Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli antanut 15-vuotiaalle pojalleni kaljan

Vierailija
06.03.2022 |

Katsoivat yhdessä hiihtoa, kun tulin kaupasta. Molemmilla tölkit käsissä. Ihan kiva, että pikkuhiljaa ovat tutustuneet paremmin, mutta lapsen lahjominen kaljalla on väärin. Jos ei muuten kuin ryyppäämällä osaa isäsuhdetta rakentaa, niin ei tarvitse yrittää ollenkaan. Mun lapsi täytti vasta pari viikkoa sitten 15. Hän on vielä ihan lapsi. Typerä ukko.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku veti kännit riparijuhliensa iltana. Joi monta lonkeroa.

Sama mun poikani rippi juhlien jälkeen ilta koti, siis perskännit 15vuotias.

Vierailija
42/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että on 15v:n ensimmäinen kalja 😂

Luulen niin. On vielä niin nuori. Muutenkin lähes kaikki vapaa aika menee treeneissä ja peleissä ja kaveritkin ovat urheilullisia. Kai tuon ikäinen kuitenkin ottaa, kun isäpuoli tyrkyttää. Eivät ole kovin läheisiä, kai tuo oli miehen yritys tehdä parempaa tuttavuutta. Ei tuo kaljakaan tässä se isoin ongelma ole, vaikka en siitä tykkääkään. Enemmän harmittaa, että mitään muuta ei osata kuin ryypätä yhdessä. Maailma olisi täynnä paljon muutakin yhteistä tekemistä. ap

Kyllä nykyään Suomessa on paljon sellaisia nuoria, jotka eivät juo lainkaan alkoholia alle 18-vuotiaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku veti kännit riparijuhliensa iltana. Joi monta lonkeroa.

Sama mun poikani rippi juhlien jälkeen ilta koti, siis perskännit 15vuotias.

Tuollaisilta vanhemmilta olisi pitänyt lapset huostaanottaa jo pieninä turvaan.

Vierailija
44/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi sentään... Ihme on se, että 15 v joi yleensä tuon kaljan sillä siideri tai lonkero maistuu yleensä teineille paremmin ja itse taisin olla 19 v ennen kuin kalja alkoi maistumaan hyvältä.

Vierailija
45/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AL­KO­HO­LI JA VÄ­KI­VAL­TA

Alkoholilla on varsin merkittävä osuus suomalaisessa väkivaltarikollisuudessa. Alkoholin käyttö ja erityisesti humalahakuinen juominen lisäävät riskiä sekä syyllistyä väkivaltarikokseen että joutua sen uhriksi. Alkoholin kulutuksen ja henkirikollisuuden välillä on havaittu olevan tilastollinen yhteys.

Vuosina 2010−2015 noin 70 % henkirikoksesta epäillyistä ja noin 70 % henkirikosten uhreista oli rikoshetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena. Niin ikään noin 70 %:ssa kaikista henkirikoksista kaikki tapauksen osapuolet olivat humalassa, noin 80 %:ssa ainakin yksi osapuoli oli humalassa. Miesten henkirikoksissa linkki alkoholinkäyttöön on vielä vahvempi kuin naisten kohdalla. Alkoholipäihtymys liittyy kiinteästi myös pahoinpitelyihin, suurin osa pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Miespuoliset tekijät ovat rikoshetkellä useammin humalassa kuin naiset. Humalatila lisää myös riskiä joutua pahoinpitelyrikoksen uhriksi.

Myös muiden päihteiden kuin alkoholin vaikutus näkyy selvästi suomalaisessa väkivaltarikollisuudessa. Muita päihteitä käytetään tai on käytetty yleensä samanaikaisesti alkoholin kanssa väkivaltarikosten tapahtuessa.

Alkoholinkäyttöön kytkeytyvään väkivaltaan voidaan vaikuttaa vähentämällä paitsi alkoholin kokonaiskulutusta myös humalahakuista juomista. Etenkin alkoholin pitkäaikaiseen riskikäytön ehkäisyyn tulisi panostaa. Käytännössä alkoholinkäyttöön voidaan vaikuttaa erilaisilla sosiaalipoliittisilla toimilla ja viranomaisten yhteistyöllä. Alkoholin saatavuutta voidaan rajoittaa esimerkiksi hinnoittelun ja ikärajojen avulla. Erityisesti nuorten ja alaikäisten alkoholinkäyttöön tulisi puuttua, sillä nuorena aloitettu alkoholinkäyttö on voimakkaasti yhteydessä alkoholisoitumiseen ja siihen liittyvään väkivaltaan.

Lähde: https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta

Vierailija
46/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kehittää joku keinotekoinen raja milloin saa juoda? Suomen laki sanoo jo rajan ja se on 18v. On outoa puolustella vanhempia jotka antavat alkoholia nuoremmille. Voi olla että jotkut lapset tekevät kokeiluja aikaisemminkin mutta vanhempien tehtävä ei missään nimessä ole tätä tukea.

T. Äippä x3 joka joskus itse ottaa mutta en todellakaan anna alaikäiselle

Vierailija
47/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vanhemmat, jotka antavat alaikäisille lapsilleen alkoholia, eivät välitä lapsistaan.

Vierailija
48/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi sentään... Ihme on se, että 15 v joi yleensä tuon kaljan sillä siideri tai lonkero maistuu yleensä teineille paremmin ja itse taisin olla 19 v ennen kuin kalja alkoi maistumaan hyvältä.

Niin ja kantsiihan se ihan vartavasten opetella juomaan........... koska?????

Vierailija
49/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vanhemmat, jotka antavat alaikäisille lapsilleen alkoholia, eivät välitä lapsistaan.

Tai ovat niin omituisista ympyröistä että kuvittelevat että kaljan kittaaminen on jotain mitä kaikkien pitää tehdä..

Vierailija
50/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nuoruusiässä aivot ovat erityisen herkkiä alkoholin aiheuttamille vaurioille (2,3). Toistuva alkoholinkäyttö voi häiritä mesokortikolimbisen järjestelmän toimintaa ja aiheuttaa prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen degeneroitumista. Humalahakuinen juominen (binge drinking) vaurioittaa laaja-alaisesti aivojen valkoisen aineen radastoja. Muisti ja oppimiskyky voivat heikentyä pysyvästi.

Alaikäisenä aloitettu alkoholinkäyttö häiritsee aivojen kypsymisprosessia (2,3). Prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen vajaatoiminta lisää impulsiivisuutta ja altistaa alkoholiriippuvuudelle. Alle 15 vuoden iässä alkoholia kokeilleilla onkin moninkertainen riski myöhemmän riippuvuuden kehittymiseen, verrattuna niiden riskiin joiden ensikosketus alkoholiin tapahtuu vasta täysi-ikäisenä (4). Mitä myöhempään ikään ensimmäiset ”pakolliset” alkoholikokeilut saadaan siirrettyä, sitä parempi aivojen kannalta."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/alkoholi-ja-nuoret-aivot/

Vierailija
51/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 15v,olin juonut olutta, viiniä ja likööreitä.

Jatkui monia vuosikymmeniä.

Terv. Pekka eläkeläinen 65v

Vierailija
52/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Jos kyseessä yksi olut niin mitä sitten. Mun mummo osti mulle siideriä ravintolassa kun olin 13. En ryhtynyt kuitenkaan teinijuopoksi.

Vierailija
53/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippistä 🍾🥂🥂🥂

Vierailija
54/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. Jos kyseessä yksi olut niin mitä sitten. Mun mummo osti mulle siideriä ravintolassa kun olin 13. En ryhtynyt kuitenkaan teinijuopoksi.

vaan aikuisiän alkoholistiksi

Vierailija
55/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
56/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Mun tytär on 15 ja on jo maistanut alkoholia. Parempi tehdä se kotona vanhempien valvonnassa kuin tehdä siitä joku kavereiden kesken salaa suoritettava juttu. Kokonaista tölkkiä ei saa, mutta on saanut maistaa mun siideriä ja juhlissa viiniä ja skumppaa. Totesi kaikesta, että "hyi saatana" ja pysyy ennemmin limsassa, koska alkoholi maistuu myrkyltä. Alaikäiset juo kuitenkin, kun aina on jollakin joku sisarus, joka on valmis hakemaan ne juomat, niin parempi että voi kotona maistella ja ehkä uskaltaa sit soittaa hakemaan vaikka ois humalassa.

Kuitenkin, tutkimusten mukaan kaikkein vähiten päihdeongelmia tulee nuorille, jotka eivät todella ole maistaneetkaan alkoholia alaikäisinä.

Vierailija
57/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa avata oluen.

Iskä toi mulle.

Terv. Nico 14v

Vierailija
58/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuossa iässä jo kova juomamies, miltei ammattilaistasoa.

-Arska

Vierailija
59/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis antoi sinun lapsellesi sinulta kysymättä kaljan? Vähintäänkin omituista. 

Vierailija
60/74 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän alkaa ihan ja janottaa.

Taidankin lähteä baariin nauttimaan olutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä