Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran ja minkälaista tarviketta ostaa lukiolaiselle?

Vierailija
02.08.2015 |

Kansiota, vihkoa yms. 

Tytär lähti leirille ohjaajaksi, niin en viitsi häiritä. Lidlissä näyttäisi olevan huomenna noita myynnissä, niin voisin jotain ostaa. Jos noista Lidlin tuotteista on mihinkään. Vai onko se vaan luentopaperia, mitä tarvitaan?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:36"]

Itelläni oli ihan helvetisti niitä vihkoja. Kaikista käytetty ekat kaks sivua :-) Millanen sun tyttäres on? Onko järjestelmällinen. 

Mut yks kynä yks kumi viivotin riittää. Vihkoja perjaattees 1 per aine, mut älä osta liikaa, niitä saa myöhemminki.  Jos kato huomaa että joku muu "systeemi" toimii paremmin kuin perinteinen vihko. 

Konseptit ainakin saatiin koululta, 10€ vuos vai oliko peräti koko kolmen vuoden konseptit. 

[/quote]

Ei tuo minusta ole ollenkaan järjestelmällinen, mutta en nyt oikein osaa sanoa sittenopiskelun kannalta. Tuo yläaste aika kun on vissiin ihan erilaista kuin lukioaika opiskelun kannalta.

Itse en ole käynyt lukiota, mutta muutaman ammatin olen lukenut kyllä.

Vierailija
22/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sitä konseptipaperii ostais. Koska jos on ne on "vääriä" nii jää käyttämättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalle hankittiin:

Oma tietokone, toimiva nettiyhteys + matematiikkaan kunnon paksu A4 ruutuvihko. Sitten A5 vihkoja muutamia muille kursseille. Hyvät kynät ja kumit, viivaimet (normi + kolmio), harppi, funktiolaskin , konseptipaperia ja 1 mappi monisteille, kunnollinen työtuoli kotiin.

Juuri laskettiin miehen kanssa, että noiden hankintojen + vaatteiden lisäksi pojan lukion alkuun upposi jo melkein 2000 euroa. Lisäksi tulee vielä ostettavat oppikirjat.

Vierailija
24/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

konsepteja ei heti tarvitse.. luentopaperivihko on omasta mielestäni paras, koska siihen voi kirjoittaa kaikki jakson aineiden muistiinpanot ,ja säästää kansioon vain ne muistiinpanot joita tarvitsee vielä kirjoituksissa.. mutta matikkaan ja kieliin omat vihkot on hyvät

Vierailija
25/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:43"]

Turha ostos on kallein ostos. Ehkäpä ne vihot kannattaa ostaa samalla kuin kirjoitus- ja taidevälineet.

[/quote]

En usko, että sieltä saa läheskään yhtä halvalla kuin Tigerista ja Lidlistä, vaikka alennuksen saakin. Sen takia voi paperitarvikkeita ostaa muualta. Toki piirustus/maalauspaperit saa ostaa sieltä alennusta antavasta kaupasta.

Vierailija
26/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vihko per aine, lukuaineisiin riittää a5-vihkokin

-matematiikkaan iso a4-vihko

-lyijykyniä, terotin tai lyijytäytekynä ja lyijyä, kumi, penaali

-laskin matematiikkaan (kannattaa tilata koulun suosittelema laskin koulun yhteistilauksena)

-konseptipaperia 

-oma kannettava tietokone on tarpeen (sen ehtii hankkia kun koulu alkaa)

-säilytyskansio kaikelle kotiin tulevalle paperille

Kiva äiti oot kun olet kiinnostunut näistä!

Vierailija
27/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ostako vielä laskinta paitsi jos lapsesi on varma, että ottaa lyhyen matikan

Vierailija
28/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos konseptia ostat, niin osta isoruutuista (taitaa olla yleisesti kahta vaihtoehtoa). Osa opettajista ei suostu arvostelemaan esim. esseekirjoituksia tyttäreni lukiossa mikäli on kirjoitettu pieniruutuiselle konseptille.

Tyttärelläni on jokaiselle aineelle oma vihko ja on kokenut sen hyväksi ratkaisuksi. Matikassa hänellä on sekä työ- että teoriavihko, on lyhyessä matikassa. Teoriavihkosta helppo opiskella koeasioita, kun ei tarvitse selata kymmentä tehtäväsivua (tai jopa useampaa vihkoa) ja menee myös useamman matikankurssin ajan - helppo siis kerrata yo-kokeeseen.

Vierailija
29/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:52"]älkää ostako vielä laskinta paitsi jos lapsesi on varma, että ottaa lyhyen matikan
[/quote]

Myös lyhyessä matikassa on yhteistilaus. Opettajien on helpompi auttaa oppilasta laskimen kanssa, kun kaikilla on sama.

Vierailija
30/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:49"]

Meillä pojalle hankittiin:

Oma tietokone, toimiva nettiyhteys + matematiikkaan kunnon paksu A4 ruutuvihko. Sitten A5 vihkoja muutamia muille kursseille. Hyvät kynät ja kumit, viivaimet (normi + kolmio), harppi, funktiolaskin , konseptipaperia ja 1 mappi monisteille, kunnollinen työtuoli kotiin.

Juuri laskettiin miehen kanssa, että noiden hankintojen + vaatteiden lisäksi pojan lukion alkuun upposi jo melkein 2000 euroa. Lisäksi tulee vielä ostettavat oppikirjat.

[/quote]

Nettiyhteys meillä on kotona, ja toimii Wi-fin kautta tytön koneeseen. koulussa on varmaan sama homma.

Kaikki muut(harpit, viiivaimet yms.) löytyy jo minun jäljiltä, mutta laskin pitää hankkia. Meillä on kyllä vaatteet ja työtuoli olleet aina ajantasalla. Että niitä en nyt laske luokiolaisen hankintoihin. Kuuluu lapsen peruskamaan.

Vierailija
31/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, laskinta en osta, ja kiva jos sen saa koulun kautta ostettua. Tullehan ainakin oikeanlainen. Tytöllä on pitkä matematiikka, että jos siihen tarvitsee vielä vaativammankin kuin lyhyeen.

No, konseptipaperiakaan en varmaan osta vielä. 

Ostan muutaman kansion Lidlistä, ja muutamia erikokoisia vihkoja. Tigerista muutaman muistivihon. Niin, ja luentopaperia. Muovitaskuja on, kulmalukkokansioita on(olin aikuisopiskelija toista ammattia lukiessa)...

Hmmm.... en taida sittenkään paljoa uskaltaa ostaa ennakkoon. Katsoo, mihin mieltyy opiskelun alettua. Kunhan nyt on muutama, mihin aloittaa raapustelun.

Kiitos kaikille vastauksista :)

Vierailija
32/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, että miten ite haluaa opiskella! Mä käytin sitä perus vihko per kurssi -systeemiä. Tosin sit myöhemmin, kun alkoi tuntea opettajien opetustyylit, niin osasi varautua kullekkin kurssille sopivan kokoisella vihkolla..ja välillä käytin samaa isompaa vihkoa usealle saman aineen kurssille. Toinen vaihtoehto on tuo kansio, itse oon käyttänyt sitä vasta nyt yliopistossa välillä, kun muistiinpanojen laajuutta on ollut hankala ennustaa uusien luennoitsijoiden kohdalla.

Lisäksi ainakin: konseptipaperia (meillä piti olla sitä isompi ruutuista!), erilaisia kyniä (lyijy, muste, alleviivaus), pyyhekumi, terotin, (aste)viivotin, harppi..laskin kannattaa hommata sitten koulun kautta, niin on helpompi pyytää apua käytössä jne.

Jos on järjestelmällinen, niin jonkinlainen ohut kansio monisteille vois olla hyvä! Itellä ne oli aina miten sattuu kirjojen välissä rutussa.. :D

Vierailija
33/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhosin kumpaankin ammattiin opiskelussa kansiosysteemiä.

Tuo likka ei kyllä ole mitenkään järjestelmällinen noin muutoin elämässä, mutta koulussa saattaa olla. En uskalla nyt sitten ostaa kuin muutaman jokaista vaihtoehtoa, niin katselee sitten itse, että mihin mieltyy. Mutta ostan sen takia nyt vaihtoehtoja, että jotain on oltava varmaan melko alusta saakka.

Eihän ne papervehkeet pilalle mene, että sitten voi hyödyntää muuhun käyttöön tai odotella jatko-opintoihin. Ja nuo paperituotteet ovat varmaan se edullisin hankinta, mitä lukiota varten tehdään.

T.ap

Vierailija
34/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi parasta, jos ihan itse ostaisi. Hitto kun olisi ollut ärsyttävää, jos äiti olisi ostanut kaiken valmiiksi. Lukiossa kun ei aluksi tarvita kuin paria vihkoa ja konseptipaperia. Ne kerkeää ajan kanssa hankkia.

Vierailija
35/64 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat ihanalta äitiltä, mutta ihmettelen silti miksi ostat lukioikäiselle lapsellesi koulutarvikkeet. Sen ymmärrän,että rahat annat niihin, mutta eikö tuo ole jo opiskelijan oma velvollisuus hankki itse tarvikkeet? Lukiossa nimenomaan opetellaan sitä itsenäisyyttä ja siellä pitää jo osata pitää omista asioistaan huolta. N21

Vierailija
36/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkoja, kirjoitustarvikkeet. Meidän lukiossa ei ainakaan tarvitse koepapereita hankkia itse. Matikassa itselläni on kansio, niin kaikkien kurssien muistiinpanot kulkevat samoissa kansissa aina mukana. Muilla kursseilla käytän A4-vihkoja, joissain turhissa kursseissa A5-vihkoja. Biologiassa itselläni on pienempi kansio myös, koska käyn kaikki kurssit ja niiltä saa aina paljon monisteita, joista suurinosa kaksipuolisia. Näin nekin pysyvät tallessa eivätkä putoile vihkon välistä.

Nykyään varmaan kaikissa lukioissa tulee hankkia läppäri sähköisten yo-kirjoitusten takia. Myös laskin oli joku vaadittu ja kallis, mutta itselläni on halvempi ja "huonompi" symbolinen laskin ja hyvin on sillä pärjätty.

Ensimmäisen jakson kirjoja kannattaa hankkia jo. Kirjoitusvälineistä itse suosin lyijytäyte- ja kuulakärkikyniä, korostustusseja ja kumi on tietenkin pakollinen. En ole lukion aikana kertaakaan käyttänyt harppia tai viivotinta, toki viivotin on ihan suotavaa olla penaalissa.

Suosittelen hankkimaan kirjoitusvälineitä ja muutamia vihkoja. Opiskelija itse kyllä huomaa ajan myötä, mistä pitää. Niin ja meidän koulussa ainakin on tulostusmahdollisuus, että turha alkaa ostelemaan kallista tulostinta vain opiskelijan takia.

Vierailija
37/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi OT, mutta luin otsikon ensin että "minkä verran ja minkälaista korviketta ostaa lukiolaiselle". :-D

Vierailija
38/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:27"]Vihkoja ja konseptipaperia.
[/quote]tämä. kannattaa ostaa iso sekä pieniruutuista

Vierailija
39/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:54"]Vihkoja, kirjoitustarvikkeet. Meidän lukiossa ei ainakaan tarvitse koepapereita hankkia itse. Matikassa itselläni on kansio, niin kaikkien kurssien muistiinpanot kulkevat samoissa kansissa aina mukana. Muilla kursseilla käytän A4-vihkoja, joissain turhissa kursseissa A5-vihkoja. Biologiassa itselläni on pienempi kansio myös, koska käyn kaikki kurssit ja niiltä saa aina paljon monisteita, joista suurinosa kaksipuolisia. Näin nekin pysyvät tallessa eivätkä putoile vihkon välistä.

Nykyään varmaan kaikissa lukioissa tulee hankkia läppäri sähköisten yo-kirjoitusten takia. Myös laskin oli joku vaadittu ja kallis, mutta itselläni on halvempi ja "huonompi" symbolinen laskin ja hyvin on sillä pärjätty.

Ensimmäisen jakson kirjoja kannattaa hankkia jo. Kirjoitusvälineistä itse suosin lyijytäyte- ja kuulakärkikyniä, korostustusseja ja kumi on tietenkin pakollinen. En ole lukion aikana kertaakaan käyttänyt harppia tai viivotinta, toki viivotin on ihan suotavaa olla penaalissa.

Suosittelen hankkimaan kirjoitusvälineitä ja muutamia vihkoja. Opiskelija itse kyllä huomaa ajan myötä, mistä pitää. Niin ja meidän koulussa ainakin on tulostusmahdollisuus, että turha alkaa ostelemaan kallista tulostinta vain opiskelijan takia.
[/quote]riippuu lukiosta, että maksaako koulu noi koepaperit. Meillä pitää ite hankkii paperit. Ja koulukirjoilla ei ole edes kiire. Ensimmäisen viikon voi olla ilman kirjoja.

Vierailija
40/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:52"]älkää ostako vielä laskinta paitsi jos lapsesi on varma, että ottaa lyhyen matikan
[/quote]

Myös lyhyessä matikassa on yhteistilaus. Opettajien on helpompi auttaa oppilasta laskimen kanssa, kun kaikilla on sama.
[/quote]

Eikös lyhyen matikan laskin ole hankittu jo yläasteella? Ainakin meillä on. Ja nuorin on varmaa että ottaa pitkän matikan lukiossa niin ostetaan sopiva laskin jo seiskalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi