Jos nyt lähtisit evakkoon, niin mitä ottaisit
Mietin tilannetta mitä ottaisi ja mitä jättäisi mikäli evakkoon pitäisi lähteä.
Ensimmäinen kerta, kun tulee ajateltua mitä kaikkea on kotiin kerännyt ja pitänyt arvossaan, mutta todennäköisesti jäisivät kotiin.
Meillä on iso maatila ja kaikki omaisuus on kiinni "tavarassa" eli kiinteistöt jäisi tietenkin, koneet ym kalustot.
Tavaraa on järjetön määrä esim olen kerännyt vanhoja huonekaluja ja lasitavaraa turhankin paljon eikä niitä varmastikaan mukaan pystyisi ottamaan.
Mukaan lähtisi henkilöpaperit, puhelin, tietokone, valokuvia, jotain muistoesinettä todennäköisesti myös.
Koirat ja kissat ilman muuta, mutta siinäpä ne tärkeimmät olisikin.
Tämän voisi ajatella jonkinlaisena kuolinsiivouksena eli nyt järjestää kotia, että tarvittaessa äkkilähdön tullessa olisi helppo sisäistää mitä tarvitsee.
Asutaan rajan pinnassa, niin tulee todennäköisesti lähtö äkkiä, mikäli se tulee.
Kommentit (101)
Puhelin, laturi, passi, visa, lääkkeet, juomapullo, kissat
Aika jännä ajatella kuinka äkkiä voi elämänarvot keikahtaa, kun viikko sitten tuntui tärkeälle tietyt asiat ja tarkempi ajattelu saa huomaamaan ettei niiltä lopulta olekaan itselle arvoa tosipaikassa.
Hyvä iso reppu, jonka jaksaa kantaa täytenä esim 50 Litrainen, juomapullo ja sateenpitävä kuoritakki. Hyvät ulkoilukengät tuolla oli jo. Käteistä.
Yhteen rinkkaan vaatteet koko perheelle makuupussi, teltta ja toiseen ruokatarvikkeita ja vettä. Autolla lähtisimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo yllä luetellut ovat oikein , ja tärkeää.
Mutta.. pitää ottaa myös jotain muistoja.
Lähinnä siksi jos joku katastrofi iskee kotiin oikeesti evakossa ollessa !
VALOKUVA ALBUMIT !
Niitä suositellaan kaapattavan kainaloon esim.myös tulipalon sattuessa.
On sitten mitä katsoa ja oikeesti nähdä.
Varsinkin ne vanhemmat valokuvat , sukukuvat ym..
Ne ovat lopulta todella arvokkaita itselle, jos muuta ei jäisi.Valokuvat on syytä digitoida eikä pakata mukaan, kun niistä kuitenkin pitää luopua ruuhkaisessa junassa tms.
Jokainen ottaa tärkeimmäksi katsomansa.
Useimmat EIVÄT OSAA mitää Digi - hommia edes kuvitella tekevänsä...ei ainakaan mini yli 60v....
Eihän valokuvia ole TARKOITUSKAAN kanta kärri kaupalla !
Minulla on kaksi (n. 20*30 cm) valokuva albumia, joissa on vanhimpia suku - ja juhlakuvia. Ne kulkevat mukanani aina, jos tästä evakkoon lähtö tulisi.
Niistä en luovu !
Jokainen kantaa minkä tärkeäksi katsoo 😍
Minä olen 63v ja osaan kyllä digitoida kuvat tarvittaessa. En ole vaan saanut aikaiseksi. Minulla on paljon kuvia, omia ja vanhemmilta perittyjä, muutama kuva yli 100v vanhoja. Varmaan valitsisin kuvista tärkeimmät jotka mahtuisivat johonkin pussiin. En ole vielä varautunut mutta varmaan ottaisin samoja juttuja kuin täällä on jo mainittu, vaatteita kuivamuonaa, paperit ja passin, vähäiset kultakorut ja ne valokuvat.
Miksi Natohakemuksen kanssa viivytellään? Odotetaanko että itä on saanut ukrainan itelleen ensin sodittua niin sitten on natoasia ajankohtainen meille.
Ei kai oikeesti täällä olla noin läpinäkyviä ja välinpitämättömiä. Eikö noi päättäjät välitä mitään enää Suomesta???
Vierailija kirjoitti:
En mitään, koska pysyn kotonani.
Tämä
Kännykkä, läppäri, laturit noihin, henkkarit, lääkkeet, muutamia valokuvia, sukkakudin, vaihtovaatteita, ruokaa, kissa kuljetusboxiin ja ruokaa mukaan. Niin ja kissalle valjaat ja flexi mukaan.
Jos ei ole rinkkaa, voi tehdä sellaisen itse taittelemalla ja solmimalla esim. kankaasta ja narusta.
Maasta se olisi lähdettävä autolla ja ottaa mukaan mitä laukkuun mahtuu. En jäisi Suomeen, se taitaa olla ainut keino, miten pelastaa myös omat lemmikit. En voi ikinä ajatellakaan jättää niitä kitumaan ja pelkäämään oman onnensa nojaan. Koira pelkää jo ilotulitusta, Mites sitten kunnon pommitukset…
Puhelimet, tietokoneet, laturit, lääkkeet, tärkeät paperit, vähän vaatetta, vettä ja ruokaa. Silmälasit, koska ilman niitä ei pysty lukemaan ja elämään. Joku kirja, jonka pystyy lukemaan moneen kertaan. Hampaidenhoitovälineet, vessapaperirulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Natohakemuksen kanssa viivytellään? Odotetaanko että itä on saanut ukrainan itelleen ensin sodittua niin sitten on natoasia ajankohtainen meille.
Ei kai oikeesti täällä olla noin läpinäkyviä ja välinpitämättömiä. Eikö noi päättäjät välitä mitään enää Suomesta???
Tilannetta valmistellaan koko ajan. Älä nyt oikeasti kuvittele, että siitä mediassa huudettaisiin. Neuvotellaan sopimukset niin pitkälle salassa kuin pystytään, ettei väärät tahot saa vihiä asiasta.
MImä jouduin tuollaiseen tilanteeseen. Miettimisaikaa ei annettu. Ehdin ottaa mukaani laukun, tietokoneen oheislaitteineen, peiton, muutaman tyynyn, pesua odottaneen pyykkikasan ja ne vaatteet, mitkä minulla oli ylläni ja sain siepatuksi naulakosta.
Minulla oli auto, mutta jollei olisi ollut, tyynyt, peitto ja pyykkikasa olisivat jääneet ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näyttänyt paljoa auttaneen ukrainaakaan nato. Hakivat jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ottaisin pakettiautoon mukaan teltan, agregaatin, ruokaa täynnä olevan jääkaapin ja varavaatteita, luottokortin, vettä, niin paljon käteistä rahaa kun on, nämä nyt ainakin
Nostaisitko kaiken käteisen pankista?
Tuhansia voi olla käteisenä, harvemmalla on sen verran rahaa. Sen isommassa määrässä käteisenä on riski kuljetella..
Anteeksi etukäteen tyhmä kysymykseni, mutta onko sodan aikana kultakorut ja käteinen ainoa käypä valuutta?
Ei niillä koruilla paljonkaan tee, romukultana aika arvottomia. Käteisellä saa maksettua vuokran ja elämisen. Käteinen on aina ollut sodissakin kaikista mobiilein maksun väline. 2. maailmansodassa ihmiset jemmaili käteistä.
Mä olen ajatellut hankkia kulta- ja hopeakolikoita. Kultaa mulla on jo laattoina, mutta niiden ongelma on, että yhden arvo on noin 6000€. Hopeakolikon arvo on jotain 30-40€.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rinkkaa, voi tehdä sellaisen itse taittelemalla ja solmimalla esim. kankaasta ja narusta.
Voin taata ette ala paineen alaisena mitään taittelemaan ja solmimaan. Joku Ikea kassikin valmiina on parempi jos ei halua rinkkaa omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ottaisin pakettiautoon mukaan teltan, agregaatin, ruokaa täynnä olevan jääkaapin ja varavaatteita, luottokortin, vettä, niin paljon käteistä rahaa kun on, nämä nyt ainakin
Nostaisitko kaiken käteisen pankista?
Tuhansia voi olla käteisenä, harvemmalla on sen verran rahaa. Sen isommassa määrässä käteisenä on riski kuljetella..
Anteeksi etukäteen tyhmä kysymykseni, mutta onko sodan aikana kultakorut ja käteinen ainoa käypä valuutta?
Ei niillä koruilla paljonkaan tee, romukultana aika arvottomia. Käteisellä saa maksettua vuokran ja elämisen. Käteinen on aina ollut sodissakin kaikista mobiilein maksun väline. 2. maailmansodassa ihmiset jemmaili käteistä.
Mä olen ajatellut hankkia kulta- ja hopeakolikoita. Kultaa mulla on jo laattoina, mutta niiden ongelma on, että yhden arvo on noin 6000€. Hopeakolikon arvo on jotain 30-40€.
Ei ole mikään ongelma. Sillä saat tien päällä minulta toppatakin.
Suomesta ei pääse evakkoon kuin alle 17v lapset.
Että sikäli ei tarvitse miettiä mitä ottaisi.
Naiset jäävät työskentelemään Suomessa sota-alueille.
Minä halusisin kanssa pysyä kotona, mutta tässä kaakossa itärajalla lasten kanssa se ei tunnu hyvältä idealta.