Puuhamaassa melkein hukkunut 3-vuotias. En ymmärrä.
Miksi v#####a äiti päästää 3-vuotiaan laskemaan yksin?
On se perkele kumma että kaikki vastuu ulkoistetaan jollekin muulle. Vanhempien vastuulla huolehtia, että lapsi on ikä-, koko- ja uimataitojensa puolesta oikeissa altaissa ja liukumäissä. Varsinkin jos itse on sidottu vauvan hoitoon.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:14"]
Mutta tuohan oli fiksu äiti, kun alkoi tämän tapauksen tähden HARKITA, ettei EHKÄ toiste lähde 1- ja 3-vuotiaan kanssa puuhamaahan :D Muutenhan siellä menee aivan loistavasti pukuhuoneessa/vessassa/pihalla kahden pienen kanssa, mutta altaat...
[/quote]
Jos äiti vasta harkitsee sen jälkeen, kun lapsi oman käsityksensä mukaan melkein hukkuu, ei se ihan fiksulta minusta vaikuta.
Jos tuommoisessa paikassa kolmevuotias joutuu tilanteeseen jossa uimavalvojaa tarvitaan pelastamaan hänet, pitäisi äidistä tehdä lastensuojeluilmoitus. Ihan vaan tyhmyytensä vuoksi sopimaton äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:52"]Mikä on uimavalvojan tehtävä? Minä olen aina luullut, että uimavalvoja tulee apuun hätätilanteissa ja osaa antaa tarvittaessa ensiapua.
[/quote]
Mun mielestä tuo on hengenpelastajan hommaa. Uimavalvoja tehtävät ymmärtäisin juurkin valvontaluontoisiksi: valvotaan järjestyksen säilymistä allasalueella ja huomautetaan esim. jos joku lapsi kiipeää liukumäkeä väärään suuntaa ja aiheuttaa vaaraa muillekin. Valvoja luultavasti hälyyttää myös apua paikalle, jos tarvitaan elvytystä tms., ohjeistaa ambulanssin oikeaan paikkaan...(Puuhamaassa on info-pisteen vieressä ensiapupiste).Tuollaissa akuuteissa hätätapauksissa (esim. uimataidoton meinaa hukkua) kaikki lähellä olevat ovat yhtälailla velvollisia auttamaan.
Olin itse lapsena Puuhamaassa uimassa joskus ja todistin hieman samantyyppistä perseilyä. Itseäni ehkä pari vuotta nuoremmat tytöt (oletan, että olivat siskoksia), ehkä n. 4-vuotiaita, olivat altaassa keskenään. Ensin toinen laski liukumäestä ja toinen tuli heti perästä niskaan. Sitten tämä toinen alkoi räpiköidä ja roikkua ensimmäisenä laskeneen tytön kaulassa ja painaa häntä veden alle. Silloin onneksi altaaseen hyppäsi pian joku naisuimavalvoja ja nosti köhivän tytön vedestä. Äiti oli kyllä altaan reunalla, mutta huuteli vain ohjeita tytöille..
Olin itsekin kyllä yksin vedessä, niin kuin kai melkein kaikki muutkin mukulat, mutta se oli sitä 90-lukua. Toivottavasti nykyään vanhemmilla olisi enemmän älliä päässä.
Ilman muuta keräys tälle äidille niin että saa molemmille lapsilleen palkattua henk.koht. uimavalvojat ja voi sitten jatkossa itse vaikka köllötellä aurinkotuolissa lukemassa kirjaa...
Koulutettu hengenpelastaja on syytä pyytää auttamaan hukkuvaa vaikkapa merelle tai virtaavissa paikoissa: ammattilainen on saanut koulutusta painikoivan hukkuvan käsittelemiseen, tuntee paikalliset virtaukset ja osaa käyttää apuvälineitä (pelastuslauta jne.) oikein. Jos amatööri lähtee haastavassa paikassa pelastamaan hukkuvaa, voi tulla äkkiä useampikin pelastettava. Mutta en näkisi että lapsen nostamiseen metrin syvyisestä altaasta tarvitaan sellaista ammattitaitoa ja kokemusta, etteikö kuka tahansa saisi nostettua lapsen altaasta.
Lapset tinkas lomareissulla johonkin huvipuistoon tms. Luin Puuhamaan esittelyn ja totesin, että on siinä rajoilla lähtisinkö edes kahden vanhimman (7v ja 8v) kans sinne..
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:22"]Selvittäkää nyt joku nyt tän äidin nimi jo, että päästään kunnolla etsimään tietoa hänestä ja antamaan palautetta. Haluan verta!
[/quote] pyydetään yilinumero ja perustetaan yhdistys tällekin iltalehtimammalle
Nainen ei ole lehteen yhteyttä ottaessa hetkeäkään edes ajatellut jonkun voivan nähdä hänen toiminnassaan mitään vikaa. Ollut aivan varma että uimavalvoja ja koko paikka saa niin paljon paskaa niskaan ettei mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:52"]Mikä on uimavalvojan tehtävä? Minä olen aina luullut, että uimavalvoja tulee apuun hätätilanteissa ja osaa antaa tarvittaessa ensiapua.
[/quote] varmaan se, mitä ovat sopineet työsopimuksesss. Ei kannata tehdä omia päätelmiä, vaan katsoa itse lastensa perään
Uimavalvoja olisi voinut olla aktiivisempi tilanteessa, mutta kyllä suurin syy on äidissä. Uhkarohkeasti, suorastaan tyhmänrohkeasti mennään kahden pienen lapsen kanssa Puuhamaahan ja suunnataan siellä uima-allaspuolelle ja läheltä-piti -tilanteet satuttua sitten valitetaan iltapäivälehdessä...
Tämä puuhamaaäiti sopii kyllä samaan joukkoon tupakkaäidin (oli tupakalla asemalaiturilla, myöhästyi junan lähdöstä ja lapsi jäi sen vuoksi yksin junaan) ja ilmapalloisän (Stockan hullujen päivien tapaus) kanssa.
Keräystä pystyyn.
Nimi jo tiedossa enää tilinumero ;-)
Mikä on uimavalvojan tehtävä? Minä olen aina luullut, että uimavalvoja tulee apuun hätätilanteissa ja osaa antaa tarvittaessa ensiapua.