Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako Ketipinor sittenkin?

Vierailija
04.08.2015 |

Minulla on ollut vuosia annis 200mg, olen tiputtanut sen 75mg:aan nyt kesän aikana.

En ole paljoa ylipainoinen, olen 160cm ja tänä aamuna 67kg. Muutamia kiloja on tippunut melkein itsestään. Olen aiemmin laihduttanut, ja tuohon 67 kiloon on ollut tosi vaikea päästä, on ollu hirmuisen työn takana.

Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:30"]Väärin sanoa että lääke aiheuttaa lihomista. Lääke saattaa lisätä ruokahalua, mutta ei itsessään lihota. Jos syö terveellisesti ja kohtuullisesti niin ei liho. Ymmärrän kyllä että masentuneena ei jaksa välittää ruokatottumuksistansa, mutta ei se tarkoita sitä että lihominen on lääkkeen syytä. 
[/quote]

Tule uudestaan saivartelemaan, kun olet itse syönyt ko. lääkettä vuoden tai pari.

Ei, en ole itse syönyt, mutta tynnyrissäni on enemmän aukkoja kuin vain pikkuruiset silmänreiät.

Vierailija
22/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:19"]  Antakees, kun minä opetan, että miten googlea hyödynnetään. Tsekkasin asian pubmedista eli tutkimustietokannasta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26196189 "The mean baseline weight was 72.8, 80.8, and 72.4 kg in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. The mean weight change at month 12 was -0.4 kg with lurasidone, +2.6 kg with risperidone, and +1.2 kg with quetiapine XR. Weight gain of at least 7% from study baseline was observed in 16.0, 25.8, and 15.2% of patients, and weight loss of at least 7% was seen in 18.5, 6.7, and 9.1% of patients treated with lurasidone, risperidone, and quetiapine XR, respectively. A shift from normal/underweight baseline BMI status to overweight/obese at month 12 occurred in 10.2, 27.6, and 15.0% of patients in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. Conversely, 14.3, 1.7, and 7.7% of patients, respectively, shifted from overweight/obese to normal/underweight"   Quetiapine on sama asia kuin Ketipinor. Osalla potilaista paino nousi, osalla laski. Keskimäärin paino nousi 1,2 kg, joka on helposti selitettävissä muilla elämäntapamuutoksilla ja nestetasapainon muutoksella. Ja mikään lääke ei sinänsä VOI lihottaa, muuten kuin välillisesti. Energiaa kun ei tyhjästä voi luoda vaan se täytyy ensin mennä kurkusta alas ennen kuin se voidaan varastoida kehoon. [/quote] Olenko ymmärtänyt oikein, että nämä lääketutkimukset tehdään terveillä ihmisillä? Olen ollut joskus masentunut. Silloin ei ole maistunut ruoka ja olen laihtunut. Lääkkeen myötä olo on parantunut ja ruokahalu vastaavasti voimistunut yli äyräiden. En tiedä, olisiko sama tapahtunut ilman lääkettä. Paino palautui sitten lopettamisen jälkeen.

[/quote]

Ko. tutkimus on tehty skitsofrenia-potilailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:30"]Väärin sanoa että lääke aiheuttaa lihomista. Lääke saattaa lisätä ruokahalua, mutta ei itsessään lihota. Jos syö terveellisesti ja kohtuullisesti niin ei liho. Ymmärrän kyllä että masentuneena ei jaksa välittää ruokatottumuksistansa, mutta ei se tarkoita sitä että lihominen on lääkkeen syytä.  [/quote] Tule uudestaan saivartelemaan, kun olet itse syönyt ko. lääkettä vuoden tai pari. Ei, en ole itse syönyt, mutta tynnyrissäni on enemmän aukkoja kuin vain pikkuruiset silmänreiät.

[/quote]

Fysikaalisten tosiasioiden mainitseminen ja lääkityksen toimintamekanismin ja sen yhteyden painonnousuun ymmärtäminen on saivartelua?

Ok.

Parempi olisi kait vain nanananananaa, se lihottaa ja pistää kädet korville...

Vierailija
24/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:19"] 

Antakees, kun minä opetan, että miten googlea hyödynnetään.

Tsekkasin asian pubmedista eli tutkimustietokannasta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26196189

"The mean baseline weight was 72.8, 80.8, and 72.4 kg in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. The mean weight change at month 12 was -0.4 kg with lurasidone, +2.6 kg with risperidone, and +1.2 kg with quetiapine XR. Weight gain of at least 7% from study baseline was observed in 16.0, 25.8, and 15.2% of patients, and weight loss of at least 7% was seen in 18.5, 6.7, and 9.1% of patients treated with lurasidone, risperidone, and quetiapine XR, respectively. A shift from normal/underweight baseline BMI status to overweight/obese at month 12 occurred in 10.2, 27.6, and 15.0% of patients in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. Conversely, 14.3, 1.7, and 7.7% of patients, respectively, shifted from overweight/obese to normal/underweight"

Quetiapine on sama asia kuin Ketipinor.

Osalla potilaista paino nousi, osalla laski. Keskimäärin paino nousi 1,2 kg, joka on helposti selitettävissä muilla elämäntapamuutoksilla ja nestetasapainon muutoksella.

Ja mikään lääke ei sinänsä VOI lihottaa, muuten kuin välillisesti. Energiaa kun ei tyhjästä voi luoda vaan se täytyy ensin mennä kurkusta alas ennen kuin se voidaan varastoida kehoon.
[/quote]

Lääke voi lihottaa. Mm. kehon insuliinipitoisuuden nousemisen takia. Siitä yleensä johtuu myös se lisääntynyt ruokahalukin. Tähän vielä kun yhdistetään rasvan helpompi kertyminen, niin soppa on valmis.

Vierailija
25/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinorissa tuskin pahemmin on energiaa, eli ei, se ei lihota. Voihan se joitakin turvottaa, lisätä ruokahalua ym. mutta ihan itsestä sekin on oikeasti kiinni. Jos aineenvaihdunta hidastuu, niin sitten syö vähemmän. Ei se 20kg yhdessä yössä tule, luulisi että vaatteetkin käy pieniksi, joten ei ne kilot huomaamatta voi tulla. Eri asia sitten, jaksaako asia kiinnostaa. Itse oon syönyt ketipinoria viisi vuotta, eikä ole lihottanut.

Vierailija
26/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:24"]

Monilla se hidastaa aineenvaihduntaa, eli pitäisi syödä selvästi vähemmän kuin aiemmin. [/quote]

Lähde? Aineenvaihdunnan hidastumisen mekanismi?

Lisäksi joillekin se voi aiheuttaa jatkuvaa näläntunnetta,[/quote]

Lähde? Vaikutusmekanismi näläntunteen voimistumiseen?

ja jos ihmisellä on jo muutenkin sellaisia ongelmia, että niihin tarvitaan lääkehoitoa, niin millä voimavaroilla sitä nälkää oikein jaksaa yrittää sietää?[/quote]

Siinäpä se pulma onkin.

Tietysti periaatteessa edelleen tuonkin lääkkeen lihottavuus johtuu siitä, että ihminen syö enemmän kuin kuluttaa,

[/quote]

Jep.

Vierailija
27/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki masennuslääkkeet lihottaa. Osa enemmän, osa vähemmän. Mutta KAIKKI.

Vierailija
28/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:06"]Kaikki masennuslääkkeet lihottaa. Osa enemmän, osa vähemmän. Mutta KAIKKI.
[/quote]

Näin on. Siitä on myös runsaasti tutkimustietoa.

http://www.terve.fi/masennus/77116-masennuslaakkeet-lihottavat-tassa-vahiten-lihottavat-laakkeet

Vierailija
29/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ovat kauheeta paskaa keholle muutenkin. Hampaat menee huonoksi, lihominen helpottuu, sisäelimet kärsii. Kannattaa oikeasti yrittää pärjätä niin vähillä lääkkeillä kun mahdollista. 

Vierailija
30/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:19"]  Antakees, kun minä opetan, että miten googlea hyödynnetään. Tsekkasin asian pubmedista eli tutkimustietokannasta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26196189 "The mean baseline weight was 72.8, 80.8, and 72.4 kg in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. The mean weight change at month 12 was -0.4 kg with lurasidone, +2.6 kg with risperidone, and +1.2 kg with quetiapine XR. Weight gain of at least 7% from study baseline was observed in 16.0, 25.8, and 15.2% of patients, and weight loss of at least 7% was seen in 18.5, 6.7, and 9.1% of patients treated with lurasidone, risperidone, and quetiapine XR, respectively. A shift from normal/underweight baseline BMI status to overweight/obese at month 12 occurred in 10.2, 27.6, and 15.0% of patients in the lurasidone, risperidone, and quetiapine XR groups, respectively. Conversely, 14.3, 1.7, and 7.7% of patients, respectively, shifted from overweight/obese to normal/underweight"   Quetiapine on sama asia kuin Ketipinor. Osalla potilaista paino nousi, osalla laski. Keskimäärin paino nousi 1,2 kg, joka on helposti selitettävissä muilla elämäntapamuutoksilla ja nestetasapainon muutoksella. Ja mikään lääke ei sinänsä VOI lihottaa, muuten kuin välillisesti. Energiaa kun ei tyhjästä voi luoda vaan se täytyy ensin mennä kurkusta alas ennen kuin se voidaan varastoida kehoon. [/quote] Lääke voi lihottaa. Mm. kehon insuliinipitoisuuden nousemisen takia. Siitä yleensä johtuu myös se lisääntynyt ruokahalukin. Tähän vielä kun yhdistetään rasvan helpompi kertyminen, niin soppa on valmis.

[/quote]

Lähde?

Sanoisin, että täyttä huuhaata.

Jos kurkusta ei mene alas hiilihydraatteja tai tiettyjä aminohappoja, ei erity insuliiniakaan.

Ja vaikka insuliinivaste oliskin ko. lääkityksellä korkeampi, silti tarvitaan ylijäämäenergiaa, mistä uutta rasvakudosta tehdään. Energiaa ei edellänkään voi tyhjästä nyhjäistä.

Syö oikein -> no problem.

'Rasvan helpompi kertyminen'? Valotatko vähän, että mihin tällainen mielestäsi perustuu? Rasvakudoksen insuliiniherkkyys muuttuu vai jotain muutako haet takaa?

Vierailija
31/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:06"]

Kaikki masennuslääkkeet lihottaa. Osa enemmän, osa vähemmän. Mutta KAIKKI.

[/quote]

Höpöhöpö. Osa ihmisistä lihoo, osa ei, osalla ei muutosta.

Ja ne, jotka lihovat, olisivat saattaneet lihoa ilmankin lääkitystä, tiedätkös?

Itse olen syönyt mirtazapiinia unensaantiin pari vuotta, ja mitään ongelmaa ei ole pudottaa (tai nostaa) painoani niin halutessani, ja näin olen tehnytkin.

Vierailija
32/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa artikkelissa on ketiapiini luokiteltu painoa lisääväksi. 

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2011/nosto9_1.pdf

Ap.

Vierailija
33/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiapiinihoitoon näyttää liittyvän yli 7 %:n painon nousua hiukan harvemmin kuin olantsapiinihoitoon, mutta useammin kuin risperidoni- tai tsiprasidonihoitoon (taulukko) (Allison ym. 2001). Paino näyttää nousevan ensimmäisen hoitovuoden ajan (Taylor ja McAskill 2000). Ketiapiinin vaikutus painoon on suurempi kuin vanhojen psykoosilääkkeiden haloperidolin ja klooripromatsiinin (Taylor ja McAskill 2000).

Tämä Duodecimin artikkelista (2002)

Ap.

Vierailija
34/70 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa vääntää siitä, että joku lääkekeen käyttö ei aiheuta painonnousua, kun siitä on olemassa tutkittua tietoa? Yleensä asiasta mesoavat eniten ne, joilla ei ole ymmärrystä siitä, mitä vaikea masennus ja siihen liittyvä jatkuva unettomuus ovat ja mitä ne ihmiselle tekevät. Sama sakki kai kuvittelee, että masennus on jotain surumielisyyttä tai henkistä laiskuutta. Ja kaikki hoituu, kun ottaa itseään niskasta kiinni ja esimerkiksi lähtee reippaalle lenkille.

Vierailija
35/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa ei ole kontrolloitu ruokavalioita/liikunnan määrää eli lähes tulkoon nollatutkimuksia.

Sitten, kun näen 'double-blind randomized placebo-controlled trial'-tyyppisen tutkimuksen, missä oikeasti säännöllisesti mitataan energiansaanti ja -kulutus sekä kehonkoostumus kaikilta osallistujilta ja tulokset kiistattomasti osoittavat, että lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa tai muuten vaikuttavat haitallisesti kalorien jaotteluun elimistössä niin asian uskon.

Sellaista ei vain ikinä tulla näkemään.

P.S. Itse käytän juurikin mirtatsapiinia. Ekalla ja ehkä vielä tokalla viikolla oli normaalista poikkeavaa hiilarihimoa, mutta siinäpä ne haittavaikutukset sitten olivatkin.

Lasken ruokavalioni kalorit suuripiirteisesti ja mitään ongelmaa ei ole pitää painoani nykyisessä.

Vierailija
36/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:07"]

Ei siitä mitään tutkittua tietoa ole.

Asia, mitä on tutkittu on se, että lihovatko ihmiset, jota ovat masentuneita ja käyttävät masennuslääkkeitä.

Ja tutkimusten mukaan osa tästä ryhmästä lihoo, osa ei, osalla paino pysyy samana, ja osa laihtuu.

Ihan niin kuin lääkkeitä käyttämätönkin popula, tosin masennuslääkkeitä käyttävässä ryhmässä painonnousu on piirun verran yleisempää.

Väänsinkö tarpeeksi paksusta rautalangasta?

Kukaan ei kiistä sitä, etteikö painonhallinta olisi vaikeampaa, jos ihmisellä on psyykkisiä ongelmia.

[/quote]

Ei ole näin. Kyllä sitä on tutkittu nimenomaan sitäkin, mitä eri lääkeaineet vaikuttaa painoon, ja vertailtu eri lääkkeiden painovaikutuksia. On ihan tiedossa että jotkut masennuslääkkeet, esim. mirtatsapiini, lihottavat osaa käyttäjistä voimakkaasti. Ei kaikkia, mutta osalla lihominen alkaa sen lääkkeen aikana ja sitten jos lihoo voimakkaasti, lääkettä on syytä vaihtaa.

[/quote]

Ei ole tutkittu sitä, että miten eri lääkkeet vaikuttavat painoon vaan sitä, että miten eri lääkeaineiden käyttäjien paino muuttuu. Vissi ero näiden kahden asian välillä.

Emme voi tietää, että miten heidän painonsa olisi muuttunut ilman lääkitystä. Ehkä he olisivat lihoneet joka tapauksessa niin kuin nykyään lähes tulkoon jokainen lääkkeitä käyttämätönkin. Ehkä eivät. Who knows?

BTW, Tutkimusten mukaan masennuslääkkeitä käyttävien paino muuttuu keskimäärin n. +1-2 kg 12kk lääkkeen aloittamisajankohtaan verrattuna.

Vierailija
37/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ketipinor tiputti vapaan tyroksiinin määrää kropassa. Aloin lihoa ja sain kilpirauhasen vajaatoiminta oireita. Nyt lopetin lääkkeet, ja uusissa testeissä arvot normaalit. T4V nousi 11:sta takaisin 15.
Nuo vaikutukset kilpirauhasarvoihin mainitaan myös lääkkeen sivuvsikutusluettelossa. Minulla oli pienin mahdollinen annos unihäiriöiden hoitoon.
Minulla siis aiheutti lihomista.

Vierailija
38/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiheuttanut lihomista suoranaisesti. Aineenvaihduntasi saattoi toki hidastua, johon olisi pitänyt vastata nauttimalla hitusen vähemmän energiaa kuin aiemmin jos lihomisen olisi halunnut välttää.

Johtuiko T4:n muutos ko. lääkityksestä? Sitä ei voida poislukea, mutta ei myöskään sanoa varmaksi. Arvot vaihtelevat paljon ihan normaalistikin, riippuen vuorokaudenajasta, päivästä jne.

Ja toisekseen, T4 ei ole aktiivinen kilpirauhashormoni vaan 'varasto'hormoni, jota keho muuntaa T3:ksi.

T3 on aktiivinen kilpirauhashormoni eli se, joka vaikuttaa aineenvaihdunnan tasoon.

Itselläni T4V nousi 18.5:stä 20:een mirtatsapiinin aloittamisen jälkeen.

Vierailija
39/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Olisi mielenkiintoista kääntää kysymys toisinpäin:

Laiduttaako Ketipinorin lopettaminen? 

Vierailija
40/70 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.