Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran ja minkälaista tarviketta ostaa lukiolaiselle?

Vierailija
02.08.2015 |

Kansiota, vihkoa yms. 

Tytär lähti leirille ohjaajaksi, niin en viitsi häiritä. Lidlissä näyttäisi olevan huomenna noita myynnissä, niin voisin jotain ostaa. Jos noista Lidlin tuotteista on mihinkään. Vai onko se vaan luentopaperia, mitä tarvitaan?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:51"]- vihko per aine, lukuaineisiin riittää a5-vihkokin

-matematiikkaan iso a4-vihko

-lyijykyniä, terotin tai lyijytäytekynä ja lyijyä, kumi, penaali

-laskin matematiikkaan (kannattaa tilata koulun suosittelema laskin koulun yhteistilauksena)

-konseptipaperia 

-oma kannettava tietokone on tarpeen (sen ehtii hankkia kun koulu alkaa)

-säilytyskansio kaikelle kotiin tulevalle paperille

Kiva äiti oot kun olet kiinnostunut näistä!

[/quote]matematiikkaan riittää pienempikin

Vierailija
42/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:52"]älkää ostako vielä laskinta paitsi jos lapsesi on varma, että ottaa lyhyen matikan
[/quote]

Myös lyhyessä matikassa on yhteistilaus. Opettajien on helpompi auttaa oppilasta laskimen kanssa, kun kaikilla on sama.
[/quote]meillä ei ollut mitään yhteistilausta vaan itse piti hankkii laskin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että olet kiinnostunut lapsen koulusta.
Lukion ensimmäisessä vanhempainillassa joku opettaja tai rehtori tulee sanomaan, että " nyt on hyvä aika antaa nuoren ottaa itse vastuu opiskelustaan, myös tarvittavien tavaroiden ja kirjojen osalta. Te vanhemmat maksatte ne, mutta antakaa niiden lasten hankkia ne itse".
---
Ja olen samaa mieltä, vaikka se ärsyttääkin, että eivät ehkä ole tarpeeksi ajoissa liikenteessä hankkimassa niitä ym. , mutta ekan vuoden jälkeen kun ovat saaneet oppia mahdollisista virheistä, annettu myös kotoa sitä vastuuta ja ovat saaneey tehdä itse niin toinen vuosi menee ihan rutiinilla ja kolmas ja jatko-opiskelut sitten myöhemmin.

Vierailija
44/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:39"]Kiva, että olet kiinnostunut lapsen koulusta.
Lukion ensimmäisessä vanhempainillassa joku opettaja tai rehtori tulee sanomaan, että " nyt on hyvä aika antaa nuoren ottaa itse vastuu opiskelustaan, myös tarvittavien tavaroiden ja kirjojen osalta. Te vanhemmat maksatte ne, mutta antakaa niiden lasten hankkia ne itse".
---
Ja olen samaa mieltä, vaikka se ärsyttääkin, että eivät ehkä ole tarpeeksi ajoissa liikenteessä hankkimassa niitä ym. , mutta ekan vuoden jälkeen kun ovat saaneet oppia mahdollisista virheistä, annettu myös kotoa sitä vastuuta ja ovat saaneey tehdä itse niin toinen vuosi menee ihan rutiinilla ja kolmas ja jatko-opiskelut sitten myöhemmin.
[/quote]

Ja yleensä löytävät ensimmäisen vuoden aikana sen oman tyylin opiskella. Toiset tykkää vihoista, toiset kansioista, toiset sähköisesti jne. Harva tietää nyt heti peruskoulun jälkeen.

Vierailija
45/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eihän tässä ollut kyse kuin siitä, että huomenna on Lidlissä hyvään hintaan vihkoja ja kansioita. Tytär ei ole kotona ja ajattelin, että ostaisin niitä nyt jonkun verran valmiiksi. Enhän mä nyt herranjumala ole sille ostamassa koko lukiovarustusta, ajattelin vain jotain saada halvemmalla hänelle.

Itse hän kävi omatoimisesti neljä kirjaa ostamassa, ja itse hän käy kynät, taidetarvikkeet, loput kirjat jne. hankkimassa. Eiköhän likka saa ihan tarpeeksi vastuuta ja  itse hankkia varustustaan, joutuu menemään toiseen kaupunkiin ne ostamaan. Ja opiskelemaankin sinne.

T:ap

Vierailija
46/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme on menossa lukioon nyt syksyllä. Olimme juuri Saksassa ja ostimme sieltä vinon pinon A5 vihkoja, kun sai halvalla 20snt/kappale. Matematiikkaan ja fysiikkaan ajattelimme kuitenkin ostaa paksut A4 vihot. Kyselimme aiemmin tämän vuoden ylioppilaalta, mitä kannattaa hankkia, mutta hän ei osannut vastata kirjoitusvälineiden osalta, sillä kaikki käyttävät niitä välineitä mitkä kokevat parhaiksi ja sopivimmiksi itselleen.

Lukiossa on kyllä hienoa, että saa itse vaikuttaa ja käyttää omaa opiskelutyyliään paljon enemmän kuin yläasteella.

Vierailija
47/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:52"]älkää ostako vielä laskinta paitsi jos lapsesi on varma, että ottaa lyhyen matikan [/quote] Myös lyhyessä matikassa on yhteistilaus. Opettajien on helpompi auttaa oppilasta laskimen kanssa, kun kaikilla on sama. [/quote] Eikös lyhyen matikan laskin ole hankittu jo yläasteella? Ainakin meillä on. Ja nuorin on varmaa että ottaa pitkän matikan lukiossa niin ostetaan sopiva laskin jo seiskalla.

[/quote]

Meillä ei kyllä yläasteelle ole tarvinnut laskinta ostaa, joten sitä ei ole valmiina.

Vierailija
48/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:52"]

Tyttäremme on menossa lukioon nyt syksyllä. Olimme juuri Saksassa ja ostimme sieltä vinon pinon A5 vihkoja, kun sai halvalla 20snt/kappale. Matematiikkaan ja fysiikkaan ajattelimme kuitenkin ostaa paksut A4 vihot. Kyselimme aiemmin tämän vuoden ylioppilaalta, mitä kannattaa hankkia, mutta hän ei osannut vastata kirjoitusvälineiden osalta, sillä kaikki käyttävät niitä välineitä mitkä kokevat parhaiksi ja sopivimmiksi itselleen.

Lukiossa on kyllä hienoa, että saa itse vaikuttaa ja käyttää omaa opiskelutyyliään paljon enemmän kuin yläasteella.

[/quote]

Täälläkin toiset tykkää kansioista, toiset vihoista. Että en tullut fiksummaksi. Kun ajattelin, että saako lukiossa esim paljon monisteita, ja kansio olisi sitten käytännöllisempi. Mutta ei täällä semmoista mainittu, mielestäni. Joten minä ostan muutaman kumpaakin. Ei kai tuo voi tosiaan tietää, että mitä tykkää käyttää, niin ostaa häntä sitten kumpiakin, kun halvemmalla saa.

Vierailija
49/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 20:29"]

Minusta olisi parasta, jos ihan itse ostaisi. Hitto kun olisi ollut ärsyttävää, jos äiti olisi ostanut kaiken valmiiksi. Lukiossa kun ei aluksi tarvita kuin paria vihkoa ja konseptipaperia. Ne kerkeää ajan kanssa hankkia.

[/quote]

Minä olen eri mieltä. Olisin ikionnellinen ja kiitollinen, jos oma äitini olisi edes hieman kiinnostunut opiskeluistani. Arvostan todella paljon niitä vanhempia, jotka näkevät vaivaa vihkojen yms. etsimiseen! Vaikutat ihanalta vanhemmalta ap T: lukion aloittava tyttö, jonka vanhemmat eivät ole pätkääkään kiinnostuneita hankkimaan minulle mitään :/

Vierailija
50/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:59"]

Minusta olisi parasta, jos ihan itse ostaisi. Hitto kun olisi ollut ärsyttävää, jos äiti olisi ostanut kaiken valmiiksi. Lukiossa kun ei aluksi tarvita kuin paria vihkoa ja konseptipaperia. Ne kerkeää ajan kanssa hankkia.

[/quote]

Minä olen eri mieltä. Olisin ikionnellinen ja kiitollinen, jos oma äitini olisi edes hieman kiinnostunut opiskeluistani. Arvostan todella paljon niitä vanhempia, jotka näkevät vaivaa vihkojen yms. etsimiseen! Vaikutat ihanalta vanhemmalta ap T: lukion aloittava tyttö, jonka vanhemmat eivät ole pätkääkään kiinnostuneita hankkimaan minulle mitään :/

[/quote]

Kiitos. Mä kyllä koen olevani just normaali, kun olen kiinnostunut hankinnoista. Lapseni isä(olemme eronneet) ei ole kiinnostunut lapsestamme juurikaan. Pakotin hänet maksamaan läppärin(tilasin verkosta kauppaan), itse joudun kuitenkin hankkimaan kaikenlaista muuta.

Minua suorastaan ihmetyttää vanhemmat, jotka eivät ole kiinnostuneita. Miksi eivät ole? Onko muuten hyviä vanhempia olleet? Itse olen aika lailla ylihuolehtivainen ja hössö. Olen yrittänyt muuttua, mutta tuntuu että pahenen vain tässä asiassa...

Vierailija
51/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:51"]

Hei, eihän tässä ollut kyse kuin siitä, että huomenna on Lidlissä hyvään hintaan vihkoja ja kansioita. Tytär ei ole kotona ja ajattelin, että ostaisin niitä nyt jonkun verran valmiiksi. Enhän mä nyt herranjumala ole sille ostamassa koko lukiovarustusta, ajattelin vain jotain saada halvemmalla hänelle.

Itse hän kävi omatoimisesti neljä kirjaa ostamassa, ja itse hän käy kynät, taidetarvikkeet, loput kirjat jne. hankkimassa. Eiköhän likka saa ihan tarpeeksi vastuuta ja  itse hankkia varustustaan, joutuu menemään toiseen kaupunkiin ne ostamaan. Ja opiskelemaankin sinne.

[/quote]

Niin, siis toki me vanhemmat maksamme tämän lystin, eihän tuolla lukiolaisella ole tuloja.

T: ap

Vierailija
52/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos. Mä kyllä koen olevani just normaali, kun olen kiinnostunut hankinnoista. Lapseni isä(olemme eronneet) ei ole kiinnostunut lapsestamme juurikaan. Pakotin hänet maksamaan läppärin(tilasin verkosta kauppaan), itse joudun kuitenkin hankkimaan kaikenlaista muuta.

Minua suorastaan ihmetyttää vanhemmat, jotka eivät ole kiinnostuneita. Miksi eivät ole? Onko muuten hyviä vanhempia olleet? Itse olen aika lailla ylihuolehtivainen ja hössö. Olen yrittänyt muuttua, mutta tuntuu että pahenen vain tässä asiassa...
[/quote]

Minunkin tyttäreni menee lukioon ja totta ihmeessä olen kiinnostunut siitä. Harmittaa sinun ylätekstin kirjoittajan puolesta tosi paljon se että vanhempasi eivät auta sinua. Ja AP tosi hienoa että olet tuollainen. Minä käyn ihan innoissani tyttären kanssa hankkimassa kaikkea.

Tulee niin omat lukiomuistot mieleen. Jännää tuo kurssimuotoinen lukio. Olen lukenut varmaankin ihan kaiken siihen liittyvän. Tytär jo vähän huokailee äidin intoa. Mutta tiedän sitten mistä keskustellaan kun ymmärrän itsekin mitä kursseja pitää ottaa ja milloin.

Vierailija
53/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Oletko yksinhuoltaja vai mitä teet vauva.fi sivustolla?EI ihan sopiva paikka lapsille kuten sinä. Joten kipitäs demi.fi kiiitos..

Vierailija
54/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

Oletko yksinhuoltaja vai mitä teet vauva.fi sivustolla?EI ihan sopiva paikka lapsille kuten sinä. Joten kipitäs demi.fi kiiitos..
[/quote]

Joku on pahalla päällä....

Vierailija
55/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kai täällä ole määritelty, että kuka täällä saa olla. Itselläni on vain tuo lukiolainen, joten saanko minäkään sinun mielestä olla täällä?

T: ap

Vierailija
56/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ostamaan molempia - sekä vihkoja että kansioita. Minä sekä suurin osa muista tämän lukion oppilaista käyttää joissain aineissa kansiota, joissain taas vihkoa. Itse suosin A5 kokoisia kierrevihkoja omasta mielestäni tärkeimmissä ja kiinnostavimmissa aineissa, mutta esim. biologiassa ja terveystiedossa olen todennut kansion parhaaksi vaihtoehdoksi. Vain kokeilemalla voi löytää sen oman juttunsa.

Ensimmäiselle viikolle ei tarvitse olla vielä mitään erikoista hankittuna. Minulla oli mukana vain lyijykynä, kuulakärkikynä ja pyyhekumi sekä kansio monisteita ja lomakkeita varten. Opettajat ja tutorit kertoivat sitten tarkemmin hankinnoista ja muista koulun käytännöistä.

Koulukirjoja kannattaa alkaa hankkia pikkuhiljaa, mutta jos mitenkään mahdollista, niin suosittelen ostamaan mahdollisimman paljon käytettynä tai lainaamaan kirjastosta (sellaiset aineet, joita ei aio kirjoittaa). Ostin ensimmäiselle vuodelle kaikki kirjat uutena, mikä ei ollut missään määrin järkevää eikä tosiaankaan halpaa. Toiselle vuodelle ostinkin sitten lähes kaikki käytettyinä, samaten kuin nyt aloittaessani abivuoden vajaa parin viikon kuluttua.

Tsemppiä kaikille tuleville lukiolaisille! :-)

Vierailija
57/64 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:28"]

Vaikutat ihanalta äitiltä, mutta ihmettelen silti miksi ostat lukioikäiselle lapsellesi koulutarvikkeet. Sen ymmärrän,että rahat annat niihin, mutta eikö tuo ole jo opiskelijan oma velvollisuus hankki itse tarvikkeet? Lukiossa nimenomaan opetellaan sitä itsenäisyyttä ja siellä pitää jo osata pitää omista asioistaan huolta. N21

Mähän olen kertonut jo useammassa viestissä, että sen takia, kun Lidlin lehdestä huomasin siellä olevan vihkoja ja kansioita halvalla, ja tytär ei ole viikkoon kotona. Ihan kiva, että jossain saa säästettyä. Lukio tulee maksamaan kuitenkin niin jumalattomasti kaikkinensa.

Kuule, tytölle itselleen jää todella paljon hankittavaa. Mm, kaikki kirjat, taidevälineet, matkakortit jne.

Ei se tytön itsenäisyyttä kaada, jos äiti ostaa kansioita, nitojaa yms.(vähän viilliinnyin tänään kaupassa). Ihan hemmetisti jäi vielä  hankittavaksi, ja tyttö hoitaa sen itse opiskelukaupungissaan.

[/quote]

Vierailija
58/64 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoja saa ostettua käytettynä ainakin Jameralta, saapi halvemmalla.

Vierailija
59/64 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo oli käynyt iteksiään ostamassa jostain liikkeestä käytettyjä kirjoja neljä kappaletta, mutta kun hänellä ei ole vielä lukujärjestystä, niin ei uskaltanut ostaa enempää. Nyt on viikon poissa, mutta toivottavasti ensi viikolla saa hoidettua oppilastoimistossa matka-asiat, ja saa lukkarin, että saa loputkin kirjat käytettynä. 

Etenkin kielien kirjat olisi kiva saada käytettynä ostettua, ovat pirun kalliita uutena. Mutta myykö porukka niitä kirjoja. Minusta kannattaisi pitää itsellään. 

Vierailija
60/64 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei sinun tarvitse koittaa muuttua, olet varmasti hyvä tuollaisena! Ylihuolehtivainen on parempi kuin se, ettei ole ollenkaan kiinnostunut.

Vanhempani eivät ole käyneet lukiota, joten ehkä asia on heille vain vieras ...Kun puhun jotain lukion hankintoihin liittyvää, vastaukseksi tulee enintään töykeä "jaaha". Käyn aina yksin hakemassa kirjoja lähikaupungista 30km päästä skootterilla tai bussilla, olisi kiva jos edes sateisina päivinä voisivat vaivautua heittämään minut. Muista asioistani he ovat ihan kiinnostuneita, mutta kaikki lukioon liittyvä on heille pakkopullaa.

+ Joku ihmetteli ikääni ja kyseli, mitä teen tällä keskustelupalstalla. Ei täällä ole ikärajaa ja sitä paitsi, tämä keskusteluhan liittyy lukioon, jonne olen pian menossa. Avaan vain keskusteluja, jotka otsikon perusteella ovat myös itselleni ajankohtaisia. t. nro 49

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi