Kesän punkkisaldo?
Oletko joutunut irroittamaan punkkeja kesän aikana? Entä hakemaan antibioottikuuria? Millä alueella olet lomaillut?
Kommentit (25)
Eri kaupungeissa pitkin Perämeren ja Suomenlahden rannikkoa on lomailtu koko kesä. Saldona yksi lapsen iholta poistettu punkki, joka ei ollut vielä ehtinyt pureutua kiinni.
Oulun seudulla asutaan ja Perämeren rannikolla on lomailtu. Yksi punkki poistettu alkukesästä lapsen päänahasta, ei tullut rinkulaa tai muitakaan oireita.
PK-seudulla asutaan. Alkukesästä koirasta sai poimia tai irrottaa joka lenkin jälkeen vähintään sen yhden tai kaksi. Niitä oli aivan valtavasti. Nyt punkkeja näkyy vain noin kerran, pari viikossa. Koirassa silloinkin. Estolääkkeen teho tuntuu jostakin syystä olevan normaalia huonompi.
Kauhulla odotan syksyä, kostea kesä on tarjonnut mahtavat olosuhteet punkeille... :((
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:08"]PK-seudulla asutaan. Alkukesästä koirasta sai poimia tai irrottaa joka lenkin jälkeen vähintään sen yhden tai kaksi. Niitä oli aivan valtavasti. Nyt punkkeja näkyy vain noin kerran, pari viikossa. Koirassa silloinkin. Estolääkkeen teho tuntuu jostakin syystä olevan normaalia huonompi.
Kauhulla odotan syksyä, kostea kesä on tarjonnut mahtavat olosuhteet punkeille... :((
[/quote]
Meillä sama, lääkitys ennen estänyt kaikki ja nyt niitä on ihan hirveät määrät! Helsingissä asutaan
- 4
Irroitettuja punkkeja minussa yksi, koirassa kymmenkunta. Ei kiinnittyneitä varmaan vähintään saman verran. Kymenlaakso.
En ole koskaan punkkia nähnytkään, onneksi. Näin yöllä kyllä unta, että sängyssäni oli jotain ällöttäviä ötököitä, mutta tulkitsin (unessa) ne kirpuiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:53"]Onko punkeilla muuten joku suurikin merkitys luonnon kiertokulussa, vai onko laji puhdasta luojan kiusantekoa?
[/quote]
Se siitä älykkäästä suunnittelusta
Yhden olen nähnyt, ei ollut vielä kiinni vaan lähti ravistamalla. Heinola.
Espoon Otaniemessä on ihan hirveä määrä punkkeja :/ Asuimme Vaasassa seitsemän vuotta, jossa kahteen koiraamme ei tarttunut kuin yksi ainoa punkki. Nyt keväällä muutettuamme Otaniemeen on joka viikko löytynyt punkki/punkkeja koiriltamme. Täällä olisi upeat ulkoilumahdollisuudet Laajalahden liikuntareitillä mutta sen sijaan olen nyt ulkoiluttanut koiria ainoastaan asfaltilla jonka vierestä nurmikko leikattu lyhyeksi.
1, mutta sitäkin inhottavammassa paikassa, pakaravaossa. Kivaa oli poikaystävän irroittaa,kun itselle mahdoton paikka..
Kesäkuussa jokaisen metsässä käydyn lenkin jälkeen punkkejä koirissa päivittäin 1-3.
Sen jälkeen kun kerran mettälenkin jälkeeen löysin toisesta koirasta yli 20 punkkia (suuri osa vielä kiinnittymättä, vilisti vaan turkissa), toisesti kaksi kiinni ja itsestä elämäni eka punkki, ei ollu muutamaan viikkoon metsälenkeille menty vaan pysytty tiellä :P Tollalenkilla harhauduttiin yhteen puskaan joka ilmeisesti sitten vilisi punkkeja.
Espoossa näin. Eron huomas ku meni maalle ja siellä veti lenkkiä metsässä, ei punkin punkkia. Se oli pikkukauunki Satakunnassa.
Yhhyh, siinä yksi syy miksi en muuttaisi rannikolle :( Muuten kiinnostaisi kalastusmahdollisuudet yms..
Itse olen asunut ikäni pirkanmaalla ja yhtäkään punkkia ei ole tarvinnut poistaa (paitsi koirasta muutama).
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 15:24"] Se oli pikkukauunki Satakunnassa.
[/quote]
Mä asun juuri satakunnassa maalla, eikä ole koko kesänä ollut punkin punkkia kahdessa koirassa tai ihmisissä, vaikka liikummekin päivittäin metsässä, pelloilla, yms...
Ystäväni koiralla oli yksi punkki, mutta ei niilläkään sen enempää, ainakaan heinäkuun puolessa välissä..
Helsingissä olen vain ollut. Ei ole ollut aikaa lomailla. Yhden punkin jouduin irrottamaan kissastani. En edes tajua, miten se on tullut. Ei olla korkeassa heinikossa ulkoiltu.
No täällä Savossa päin niitä punkkeja vähän riittääkin sitten enemmän.
Ei yhtään ihmisissä, koirassa noin 3-4 kpl/viikko vaikka estolääkitys päällä. Etelärannikolla asutaan/lomaillaan
Koirissa varmaan kymmeniä punkkeja ollut, itsessä muutama. En ole ikinä noista mitään kuureja hakenut. Helsingissä asun ja paljon ulkoillaan Vanhankaupunginlahden ruovikoissa.
Olen lopettanut laskemisen. Kissoista on poistettu punkkeja kymmeniä.
Ihmisissä punkit... No, eilen näppäsin yhden kävelemästä jalkaa pitkin.
Näin Espoossa.