Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus! Lto sanoi pk:n ruoasta,

Vierailija
03.08.2015 |

että se on niin huonoa ettei kukaan päiväkodin aikuista juuri syö sitä, vaan he tuovat omat eväät. He saisivat tietenkin syödä sitä, mutta kuulemma monelle tuli siitä vatsavaivoja ja kamala turvotus, ja ovat voineet paljon paremmin kun lopettivat sen syömisen.

Vein tänään tyttäreni ensimmäistä kertaa pitkän loman jälkeen päikkyyn, ja tälläisen uutisen kuulin heti alkuun. Ei kiva!

Kyseessä Helsingin kaupungin pk ja Palmian ruoka. Mitäs nyt? Barrikaadeille?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:21"]

Kuinka paljon itse, ap, tykkäsit kouluruoasta kouluaikanasi? Söisitkö itse koko työurasi ajan lounaaksi pakasteista ja puolivalmisteista tehtyä laitosruokaa?

[/quote]

En, enkä missään nimessä haluaisi lapseni syövän sellaista! Siksihän mua ahdistaakin tämä!

AP

Vierailija
22/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:18"]

mistä sitä tietää jos se ruoka onkin oikeasti niin teollista, ettei hyvään kotiruokaan tottunut vatsa sitä kestä?

ap

[/quote]

Voi jessus! Tämä oli hauskin kommentti mitä olen kuullut. :D

[/quote]

Eli ei ole mahdollista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tottahan se on, että monella tulee niistä päiväkodin ruuista vatsa kipeäksi, ja sellaista omituista turvotusta. Olen kuullut tämän monelta. Ja kun olin töissä palvelukodissa, jonne tuli samantyyppistä laitosruokaa, niin asukkaiden ulosteista näki, että tässä on nyt jotain mätää tän ihmisen ruokavaliossa. Sellaista löysää, vähän limaista ulostetta, josta tulee mieleen että onko tälle ihmiselle syötetty pelkästään tärkkelystä.

Omat lapseni eivät ole koskaan voineet syödä eineksiä, eivät lapsena purkkiruokia eivätkä myöhemmin einesruokaa saamatta vatsavaivoja. Molemmat inhoavat päiväkodin ruokaa, ja uskon että myös se aiheuttaa heille vatsanväänteitä. Usein syövät sitä ruokaa vain sen pakollisen, sen lisäksi maitoa ja leipää ja se on minulle täysin ok.  Miksi syödä ruokaa josta tulee huono olo, kun ruuan tehtävä on täysin päinvastainen.

Vierailija
24/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:55"]

Kaikissa päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikkaruokaloissa tarjotaan samanlaisia eineksiä. Kyllähän se nyt pitäisi tajuta, että ei tuollaisissa laitoksissa aleta ruokia alusta asti vääntämään.

[/quote]

Olen ollut töissä yksityisessä päiväkodissa, siellä oli oma keittiö jossa ruoka oikeasti tehtiin itse.

Vierailija
25/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa suurin osa aikuisista syö lasten kanssa päiväkodin ruokaa. Eivätkä ole valittaneet. Ainakaan eivät ole niin epäammattimaisia, että olisivat minulle valittaneet. Lapseni on koko päiväkotiuransa (4 vuotta) syönyt hyvällä halulla. Ja usein kehuu, että oli hyvää. Mm. kasvisosekeitto on kuulemma parempaa, kuin mun laittama.

Ja ei, kotona emme syö koskaan eineksiä. Molemmat vanhemmat olemme kokkeja ns. hyvässä ravintolassa, ja vapaallakin tykätään ruokaa laittaa, joten väittäisin että meillä syödään keskivertoperhettä "paremmin" ja monipuolisemmin.

Vierailija
26/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:07"]

Meidän koulumme ruoka on vuosi vuodelta huonontunut, se ei koskaan riitä kaikille eikä laadusta voi enää edes puhua. Ja minä olen aina ollut se, joka on puhunut kouluruoan puolesta.

[/quote]

Miksi te väitette, että se ei KOSKAAN riitä kaikille? Kai te ymmärrätte, että MÄÄRÄ eli kaikille riittäminen on heolpompi todistaa kuin laatu. Ei voi olla mahdollista, että aina loppuisi kesken.

Vai olenko minä outo, kun nostaisin ennennäkemättömän älämölön, jos minun lapseni tai oppilaani jäisivät ilman ruokaa? Vai onko kuitenin kyse siitä, että ruuanjakelussa epäonnistutaan, ja ruokaa menee jätteisiin eikä oppilaille, kun ensimmäiset ottavat liikaa, ja viimeisille tarjotaan jotain muuta?

Olen ollut niin monessa koulussa seuraamassa ruokailuja, että väitän tietäväni asiasta jotain. En tosin Hensingissä, enkä aio koskaan sinne tulla. Muutaman kerran on jouduttu odottamaan, että tulee lisää, mutta aina on tullut eikä koskaan ole loppunut.

[/quote]

Ok, korjaan vähän. Se ei USEIN riitä eli noin 2-3 kertaa viikossa vähintään viimeiset 50-100 oppilasta syövät jotain aivan muuta kokoon käärittyä kuin muut. Tätäkin useammin loppuu salaatti tai jokin ainesosa salaatista ja monet kerrat olen syönyt itse täysin lihatonta kastiketta/keittoa, vaikka aiemmin syömämssä käyneet kertovat, että näitä oli runsaasti heidän ottamassaan ruoassa. Tuli liioiteltua, kun sanoin KOSKAAN, tarkoitan lähinnä, että ruoan loppuminen ja sen korvaaminen jollain muulla/laimentaminen on aivan arkipäiväistä meillä.

Asiasta on valitettu mutta muutosta ei ole tullut. Palveluntarjoaja on kilpailutettu ja vaihdettu, ja tähän on nyt tyytyminen. Valituksista ei kunnallisella tasolla välitetä, ne vain viedään palveluntarjoajan korviin ja nämä kai lupaavat muutosta, vaikka sitä ei oikeasti tule.

Kouluruoan taso on siis täysin epätasaista. Samana päivänä syövät voivat syödä täysin erilaisen aterian. Minusta voi sanoa, että ruoka ei riitä, jos listalla pitäisi olla lihapullia ja viimeiset syövät kalapuikkoja ilman lisukkeita. Hyvin usein ruokailut myös venyvät, kun pitää odottaa, milloin sitä korviketta saadaan, pahimmillaan 30 minuuttia jonossa seisten.

Vierailija
27/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että omilla lapsilla on käynyt tuuri..olen hoitanut heidät kotona, ei ole koskaan tarvinnut pkotiruokaa syödä. Olen tehnyt lähes kaiken itse, ei einesruokia, toki ulkona herkuteltu joskus pizzoilla ja hampurilaisilla ja makeisia ollut tarjolla vapaasti mutta hups, nyt vasta heräsin asiaan. Lapset ovat aina olleet terveitä, vain pari nuhakuumetta ennen kouluikää, ei koskaan korvatulehduksia eikä muitakaan vaivoja. Taatusti vaikuttaa ihmisen elimistöön jos lähes kaikki syötävä on einestä, kunnollinen monipuolinen kotiruoka kunniaan!

Vierailija
28/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:03"]

Kaikissa päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikkaruokaloissa tarjotaan samanlaisia eineksiä. Kyllähän se nyt pitäisi tajuta, että ei tuollaisissa laitoksissa aleta ruokia alusta asti vääntämään.

[/quote]

Olen ollut töissä yksityisessä päiväkodissa, siellä oli oma keittiö jossa ruoka oikeasti tehtiin itse.

[/quote]

Ja mitään puolivalmisteita ei käytetty? Olit siis siellä keittiössä töissä?

Vierailija
29/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo turvotusjuttu on tosi mielenkiintoinen. Palasin lomalta viime viikolla ja heti turposi vatsa ja oli kovasti ilmavaivoja. Söin myös kuukauden lomalla perunaa, riisiä, mutta vastaavaa turvotusta ei ollut. Sen on pakko johtua jostain muusta, milläköhän kastikkeet suurustetaan? Lihaliemivalmisteita epäilen itse eniten.. T PK:n työntekijä

Vierailija
30/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:04"]

Meidän päiväkodissa suurin osa aikuisista syö lasten kanssa päiväkodin ruokaa. Eivätkä ole valittaneet. Ainakaan eivät ole niin epäammattimaisia, että olisivat minulle valittaneet. Lapseni on koko päiväkotiuransa (4 vuotta) syönyt hyvällä halulla. Ja usein kehuu, että oli hyvää. Mm. kasvisosekeitto on kuulemma parempaa, kuin mun laittama.

Ja ei, kotona emme syö koskaan eineksiä. Molemmat vanhemmat olemme kokkeja ns. hyvässä ravintolassa, ja vapaallakin tykätään ruokaa laittaa, joten väittäisin että meillä syödään keskivertoperhettä "paremmin" ja monipuolisemmin.

[/quote]

Jos olette kokkeja, niin miten voitte olla tietämättä, että ruuan kelvollisuus ei tarkoita pelkästään makua?

Vierailija
31/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk:ssa työntekijät syövät lasten kanssa yhdessä, eli eivät evästele...

Vierailija
32/34 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

Ja mitään puolivalmisteita ei käytetty? Olit siis siellä keittiössä töissä?

[/quote]

Steiner pk.

Vierailija
33/34 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotain kummaa siin ruoassa on, koska meidän talossa lähes kaikille tulee siitä huono olo. Ihan sama mitä se sapuska on, ni hyppyyttää vessaan, vatsa möyryää jne. Syön hiilareita itsekin, jopa eväänä lounaalla, joten ihan en nyt osta pelkästään tätä hiilarivastausta. Jotain paskaa siinä on. :(

Vierailija
34/34 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:54"]No jotain kummaa siin ruoassa on, koska meidän talossa lähes kaikille tulee siitä huono olo. Ihan sama mitä se sapuska on, ni hyppyyttää vessaan, vatsa möyryää jne. Syön hiilareita itsekin, jopa eväänä lounaalla, joten ihan en nyt osta pelkästään tätä hiilarivastausta. Jotain paskaa siinä on. :(
[/quote]Kuuleman mukaan ruoka tehdään valmiiksi useita päiviä etukäteen. Tarjoilupäivänä lämmitetään 3-4 päivää sitten kokattu ruoka. Ei ihme, että vatsaa vääntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi