Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monikulttuurisuudesta vielä

Vierailija
02.08.2015 |

Olen seurannut viime päivien keskustelua monikulttuurisuudesta ja täytyy sanoa että olen keskustelun tasoon vähän pettynyt. Hirveästi syyttelyä puolin toisin, ja juupas-eipäs-tason jankkausta siitä onko se monikulttuurisuus rikkaus vai ei.

Hyvin harva on oikeasti jaksanut pysähtyä miettimään ja määrittelemään mitä sillä monikulttuurisuudella oikeasti tarkoitetaan, milloin se käytännössä tuo yhteiskunnalle lisäarvoa ja milloin ei. Itse ihmettelen hieman tätä älytöntä mustavalkoisuutta: joko monikulttuurisuus tuo tullessaan pelkkää absoluuttista hyvää tai pelkkää pahaa. Eikö tuo ole vähän utopistista? Todellisuus lienee jotain tältä väliltä.

Itse en pidä monikulttuurisuutta täysin ongelmattomana, etenkään jos rinnakkain elävät kulttuurit ovat liian erilaisia eivätkä jaa yhteisiä perusarvoja. Euroopassa tällaisia "itsestäänselviä" perusarvoja ovat esimerkiksi demokratia, vapaa lehdistö, naisen oikeus kouluttautua ja valita puolisonsa.  Onko monikulttuurisuus meille niin tärkeä arvo, että olemme tarvittaessa valmiita joustamaan länsimaalaisista perusarvoista sen toteuttamiseksi? 

Onko monikulttuurisuus rikkaus silloinkin, kun se tarkoittaa esimerkiksi järjestettyjä avioliittoja tai myötäjäisiä? Entä onko kulttuuririkkautta se että poikalapset perivät joissain kulttuureissa puolet enemmän vanhempiensa omaisuudesta kuin tytöt? aMiten suhtaudutaan, kun länsimaissa pitäisi kuitenkin edistää sukupuolten tasa-arvoa? Entä ovatko esimerkiksi juutalaisten poikalasten ympärileikkaukset rikkautta? Miksi? Onko halal-teurastus kulttuuririkkautta vai onko se eläinrääkkäystä? Entä esimerkiksi koiranlihan valmistaminen ja syöminen kiinalais-suomalaisen kodin keittiössä, miten on? Suomen laki sallii suurimman osan näistä, mutta samalla ne riitelevät räikeästi suomalaisten moraalikäsitysten kanssa.

Kaiken kaikkiaan toivoisin vain että ihmiset heräisivät ymmärtämään että monikulttuurisuus ei ole mikään yksinkertainen ilmiö. Siinä on hyvät puolensa, ja siinä on ongelmansa. Olisi kiva saada tästä aikaan _asiallista_keskustelua :)

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme