Milloin lapsia, kun vakityöstä voi vain haaveilla?
Sekä minun, että miehen ammateissa lähinnä sijaisuuksia, jos töitä saa ollenkaan. Vakituista työpaikkaa melko mahdoton saada kuin vasta silloin kun on työkokemusta se 15-20 vuotta, jos silloinkaan. Millon ne lapset sitten kannattaa hankkia? Hedelmöityshoidoilla 50-vuotiaana?
Kommentit (26)
Ei todellakaan tule tuollaisia summia vuodessa. Kuukaudessa palkka on ilman veroja jotain reilu 2000, mutta tässä onkin se, että on viikon tai kaksi töissä ja vastaavasti kaksi kuukautta tai enemmän työttömänä. Sitten ehkä kuukauden määräaikainen homma ja taas pari kk työttömänä. Hyvässä lykyssä voi löytyä n. Puolen vuoden tai vuoden määräaikainen pesti ja sen jälkeen taas työttömäksi. Miehellä sama homma, mutta työttömyysjakso voi olla jopa vuoden. Ap
Minä uskaltauduin hankkimaan lapsen vasta siinä vaiheessa, kun oli työpaikka mihin palata äitiyslomalta. Määräaikainen työsopimus siis niin pitkä, että jatkui vielä äitiysloman jälkeenkin. Toisen lapsen hankin samanlaisessa tilanteessa. Minulla ollut useita 1-4 vuoden työsuhteita samalla työnantajalla. Loputtomasti en kyllä olisi odottanut, mutta oli vähemmän stressiä äitiyslomalla, kun tiesi, ettei työnhakua tarvinnut aloittaa samalla. Siskoni sai lapsen ilman, että työtä olis tiedossa ja viimeiset kuukaudet vapaasta menivät stressatessa työllistymisestä. Sai kuitenkin sitten heti töitä. Hänellä oli takana oli jo useita vuosia työkokemusta. Ihan ilman työkokemusta suoraan opintojen jälkeen olisi minusta vielä epävarmempaa jäädä kotiin. Mutta kaikki eivät varmasti ole näin työorientoituneita, kuin minä ja siskoni.
No en minä kyllä mitään vakkaripaikkaa jäisi odottamaan :) Jos parisuhdetta on tarpeeksi takana, säästöjä löytyy hieman, molemmilla koulutukset ja urat aluillaan, elämäntavat hyvät, niin siinä on varmistelua tulevaan tarpeeksi :) Jos takana olisi pitkäaikaistyöttömyyttä (miten se nyt määritelläänkään), niin itse en uskaltaisi lasta tehdä ennen kuin olisin aloittanut uudelleenkouluttautumisen, mutta monet toki tekevät toisin.
Onko teillä säästössä puskurirahastoa työttömyysjaksojen varalle vai elättekö ns. kädestä suuhun?
Vauva-ajasta selviää tarvittaessa kyllä pienilläkin tuloilla (imetys on ilmaista, kestovaippailulla ja kirppareita hyödyntämällä voi säästää pitkän pennin jne). Kannattaa kuitenkin muistaa että isompien lasten, varsinkin teinien aiheuttamat kulut onkin sitten ihan eri luokkaa, joten miettisin vielä onko perheen taloustilanteeseen odotettavissa myöhemmin muutosta parempaan... Kannattaisiko esim. uudelleenkouluttautua paremmin työllistäville aloille.
Kyllähän kela maksaa ne äitiysrahat vaikka olisit määräaikaisessa työsuhteessa. Ne maksetaan edellisen vuoden bruttotulojen perusteella, eli jos tienasit vaikka 35000 edellisenä vuonna, niin saat jotain 1500 ekat 9kk, sitten se tippuu huonommaksi. En muista tarkkoja summia. Itseasiassa ekat 3 kk pitäis olla sama kuin palkka, jos työnantaja vaan maksaa. Yliopistolla esimerkiksi ei suostuta useinkaan maksamaan