Gluteeniton ruokavalio ei ole viljaton ruokavalio
Eilen tilasin gluteenittoman annoksen, sillä sairastan keliakiaa. Puolituttava alkoi kommentoida, että gluteenittomuus on muotidieetti, kun sillä laihtuu, kun ei syö viljoja. Onko ihmiset oikeasti noin tietämätömiä asioista. Voin kyllä syödä kaikkea viljaa, joka ei sisällä gluteenia ja en syö gluteenitonta laihtuakseni, vaan muuta vaihtoehtoa ei o le.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:39"]
Minä taas olen viljaton, mutta en gluteeniton. Se onkin vähän vaikeampi käsittää.
[/quote]
Mitä viljan osaa et siedä?
Minä taas olen viljaton, mutta en gluteeniton. Se onkin vähän vaikeampi käsittää.
[/quote]
Miksi ihmeessä olet valinnut tuollaisen tien?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:42"]
[/quote]
Mitä viljan osaa et siedä?
[/quote]
Tärkkelystä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:56"]
Kyllähän näitä tosiaan löytyy.
Huvittavia piirteitäkin on tullut, olen pari vuotta ollut diagnosoitu keliaakikko ja saman verran gluteenittomalla (plus paranemisseurannat läpi käynyt, jotta ruokavalion hoitovaste on todettu), mutta nyt muotigluttauksen aikaan saan kovastikin vinkkejä ja saarnoja syömisistäni näiltä kavereilta, jotka ovat viikon-pari kokeilleet gluteenitonta (mitä nyt käyneet pitsalla välillä, mutta eihän niitä lasketa !).
Ja saarnoja nimenomaan kun syön gluteenitonta leipää tai - leivosta. Kun ihminen ei kuulema sellaisia tarvitse, ja nämä ovat sen viikon-kaksi oikein helvetin hienosti pärjänneet ilman leipää.
Jes jes... Loppuelämä tietty saattaa olla pikkuisen eri asia kuin parin viikon kokeilu pinnailuineen.
Mutta koitetaan kestää keliaakikot. Kyllä tämä pian unohtuu, kun tulee tilalle shaibaus tai kivien syönti. Tai ehkä seuraavaksi syödään pelkkää gluteenia, kuka näistä tietää.
[/quote]
Hassuja nuo tietyn koulukunnan kannattajat, kun voivat määritellä muille, mitä kukakin tarvitsee tai ei tarvitse. Oma muonavalio on se ainoa oikea ja on oikeus opastaa ja syyllistää kaikkia muita.
Juuu minäkin olen kuulemma muodikas kun en pysty syömään vehnää, ohraa ja ruista. Näitten viljojen jälkeen istun vessassa muodikkaasti p......a tai oksennan sappinesteille asti kehon tyhjäksi. Terve umpisuolikin on poistettu kauheiden kipujen ja tulehdusarvojen koholla olon takia.
Pitäähän sitä olla trendikäs. ;-)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:42"]
[/quote]
Miksi ihmeessä olet valinnut tuollaisen tien?
[/quote]
Koska gluteeni ei aiheuta minun ongelmiani, miksi siis kieltäytyisin siitä? Se on se hiilihydraatti, joka on minulle se ongelma viljoissa. Voin käyttää viljasta oikeastaan vain gluteenin ja leseet, mutta en sitä muuta osaa. Niinpä leivon itse leiväkkeeni, joissa on kuitulisänä leseet ja sitko gluteenijauhosta. Gluteenijauhosta valmistan myös seitania.