Onko 14- ja 18-vuotiaan seurustelusuhde mielestänne ok?
Kommentit (37)
Niillä rajoilla. Jos toinen on juuri täyttänyt 18 ja toinen täyttää kohta 15, suhde on ok, mutta neljä vuotta tai melkein viisi on tuossa vaiheessa liikaa.
Ei ole. Neljä vuotta on iso ikäero tuossa iässä. 18-vuotias haluaa jo seksiä eikä ole valmis kahta vuotta sitä odottamaan.
Sehän on laiton.. 16 on suojaikä.. jos joutuu tekemisiin vaikka sosiaalitoimen kanssa, niin saattavat puuttua. Tiedän yhden tapauksen. Tiedän joitain jälkeejääneitä 17-18 vuotiaita, jotka tosiaan pyörii yläkoululaisten kanssa ja seurusteleekin. Itse en missään nimessä hyväksy.
Kyllä jos 18v poikani toisi kotiin 14-vuotiaan tyttöystävän, niin olisin erittäin järkyttynyt ja puuttuisin asiaan.
Nuoret alaikäiset tytöthän on iät ja ajat panetuttanut ja neitsyytensä menettänyt aina vanhemmille aikuismaisille pojille/miehille, jotka autoilla ajelee ja jonka takapenkillä siuderipäissään pillua jakaa.
Ei ole ok. Ihan jo laki kieltää aikuisen suhteen lapseen. Eli 18-vuotias ei voi lain puitteissa seurustella noin nuoren kanssa.
Aikoinaan mun rinnakkaisluokkalainen tyttö alkoi seurustella 14-vuotiaana, kasilla siis, täysi-ikäisen tyypin kanssa. Muistaakseni se tyyppi täytti 20 seurustelun alkuaikoina. Meistä muista suhde oli lähinnä hieman outo juttu - emme oikein pystyneet ymmärtämään asiaa kummankaan osapuolen kantilta. Tunsin jossain määrin tytön perheen, ja vanhemmat olivat ihan "kunnon ihmisiä", joten ei se tyttö mitenkään heitteillä ja vanhempien miesten saaliina ollut. En muista, oliko koskaan puhetta, miten vanhemmat olivat tuohon seurusteluun suhtautuneet. Mutta siis ei ole minusta näin aikuisena ajateltuna OK, neljätoistavuotias on vielä ihan teini ja eri tasolla kuin täysi-ikäinen. Varmasti tuon ikäisten seurusteluun kiinnitettäisiin nykyään paljon enemmän huomiota kuin meidän kouluaikoina.
Kun olin itse teini, niin yksi 14v. tyttö alkoi seurustella 23-vuotiaan jätkän kanssa. Kyllä sitä itse silloin mietti, että miksi se jätkä on noin nuoren tytön kanssa. No nyt yli 20 vuotta myöhemmin ovat edelleen yhdessä, naimisissa ja on lapsiakin. Enää ikäero ei tunnu isolta, mutta yhdeksän vuoden ikäero on todella iso kun toinen on vasta 14v.
Ei ole ok. Oma tyttäreni täytti juuri 15v ja olisin kauhuissani jos seurustelisi 18-vuotiaan kanssa.
Oletan että 14 v on tyttö. Joskus takavuosina olisi ollut OK mutta nykyään ei. Pussailutasolla menköön mutta jos vaatteita heittää pois päältä niin se on jo lapsen hyväksikäyttöä.
Kyllä.
Eka poikaystäväni, siis oikeapoikaystävä, oli muutaman vuoden vanhempi. N23
Vierailija kirjoitti:
Sehän on laiton.. 16 on suojaikä.. jos joutuu tekemisiin vaikka sosiaalitoimen kanssa, niin saattavat puuttua. Tiedän yhden tapauksen. Tiedän joitain jälkeejääneitä 17-18 vuotiaita, jotka tosiaan pyörii yläkoululaisten kanssa ja seurusteleekin. Itse en missään nimessä hyväksy.
Meinaatko, että seurustelulle on joku suojaikäraja? Voi Jeesus miten uuvattia porukkaa täällä on. :D
Ei ole ok. Tiedän jälkeenjääneen 20-vuotiaan miehen joka piti 14-vuotiasta tyttöä seurustelukumppaninaan.
Tiedän ihmisä jotka ovat täysiikäiisnä seurustelleet tuon ikäisten kanssa ja joku ehkä kokeillut huumeita nuorena. Toki aijon sanoa näiden lapsille samanikäisinä mitä heidän vanhemmat ovat tehneet, ja olisi tekopyhää kieltää heiltä sama.
Ei todellakaan ole.