Syökö jotkut oikeasti näin rasvaisia ruokia
Kuin vaikkapa tämä tomaattimozzarellapiirakka?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008653494.html
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuston rasva ei närästä eikä tunnu ällöltä. Eihän mozzarella sellaisenaankaan esim salaatissa maistu rasvalta. Smetanan voi aina korvata turkkilaisella jugurtilla tai kermaviilillä.
Eikä tuollaisia piirakoita syödä päivittäin tai edes viikoittain ja yksi annos on kuitenkin pieni pala, tuosta piirakkavuuasta n 1/8 eli juustoa n 25g, kermaa 0m,25dl ja creme fraichea 19g. Kaloreissa noiden osuus 224.
Taitaapa tulla enemmänkin vielä, kun kaikki huomioidaan, juustoraasteet ja voi ja kaikki. Jos syö vaikka kahdeksasosan, niin tulee paljon rasvaa, eikä siitä lopultakaan ole ateriaksi,
Voin unohdin, sitä tulee 25g annos eli vajaa 200 kcal lisää.. Tuohon laskin mozzarella raasteen ja pallot, creme fraichen ja kerman. Kaikki suolaiset ja makeat piirakat on n 500-700 kcal per pala. Ei tuo ole mitenkään poikkeuksellinen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuston rasva ei närästä eikä tunnu ällöltä. Eihän mozzarella sellaisenaankaan esim salaatissa maistu rasvalta. Smetanan voi aina korvata turkkilaisella jugurtilla tai kermaviilillä.
Eikä tuollaisia piirakoita syödä päivittäin tai edes viikoittain ja yksi annos on kuitenkin pieni pala, tuosta piirakkavuuasta n 1/8 eli juustoa n 25g, kermaa 0m,25dl ja creme fraichea 19g. Kaloreissa noiden osuus 224.
Taitaapa tulla enemmänkin vielä, kun kaikki huomioidaan, juustoraasteet ja voi ja kaikki. Jos syö vaikka kahdeksasosan, niin tulee paljon rasvaa, eikä siitä lopultakaan ole ateriaksi,
Normaalille ihmiselle riittää oikein hyvin, normaali 26cm vuoka on mitoitukseltaan 8 hengelle. Salaattia lisäksi. Ja rasva nimenomaan pitää nälän
Mitä rasvaisempi, ts. energiatiheämpi ruoka, sitä vähemmän sitä kuuluu kerralla syödään.. Eli kohtuudella!
Vain pieni pala tuota piirakkaan ja salaattia iso kasa kylkee.
Ihan normaali iltapala meillä, syödään miehen kanssa kerralla tuommonen piirakka.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ja kumma kirjoitti:
Ihan oikeastiko kysyt?
Varmaan sitten syövät, mutta tuntuu hurjalta rasvamäärältä. Että täytyy jo maistuakin ikävältä, vai tottuukohan sitä tällaiseen rasvapitoisuuteen jos sitä tarpeeksi syö…
Rasva on hyvää, kissakin sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
News Flash: Aivot tarvitsevat rasvaa. Olis ap:llekin tehnyt jo aikoinaan ihan hyvää..
Jep! Ja nimenomaan eläinrasvaa! Kehommehan on pääosin tyydyttynyttä rasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään rasvasta ja syön paljon rasvaisia ruokia. Kai se on tottumuskysymys. Mulla on PCOS ja insuliiniresistenssiä, olen huomannut että paljon rasvaa/vähän sokeria ruokavalio sopii mulle. Rasvainen ruoka pitää kylläisenä pitkään ja syön harvoin, mikä pitää insuliinit tasaisena.
Mitä yleensä syöt? Mulla myös pcos ja heräsi mielenkiinto :)
PCOS lyhyesti: Johtuu hyperisulinemiasta ja insuliiniresistenssistä. Ne vähentävät maksan SHBG-steroidihormoneja sitovan proteiinin aktiivisuutta. Tämä johtaa siihen, että naisella on liikaa testosteronia kehossa (hyperandrogenismi). Insuliini myös häiritsee aromataasientsyymin toimintaa joka muuttaa naiskehon tuottaman testosteronin estrogeeneiksi. Seurauksena gonadotropiinien (FSH ja LH) epäsuhta. Aivan liikaa LH:ta joka johtaa siihen, että munasolut eivät kypsy kunnolla eli ovulaatiota ei tule. Paljon osittain kypsyneitä munarakkuloita jää munasarjoihin kystiksi. Siirry VHH:lle ja pätkäpaastolla. Hakeudu integratiivisen lääketieteen asiantuntijan pakeille. Kaikki mikä johtaa insuliinisensitiivisyytesi palautumiseen auttaa parantamaan tämän "parantumattoman" ja "idiopaattisen" sairauden. Aloita vaikka katselemalla Youtubesta pcos and insulin resistance.
Kun itse luen reseptejä niin ensiksi katson rasvan määrän. Tuossakin pienessä piirakassa 200 gramma voita.
Pitemmälle en edes katsonut.
Ei jatkoon. Siksipä en tuommoisia tee.
Kiitos, mielelläni syön.
Tuo tomaatti-mozzarelapiirakka menee hetiensi viikolla kokeiluun.
Päihittää mennen tullen viimeksi syömäni juuressosekeiton...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa taitaa syödä hiilihydraattipitoista ruokaa, perunamuusia, pastaa, riisiä ja leipää. Itse valitsen rasvaisemmat ja proteiinioitoisemmat eväät. Ei oo muuten paino-ongelmia. Ei rasva oo pahasta, kun valitsee oikein.
Mutta maistuuko tuollainen rasvamäärä enää edes hyvältä? Itseäni inhottaisi.
Siinä 1/8 palassa on noin 37g rasvaa. Laita desin mittaan aavistuksen yli kolmannes ja katso sitä.
Mietipä, onko suhteesi syömiseen ihan kunnossa. Tuollainen pelko ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa taitaa syödä hiilihydraattipitoista ruokaa, perunamuusia, pastaa, riisiä ja leipää. Itse valitsen rasvaisemmat ja proteiinioitoisemmat eväät. Ei oo muuten paino-ongelmia. Ei rasva oo pahasta, kun valitsee oikein.
Mutta maistuuko tuollainen rasvamäärä enää edes hyvältä? Itseäni inhottaisi.
No voi helv.. näitä kaiken maailman ihmettelijöitä 🤭
Nimenomaan se rasva ei ole tässä ongelma.
Herkulliseltahan tuo kuulostaa. Voisin siis hyvinkin syödä. Eihän tuo mitään ruokaa ole, vaan piirakka, minkä voi tarjota illanistujaisissa tai kahvikekkereissä. Onhan nuo piirakat aina aikamoisia kaloripommeja, mutta ei tuollaisia kukaan joka päivä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään rasvasta ja syön paljon rasvaisia ruokia. Kai se on tottumuskysymys. Mulla on PCOS ja insuliiniresistenssiä, olen huomannut että paljon rasvaa/vähän sokeria ruokavalio sopii mulle. Rasvainen ruoka pitää kylläisenä pitkään ja syön harvoin, mikä pitää insuliinit tasaisena.
Mitä yleensä syöt? Mulla myös pcos ja heräsi mielenkiinto :)
No siis keto/vhh-ruokia. Jos haluan pudottaa painoa, niin sitten tiukka ketoosi + pätkäpaasto, muuten vähän vhh-painotteisesti mutta joskus vähän herkkujakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse luen reseptejä niin ensiksi katson rasvan määrän. Tuossakin pienessä piirakassa 200 gramma voita.
Pitemmälle en edes katsonut.
Ei jatkoon. Siksipä en tuommoisia tee.
Voi-jauho-pohjan voi korvata myös vaikka perunamuusijauheesta tehdyllä, jos on rasvakammoinen.
En kyllä mieti joskus kerran kesässä tai vaikka joissain juhlissa syömääni ruokaa sen mukaan mitkä sen ainesosat ovat ja onko nyt liikaa rasvaa tai jotain muuta. Jos tuo piirakka on hyvää niin miksi sitä ei söisi joskus. Ehkä ei edes jaksaisi enempää kuin palan koska rasva on täyttävää.
Rasvaisella ruokavaliolla söin selvästi vähemmän kaloreita kuin nyt kun tyypillisella ruokavaliolla. Hiilareita jaksaa vetää vaikka kuinka paljon ja ihan huomaamattaan niin tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vatsa ei ainakaan tykkää tuollaisesta määrästä rasvaa. Pahin närästyksen aiheuttaja.
Niin minäkin luulin, kunnes aloitin tiukan vhh-ruokavalion. Närästys häipyi! Kun joskus harvoin teen poikkeuksen ja juhlissa syön leivoksen, närästää seuraavana aamuna. Siis ei rasva vaan soker aiheuttaa närästyksen ainakin minulla.