2000 luvun alussa työttömyysturvalla kävi helposti 2-3 kertaa viikossa baarissa, haki pizzan lounaaksi useamman kerran viikossa, tankkasi huoletta autoa, valitsi kaupassa Juhla Mokkaa jne.
Nykyään ei kyllä työttömän tarvitse edes hankita moisia ylellisyyksiä arkeensa. Työmarkkinatuen ostovoima on vähintäänkin puolittunut tuosta ajasta.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Onko työttömillä nykyään enää mahdollista käydä edes säännöllisesti kampaajalla/parturissa. Ennen tuokin onnistui helposti.
ap
Mä ainakin pystyn käymään kampaajalla. Ostan myös pitsaa ja tankkaan auton täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanat tummat miehetkin on joutunut nostaa pizzojen hintoja koska idiootit maksaa kortilla ja näin ollen ei saa rahaa suoraan itselle, me maksetaan sen vuoksi käteisellä.
Foodoran kautta myydään suurin osa pizzoista (ei kotipizza). Se tekee verojen kiertämisestä hieman vaikeampaa pizzerioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen raha ei saa olla liian houkutteleva. Suomi täyttyy jo nyt työttömistä.
Onko se työttömien syy jos töitä yksinkertaisesti ei ole tarjolla tai sitten tarjotaan jotain 9e/päivä orjatyötä tai haetaan halpatyövoimaa ulkomailta.
Taitaa olla taas lievästi kehitysvammaiset vastailemassa täällä, mikään muu ei tuota järjenjuoksua selitä. Vielä enemmän ihmetyttää miten kukaan viitsii peukuttaa moista aivopierua.
Khyllä, jokainen jättäytyy työstänsä työttömäksi vain ja ainoastaan tukien takia..kaikki joukkoirtisanomiset johtuvat vain siitä että työntekijät halusivat vaihtaa palkkansa työttömyyskorvauksiin LOL.
Olin työtön 2000 vuoden kesän ja pitää sanoa, että AP on ollut joku KELA Gold kortti kun työttömyystuki oli suht nimellinen tuolloin, kuten nykyäänkin. Ei mulla ollut tuollaisiin varaa vaikka asuin vanhempien nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanat tummat miehetkin on joutunut nostaa pizzojen hintoja koska idiootit maksaa kortilla ja näin ollen ei saa rahaa suoraan itselle, me maksetaan sen vuoksi käteisellä.
Foodoran kautta myydään suurin osa pizzoista (ei kotipizza). Se tekee verojen kiertämisestä hieman vaikeampaa pizzerioille.
Foodora ja Wolt vetää melkein puolet välistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työttömillä nykyään enää mahdollista käydä edes säännöllisesti kampaajalla/parturissa. Ennen tuokin onnistui helposti.
ap
Mä ainakin pystyn käymään kampaajalla. Ostan myös pitsaa ja tankkaan auton täyteen.
Taidat olla ansiosidonnaisella. Puhun nyt työmarkkinatuesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä, että tuolloin pizza maksoi 2,5-4e, 0,4 lonkero/olut baarissa happy hour- aikaan 1e. Bensa tais olla noin euron litra. Työmarkkinatuki oli ehkä 3/4 nykyisestä.
Markka ajan lopussa pizzat sai halvimmillaan alle 10 markalla. Nyt ne on enemmän euroissa.
Ei saanut tohon hintaan Pizzaa ellei Saarioisten savikiekot niiksi lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä, että tuolloin pizza maksoi 2,5-4e, 0,4 lonkero/olut baarissa happy hour- aikaan 1e. Bensa tais olla noin euron litra. Työmarkkinatuki oli ehkä 3/4 nykyisestä.
Markka-ajan lopussa muuttajien lähipizzeriassa pizzat olivat 30-45 mk. Ei varmasti kääntynyt euroiksi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon se merkittävä elinkustannusseikka, että vuokrat ovat nousseet pilviin 20 vuodessa. Matalalla vuokralla käteen jäi mukavasti rahaa.
Kyllä silloinkin oli jo käytössä asumistuki. Omavastuu vuokrasta tais olla jotain 50e/kk.
Liittyisikö vuokran omavastuuosuus ja noin matalana siihen, että saa myös toimeentulotukea? En muista, että omassa asumistuessani (25 v. ajalta) olisi koskaan ollut tiettyä vuokran omavastuuosuutta.
Itse ainakin laitoin koko rahan kiertoon eli yhteiskunta ei hävinnyt kohdallani mitään. Ihmettelen siis miksi työttömien tukeja nykyään jatkuasti pienennetään suhteessa ostovoimaan. Jos työttömällä ei ole varaa ostaa vaatteita ja huolehtia ulkonäöstään, tuskin hän silloin on myöskään kuuminta hottia työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Saan työmarkkinatukea 660e.
Näinhän se on. Ostovoima laskenut vuosi vuodelta. Nyt vielä kun inflaatio iskee rajusti niin työttömän käteen jäävä rahamäärä pienenee entisestään. Esimerkiksi ruoan ja sähkön hinnannousut tuovat työttömän kukkaroon vuodessa monta sataa euroa isomman loven kuin aikaisemmin. Ja se on paljon se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markka-ajan lopussa muuttajien lähipizzeriassa pizzat olivat 30-45 mk. Ei varmasti kääntynyt euroiksi noin.
Oulun hallituskadulla hinta ennen euroa oli 15 euroa. Vuosi ennen euroa hinta tais olla lähempänä 10 euroa. Olikohan 12e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loisia on maat tynnä. Jonkun täytyy maksaa se minkä muut saavat ilmaiseksi.
Tietenkin lisää kuskataan esim afghanistanista. Koska teille torvisille uppoaa siihen umpiluukalloon ettei tässä maassa SUOMALAISET työttömät vetele niitä jättitukia vaan ne iphone pakkolasset ja "uusikansalaiset" Miten joku voi vieläkin olla näin pihalla Suomen tapahtumista..
Nämähän ne. Vaikka s u v a k i t länkyttävät, että kaikki saavat saman verran, se on todistettu jo kauan sitten puppupuheeksi. Ne osaavat maksimoida tukensa ja kelan täti vielä neuvoo vieressä ettei mitään vain unohdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kun tankkaan autoni tankin täyteen köyhdyn 120e. Ajan tällä noin viikon. Eikö sinulla ole muita menoja kuin auto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kun tankkaan autoni tankin täyteen köyhdyn 120e. Ajan tällä noin viikon. Eikö sinulla ole muita menoja kuin auto?
Mä ajan tankillisella kuukauden.
Tietysti mulla on menoja, on mm. talo ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun hallituskadulla hinta ennen euroa oli 15 euroa. Vuosi ennen euroa hinta tais olla lähempänä 10 euroa. Olikohan 12e
Puhut siis markoista? Oulu taisikin olla koko Suomen halvin pizzakaupunki. Eikös siellä ollut ihan mafiasysteemi noihin pizzoihin liittyen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mä ajan tankillisella kuukauden.
Tietysti mulla on menoja, on mm. talo ja lapsia.
Ajat siis hybridillä? Luulenpa ettei työttömillä ole varaa sellaiseen
Ja lama-aikaan kun teki vähän pimeetä tiliä työttömyyskorvausten päälle, niin eli kuin kuningas. Those were the days, vanhaa slaaviviisua lainatakseni.