EpäpätevIä opettajia Siuntiossa
Miten voi olla mahdollista, että opettajana toimii ihminen jolla ei ole alan koulutusta. Ymmärrän jos epäpätevä toimii vakinaisen opettajan sijaisena esim. S-loman tuuraajana, mutta sitä en ymmärrä että tämmöiselle täysin kouluttamattomalle ihmiselle annetaan alaluokka täydellä opetusvastuulla koko lukuvuodeksi. Eräällä nimenomaisella, opettajan ammattinimikettä käyttävällä, ei ole edes lukion vertaa opintoja takanaan, saati sitten kasvatustieteitä yliopistossa tai muuta yliopistokoulutusta, ja silti toimii opettajana. Kyllä ihmettelen moista??!!
Itse en edes kehtaisi käyttää ammattinimikettä, johon en olisi oikeutettu, siis koulutettu. Kysehän on valeesta ja harhaanjohtamisesta. Olen aika varma, että Siuntion koulun oppilaiden vanhemmat eivät ole edes tietoisia lastensa "opettajan" kouluttautumattomuudesta. Kyseessähän on valeopettaja!!!
Peruskoulun opettajana toimivien koulutuksen pitäisi ehdottomasti olla kaikkien tarkastettavissa. Itse en hyväksy, että lastani opettaa kuka tahansa kaduntallaaja vaan haluan luottaa siihen, että lapseni saa jo alakoulusta alkaen pätevän kasvatusalan ammattilaisen opetusta ja ohjausta ja siten mahdollisimman hyvät eväät mm. matemaattisissa aineissa ja äidinkielessä. Ei ole ihme, jos jatkuvasti saamme kuulla ja lukea että oppilaat eivät osaa enää sitä tai tätä jos heidän alakouluopetuksensa tasokin on ollut peruskoulun nippanappa suorittaneen wannabe-open vastuulla.
Kommentit (57)
Itse olen kasvatustieteiden maisteri ilman opettajan pätevyyttä tai mitään pedagogisia opintoja ja olen toiminut pari vuotta opettajan sijaisena alakoulussa. Työkavereista on huimasti apua ja hyötyä haastavissa tilanteissa, mutta parhaiten opettamisen taidon oppii opettamalla, ei kirjoista. Pätevyyden tosin hankin, sillä haluan saada joskus viran. Myönnän kyllä, että ilman huikeita työkavereitani olisin varmasti hetkittäin hukassa, mutta niin ovat okl:n vastavalmistuneetkin :)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:39"]Alakouluopeksi pystyi oikeasti valmistumaan vuodessa joskus 50-luvun alussa, kun ns. pikakoulutettiin kansakoulun opettajia 9kk:n kurssilla suurten ikäluokkien takia. Oma ala-asteen opettajani 80-luvulla oli tämmöinen pikakoulutettu ja vielä keskikoulupohjalta. Ei siinä, ihan hyvä opettaja toki. Yleensä seminaarit kyllä kesti 2-3 vuotta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:28"]Mäkin opetan musiikkia monessa koulussa ilman 'päteviä' opettajan papereita. Sen lisäksi mulla on yksityis opetuksessa muutama pianon soiton oppilas ja opetan myös muskarissa. Kaikki omalta harrastuspohjalta.
[/quote]
Onneksi et ole kuitenkaan luokan- tai äidinkielenopettaja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:50"]
Itse olen kasvatustieteiden maisteri ilman opettajan pätevyyttä tai mitään pedagogisia opintoja ja olen toiminut pari vuotta opettajan sijaisena alakoulussa. Työkavereista on huimasti apua ja hyötyä haastavissa tilanteissa, mutta parhaiten opettamisen taidon oppii opettamalla, ei kirjoista. Pätevyyden tosin hankin, sillä haluan saada joskus viran. Myönnän kyllä, että ilman huikeita työkavereitani olisin varmasti hetkittäin hukassa, mutta niin ovat okl:n vastavalmistuneetkin :)
[/quote]Sinulla sentään on kasvatustieteiden maisterin koulutus ja se on paljon enemmän kuin heikoin arvosanoin suoritettu peruskoulu+suuret luulot. Perusasiat on varmasti sinulla hanskassa. Jokainen, työuransa alussa varsinkin, tarvitsee virkaveljiensä tukea ja neuvoja. Siinä ei lie mitään erikoista olipa kyse alasta mistä hyvänsä. Ja kyllähän sen työn oppii tekemällä MUTTA kaikki ammattityö perustuu teoriaan. Turha sanoa että opettajaksi oppii vain opettamalla sillä opettejaksikin TÄYTYY OPISKELLA. Teoria on kaiken a ja o.
Minäkin tiedän tapauksen, jossa epäpätevä ope oli aineenopena kokonaisen vuoden, vaikka päteviä oli samaan aikaan työttömänä. Paikkaa ei ikinä laitettu julkiseen hakuun. Arvaan ettei rehtori vaan jaksanut vetää haastatteluja, kun lukuvuoden alku oli niin lähellä... Nyt olen itse työtön ja mietin miten monta tällaista tapausta on nytkin aloittamassa työvuotta, kun itse olen pätevänä työttömänä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]
Mikäs siinä? Voi olla paljon parempi opettaja lapsellesi, kuin joku joka on käynyt ne koulut. Meidän koulussa oli opettajana pedofiili ja oli myös pätevä. Ei kaikkea opeta koulussa. Minäkin voisin opettaa ala-asteella luokallista lapsia, vaikka olen koulutukseltani kokki. Osaan aakkoset yms. Ala-asteella on niin helpot läksytkin vielä.
[/quote]
Oikeinko aakkoset osaat? :D Kerrotko vielä millä pedagogisella menetelmällä opettaisit luokallisen ekaluokkalaisia lukemaan? Entäpä matematiikka? Paras opetusvinkkisi kymmenylitykseen erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle? Mites käsityön ja kuviksen opetus? Liikunta? Pianoa ja muita soittimia osaat varmasti myös soittaa ja tunnet taito- ja taideaineiden pedagogiikkaa sen verran että osaat suunnitella laadukkaita eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia niille pienille ekaluokkalaisille, joiden koko koulunkäynnin perustan se ensimmäinen luokka muodostaa.
Hallitset toki myös oppimisen erityisvaikeuksien tunnistamisen ja osaat eriyttää opetustasi niin ylös- kuin alaspäin. Pedagogisten asiakirjojen tekeminen on myös tuttua puuhaa.
Ihan turhaan me opet opiskelemme viisi vuotta yliopistossa ja vielä erikoistumisopinnot esim. juuri esi- ja alkuopetukseen kun kuka tahansa amiksen käynyt kokki joka osaa aakkoset pystyy täysin samaan!
[/quote]
Hahah! Ope hermostui:) Uskon että yliopistossa on opetettu vaikka ja mitä, mutta sarkasmin taju täytyy oppia muualta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:28"]Mäkin opetan musiikkia monessa koulussa ilman 'päteviä' opettajan papereita. Sen lisäksi mulla on yksityis opetuksessa muutama pianon soiton oppilas ja opetan myös muskarissa. Kaikki omalta harrastuspohjalta.
[/quote]Mulla on musapedagogin (amk) tutkinto sekä musiikin alan yliopistotutkinto (ei open tutkinto), 30-v harrastaminen ja reilu 10-v työkokemusta niin musan yksilö- kuon ryhmäopetuksesta. Enkä ole saanut peruskoulun tai lukion tunteja - koska en ole virallisesti pätevä - vain ja ainoastaan mukan käyneet kelpaavat.
[/quote]
Minusta on lasten aliarvioi mistä, jos kuvitellaan, että kuka tahansa voi opettaa esim. muskarissa. Missä on lasten oikeus laadukkaaseen opetukseen?
[/quote]Näinpä. Itse olen siis pätevä opettamaan musiikkioppilaitoksissa ja -kouluissa. Open pedagogiset tehty. Olen erittäin kelpoinen antamaan lapsille/nuorille laadukasta ja tavoitteellista musiikinopetusta näissä kalliissa oppilaitoksissa. Mutta peruskoulun puolella katsotaan epäpäteväksi. Ei sillä, ei itseäni 'harmita', koska tarkoituksella olen hakeutunut harrastus-opeksi, mutta joskus vaan ihmetellyt tätä logiikkaa - erityisesti niillä pienillä paikkakunnilla, joissa on vaikea saada sitä 'pätevää', koska tunnit harvoin riittävät virkaan. Sitten taideaineita arvotaan talon opettajien kesken, musatunnit menee levyraateja pitäen ja kuvistunnit pelkkään piirtelyyn...
Voi herranpieksut kun pikku-Liisa ei saa kunnon opetusta. Mitä jos vaihtaisit koulua? Ai mutta ei kyllä tätä samaa tapahtuu ihan kaikkialla. Koska alalle on vaikea päästä sisään.
Joten n ihmettele yhtään että tällä sun nimeämällä valeopettajalla ei ole vielä papareita taskussa. Mutta sitäkin enemmän kokemusta. Kokemus on parempi kuin yliopiston kuivat tunnit.. Häntä ei olisi otettu sinne töihin jos ei osaisi laskea myös toisen asteen polynomifuktioo. Tai pitää sitä lapsilaumaa kurissa.
Selvitä jostain, oliko hakijoina myös päteviä. Jos oli, niin tuo ei ole edes laillista.
Ketjun aloittajalle: Paikkakuntalaisena kiinnostaa, kumpaa koulua tarkoitat? Huolestuneena olen seurannut menoa tällä kylällä muutenkin.
Mistä ja miten voi selvittää opettajan pätevyyden?
Kyllä se sapettaa, jos omalle lapselle osuu epäpätevä ope ja hyviä opettajia on työttömänä. Toisaalta on kyllä niitäkin virassa olevia, jotka tekee työssä vaan minimin ja opetus on sitä sun tätä.
Yhtä useampi pätevä opettaja hakeutuu muihin töihin koska opettajan työtaakka on kasvanut liian suureksi. Liian suuret ryhmät, erityislasten inkluusio, digiloikka, pulpetiton koulu ja muu hölynpöly on tehnyt opettajien työssä jaksamisesta vaikeaa. Allekirjoita seuraava kansalaisaloite ja haluat pitää pätevät opettajat kouluissa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2629
Vierailija kirjoitti:
Onko oma lapsesi tämän opettajan oppilaana, ap? Ota vain rohkeasti asia esiin vanhempainillassa kysymällä opettajan koulutusta. Sinulla on siihen täysi oikeus! Minä kerron aina vanhempainillassa uusille vanhemmille koulutustaustani (tiivistettynä). T:matikanope
Ihanko oikeasti? Itse en koskaan kerro koulutustaustaani vanhempainillassa, se ei kuulu vanhemmille. Kukaan ei ole koskaan valittanut ja olen opettajana hyvässä maineessa niin lasten kuin vanhempienkin silmissä.
Terveisin kaksoiskelpoinen aineen- ja luokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]
Mikäs siinä? Voi olla paljon parempi opettaja lapsellesi, kuin joku joka on käynyt ne koulut. Meidän koulussa oli opettajana pedofiili ja oli myös pätevä. Ei kaikkea opeta koulussa. Minäkin voisin opettaa ala-asteella luokallista lapsia, vaikka olen koulutukseltani kokki. Osaan aakkoset yms. Ala-asteella on niin helpot läksytkin vielä.
Oikeinko aakkoset osaat? :D Kerrotko vielä millä pedagogisella menetelmällä opettaisit luokallisen ekaluokkalaisia lukemaan? Entäpä matematiikka? Paras opetusvinkkisi kymmenylitykseen erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle? Mites käsityön ja kuviksen opetus? Liikunta? Pianoa ja muita soittimia osaat varmasti myös soittaa ja tunnet taito- ja taideaineiden pedagogiikkaa sen verran että osaat suunnitella laadukkaita eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia niille pienille ekaluokkalaisille, joiden koko koulunkäynnin perustan se ensimmäinen luokka muodostaa.
Hallitset toki myös oppimisen erityisvaikeuksien tunnistamisen ja osaat eriyttää opetustasi niin ylös- kuin alaspäin. Pedagogisten asiakirjojen tekeminen on myös tuttua puuhaa.
Ihan turhaan me opet opiskelemme viisi vuotta yliopistossa ja vielä erikoistumisopinnot esim. juuri esi- ja alkuopetukseen kun kuka tahansa amiksen käynyt kokki joka osaa aakkoset pystyy täysin samaan!
Ei tuota kaikkea osaa luokanopettajakaan. Harvalla on valmiutta opettaa eri instrumentteja tai edes itsetuntoa myöntää, että se 7v on musiikissa opettajaa paljon edellä useamman vuoden opintoineen.
ihan arkipäivän jokapäiväisessa työssä tarvittavia taitoja tuossa lueteltiin - ja kaikki nuo myös käydään läpi OKL:ssä. Kaikkea ei toki hallitse täydellisesti, mutta koulutuksessa saat eväät, miten hankit lisää tietoa /taitoa asioista, joihin tarvitset lisäperehdytystä.
Tässä juuri korostuu se tietämättömyys: koulutuksessa saat pedagogiset taidot opettaa ja havainnoida eri asioita. Ei alkuopetuksen musiikinopetus ole instrumenttiopetusta, mistä ihmeestä sellaisen luulon tempaisit? Tottakai ekaluokkalaisten joukosta löytyy oppilaita, jotka ovat jossain asiassa (soittotaito / jokin liikuntalaji) opettajaansa parempia, ei ideana ole mikään kilpailu tai se, että opettaja on kaikessa lapsia parempi vaan että opettaja omaa pedeagogiset taidot asian opettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]
Hahah! Ope hermostui:) Uskon että yliopistossa on opetettu vaikka ja mitä, mutta sarkasmin taju täytyy oppia muualta.
Tuosta oli kyllä sarkasmi kaukana :) Sen tunnistaminen on taitolaji.
-ohis
Kuntatyönantaja ei suostu opettajatekisteriin, vaikka OAJ on sitä vaatinut jo pitkään. Syynä ilmeisesti se, ettämedelleenkin päättäjien lapset, sululaiset, kaverit ym.pitää saada töihin ja open homma on niin kelpo tähän asiaan. Ns,sijaisuus voi jatkua yllättävänkin pitkään. Samalla ei tarvitse maksaa pätevän palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:03"]
No mistä sinä tiedät tämän, jos muiden lasten vanhemmat eivät? Tee valitus koululle.
[/quote]No, tiedänpähän vaan ja varmaa tietoa onkin. Epäilen vaan vahvasti ettei kukaan Siuntion koululaisten vanhemmista tiedä totuutta! Asiahan on helppo varmistaa kun jokainen opettajaksi itseään tituleeraava lyö pöytään kaikki tutkintotodistuksensa. Sillähän se selviää.