Revennyt vai leikattu kun emättimestä menee arpi enemmän pakaraanpäin
kuin että menis välilihaanpäin. Tai siinä välilihan vieressä menee pakarassa. Synnytyksestä vuosia, arpi vähän kiemustelee, eli ei ole mikään suora viiva, toki lihomiset on voineet tehdä tämän.
Kuulostaako leikatulta välilihalta vai repeytymältä? Esikoisen syntymän jälkeen jouduin heti kaavintaan (istukka) ja heräsin nukutuksesta kun minua ommeltiin. Toisen kanssa ei mitään edes ommeltu mielestäni
Kommentit (5)
Leikkaus tehdään vinoon, mutta en muista kummalle puolelle. Kai vasemmalle, että helpompi oikeakätisen ommella?
Episiotomia. En tosin ymmärrä, mikä on väliliha, ellei juuri se, missä se arpi menee.
Suomessa leikataan vinoon, jottei repeäisi niin helposti lisää peppuun päin. Amerikassa leikataan suoraan taaksepäin, kun paranee nopeammin ja on vähemmän kipeä.
Multa ei leikattu ollenkaan, mutta luonto teki mulle tuommoisen "amerikkalaisen epparin", (toinen aste) ja siitä ei kyllä löydy etsimälläkään arpea. Tosi iisi juttu, heti pystyin istumaan.
Mulla takana kaksi synnytystä, toisessa vielä automaattisesti leikattiin, toisessa ei. Jälkimmäisessä tuli repeämiä, mutta kokemukseni mukaan luonnolliset repeämät on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin varta vasten viilletty paksu arpi. Repeämät olivat pieniä ja tulivat paikkoihin, joissa eivät näy eivätkä ole kipeitä. Paranivat nopeasti. Leikkausarpi taas oli aivan hirveä, istuminen otti kipeää ja arpi jäi. Hyvä, että käytännöstä on luovuttu, sillä tuollainen hautuva arpi varsinkin kesähelteillä (jollaiset oli silloin minun tapauksessa) on todella kiusallinen ja tulehdusriski.
Mun mielest ne leikkaa vinoon ettei mee peppureikään