Lauseet jotka on tarkoitettu lohdutukseksi, mutta vaikutus on päinvastainen
Minä aloitan:
-Ei hätää. Et oo ainoo ihminen joka kamppailee tän asian kanssa.
En tiedä mikä tuossa niin paljon häiritsee, mutta kuulostaa minun korviini vähättelyltä.
Kommentit (21)
"Sentään sulla ei ole xyz ongelmaa."
Elämä kantaa.
No ei se aina kanna, joskus se pudottaa ja potkaisee vielä ennekuin jatkaa matkaa.
No mutta onhan sulla x tai y.
Tee sitä/tätä.
Kuule, mun pitää nyt mennä.
Näitä ei ole kukaan itselleni sanonut, mutta lähi/tuttavapiiristä löytyy esimerkkejä kuinka jonkun poismenoon liittyen kommentoidaan hieman... kömpelösti.
- "No mut hei, kukin meistä vuorollaan", iäkkään läheisen poismenosta
- "Onneksi oli vaan koira/kissa", lemmikin kuoleman jälkeen
- "Ei kun uutta vaan yrittämään", keskenmenouutisen jälkeen
- "Sä ole vielä suht nuori ja voit lyötää jonkun uuden" juuri leskeksi jääneelle
Ja toki siis ymmärrän, että monille kuolema on vaikea aihe ja sen takia tulee helposti kommentoitua jotain typerää, vaikka tarkoittaa pelkkää hyvää.
"Ainahan voit hankkia uuden" kun lemmikki on kuollut.
Kun ei saa venettä ostettua kesäksi, niin joku turvenuija sanoo että aina tulee seuraava kesä!
Ei muuten tule! Ei tule toista samaa kesää, se seuraava on eri kesä ja taas vuosi pois mereltä.
Ihan sama kuin jos joltain kuolisi lapsi, niin joku sanoisi että tehkää uusi lapsi, niin sillähän se kuittaantuu.
Itsellä tulee muuten olemaan pursi tänä kesänä, KYLLÄ!
Aika ei ollut oikea. Suhtaudu tähän oppimiskokemuksena. On heitä, joilla menee huonommin. Onhan sinulla katto pään päällä (tai A-Ö mitä nyt onkaan). Saat tilalle jotakin parempaa. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on. Sinulla on kaikki mitä tarvitset. Kruunaamaton kuningas: Kaikella on tarkoituksensa. Samassa sarjassa myös: Kyllä elämä kantaa ja mielemme ei vain käsitä, että tämä vastoinkäyminen on sielumme korkeimmaksi parhaaksi.
Yksin voimakas.---Ei todellakaan mutta mikä on vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Lohdutus ilman sanoja on parasta.
Kyllä. Useimmiten se halaus tai se, että saa käpertyä kainaloon ja olla juuri niin surulline, kuin on, lohduttaa enemmän, kuin yksikään väkinäinen fraasi.
Onneks sulla on vielä muita sukulaisia! Sanoi yksi kun äitini kuoli (isäni oli kuollut jo aiemmin). Ei paljon lohduttanut ei...
"Löydät kyllä vielä jonkun", kun poikaystävä on jättänyt. En minä halua "jotakuta", en kuvittele olevani yksin loppuelämääni, vaan sydämeni on särkynyt tuhannen palasiksi ja tunnen kovaa monitasoista kipua, tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohdutus ilman sanoja on parasta.
Kyllä. Useimmiten se halaus tai se, että saa käpertyä kainaloon ja olla juuri niin surulline, kuin on, lohduttaa enemmän, kuin yksikään väkinäinen fraasi.
Miten tämä tehdään puhelimitse? Jotakin kun tarttis sanoakin joskus.
"Joo mulla oli toi sama ongelma joskus, mutta silloin oli mulla vielä kuumetta + keskenmeno + äiti kuoli + kissa kuoli + mies petti + paholainen riivas" :DD
"Eikä sitä viitsis sitten oikein lopettaakaan", sanoi yksi nuoruuden kaverini, kun mietin koiran hankkimista mutta epäilytti, koska pelkäsin, että edessä olisi työkomennus ulkomaille. Tuntui ihan sairaan sydämettömältä, että lopettaisin terveen ja nuoren eläimen.
Anoppini taas sanoi, että lapselle pitää antaa hätäkasteessa jokin ihan OK nimi mutta ei sitä oikeaa suosikkinimeä. Jos lapsi sattuukin kuolemaan, sen kivan nimen voi antaa seuraavalle lapselle. En muista koskaan kuulleeni mitään noin itsekästä ja julmaa.
"Jos vaan lakkaatte yrittämästä niin kovasti, tosi moni on sitten tullut raskaaksi."
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa venettä ostettua kesäksi, niin joku turvenuija sanoo että aina tulee seuraava kesä!
Ei muuten tule! Ei tule toista samaa kesää, se seuraava on eri kesä ja taas vuosi pois mereltä.Ihan sama kuin jos joltain kuolisi lapsi, niin joku sanoisi että tehkää uusi lapsi, niin sillähän se kuittaantuu.
Itsellä tulee muuten olemaan pursi tänä kesänä, KYLLÄ!
Vertaat ihan tosissasi lapsen kuolemaa siihen että et osaa ostaa venettä?
"Kyllä se siitä". No oletko varma, ei ne asiat tuosta noin vaan parane.