Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EpäpätevIä opettajia Siuntiossa

Vierailija
04.08.2015 |

Miten voi olla mahdollista, että opettajana toimii ihminen jolla ei ole alan koulutusta. Ymmärrän jos epäpätevä toimii  vakinaisen opettajan sijaisena  esim. S-loman tuuraajana, mutta sitä en ymmärrä että tämmöiselle täysin kouluttamattomalle ihmiselle annetaan alaluokka täydellä opetusvastuulla koko lukuvuodeksi. Eräällä nimenomaisella, opettajan ammattinimikettä käyttävällä, ei ole edes lukion vertaa opintoja takanaan, saati sitten kasvatustieteitä yliopistossa tai muuta yliopistokoulutusta, ja silti toimii opettajana. Kyllä ihmettelen moista??!!

Itse en edes kehtaisi käyttää ammattinimikettä, johon en olisi oikeutettu, siis koulutettu. Kysehän on valeesta ja harhaanjohtamisesta. Olen aika varma, että Siuntion koulun oppilaiden vanhemmat eivät ole edes tietoisia lastensa "opettajan" kouluttautumattomuudesta. Kyseessähän on valeopettaja!!!

Peruskoulun opettajana toimivien koulutuksen pitäisi ehdottomasti olla kaikkien tarkastettavissa. Itse en hyväksy, että lastani opettaa kuka tahansa kaduntallaaja vaan haluan luottaa siihen, että lapseni saa jo alakoulusta alkaen pätevän kasvatusalan ammattilaisen opetusta ja ohjausta ja siten mahdollisimman hyvät eväät mm. matemaattisissa aineissa ja äidinkielessä. Ei ole ihme, jos jatkuvasti saamme kuulla ja lukea että oppilaat eivät osaa enää sitä tai tätä jos heidän alakouluopetuksensa tasokin on ollut peruskoulun nippanappa suorittaneen wannabe-open vastuulla. 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulussa opettajana, jossa pätevien aste on todella hyvä. Yksi ainut erityisopettaja on koulussamme epäpätevä ja erityisopettajiakin on tosi monta. Lisäksi käsittääkseni yksi alakoulun opettaja on oikeasti koulutukseltaan aineenopettaja, joten ei ole pätevä alakoulunopettajaksi, mutta pätevä ope kyllä meidän yläkoulun puolella.

Niin, mutta ap kirjoitat täyttä asiaa. Kun meille päteville opettajille tulee opetettavaksi yläkoulun puolelle oppilaita, niin olemme usein täysin äimänä, että miten koko alakoulun puolella ei ole tehty esimerkiksi pedagogisia asiakirjoja oppilaille, jotka sellaiset selvästi tarvitsisivat. Ihan huippua on se, että olen itse huomannut esimerkiksi kasiluokalla aikaisemmassa koulussani heti ekana päivänä, että yhdellä pojalla on lukihäiriö, vaikka olen vain reaaliaineen opettaja eli en erityisopettaja tai äidinkielenopettaja. Lukihäiriöä ei ollut huomannut siis kukaan alakoulunopettajista eikä yllättäen meidän yläkoulun epäpätevä äidinkielenopettajakaan.

Olisi ihanaa, että opettajan ammattinimike tulisi suojatuksi ja sitä saisi käyttää vain pätevät opettajat. 

Yksi hassu keino muuten huomata epäpätevät opettajat esimerkiksi vanhempainilloissa on kuunnella miten ne opettajat esittäytyvät. Me pätevät opettajat kerromme, että olemme Kari, Maija, Marja jne. kun taas sitten ne epäpätevät opettajat usein mainitsevat, että olen opettaja Kati. No, tuskin tämä testi aivan aukoton on, mutta aika monessa koulussa olen tämän ilmiön huomannut.

Vierailija
22/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on ilmeisesti olleet pätevät opettajat sai mm. Pitkästä matematiikasta huippupisteet eli teknologia teollisuussäätiön tuhannen euro stipendin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:45"]

Lapsellani on ilmeisesti olleet pätevät opettajat sai mm. Pitkästä matematiikasta huippupisteet eli teknologia teollisuussäätiön tuhannen euro stipendin.

[/quote]

Ei se siellä lahjakkaiden päässä yleensä näy, että onko ope pätevä vai ei. Ne ongelmat tulee siellä päässä, kun on oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Jos opettaja ei osaa kunnolla hoitaa hommaansa, niin siitä voi seurata vaikka elinikäinen syrjäytyminen.

ope

Vierailija
24/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä? Voi olla paljon parempi opettaja lapsellesi, kuin joku joka on käynyt ne koulut. Meidän koulussa oli opettajana pedofiili ja oli myös pätevä. Ei kaikkea opeta koulussa. Minäkin voisin opettaa ala-asteella luokallista lapsia, vaikka olen koulutukseltani kokki. Osaan aakkoset yms. Ala-asteella on niin helpot läksytkin vielä.

Vierailija
25/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille ja syrjäisille paikkakunnille on joskus vaikea saada päteviä opettajia, mutta paljon näkee kyllä sitäkin, että palkataan esimerkiksi rehtorin epäpätevä sukulainen pätevän hakijan ohi. Nämä päätökset ovat ihan julkista tietoa, ja niistä voi pyytää selvityksen halutessaan. Eri asia sitten on, kannattaako pienen paikkakunnan ainoan koulun rehtorin tielle asettua poikkiteloin ihan oman lapsen tulevaisuutta kyseisessä koulussa ajatellen. Vaikka asioiden pitäisi lain mukaan mennä tietyllä tavalla, käytännössä näin ei kuitenkaan ole.

Vierailija
26/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"]Onko oma lapsesi tämän opettajan oppilaana, ap? Ota vain rohkeasti asia esiin vanhempainillassa kysymällä opettajan koulutusta. Sinulla on siihen täysi oikeus! Minä kerron aina vanhempainillassa uusille vanhemmille koulutustaustani (tiivistettynä). T:matikanope
[/quote]

Ja minkä ihmeen takia vanhemmille koulutuksesi selostat? Työhaastattelusa asiat sanottu jo kertaalleen.

Vierailija
27/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]Mikäs siinä? Voi olla paljon parempi opettaja lapsellesi, kuin joku joka on käynyt ne koulut. Meidän koulussa oli opettajana pedofiili ja oli myös pätevä. Ei kaikkea opeta koulussa. Minäkin voisin opettaa ala-asteella luokallista lapsia, vaikka olen koulutukseltani kokki. Osaan aakkoset yms. Ala-asteella on niin helpot läksytkin vielä.
[/quote]
Niin ja eihän se haittaa jos vaikka lääkäri on valelääkäri sehän voi olla parempi kuin oikea. Osaan minäkin mitata kuumeen ja pystyn kyllä sanomaan onko ihminen elossa vai kuollut eli voisin ihan hyvin toimia lääkärinä. Ei sitä koulussa kaikkea opi.

Vierailija
28/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]

Mikäs siinä? Voi olla paljon parempi opettaja lapsellesi, kuin joku joka on käynyt ne koulut. Meidän koulussa oli opettajana pedofiili ja oli myös pätevä. Ei kaikkea opeta koulussa. Minäkin voisin opettaa ala-asteella luokallista lapsia, vaikka olen koulutukseltani kokki. Osaan aakkoset yms. Ala-asteella on niin helpot läksytkin vielä.

[/quote]

Oikeinko aakkoset osaat? :D Kerrotko vielä millä pedagogisella menetelmällä opettaisit luokallisen ekaluokkalaisia lukemaan? Entäpä matematiikka? Paras opetusvinkkisi kymmenylitykseen erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle? Mites käsityön ja kuviksen opetus? Liikunta? Pianoa ja muita soittimia osaat varmasti myös soittaa ja tunnet taito- ja taideaineiden pedagogiikkaa sen verran että osaat suunnitella laadukkaita eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia niille pienille ekaluokkalaisille, joiden koko koulunkäynnin perustan se ensimmäinen luokka muodostaa. 

Hallitset toki myös oppimisen erityisvaikeuksien tunnistamisen ja osaat eriyttää opetustasi niin ylös- kuin alaspäin. Pedagogisten asiakirjojen tekeminen on myös tuttua puuhaa.

Ihan turhaan me opet opiskelemme viisi vuotta yliopistossa ja vielä erikoistumisopinnot esim. juuri esi- ja alkuopetukseen kun kuka tahansa amiksen käynyt kokki joka osaa aakkoset pystyy täysin samaan!

Vierailija
29/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämä onkin se ongelma. Miten saisi sen rehtorin hirmuvallan poistettua. Jo tuo edellä mainitsemasi kertoo että kaikki ei todellakaan kouluissa ole oikealla tolalla, kun pitää mielistellä opettajia ja rehtoreita asiantuntemuksen ja koulutuksen sijasta. Miksi? Mielestäni opettajavalinnat ovat julkisia ja kaikkien hakijoiden meriitit pitää tuoda kaikkien nähtäviksi. Se on ainoa keino estää nepotismi ja kouluttamattomien ystävien/tuttavien suosiminen valinnoissa Tämä asia on niin tärkeä keskustella julkisesti! MOT tässä olisi hyvä aihe!!!!

Vierailija
30/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun alaluokkien opettajana pärjää, jos on itse läpäissyt peruskoulun. Opettajat on ihan turhaan nostettu jalustalle korkeakoulututkintoineen.

Vierailija
31/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"]Onko oma lapsesi tämän opettajan oppilaana, ap? Ota vain rohkeasti asia esiin vanhempainillassa kysymällä opettajan koulutusta. Sinulla on siihen täysi oikeus! Minä kerron aina vanhempainillassa uusille vanhemmille koulutustaustani (tiivistettynä). T:matikanope [/quote] Ja minkä ihmeen takia vanhemmille koulutuksesi selostat? Työhaastattelusa asiat sanottu jo kertaalleen.

[/quote]Onneksi ei ole mutta tiedän tyypin! Minun lastani ei kuka tahansa kelpaa opettamaan. Olen huolissani muiden lasten opetuksesta ja haluan asiasta keskusteltavan laajemminkin. Mielestäni opettamaan tulee kelpuuttaa vain alan koulutettu ammattilainen. En väitä etteikö k.o henkilöllä olisi taitoa lasten kanssa mutta sen tiedän ettei ole koulutusta! Miksi koulutuksia ylipäänsä järjestetään jos kuka tahansa voi sitä pokerina antaa. Mielestäni jo opettajan ammattiylpeys on kysymyksessä. Me kaikki muutkin eri ammattien edustajat käymme koulua, opiskelemme, otamme lainoja yms. valmistuaksemme ammatteihimme  -miksi pitäisi hyväksyä, että joku vaan alkaa  lonkalta "ammattilaiseksi" - en voi hyväksyä. Menköön kouluun, ottakoon lainoja, kituuttakoon, ja valmistukoon ammattiin kuten muutkin ammattilaiset. Sen jälkeen taistelkoon työpaikoista hyvien papereidensa perusteella kuten me muutkin, ammattinimikkeen laillisesti hankkineet! En voi sietää tuollaisia vapaamatkustajia jotka eivät viitsi mitään kouluja käydä, mutta jokn status kyllä kelpaa.

. Jotain 

Vierailija
32/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties kunnissa pitäisi olla esim kymmenestä henkilöstä koostuva ''valitsijaraati'', joka äänestää opettajan tehtävään pätevimmän henkilön. Tämä ''raati'' pitäisi myös vaihtaa säännölisin väliajoin.

Nykyisinhän valinnan tekee yksi henkilö eli rehtori itse. Noihin epäpäteviin opettajiin taitaa törmätä kaikissa Suomen kunnissa.

Tiedän opettajan hommista eläköityneen, joka on koulutukseltaan vain ylioppilas.

Sukulaisuus?

Oikea puoluejäsenyys?

Vierailija
33/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan luokan opettaminen ei ole mitään rakettitiedettä, koska tavoitteena on lähinnä oppilaan tutustuttaminen kouluun ja sen tavoille, rutiinien oppiminen ja lukemisen alkeet. Ne kyllä voi opettaa hätätapauksessa ilman muodollista koulutusta. Itse olin epäpätevä ope vuosia sitten ekalla luokalla ennen pätevöitymistäni, ja hyvin meni kaikki. Samoja asioita jauhetaan kuudenteen luokkaan, joten kyllä kersat oppivat kaiken siihen mennessä joka tapauksessa, jos ovat oppiakseen. Sitä paitsi, suurin osa oppimisesta tapahtuu joka tapauksessa koulun ulkopuolelle, joten ihan turhaa valittamista tällainen.

Vierailija
34/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:12"]

Ekan luokan opettaminen ei ole mitään rakettitiedettä, koska tavoitteena on lähinnä oppilaan tutustuttaminen kouluun ja sen tavoille, rutiinien oppiminen ja lukemisen alkeet. Ne kyllä voi opettaa hätätapauksessa ilman muodollista koulutusta. Itse olin epäpätevä ope vuosia sitten ekalla luokalla ennen pätevöitymistäni, ja hyvin meni kaikki. Samoja asioita jauhetaan kuudenteen luokkaan, joten kyllä kersat oppivat kaiken siihen mennessä joka tapauksessa, jos ovat oppiakseen. Sitä paitsi, suurin osa oppimisesta tapahtuu joka tapauksessa koulun ulkopuolelle, joten ihan turhaa valittamista tällainen.

[/quote]Voi jeesus sentään! Juuri tämän vuoksi tarvitaan AMMATTILAISIA, toki jokainen lukea ja laskea osaa mutta opettaminen ammattina on NIIN PALJON muutakin ja juuri ne pienten  NYANSSIEN huomaamiset ovat tärkeitä sen pienen oppijan elämässä. Opettaminen on kokonaisvaltaista sisältäen oppijan koko elinympäristöineen! 

Vierailija
35/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:23"]

[/quote]Voi jeesus sentään! Juuri tämän vuoksi tarvitaan AMMATTILAISIA, toki jokainen lukea ja laskea osaa mutta opettaminen ammattina on NIIN PALJON muutakin ja juuri ne pienten  NYANSSIEN huomaamiset ovat tärkeitä sen pienen oppijan elämässä. Opettaminen on kokonaisvaltaista sisältäen oppijan koko elinympäristöineen! 

[/quote]

Haha. Voi vitsi mitä bullshitiä! Vai että oiken NYANSSEJA. Ja että pitää hallita vielä koko pienen oppijan elinympäristö. Kas kun ei koko UNIVERSUMIA. Haha, päivän paras juttu.

T34

Vierailija
36/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehtori valitsee epäpätevän opetustehtävään, ei hän juurikaan ammattikuntaansa arvosta!!!

Vierailija
37/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:28"]Mäkin opetan musiikkia monessa koulussa ilman 'päteviä' opettajan papereita. Sen lisäksi mulla on yksityis opetuksessa muutama pianon soiton oppilas ja opetan myös muskarissa. Kaikki omalta harrastuspohjalta. 
[/quote]Mulla on musapedagogin (amk) tutkinto sekä musiikin alan yliopistotutkinto (ei open tutkinto), 30-v harrastaminen ja reilu 10-v työkokemusta niin musan yksilö- kuon ryhmäopetuksesta. Enkä ole saanut peruskoulun tai lukion tunteja - koska en ole virallisesti pätevä - vain ja ainoastaan mukan käyneet kelpaavat.
[/quote]

Minusta on lasten aliarvioi mistä, jos kuvitellaan, että kuka tahansa voi opettaa esim. muskarissa. Missä on lasten oikeus laadukkaaseen opetukseen?

Vierailija
38/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:17"]

[/quote]

Oikeinko aakkoset osaat? :D Kerrotko vielä millä pedagogisella menetelmällä opettaisit luokallisen ekaluokkalaisia lukemaan? Entäpä matematiikka? Paras opetusvinkkisi kymmenylitykseen erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle? Mites käsityön ja kuviksen opetus? Liikunta? Pianoa ja muita soittimia osaat varmasti myös soittaa ja tunnet taito- ja taideaineiden pedagogiikkaa sen verran että osaat suunnitella laadukkaita eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia niille pienille ekaluokkalaisille, joiden koko koulunkäynnin perustan se ensimmäinen luokka muodostaa. 

Hallitset toki myös oppimisen erityisvaikeuksien tunnistamisen ja osaat eriyttää opetustasi niin ylös- kuin alaspäin. Pedagogisten asiakirjojen tekeminen on myös tuttua puuhaa.

Ihan turhaan me opet opiskelemme viisi vuotta yliopistossa ja vielä erikoistumisopinnot esim. juuri esi- ja alkuopetukseen kun kuka tahansa amiksen käynyt kokki joka osaa aakkoset pystyy täysin samaan!
[/quote]

Ei tuota kaikkea osaa luokanopettajakaan. Harvalla on valmiutta opettaa eri instrumentteja tai edes itsetuntoa myöntää, että se 7v on musiikissa opettajaa paljon edellä useamman vuoden opintoineen.

Vierailija
39/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:23"]

[/quote]

Haha. Voi vitsi mitä bullshitiä! Vai että oiken NYANSSEJA. Ja että pitää hallita vielä koko pienen oppijan elinympäristö. Kas kun ei koko UNIVERSUMIA. Haha, päivän paras juttu.

Tästä huomaa juurikin vastaajan sivistystason. Kun ei ymmärrä mistä on kysymys, niin ei sitten ymmärrä!! Valitettavasti tämä matala taso on melkoisen yleinen alemmantason koulutuksen tavisten keskuudessa:)

Vierailija
40/57 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos riittävä määrä opettajan koulutuksen saaneita henkilöitä ei halua muuttaa asumaan tai tulla töihin Siuntioon, on osa opettajista epäpäteviä.

Niin se vaan menee ja maata ei saada asutettua hallinnollisilla päätöksillä. Etenkään korkeakoulutettu työvoima ei liiku toiveesta eikä edes käskystä, ainakaan sellaisella alalla, joka työllistää muuallakin. Lisänä on vielä se, että puolisonkin pitäisi löytää samalta suunnalta töitä.

Ikävä juttu toki siuntiolaisille perheille.