen?
[
olisko ollut viikolla 20 kun julkistin, mäkyi jo siinä vaiheessa selkeesti. Ivf raskaus.
Mun mielestä on aika ihanaa, että osa uskaltaa iloita raskaudesta avoimesti alusta asti. Itse olen niin pelokas etten todellakaan tiedä milloin uskallan nyt vasta alussa olevasta raskaudesta kertoa (jos se ei siis mene kesken). En mä etukäteen arvannut että se olisi näin epävarmaa ja pelottavaa se raskaaksi tuleminen :( Haluaisin iloita ja hehkuttaa, mutten vain uskalla.
En ole perehtynyt aiheesewn, mutta kannattaa opiskella Englantia.
No esikoisen odottajat on joskus vähän innokkaita
Ehkä tuttusi katsoo että kertoisi myös keskenmenosta kaikille, joten mitäpä raskautta salailemaan.
Ehkä tuttusi on valikoivampi facebook-päivityksissään kuin sinä.
Ehkä tuttusi ei kohta ole enää facebook-ystäväsi.
En kertois Facebookissa ikinä. Ehkä sit vauvan kuvan voisin laittaa kun on syntynyt.
Muuten kerrottiin raskaudesta sit kun se alkoi näkymään, joskus puolivälissä, eikä Facebookkia vielä ollut...
En "julkistanut" sitä missään vaiheessa somessa. Vauvan syntymästä laitoin facebookkiin itse asiassa.
Läheisimmälle ystävälleni kerroin heti testistä, omalle äidilleni ihan hitusen ennen rakenneultraa ja "hälläväliä"-tyypit näkivät sitten mahan jos sattuivat törmäämään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:09"]En ole perehtynyt aiheesewn, mutta kannattaa opiskella Englantia.
[/quote]
Ja sun suomea :)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:09"]En ole perehtynyt aiheesewn, mutta kannattaa opiskella Englantia.
[/quote]
Ja sun suomea :)
[/quote] Olet Mäntyliimalevy?
Itsellä takana 3*alkuraskauden keskenmeno ja kaksi lasta, keskenmenot ja onnistuneet tulleet vuorotellen. Joten kyllä kokemus on opettanut odottamaan, että se 12vko tulee täyteen ennen kuin kerrotaan lähipiirille ja muille sitten pari vko myöhemmin.
Siis itse en uskaltaisi vielä kertoa, eikö nuo ole vielä kriittisiä viikkoja? Olen varmaan vähän taikauskoinen kun pelkäisin varmaan että jotain pahaa tapahtuisi jos paljastaisin "liian aikaisin" :)
-ap
Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Niin että kun ultrataan niin keskenmenon riskistä tulee silloin häviävän pieni? Oolrait :D
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Niin että kun ultrataan niin keskenmenon riskistä tulee silloin häviävän pieni? Oolrait :D
[/quote]
Kyllä, jos ultrassa näkyy sydämen syke/sykkeet (rv6? jälkeen), on keskenmenon riski enää todella pieni.
Monihan menee ekaan ultraan vasta rv12, jolloin joka tapauksessa keskenmenoriski pienenee huomattavasti.
No jos on valmistautunut raportoimaan myös mahdollisesta keskenmenostakin niin mikäpä siinä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:13"]Siis itse en uskaltaisi vielä kertoa, eikö nuo ole vielä kriittisiä viikkoja? Olen varmaan vähän taikauskoinen kun pelkäisin varmaan että jotain pahaa tapahtuisi jos paljastaisin "liian aikaisin" :)
-ap
[/quote]
Eipä se 12 viikkoa mikään maaginen raja ole. Ymmärrän hyvin että kaksosista tulee kerrottua aiemmin kuin yksösraskaudesta. Maha alkaa näkyä paljon aiemmin ja tutuille voi joutua selittämään ultrassa hyppäämisiä joita on paljon enemmän kuin yleensä. Tuttavallani kuoli kaksoset kohtuun rv 22.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:14"]Rv 10 kaksoset kyllä varmastikin näkyy jo... Ja eiköhän heitä ole jo ultrattukin kun on kerta tiedossa että kaksi tulee. Sillon riski siihen että menisi kesken on häviävän pieni. Itse olen kertonut kavereille heti, jo raskautta suunnitellessa. Rakenneultran jälkeen myös fb:ssa.
[/quote]
Ööö. Rv 10 alkio painaa 1-2 grammaa, on kooltaan noin pavun luokkaa. Vähän epäilen että näkyy, vaikka mahassa oliskin kaks papua :D
[/quote]
Rv 10 SIKIÖ on jo taatelin kokoinen, ei pavun. 2,5-4g. Kaksosraskaus näkyy usein aiemmin kuin yksöis. Rv11 sanoo ainakin mun raskaussovellus, että kohtu alkaa kasvamaan ylöspäin ja kumpu alkaa erottua, ja siinäkin puhutaan yksöisraskaudesta. Faktat suoriksi :) T. 11+1
[/quote]
No en pidä mitään kännykkäsovelluksia kovin luotettavina. Ihan sairaanhoito/kätilö kirjasta olen lukenut. Ja kyseessä on vielä ALKIO koska rv 10 alkio on vasta itse asiassa 7 viikon ikäinen. Koska siihen kiinnittymiseen menee aikaa. Ja kirjoissa painoksi sanottu 1-2 grammaa. Eli rv 11 se on SIKIÖ koska varsinainen "vauvan"ikä on 8 vkoa. Että jos pätemään alkaa, niin lue itse faktat. Ja joo, kyllähän siellä jotain muutakin kasvaa kuin alkio/sikiö, esim että kohdun asento muuttuu ja ym muutokset. Mutta aika harvoin kellään ekalla kolmanneksella voi raskautta huomata, koska näyttää vaan ihan perus vatsanpyöreydeltä. Varsinainen raskausmaha alkaa hiljalleen kasvaa toisella kolmanneksella ja vasta rajusti ja huomattavasti viimesellä kolmanneksella.
T. Aiempi kommentoija, sh joka työskentelee lastenosastolla