Milloin ihminen on mielestäsi liian laiha?
Silloin kun solisluut näkyy? Kylkiluut? Olkapäänluut? Kerro? Linkkaa vaikka kuva. Millainen hoikkuus/laihuus on kaunista?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:35"]
Silloin kun ei saa laihuuden takia lapsia
[/quote]
Millä bmi:lla tämä tulee vastaan?
[/quote]
Mä tulin heti raskaaksi, kun sain bmin nostettua 17,5.
Noista linkitetyistä kuvista tuo toisen linkin nainen/tyttö on aivan hurjan laiha, enkä ymmärrä mitä kaunista tuossa voi olla. Ihan pahaa tekee katsoa.
Ap, mulla on ihan sama tilanne. Luut ruvenneet törröttämään, varsinkin lantion luut näyttää aika karuilta. Väsyttää ja huippaa helposti vaikka hemoglobiini on hyvä. Oon kanssa miettinyt, että onko mulla joku sairaus, mutta uskon/toivon, että johtuu vain laihtumisesta Ja imetyksestä (jonka vuoksi kai oonkin laihtunut).
Oon nyt 173cm ja 56kg. Ajattelin nyt vähän lihota ja varmaan mainitsen ohimennen lääkärissäkin. Imetys on vähenemässä pikkuhiljaa, kun lapsi syö enemmän kiinteitä. Mutta ihan järkyttävästi imetys laihduttaa, olen koittanut syödä hyvin jo 6-7kk ja edelleen paino vaan putoaa (lapsi yli 1v).
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:31"]Noista linkitetyistä kuvista tuo toisen linkin nainen/tyttö on aivan hurjan laiha, enkä ymmärrä mitä kaunista tuossa voi olla. Ihan pahaa tekee katsoa.
[/quote]
Jep, kirjaimellisesti luuta ja nahkaa :(
Victoria Beckham, Angelina Jolie, Cheryl Cole nykyään
BMI on sikäli huono, että siinä ei ole otettu huomioon kuinka monia erilaisia rakenteita ihmisillä voi olla. Eli isot ja leveät luut omaava voi näyttää pelkän BMI-laskurin perusteella liian lihavalta, vaikka oikeasti kyse on vain harteikkaasta ja muuten leveäluisesta rakenteesta.
Esim. minun mieheni ei ole koskaan mahtunut mihinkään BMI-taulukoihin tyylikkäästi mukaan, koska on erittäin harteikas ja vahvoilla jaloilla & käsillä varustettu mies.
Minä taasen olen todella siro rakenteeltani, mutta samalla aika pitkä (175 cm/n. 52 kg), ja BMI-lukema käskee syödä lisää. Olen kuitenkin niin siroluinen, että en saa luitteni ympärille kerättyä tämän enempää rasvaa ja rasvaprosenttini on jo nyt täysin kunnossa.
Ei pelkästään mistään laskureista tai muista lukemista tällaisia asioita on hyvin vaikea päätellä.
Kannattaa sen sijaan katso ennemminkin kokonaisuutta sekä sitä, mihin painoon kehosi luonnollisesi syöden & liikkuen asettuu :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:33"]Ap, mulla on ihan sama tilanne. Luut ruvenneet törröttämään, varsinkin lantion luut näyttää aika karuilta. Väsyttää ja huippaa helposti vaikka hemoglobiini on hyvä. Oon kanssa miettinyt, että onko mulla joku sairaus, mutta uskon/toivon, että johtuu vain laihtumisesta Ja imetyksestä (jonka vuoksi kai oonkin laihtunut).
Oon nyt 173cm ja 56kg. Ajattelin nyt vähän lihota ja varmaan mainitsen ohimennen lääkärissäkin. Imetys on vähenemässä pikkuhiljaa, kun lapsi syö enemmän kiinteitä. Mutta ihan järkyttävästi imetys laihduttaa, olen koittanut syödä hyvin jo 6-7kk ja edelleen paino vaan putoaa (lapsi yli 1v).
[/quote]
Hei "kiva" että jollain on samalaista vaivaa. Mulla myös hemoglobiini ollut hyvä.. Olen jo itkenyt aivokasvaimen mahdollisuudet ja kaikki. Meillä lapsi täyttää pian vuoden, syö vielä aika paljon rintaa, yölläkin. Minulla on lähtenyt periaatteessa vain raskauskilot, mutta on ollut nyt 3 raskautta ja pitkää imetystä peräkkäin, kun aloin odottamaan vanhinta painoin 57kg. Sen raskauden jälkeen paino tippunut aina tuonne 54kg. Olen yrittänyt syödä paljon mutta jotenkin tuo huono olo ja väsymys ym estää sen.
Ap
Minusta kuulostaa kovasti siltä, että katsot itsäsi peilistä ihan turhan ankarasti Ap.
Kuten joku jo sanoikin, olennaisinta on se, että voit itse hyvin - ei se, miltä näytät toisten silmissä.
Jos sinulla on heikko ja kalvakka olo, niin voi olla kyse myös joidenkin vitamiinien tai hivenaineiden puutteesta, eikä liiasta laihuudesta.
Monivitamiinipurkki ei onneksi paljoa apteekissa maksa, joten kokeile ihmeessä josko se auttaisi. Muistaakseni noita vitamiiniyhdistelmiä löytyy erikseen ihan nimenomaisesti myös raskaana oleville ja imettäville naisille. Onnea jatkoon!
Stressi on helposti myös yksi laihtumista liikaakin edistävä tekijä. Eli mitä enemmän stressaat siitä, että oletko liian laiha ja pitäisikö sinun kenties muuttua, niin sitä huonommin kehosi voi, ja sitä enemmän tuo kuvaamasi huono olo estää sinua syömästä.
Mitä jos hyväksyisit itsesi ihan luinesi, rintoinesi kaikkinensa, olisit vaan (joo, tiedän ettei ole niin helppoa kuin miltä kuulostaa, mutta mahdollista kyllä :). Ehkä pian näkisit peilissäkin jo iloisen ja hyvinvoivan ihmisen.
Ja tosiaan, nuo vitamiinit voivat ihan oikeasti auttaa. Imetys on aika kuluttavaa ja esim. monesta eri B-vitamiinista tulee silloin helposti puutetta.
En ajattele että olisin liian laiha, edes laiha. Pidän itseäni ehkä enempi hoikkana. Mutta nämä oireet ovat vain saaneet miettimään, ja etsimään syitä. Koska painoni palaa aina tuohon 54kg, ajattelen sen ehkä olevan se minulle sopiva. Toisaalta jos lopettaisin imetyksen ennenkuin alan odottamaan seuraavaa, ehkä painoni nousisi muutaman kilon ja voisin paremmin? Olen siis aikaisemmin alkanut odottamaan imetysaikana, odotusaikana kilot kertyy helposti ja niitä tulee tavallisella ruokavaliolla ja liikunnalla parikymmentäkin. Tippuvat sitten helposti imetyksellä.
Pitääpä heti huomenna hakea noita vitamiineja, kumma kun en lääkäristä saanut mitään noin yksinkertaista vinkkiä. Enkä itse ole tajunnut sitä ajatella. Onko jotain vitamiinia mitä erityisesti kannattaisi syödä? Vai onko monivitamiini yksistään paras? Syön tällä hetkellä vain D:tä.
Ap
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista/vinkeistä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:37"]Victoria Beckham, Angelina Jolie, Cheryl Cole nykyään
[/quote]
Minä olen pitänyt näitä naisia aina kauniin sopivan laihoina :)
Ap
Mun tyttöystävä on 171cm/48kg ja maailman kaunein nainen. Ei yhtään liian laiha, vaan tajuttoman seksikäs ja täydellinen vartalo.
Lievä alipainoisuus ei ole vaarallista, mutta vakava, esimerkiksi nälänhädästä johtuva alipainoisuus voi johtaa kudosvaurioihin, joista vakavimmin vaikuttavat aivovauriot ja sydänviat. Vakava alipainoisuus voi myös pienentää vastustuskykyä monia sairauksia vastaan. Naisilla rasvakudoksen vähäisyys johtaa kuukautisten loppumiseen. Vakavasti alipainoisten ravinnon vähyydestä usein johtuu monenlaisia vaarallisia puutostiloja. Nälkäkuolemassa sydän pysähtyy energianpuutteesta johtuen kun pitkiintyneen nälkiintymisen seurauksena kehon rasvavarastot ovat kuluneet loppuun sisäelinten ympäryksiä myöten.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:56"]Lievä alipainoisuus ei ole vaarallista, mutta vakava, esimerkiksi nälänhädästä johtuva alipainoisuus voi johtaa kudosvaurioihin, joista vakavimmin vaikuttavat aivovauriot ja sydänviat. Vakava alipainoisuus voi myös pienentää vastustuskykyä monia sairauksia vastaan. Naisilla rasvakudoksen vähäisyys johtaa kuukautisten loppumiseen. Vakavasti alipainoisten ravinnon vähyydestä usein johtuu monenlaisia vaarallisia puutostiloja. Nälkäkuolemassa sydän pysähtyy energianpuutteesta johtuen kun pitkiintyneen nälkiintymisen seurauksena kehon rasvavarastot ovat kuluneet loppuun sisäelinten ympäryksiä myöten.
[/quote]
Minun bmi:ni taitaa olla 18.9. monen taulukon mukaan normaali paino, jonkin mukaan lievä alipaino. Eihän tuo bmi oikein mitään kerro kuten joku ylhäällä kirjoitti.
Ehkä näille oireille on jokin muu syy?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:37"]Kaveri sanoi että miesehdokas valittaa että kaverin luut sattuu häntä. On kai sitten liian laiha.
[/quote]
Minulla sattui joskus kovalla tuolilla istuminen, oli pakko laittaa tyyny alle. Nyt olen kyykännyt niin ei ole sitä ongelmaa :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:43"]En halua leikellä itseäni. Lasten saanti ei ole ollut ongelma. Nyt tosin kierto on vähän heitellyt, mutta on kyllä ollut paljon stressiä ja sairastelua.
Ap
[/quote]
Todennäköisesti sairastelet herkemmin myös samasta syystä. Ja taudit tulee kovempina ja paraneminen kestää kauemmin.
169/54. Mä oon liian laiha joistain kohtia, joistakin taas sopiva, joissakin vois läskit tiivistää. Lommoposket löytyy, mut kun ne ei hitto täyty millään, vaikka söisin mitä. Kädetkin on rumat ja suonikkaat - mut niimpä on kaikilla meidän suvun naisilla, myös lievästi ylipainoisilla. Jos mä joskus onnistun lihomaan, niin se paino jömpsähtää heti mahaan. Jo näillä kiloilla pömpöttää. Että sellainen kiva rakenne. Ai niin, mulla on myös huono ryhti selkävian takia ja kalmanvalkea iho.
Ruma. Ai nou, ai nou.
Fyysisesti heikko, huono vastustuskyky, amenorrea etc. Nää on musta liialliseen laihuuteen aina liittyviä.
Eli muiden hoikkuus, sirous tai terve laihuus ei ole mulle ongelma. Oleellista on se miten voi.
terv. bmi 24, paljon lihasta, ei-siro