Miksi 60- ja 70-luvuilla oli muodissa valkoiset sukkahousut?
Oliko siihen jokin sen ajan kulttuuriin liittyvä syy? Vai tehtiinkö sukkiksien alkuaikoina vain valkoisia sukkahousuja?
Kommentit (28)
Luulin että sukkahousuja myytiin Suomessa vain siksi että niillä sai ostettua Leningradista mitä vain kaviaarista muihin kalantuoksuisiin hyödykkeisiin.
Sukkahousujen oikea käyttö on selitetty niksipirkassa ja niillä ei ole mitään tekemistä sukkien tai housujen kanssa jalkaan ne eivät kuulu.
Hihitän nro 17 huomiolle sukkahousujen oikeasta käytöstä. Asiasisällöstä sinällään olen eri mieltä. Minulla on mustia, värikkäitä ja kuviollisia sukkahousuja ja aion käyttää niitä kaiken talvea hameiden ja mekkojen kanssa. Paksuudet ovat 70-100 den.
18 lisää - minullakin on valkoiset paksut sukkahousut. Sen verran olen valmis myöntämään, etten ymmärrä, missä mielenhäiriössä olen ne ostanut.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:42"]
Miksi ap on saanut noin monta alapeukkua...?[/quote]
Ehkä siksi, että meillä 1960-70-luvuilla eläneillä ei ole mitään havaintoa valkoisista sukkahousuista. En edes ymmärrä, mistä sellainen mielikuva on tullut, että ne olisivat olleet silloin pitempäänkin muotia. Onko se vaan joku yksittäinen lehtijuttu vai mikä?
Kyllä silloin aikuiset tätini ja äitini käyttivät ruskeita nailonsukkahousuja, mutta ainakin 60-luvulla vielä enemmän sukkia, sukkanauhojen kera. Toki paksumpia sukkia ja sukkahousuja oli silloin vaikka minkä värisinä, myös mustina ja valkoisina.
Vanhoissa lehtikuvissa näkee valkoisia sukkahousuja. Nykyään aika harvoin kenenkään päällä.
Musta ja ihonväri ovat ne päävärit edelleen. Mutta on minullakin myös valkoisia sukkahousuja, muutamat. Ihan niitä vitivalkoisia ja muutamat mallia luonnonvalkoinen. Talvella esim. palmikkokuvioidut paksut valkoiset sukkikset ovat ihan OK. Ohuempia sileitä valkoisia sukkahousuja voin käyttää joskus esim. mustan hameen kanssa. Vähän riippuu hameen tyypistä. Ei minustakaan ole mitään estettä valkoisten sukkahousujen paluulle, vaikka muodit tulevat ja menevät.
Mulla oli pikkutyttönä valkoisia sukkahousuja. Ne oli juhlakäyttöön yleensä. Arkena pidin enmmäkseen punaisia ja jokuset tummansinisetkin mulla oli. Siis silloin pikkutyttönä 60-70 luvulla.
Tosin valkoiset nailonit mulla oli käytössä vielä 80-luvullakin. Talvella 40den paksuisena.
Nyt kun otit asian esille niin onhan valkoise sukkikset sievät.
Oli myös minihameen kanssa valkoiset polvisukat.