Henkisestä sairaslomasta?
Meidän työpaikalta saa olla 2 päivää sairaslomalla ilman lääkärintodistusta. Minkäslainen on tilanne, jos täytyy olla pomon henkisen kiusanteon takia pois pari päivää? Eikö siihenkään tarvitse lääkärintodistusta? Kuinka helposti lääkärit kirjoittavat sairaslomaa henkisen huonovointisuuden takia?
Kommentit (9)
kävin lääkärissä. Halusin vaan kertoa jollekin, miltä musta tuntuu. Lääkäri suositteli erästä psykiatria, jolle sitten meninkin myöhemmin. Mutta tämä työterveyslääkäri myös vaatimalla vaati, että olisin jäänyt sairaslomalle. Itse en halunnut jäädä.
Eli jos menet työterveyslääkärille, selität tilanteen yhtään kaunistelematta, niin jos työterveyslääkärillänne on homma hallussa, hän käynnistää (luvallasi) tietynlaisen toiminnan, jolla työpaikan tilannetta setvitään. Ja ihan taatusti myös kirjoittaa sairaslomaa, jos siis on asiansa osaava.
... mistä kukaan tietää, mistä syystä olit lomalla? Eli tietenkin pystyt olemaan. Voithan väittää olevasi flunssassa.
Edellistä vastausta en ymmärrä ollenkaan. Sitä vartenhan ne työterveysihmiset siellä ovat, että heille puhutaan työterveydestä. Henkinen hyvinvointi, kiusaaminen jne. ovat mitä vakavimpia asioita, jotka kyllä kuuluvat työterveyshenkilökunnalle.
ja käytännössä siellä on joutunut vain syvempiin vaikeuksiin, jos on kertonut tilanteesta työterveyslääkärille. Jos oikeasti arvelee tilanteessa auttavan parin päivän sairasloma en menisi ollenkaan sinne tässä asiassa, koska siihen voi sitten taas törmätä jossain ikävässä mielessä.
2
Kolmonen on todellakin samaa mieltä, henkinen väkivalta työpaikalla on todella vakavasti otettava asia! Sen takia kehotankin ap:ta hakeutumaan nimenomaan työpaikkalääkärille, sillä asioille voidaan tehdä jotain kunhan joku niistä ensin " valittaa" .
Ehkä ymmärtämisvaikeuksia tuli siitä, että suomenkielentaitoni on vähän ruosteessa. Olen asunut useita vuosia ulkomailla. Mutta tarkoituksenani oli olla kannustava. Itse en vain halunnut sitä sairaslomaa, sillä meillä oli pieni työpaikka ja sitten kaikki olisivat tienneet jne. Mutta jos rohkeus olisi riittänyt, olisin ehdottomasti pitänyt sairaslomaa ja halunnut nimenomeen sitä, että työpaikan ilmapiiri tutkitaan.
Ajattelin vaan ihan hyötynäkökohdasta, että kannattaako muutaman päivän takia ottaa tuollaista riskiä! Itse en ottaisi. Olen itse käynyt muutenkin yksityislääkärillä oman tilanteeni takia, koska en todellakaan halua tiedon huonosta olostani leviävän työpaikalla.
Ja sinun tai minun ulkomailla asuminen ei tähän kuulu.
4
Meillä on tilanne työssä se, että jokainen on vuorollaan kuukauden henkisistä syistä poissa. Pomo tietää ja samoin työterveys. Mutta se on meidän ketjun linja, ettei töissä saa olla kivaa.
Esim. jos sanot, että viihdyt myymälässä, niin alta kahden viikon saat siirron toiseen myymälään.
että se työterveyshuollolle puhuminen oikeasti auttaisi? Meillä se ei siis todellakaan tuonut mitään hyvää. Ihmisten asiat leviävät kulovalkeana kautta talon ja burnoutin poteneita on siirretty huonompiin työtehtäviin tai simputettu entistä enemmän. Yksi tällainen teki itsemurhan.
2
työterveyslääkäriltä pyytämään.