Miksi ette mene kimppakyydeillä töihin kun bensan hinta nousee. 2 ihmistä samassa autossa jo puolittaisi kustannukset
Yrittäkää nyt edes hiukan ryhdistäytyä.
On selvää että kimppakyydit onnistuisi kun samaa kaupunkien väliä sadat autot matkaa joka päivä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki tekee matka vähennykset.. Kusetetaan verottajaa..
Työmatkavähennys on useimmille niin marginaalisen pieni etu, että eipä ole kertaakaan tullut mieleeni, etten maksaisi kyytiä sen takia. Siinä ei verottaja paljon häviä, jos joiltakin matkoilta on saanut korvausta.
t. Satunnaisesti kimppakyytejä käyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Totta kai yhteiset pelisäännöt on sovittava. Eiköhän niitä ala löytymään siinä vaiheessa helpommin kun se bensan hinnan kipuraja alkaa tuntumaan.
Mä vaihtaisin siinä vaiheessa työpaikkaa ennemmin. Ja niin olen jo tehnytkin.
Valtio voisi palkita meitäkin. Työmatkavähennys ekasta kilometristä ja eurosta lähtien, kiitos. Varsinkin meille, jotka joudumme liikkumaan öisin.
Meillä n. 15 hlö työpaikassa tulemme suurimmaksi osaksi eri suunnista. Matkat vaihtelevat 300 m - 50 km. Minä ja kaksi muuta samasta suunnasta, mutta meilläkin etäisyyttä keskenämme 5-10 km. Suurin osa meistä tekee vuorotyötä ja ne jotka eivät, aloittavat päivänsä eri kellonaikoihin.
Julkisia ei täällä päin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, joka menisi samaan aikaan samaan suuntaan. Alkumatkan saa ihan yksin olla liikenteessä.
Mun työpaikalle jokainen menee eri aikaan eikä kukaan asu samalla paikkakunnalla kuin minä, ei edes matkan varrella.
Tämä. Meillä vaihtuu työvuorot siis päivittäin. Olen osa-aikatyössä.
Työnantajan pitää laittaa teidät samaan vuoroon ja samalle työajalle.
No siinä vaan heiluttelemaan kylttejä tien viereen, kyllä se mulle käy mutta en ala säätämään omia aikatauluja yhtään kun työmatkaan menee muutenkin jo yli tunti suuntansa saatikka käyttämään energiaa yhtään siihen milloin kukakin ois sopivasti samaan aikaan liikkeellä. Siksi luovuin julkisista kun ihan hirvee säätö ja jos joku yhteys oli myöhässä oli työmatka äkkiä 3 tuntia suunta tai en päässyt iltavuorosta kotiin ollenkaan vaan piti ottaa taksi loppumatkaan. Anteeksi itsekkyyteni mutta oma rauha ja aika ajaessa on minulle arjen luksusta.
Se mitä autoton haluaa maksaa ei riitä mulle. En ala muutaman euron takia pilaamaan aikatauluja ja odottelemaan muita. Taksit on sitä varten. Maksuja autosta on niin paljon muutakin kuin pelkkä polttoaine.
Tottakai voisin kimppakyytiä töissä harrastaa. Kunhan muut myös oikeasti maksaisivat osuutensa kyydistä. Taatusti jotkut tulisi siivellä kun nyt niinkuin muutenkin ajaisit. Ja kun matkan varrella kyytiin tulisi. Kyllä siinä aikaa menee ja vaivaa. Mitäs jos ei olisi kyytiläinen odottamassa ja kotioveltako pitöisi kyyti olla?
Vierailija kirjoitti:
Alan käymään pyörällä töissä, kun kadut sulavat. Ei taida samassa suunnassa asua ketään, jonka kanssa voisin kimppakyydillä mennä ja aina kun lähden kotiin ovat muut jo lähteneet, niin olisiko kenelläkään haluja kuljea minun aikataulujeni mukaan?
Tandempyörä?
Hiukan viitseliäisyyttä.
Jännästi ihmiset osaa mennä bussipysäkille ajoissa.
Pitäisi siis sopia, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ja sitten kyyti menee.
Mutta sitten autoilijakaan ei voi olla 2in myöhässä, tai kyyti on ilmainen.
Miten paljon löpön pitäisi maksaa, jotta ihmiset olisi valmiit muuttamaan toimintaansa? 100e/L?
Jopa jenkeissä carpooling onnistuu ilman suurempaa draamaa. Suomessa autoilija ennemmin itkupotkuraivoaa ja tööttäilee eduskuntatalon edessä kuin tekee mitään rationaalisia toimenpiteitä.
Itseäni ei bensan hinta liikuta, ajan sähköllä. Joka maksaa alle 9c/kWh.
Ainahan me ollaan kuljettu kimppakyydeillä! 😃
Vierailija kirjoitti:
Koska menen kävellen.
No täytyyhän sulla nyt pulkka tms. olla että voit kyyditä jonkun
Kimppakyyti on hyvä idea, jos vain olisi se kimppa. Ja kun julkisia ei ole, ei ole vaihtoehtoja, kun työmatka on liki 50 kilometriä suuntaansa.
Nämä ideanikkarit voisivat joskus tutustua tähän maahan, koska niitä taajamia ei vaan ole joka paikassa. Veroja ne osaa korottaa ja sillä konstilla pikkuhiljaa työnteosta jää vain se työn ilo ja siinä vaiheessa on sitten ihan sama jäädä kotiin yhteiskunnan elätiksi.
Joskus sitä järkeäkin voisi koittaa käyttää...
Vierailija kirjoitti:
Jännästi ihmiset osaa mennä bussipysäkille ajoissa.
Pitäisi siis sopia, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ja sitten kyyti menee.
Mutta sitten autoilijakaan ei voi olla 2in myöhässä, tai kyyti on ilmainen.Miten paljon löpön pitäisi maksaa, jotta ihmiset olisi valmiit muuttamaan toimintaansa? 100e/L?
Ei matkustajat pääse ilmaiseksi bussiinkaan vaikka se olisi myöhässä. Ainoa, joka odottaa kyytiläisiä, on taksi, ei sekään tee sitä ilmaiseksi.
Menen talvella jalan töihin ja kesällä pyöräilen. Sen takia en mene kimppakyydillä.
Toimiva kimppakyyti on harvinaisuus, varsinkin jos kimpassa on enemmän kuin 2 mukana.
Ihmisistä yllättävän monella on vaikeuksia päästä aamuisin liikkeelle.
Myöhästelevä ja itseään odotuttava kyytiläinen on uskomaton stressitekijä.
Pahimpaan korona-aikaan ajoin yksin muutaman kuukauden ja huomasin että se vaikutti todella positiivisesti omaan psyykkeeseen. Aamuista poistui kaikki kiireentuntu ja jännitys.
Minun työpaikalla ei kukaan asu samalla suunnalla. Lisäksi meistä vain yhdellä muulla taitaa olla auto, ja sillä hän kuskaa aamuin illoin myös lapsiaan. Lähellä asuvat kulkevat kävellen tai pyörällä, kauempaa tulevat julkisilla, kun työpaikka on ihan juna-aseman vieressä. Meidän automme taas koukkaa ensin päiväkodille, sitten minun työpaikalleni, ja jatkaa sieltä miehen työpaikalle. Iltapäivällä sama toisin päin.
Voisin toki ottaa samalle suunnalle kulkevan naapurin mukaan, mutta toinen heistä kuskaa ensin omat lapsensa ihan eri suunnalla sijaitsevaan päiväkotiin (eli eivät mahdu mukaan), toinen taas haisee niin vahvasti tupakalle, että en mielelläni häntä meidän autoomme ota, ja hänen autollaan minä en koira-allergikkona edes pysty kulkemaan.
Jos nyt lähistöllä asuisi joku tupakoimaton ja mielellään myös lemmikitön ihminen, joka haluaa meidän kanssamme ja meidän aikataulujen mukaan kulkea, ja suostuu siitä maksamaan, niin miksipä ei. Mutta ajoissa pitää olla valmiina parkkipaikalla kun lähdetään, ja tässä on tietysti se riski, että jos lapsi on sairaana, niin kyytiläinen joutuu hyvinkin lyhyellä varoutusajalla etsimään toisen kyydin.
Eli periaatteessa olen suostuvainen, mutta pitäisi sujua sujuvasti ja ilman turhaa häslinkiä.
Ei ole mahdollista suunnitella kimppakyytiä. Matkaa 25km työpaikalle eikä meidän suunnalta kulje ketään samaan aikaan.
Alan käymään pyörällä töissä, kun kadut sulavat. Ei taida samassa suunnassa asua ketään, jonka kanssa voisin kimppakyydillä mennä ja aina kun lähden kotiin ovat muut jo lähteneet, niin olisiko kenelläkään haluja kuljea minun aikataulujeni mukaan?