Tein taivaallista keittoa
punajuurista, perunoista, inkivääristä, kukkakaalista, sipulista ja kermasta.
Joko avmammat on iskeneet ranskikset ja nakit uuniin?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:05"]Täällä bataatista, porkkanasta, valkosipulista, chilistä, punasipulista, kaurakermasta tehtyä kasvissosekeittoa. Nam [/quote] Miksi kaurakerma? ap
[/quote]
Koska yritän syödä mahdollisimman vähän mitään eläinperäistä :) En nyt vielä ole läheskään 100% vegaani mutta mielellään käytän kasvivalmisteita silloin kun voin/jaksan. Ainakin mun mielestä sopi tänne keiton joukkoon aika hyvin, vaikka oli ilmankin kermaa hyvän makuista!
[/quote]
Laittaisin mielummin kookoskermaa. ;)
ap
Minä tein paistettua lunno lohta, itse pyydystetty merestä. Sen kanssa kantarellirisottoa, tosi ihanaa, vaikka itse sanonkin, hitaasti kypsytetty. Sen kanssa vihersalaattia ja hölskykurkkuja.
Meidän perhe söi tänään itse merestä sukelletun merilohen mätiä ja itse louhitusta kullasta valmistettua kultakaviaaria kera itse keinohedelmöitettyjä leijonan munasoluja, hopeoituina tietty(itse louhittu hopea). Juomaksi perheemme nautti tänään sulatettua kultaa, jossa ripaus cinnamonia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:46"]
Lypsin juuri kutun ja alan valmistaa ternimaidosta uunijuustoa. Mies lähti hakemaan lakkoja suolta ja tuo samalla jotain kalaa järvestä. Savustamme illalla. Ai helkkari! Meinasin ihan unohtaa käydä ruokkimassa sian; ei ilman kunnon ermettä kasva siitä kunnon kinkkua joulupöytään.
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta kuulostat tosi kaupunkilaiselta. :)
Pummit ovat taas lämmitelleet ruokiansa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:37"]
Meki käytiin perheen voimin etsimässä kantarelleja. Muutama löytyikin ja lisäks kerättiin pari muutakin sientä. No googlattiin netistä mitä nää muut sienet oli. Yks sieni ooli nimeltään kyyhdkyhapero. Luin että siinä vasta herkullinen sieni. No päätettiin pitää kantarellit ja kyyhkyhaperot. Mutta kun olin saanut paistettua sienet voin ja sipulin kera, maistoi mies haperoa, ja ei se ollutkaan mitää herkullista. Ja tuskin koko sieni edes oli mitään kyyhkyhaperoa.
[/quote]
Kiitos. Muistin juuri, että tänään keräämäni suolasienet on unohtuneet reppuun. Haaparouskut kun muistuttavat kyyhkyhaperoa. Laitoin heti valmistumaan.
Ei sentään. Lämmitin kanttarellipiirakkaa, jonka paistoin peruna-ruistaikinapohjaan.
Meillä kesäkaali-kanttarellilaatikkoa :)
Soseutin blenderillä ja tarjoilin kuumana. Makuorgasmi oli valmis. Itse siemailin kuplivaa valkoista lasista. Sopi mainiosti kyytipojaksi.
Hienoa, olen siis väärässä avmammojen suhteen.
ap
Kävin kalassa, suomustin ja perkasin, loimutin ja maustoin itse kasvattamilla yrteillä. Potut vetäsin kuokalla perunamaalta. Valmistelen tässä muurinpohjalettuja samalla, kun lypsin jo lehmät ja oli ternimaitoakin saatavilla. Herukkapensaan poimin tyhjäksi ja piirakka tuli leipastua jo aamuvarhaisella.
Leivät on leivinuunissa ja Karjalanpaisti muhii huomiselle ohessa. Voi tätä lokoisaa oloa, selkää kyllä kolottaa, kangaspuita olen tässä louskuttanut muutaman viikon ja pian peittyy tuvan lattia riemunkirjaviin räsymattoihin. Sitten vaan verhokankaita tekemään syssymmällä. Jahas, jos poimis vielä muutaman mansikan kyytipojaksi lätyille...
Tilataan pizzaa varmaan parin tunnin sisään.
Ällöttävältä kuulostaa nuo kasvikset kermapohjassa. Sen sijaan kakkosen ja kolmosen ruuat maittaisivat täälläkin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:26"]Hienoa, olen siis väärässä avmammojen suhteen.
ap
[/quote]
Tai ehkä tämä kalapuikkojoukko ei avaa ketjua, jossa ehkä puhutaan ruoanlaitosta.
Meillä on tänään wellingtonin pihviä, valkosipulikermaperunoita ja vihersalaatti
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:26"]
Kävin kalassa, suomustin ja perkasin, loimutin ja maustoin itse kasvattamilla yrteillä. Potut vetäsin kuokalla perunamaalta. Valmistelen tässä muurinpohjalettuja samalla, kun lypsin jo lehmät ja oli ternimaitoakin saatavilla. Herukkapensaan poimin tyhjäksi ja piirakka tuli leipastua jo aamuvarhaisella.
Leivät on leivinuunissa ja Karjalanpaisti muhii huomiselle ohessa. Voi tätä lokoisaa oloa, selkää kyllä kolottaa, kangaspuita olen tässä louskuttanut muutaman viikon ja pian peittyy tuvan lattia riemunkirjaviin räsymattoihin. Sitten vaan verhokankaita tekemään syssymmällä. Jahas, jos poimis vielä muutaman mansikan kyytipojaksi lätyille...
[/quote]
Hei, unohdit mainita, että suolistit sian makkaranvalmistusta varten ennen piirakantekoa. Älä vähättele itseäsi!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:27"]Tilataan pizzaa varmaan parin tunnin sisään.
Ällöttävältä kuulostaa nuo kasvikset kermapohjassa. Sen sijaan kakkosen ja kolmosen ruuat maittaisivat täälläkin.
[/quote]
Sosekeitto terästettynä kermatujauksella tai smetanalla...aijai.
Et ilmeisesti ole liiemmin hyvää ruokaa saanut?!
ap
Kanttarellisoppaa täälläkin. Nams, kun niitä kanttarelleja on ja paljon:). Leivoin myös ruispiirasia, jotka heitin muurikkapannulle. Siivuun porkkanaa ja sipulia hunajalla ja tuoroetimjamilla. Jälkkäriksi muurinpohjalettuja jä mansikoita.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:27"]Tilataan pizzaa varmaan parin tunnin sisään. Ällöttävältä kuulostaa nuo kasvikset kermapohjassa. Sen sijaan kakkosen ja kolmosen ruuat maittaisivat täälläkin. [/quote] Sosekeitto terästettynä kermatujauksella tai smetanalla...aijai. Et ilmeisesti ole liiemmin hyvää ruokaa saanut?! ap
[/quote]
Jotenkin tuo kasvisyhdistelmä eli punajuuri, sipuli, kukkakaali jne. ei tosiaan saa sylkirauhasia toimimaan. Inkivääri on aina pahaa.
Eli kuulostaa tosi ällöttävältä, mutta en nyt varmaksi voi sanoa, kun en maistamassa ollut.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 16:22"]Onko se niin vaikeaa sanoa "kantarelli"??! KANTARELLI! EI "KANTTARELLI"! [/quote] Kanttarelli siis
[/quote]Kanttarelli vai kantarelli?
Kantarelli on suositeltu kirjoitusasu, mutta Kielitoimiston sanakirja tuntee myös kanttarellin. Sienen nimi on lainattu ruotsista (kantarell), mikä vaikuttaa ääntämykseemme. Sana on toisin sanoen lainattu loppu-i:llä höystettynä ja siihen on vaikuttanut ruotsille ominainen konsonantin kahdennus (vastaavasti esim. viken ääntyy viikken).