Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset pieninä tarhaan = työpaikkoja lisää

Vierailija
03.08.2015 |

Miksei tämä kelpaa?? Miksi 5-vuotiaan pitäisi vielä lojua kotona vauvan kanssa, jos meillä kuitenkin on oikein yliopistokoulutettuja opettajia päiväkodeissa töissä?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pkssa oppimisvaikeuksia ym. helpommim havaitaan kuin neuvolassa. Neuvolassa oleskellaan niin lyhyt aika, ettei siellä ehditä kaikkeen pureutumaan. Enpä lto-urallani ole 'turhia' huomioita lapsista tehnyt, että neurologisiin tutkimuksiin suositellut ilman, että jotain olisi löytynyt. Lisäksi eltot ym. tarkkailevat myös lapsia, joilla mahdollisia ongelmia epäillään. Myös neuvolaa, terapeutteja ym. konsultoidaan. Ihan höpöhöpöjuttuja nuo!

Toki varmasti näitä yli-innokkaita opettajiakin löytyy, mutta reitti lastenneurolle ei ole ihan noin suora, lton sanasta sinne, mitä ylhäällä esitetty.

Vierailija
42/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms?

[/quote]

Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni.
[/quote]
No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä.
[/quote]

Jo neuvolassakin lapset nykyisin tutkitaan niin perusteellisesti, että jos jotain erityistä tarvetta ilmenee, se huomataan. Esim. Hahmottamisen kanssa ongelmia -> ohjataan puheterapiaan. Ei siihen mitään päiväkotia tarvita.
[/quote]
Voi kun se neuvola riittäisi! Satunnainen tapaaminen tai testaus ei kerro arjesta tarpeeksi. Eli suuri osa vaikeuksista jää huomaamatta ja siksi niihin puututaan vasta kunnon oireiden ilmaannuttua koulussa.
[/quote]

Mitäs niitä lapsia siellä päiväkodissa testataan? Suurimmaksi osaksi ovat kuin lampaat karsinassa ja heitä kohdellaan ryhmänä eikä yksilönä. Turhaan minulle päiväkotia ylistät, tiedän mitä se arki siellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisättävä vielä, että lastentarhanopet viettävät lasten kanssa kyllä valtaosan päivästään. Niitä papereita pyöritellään porrastetusti nukkari- ja ulkoiluaikaan, kun työkaverit ovat niitä hetkiä valvomassa.

Vierailija
44/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms?

[/quote]

Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni.
[/quote]
No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä.
[/quote]

Jo neuvolassakin lapset nykyisin tutkitaan niin perusteellisesti, että jos jotain erityistä tarvetta ilmenee, se huomataan. Esim. Hahmottamisen kanssa ongelmia -> ohjataan puheterapiaan. Ei siihen mitään päiväkotia tarvita.
[/quote]
Voi kun se neuvola riittäisi! Satunnainen tapaaminen tai testaus ei kerro arjesta tarpeeksi. Eli suuri osa vaikeuksista jää huomaamatta ja siksi niihin puututaan vasta kunnon oireiden ilmaannuttua koulussa.
[/quote]

Mitäs niitä lapsia siellä päiväkodissa testataan? Suurimmaksi osaksi ovat kuin lampaat karsinassa ja heitä kohdellaan ryhmänä eikä yksilönä. Turhaan minulle päiväkotia ylistät, tiedän mitä se arki siellä on.
[/quote]
Ei siltä kuulosta. Valitettavaa jos jossain toimitaan noin, itse olen ollut hoitajana vain hyvissä päiväkodeissa ilmeisesti.

Vierailija
45/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää minut. Vien alle 2vuotiaan päiväkotiin vaikka olen työtön.
Kolmena päivänä viikossa alle 5h Miksikö? Siksi että saa pehmeästi tutustua päiväkotihelvettiin (se ilmeisesti pk on aaveen mukaan) ennen kun joutuu pitemmäksi päiväksi kun työllistyn.

Vierailija
46/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja mutkin saa kivittää. Olen hoitanut kaikki kolme lastani kotona. Koulussa on mennyt hyvin kaikilla. Enemmänkin olleet edellä kuin muuta ryhmää jäljessä. Fiksuja lapsia. Nyt kolmas, viides kuudes luokkalaiset. Milloinkahan ne käytös ja oppimisvaikeudet alkavat? ;)

Vierailija
47/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]

Kotona eskariin saakka, jotta eivät vaan oppisi ryhmässä olemista yms hyödyllistä!

[/quote]

Miksei sieltä kotoa pääse kerhoihin ja vierailuille? Ja mitä ihmeen ryhmässä olemista siellä päiväkodissa oppii niin, ettei sitä oppisi kotona sisarusten kanssa? Ihmeellisiä mammoja.
[/quote]
Kotona on yleensä noin 2 lasta Suomessa. Se ei ole mitään ryhmässä toimimista! Eskarissa pitäisi jo osata odottaa vuoroa ja tajuta, ettei ole maailman napa. Tämä on pitkään kotihoidettujen lasten suuri ongelma vielä koulussakin... T: alakoulun opettaja
[/quote]

Miksi monen lto:n lapset ovat kotihoidettuja, miettikääpä sitä.
[/quote]Tunnen useita päiväkodeissa työskenteleviä ihmisiä. Jostain kumman syystä eivät halua laittaa omia lapsia päiväkotiin...

Vierailija
48/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:44"]

On se jännä, miten muualla maailmassa on tärkeää, että lapset oppivat olemaan sosiaalisia, mutta meillä Suomessa sitä estetään kaikin keinoin! Muualla pakollinen "koulu" (eli varhaiskasvatus) alkaa 4-5v iässä...

[/quote]

Juu lapset vaan mahdollisimman varhain oppimaan valtion agendaa.

Vierailija
49/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"] Kotona eskariin saakka, jotta eivät vaan oppisi ryhmässä olemista yms hyödyllistä! [/quote] Miksei sieltä kotoa pääse kerhoihin ja vierailuille? Ja mitä ihmeen ryhmässä olemista siellä päiväkodissa oppii niin, ettei sitä oppisi kotona sisarusten kanssa? Ihmeellisiä mammoja. [/quote] Kotona on yleensä noin 2 lasta Suomessa. Se ei ole mitään ryhmässä toimimista! Eskarissa pitäisi jo osata odottaa vuoroa ja tajuta, ettei ole maailman napa. Tämä on pitkään kotihoidettujen lasten suuri ongelma vielä koulussakin... T: alakoulun opettaja

[/quote]

Ja siihen rinnalle nostetaan myäs päiväkotilasten äänekäs käytös, jatkuva huutaminen saadakseen olla esillä, väkivaltaisuus ja kiusaaminen. Kotihoidetut lapset ovat keskittymiskykyisempiä, muita huomioonottavampia ja empaattisempia kuin päiväkotilapset kun vakioidaan pois kotien erilaiset olosuhteet.

[/quote]

"Vakioidaan pois kotien erilaiset olosuhteet".. Salli minun nauraa. Miten vakioit noin perustavanlaatuisen asian pois? Tuohan muodostaa koko verrokkiryhmän perustan.  

Vierailija
50/50 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pph ja minulla on jatkuvasti lastentarhanopettajien lapsia hoidossa. Edes varahoitopaikaksi he eivät tarhaa kelpuuta, vaan laittavat lapsensa mieluummin toiselle pph:lle, jos on tarvetta. Tosin en ole koskaan sairaana ja tasoitusvapaatkin pidän loma-aikoina, joten varahoidon tarvetta ei edes ole. Jännä juttu, että perhepäivähoitajia parjataan eikä heitä arvosteta, mutta lto:t hoidattavat lapsensa mieluummin meillä kuin tarhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän