Lapset pieninä tarhaan = työpaikkoja lisää
Miksei tämä kelpaa?? Miksi 5-vuotiaan pitäisi vielä lojua kotona vauvan kanssa, jos meillä kuitenkin on oikein yliopistokoulutettuja opettajia päiväkodeissa töissä?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:50"]
Miksihän tällä palstalla aina haukutaan opettajia ja hoitajia, vaikka syy isoihin meluisiin ryhmiin ei ole heissä? Jos pieneen tilaan änkee liikaa lapsia ja henkilöstö on laillisessa minimissä, onko se työntekijän vika?
[/quote]
Johtuisikohan mitenkään tuosta lievästä asennevammasta, jota tässäkin ketjussa esiin tuovat juuri varhaiskasvatusalan ammattilaiset?
[/quote]
Asennevamma, jos tietää asiasta jotain ja kertoo sen? Ok.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"] [quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms? [/quote] Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni. [/quote] No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä.
[/quote]
Suurin osa suomalaislapsista menee tarhaan. Siitä huolimatta juuri näiltä löytyy yllättäviä oppimisvaikeuksia koulussa. Ei se päiväkotiin vieminen mitään takuuta tuo.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]
Kotona eskariin saakka, jotta eivät vaan oppisi ryhmässä olemista yms hyödyllistä!
[/quote]
Miksei sieltä kotoa pääse kerhoihin ja vierailuille? Ja mitä ihmeen ryhmässä olemista siellä päiväkodissa oppii niin, ettei sitä oppisi kotona sisarusten kanssa? Ihmeellisiä mammoja.
[/quote]
Siellä oppii oikein hyvin kyynärpäätaktiikan. Jotkut kutsuvat tätä ryhmässä toimimiseksi.
Suomalaislapsethan ovat pitkään kotihoidossa, vertaa mihin tahansa Pohjoismaahan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]
Kotona eskariin saakka, jotta eivät vaan oppisi ryhmässä olemista yms hyödyllistä!
[/quote]
Miksei sieltä kotoa pääse kerhoihin ja vierailuille? Ja mitä ihmeen ryhmässä olemista siellä päiväkodissa oppii niin, ettei sitä oppisi kotona sisarusten kanssa? Ihmeellisiä mammoja.
[/quote]
Kotona on yleensä noin 2 lasta Suomessa. Se ei ole mitään ryhmässä toimimista! Eskarissa pitäisi jo osata odottaa vuoroa ja tajuta, ettei ole maailman napa. Tämä on pitkään kotihoidettujen lasten suuri ongelma vielä koulussakin... T: alakoulun opettaja
[/quote]
Miksi monen lto:n lapset ovat kotihoidettuja, miettikääpä sitä.
No jokainen voi miettiä miksi päiväkodin työntekijät hoitavat lapsensa mahdollisimman pitkään kotona, jos se pk kerran on niin mahtava paikka ettei ilman voi kasvaa kunnon kansalaiseksi...
En tiedä yhtään lastentarhanopea jonka lapset ei olisi olleet tarhassa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms?
[/quote]
Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni.
[/quote]
No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä.
[/quote]
Jo neuvolassakin lapset nykyisin tutkitaan niin perusteellisesti, että jos jotain erityistä tarvetta ilmenee, se huomataan. Esim. Hahmottamisen kanssa ongelmia -> ohjataan puheterapiaan. Ei siihen mitään päiväkotia tarvita.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms?
[/quote]
Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni.
[/quote]
No kun kaikkien pitää olla suomessa samaa massaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]
[/quote]
[/quote]
Kotona on yleensä noin 2 lasta Suomessa. Se ei ole mitään ryhmässä toimimista! Eskarissa pitäisi jo osata odottaa vuoroa ja tajuta, ettei ole maailman napa. Tämä on pitkään kotihoidettujen lasten suuri ongelma vielä koulussakin... T: alakoulun opettaja
[/quote]
[/quote]
Koska ylisuuret ryhmät ja liian vähän ammattitaitoista henkilökuntaa (=hoitajia korvattu työkkärin harjoittelijoilla, opeja ei tarpeeksi joten heitä "sijaistaa" lähihoitaja).
T. Lto, joka kotihoitaa lapsiaan
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]
[/quote]
Aika harva LTO tunnistaa oppimisvaikeuksia tai oikeammin tunnistaa niitä vähän kaikkialla. Oma poikani (nyt lukiossa, kirjoitti keväällä kaksi laudaturia ja opiskelu sujunut hyvin) oli LTO:n mielestä päiväkodissa niin surkea tapaus, että ehdotettiin lukevalle, kirjoittavalle ja kertotaulun osaavalle 5v:lle siirtoa johonkin neurologisesti ongelmaisten ryhmään. Neurologi kielsi siirron, koska pojassa ei ollut vikaa. Nyt on siskontyttö samanikäinen ja samoissa ongelmissa, koska oppimisvaikeuksiin erikoistunut LTO löysi keväällä puolenkymmentä isoa ongelmaa, joita neurologi ei löydä millään.
Tuo vanhempien kasvatustyön tukeminen on aina huvittanut minua: miten voi tukea vanhempia kasvatustyössä, jos LTO viettää suurimman osan päivästä muualla kuin lasten kanssa ja miksi ei sallita yksilöllisyyttä lainkaan (miten voi tukea perheitä, jos ei oteta huomioon erityispiisteitä ja erilaisuutta?).
[/quote]
Kerrankin av:lla asiaa!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä.
[/quote]
Jo neuvolassakin lapset nykyisin tutkitaan niin perusteellisesti, että jos jotain erityistä tarvetta ilmenee, se huomataan. Esim. Hahmottamisen kanssa ongelmia -> ohjataan puheterapiaan. Ei siihen mitään päiväkotia tarvita.
[/quote]
Voi kun se neuvola riittäisi! Satunnainen tapaaminen tai testaus ei kerro arjesta tarpeeksi. Eli suuri osa vaikeuksista jää huomaamatta ja siksi niihin puututaan vasta kunnon oireiden ilmaannuttua koulussa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:31"]
Miksei tämä kelpaa?? Miksi 5-vuotiaan pitäisi vielä lojua kotona vauvan kanssa, jos meillä kuitenkin on oikein yliopistokoulutettuja opettajia päiväkodeissa töissä?
[/quote] voit viedä puolipvä tarhaan. Ihan sen takia jotta lapsesi on ikäistensä seurassa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:01"]En tiedä yhtään lastentarhanopea jonka lapset ei olisi olleet tarhassa.
[/quote]
Minä tiedän montakin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"] [quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms? [/quote] Oppimisvaikeudet? En olisi niistä omien lasten suhteen tippaakaan huolissani. Pian 5v lukee jo, opettelee kirjoittamaan ja laskeekin pienillä luvuilla. :-D Olin itse tosi tylsistynyt koulussa kun hitaampia piti aina odotella, enkä halua samaa kokemusta omilleni. [/quote] No hienoa, mutta osalla lapsista niitä vaikeuksia on. Jos ja kun ne voi havaita jo ennen kouluikää, niihin on helpompi puuttua ja se ehkäisee huonoa koulumenestystä. [/quote] Jo neuvolassakin lapset nykyisin tutkitaan niin perusteellisesti, että jos jotain erityistä tarvetta ilmenee, se huomataan. Esim. Hahmottamisen kanssa ongelmia -> ohjataan puheterapiaan. Ei siihen mitään päiväkotia tarvita.
[/quote] päiväkodeissa vierailee eltot ja keltot niin siellä huomataan heti jos on häikkää, alkaa puheterapeutilla käynnis, toimintaterapeutit jne,
Tässäkin ketjussa on huomattavissa se, että päiväkodeissa on aivan liian vähän koulutettua henkilökuntaa. Eikä vanhempien arvostus ole kummoista. Itse akateemisena äitinä haluan lapselleni parasta (=osaavat opet ja hoitajat), joten hämmentää ja surettaa tällainen asenne!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koska ylisuuret ryhmät ja liian vähän ammattitaitoista henkilökuntaa (=hoitajia korvattu työkkärin harjoittelijoilla, opeja ei tarpeeksi joten heitä "sijaistaa" lähihoitaja).
[/quote]
Niinpä, ja hölmöt luulevat, että lapsista kasvaa päiväkodin ansiosta erinomaisia, huoh.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:40"] [quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:36"]Miksi haluaisin lapsellemme huonomman vaihtoehdon noista kahdesta? Kotihoito ei kaikilta onnistu, mutta miksi yliopistotutkinnon suorittanut ja lapsensa toiseen tarhaan työmatkalla hylännyt olisi minua parempi kasvattaja lapselleni? [/quote] Jos et ole pedagogi, tuskin tiedät aiheesta opeja enempää. Oman lapsesi paras asiantuntija olet toki, päiväkodin tarkoitus on (vanhempien työssäkäynnin mahdollistamisen lisäksi) vanhempien kasvatustyön tukeminen. Vai osaatko tunnistaa oppimisvaikeudet yms? [/quote] Aika harva LTO tunnistaa oppimisvaikeuksia tai oikeammin tunnistaa niitä vähän kaikkialla. Oma poikani (nyt lukiossa, kirjoitti keväällä kaksi laudaturia ja opiskelu sujunut hyvin) oli LTO:n mielestä päiväkodissa niin surkea tapaus, että ehdotettiin lukevalle, kirjoittavalle ja kertotaulun osaavalle 5v:lle siirtoa johonkin neurologisesti ongelmaisten ryhmään. Neurologi kielsi siirron, koska pojassa ei ollut vikaa. Nyt on siskontyttö samanikäinen ja samoissa ongelmissa, koska oppimisvaikeuksiin erikoistunut LTO löysi keväällä puolenkymmentä isoa ongelmaa, joita neurologi ei löydä millään. Tuo vanhempien kasvatustyön tukeminen on aina huvittanut minua: miten voi tukea vanhempia kasvatustyössä, jos LTO viettää suurimman osan päivästä muualla kuin lasten kanssa ja miksi ei sallita yksilöllisyyttä lainkaan (miten voi tukea perheitä, jos ei oteta huomioon erityispiisteitä ja erilaisuutta?). [/quote] Kerrankin av:lla asiaa!
[/quote] mun poika ei osannut lukea kun vasta koulussa ja kirjoitti 4 ällää ja äikästä Een.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinpä, ja hölmöt luulevat, että lapsista kasvaa päiväkodin ansiosta erinomaisia, huoh.
[/quote]
Osa päiväkodeista on laadukkaita ja loistavia, ne ovat lapsille hyväksi. Osa on vain lasten säilytyspaikkoja. Joten ei kannata tehdä oletuksia yhden paikan perusteella.
Vai työpaikkoja lisää.
Höpö höpö.