Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsia, kun vakityöstä voi vain haaveilla?

Vierailija
03.08.2015 |

Sekä minun, että miehen ammateissa lähinnä sijaisuuksia, jos töitä saa ollenkaan. Vakituista työpaikkaa melko mahdoton saada kuin vasta silloin kun on työkokemusta se 15-20 vuotta, jos silloinkaan. Millon ne lapset sitten kannattaa hankkia? Hedelmöityshoidoilla 50-vuotiaana?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia tarvitse hankkia ollenkaan.

Vierailija
2/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:05"]

Ei milloinkaan, lasten teko on varattu vain hyville ihmisille jotka tunnistaa siitä että heillä on vakityö.

[/quote]

Kiveen hakatut vakityöt (vaikka kunnat yhdistyisivätkin) ja paljon käyttämättömiä sairaslomia....kunnan palveluksessa siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lykkää perheen perustamista. Töitä voit saada tai olla saamatta koko elämän - perhettä et, aika kuluu. We're not getting any younger. Itse en saanut valmistuttuani heti töitä, joten odottelimme vielä vähän aikaa, kunnes päätimme, että perustsmme perheen, oli töitä tai ei. No, sain sitten vakipaikan vauvan ollessa 4 kk. Otin työn vastaan, ja mies jäi kotiin lapsen kanssa, kunnes tämä aloitti päiväkodin. Nyt meillä onkin jo toinen lapsi, ja olen äitiyslomalla. Eli ei muuta kuin hommiin. :) Kyllä sitä rahallisesti aina pärjää.

Vierailija
4/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:22"]Minä tein jo opiskeluaikana, niin ei ole sitten ammottavia aukkoja cv:ssä äitiyslomien kohdalla. Miehellä vakityö, mutta tuulisella alalla.
[/quote]

En minä ainakaan jätä mitään aukkoja CV:hen äitiyslomien kohdille, vasn kirjoitan esim. työpaikka X 2013-2017, vaikka tuohon aikaan kuuluisi kaksi äitiyslomaa. Eihänse työsuhde kuitenkaan poikki ole ollut.

Vierailija
5/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi maksaa noin 600€ kuukaudessa (ruoka, asuminen, vaatteet, osuus autosta jne.). Tämän keskiverto summan ovat pankit laskeneet huoltajien kulutuksen ja lainojen perusteella. Kotona lasta hoitavan vanhemman tulonmenetyksiä (jotka voi olla kymmeniä tuhansia) ei tässä laskelmassa ole mukana.

Siitä voit laskea onko teillä varaa. Kestovaippailu jne. säästää alussa, mutta kouluikäisen tai teinin kohdalla säästökohteita ei enää juuri ole. Sosiaalituet tulevat väistämättä pienenemään, joten niiden varaan ei kannata laskea.

Vierailija
6/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:38"]

Lapsi maksaa noin 600€ kuukaudessa (ruoka, asuminen, vaatteet, osuus autosta jne.). Tämän keskiverto summan ovat pankit laskeneet huoltajien kulutuksen ja lainojen perusteella. Kotona lasta hoitavan vanhemman tulonmenetyksiä (jotka voi olla kymmeniä tuhansia) ei tässä laskelmassa ole mukana.

Siitä voit laskea onko teillä varaa. Kestovaippailu jne. säästää alussa, mutta kouluikäisen tai teinin kohdalla säästökohteita ei enää juuri ole. Sosiaalituet tulevat väistämättä pienenemään, joten niiden varaan ei kannata laskea.

[/quote]

Puhumattakaan siitä, että voi hyvinkin olla että parinkymmenen vuoden päästä maksamme lastemme korkeakoulumaksuja. Pitää pystyä melkeinpä säästämäänkin samalla, kun elättää lastaan. 

Mutta ei se ap sen vuoksi kannata tietysti lasta jättää tekemättä, mutta jos tulot on huonot ja tulevaisuudessa näyttää olevan samanlaista, niin kannattaa jättää lapsiluku yhteen.

Vierailija
7/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit itse vastata kysymykseesi jo. Just do it! Niin monet muutkin rahattomat tekevät. Ota silti tarkkaan selvää, miten äitiysraha muodostuu; se kun käsittääkseni riippuu aikavälin x-y palkkatuloista. 

Vierailija
8/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lykkäisi lasten hankintaa sen takia, että ei vakituista työltä. Nykyaikana, kun mikään työpaikka ei ole varma.

Meillä aloitettiin yritys, kun itse olin määräaikaisessa työssä, tosin miehellä oli vakipaikka.

Vierailija
9/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
10/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vakityön kun kolmas lapseni oli 10 kk vanha.

Vierailija
11/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin yritys, kun miehellä oli vakkaripaikka ja itsellä määräaikainen. Ollessani raskaana noin vko 22 minutkin vakinaistettiin :) nyt nautin 2kk vanhasta pojastani. Antaa mennä vaan!

Vierailija
12/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään työpaikka ei ole nykyään varma, yt:t ja yritysostot ovat vieneet multakin jo kolme vakiduunia. Tietysti olisi hieno, jos saisitte säästöön rahaa ennen lapsen saamista. Voisi auttaa tuossa epävarmuudessa. Mutta ryhtykää toimiin vaan!

Vierailija
13/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko rahaa kannattaisi laittaa syrjään pahan päivän varalle? Miehen työllisyystilanne on minua huonompi, vaikka on hyvä työssään. Pitää nyt katsoa, jos kärsisi olla 2-3 vuotta töissä mikäli töitä tulee. Seuraavat 4 kk ainakin olen töissä ja pitää etsiä uutta paikkaa. Mies jää työttömäksi parin viikon päästä. Ap

Vierailija
14/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 23v opiskelija saadessani esikoisen. Vakipaikka irtosi lapsen ollessa 4v sitä ennen olin määräaikasena täysiaikaisesti töissä. Jotkut ovat työttömiä ja jotkut luovat lapsitta uraa... valintoja on monia. Jos asennoituu pärjäämään niin varmasti myös pärjääkin. Onnellisia hetkiä ja ihanaa odotusaikaa, kun joskus sen aika koittaa. ❤

Vierailija
15/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei milloinkaan, lasten teko on varattu vain hyville ihmisille jotka tunnistaa siitä että heillä on vakityö.

Vierailija
16/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta: "Lapsi leivän tuo" piti meidän perheen kohdalla paikkaansa.

Vierailija
17/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei vaan voi elää markkinatilanteen mukaan, siinä jää elämä elämättä. Minä tein lapsen ollessani hyvässä määräaikaisessa työssä. Yritys meni konkurssiin ollessani äitiyslomalla, jäin työttömäksi. Opiskelin uuden ammatin jolla vähän paremmat työllisyysnäkymät. Elämä menee kuten menee, ja perhe on ainoa pysyvä asia tässä elämässä, jos sekään. Siihen kannattaa panostaa.

Minä säästin ennen lasta omalle tilille muutaman kuukauden tulot, joita ei sitten tarvittu kuitenkaan loppupeleissä mut jotka on olleet vähän henkisenä tukena kun elämäntilanne on ollut epävarma. Suosittelen että ainakin kahden kuukauden tulot pitäisi olla säästössä, niin kuin muutenkin elämässä, yllättäviä menoja varten. 

Vierailija
18/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein jo opiskeluaikana, niin ei ole sitten ammottavia aukkoja cv:ssä äitiyslomien kohdalla. Miehellä vakityö, mutta tuulisella alalla.

Vierailija
19/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä lapset melko nuorena, kun vielä voi tulla helposti raskaaksi. Olin 26-vuotias opiskelija, kun lapsemme syntyi, mies oli pätkätöissä. Nyt lapsi on jo 17, olen opiskellut, ollut töissä ja työttömänä ja nyt vakiduunissa.

Vierailija
20/26 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nuoruus on jo ajanut ohi. T. Ap 29 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan