Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

väsynyt mieheen ja vauvaan

Vierailija
31.07.2015 |

Raskausaikana en saanut tukea lähes keneltäkään. Mielialat vaihtelivat ja olisin kaivannut että joku olisi kysynyt miltä minusta tuntuu. Neuvolassa toki kysyttiin mutta vastaukset ja kommentointi oli tasoa "olet raskaana, tämä kuuluu siihen", ei muuta. Mies ei koskaan kysynyt miltä minusta tuntuu. Enimmäkseen kaikki mitä vauvasta puhuttiin, jos puhuttiin, oli rauhoittelua miehelle että kyllä tästä selvitään. Omista tunteistani ei puhuttu eikä juurikaan vauvan tulosta.

No nyt tilanne on tämä että mikäli vauva tekee muuta kun nukkuu niin mies nostaa kätensä ilmaan ja sanoo ettei osaa/pysty tekemään mitään. Riitoja meillä on päivittäin. Mies on väsynyt töissä käymisestä ja ei juurikaan ole vauvan kanssa. Minä taas olen väsynyt vauvan jatkuvaan viihdyttämiseen ja yöheräilyihin. Imetys on mennyt perseelleen ja tunnustan olevani suurin syy siihen. Tuntuu että jatkuvasti vain kiukuttaa ja masentaa. Edelleen miehen tunteet jyräävät omieni yli. Odotan vain että lapsi kasvaa ja pääsen vauva ajasta yli. Yritän kuitenkin tehdä parhaani lapsen kanssa. Olen väsynyt myös siihen että vauva ei nuku päivisin kuin yhdet tunnin unet. Tuntuu että päivät koostuvat vain lapsen nukuttamisesta. Neuvolasta ei tähänkään tullut kuin kommentti että vielä ei voida unikoulua pitää kun lapsi on vasta 3kk.

Toivoin että tämän kirjoittaminen, edes näin suppeasti, helpottaa itseäni.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalle kun miehesi ei osallistu hoitoon. Sun pitäs päästä lepäämään pariksi päiväksi johonkin. Ja saada vauva hoitoon. Itse annan vaimon lähteä huilaa.aan muutamaksi päiväksi esim Tallinnaan. . Meillä 2.5 v. 4v 8 v ja 10v tenavat .aika villejä. Koita nukkua aina kun mahdollista ja uhkaa erolla miestäs jos ei ryhdistäydy. Olen luvannu lyödä nenän poskelle joka sanoo että olen VAAN kotona. Tiedän mitä se on , SE ON TÄYTTÄ TYÖTÄ 24/7 m47 koita jaksaa ps pahaa tekee kun lukee tollasta tekstiä

Vierailija
2/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, pystyn hyvin kuvittelemaan millainen on olosi. Ensinnäkin, tsemppiä ihan kamalasti!! Minulla on 5kk poika, ja ensimmäiset kolme kuukautta olivat pahimpia. Vauva nukkui vain n. 10-20 min pätkiä sellaiset kolme kertaa päivässä, nukkui toki pitempään jos sylissä piti. Mutta koitapa saada jtn tehtyä nukkuva vauva sylissä.. Kantoliinoja omistan kaksin kappalein mutta en oppinut ikinä käyttämään niitä. Toivottavasti heilläkin helpottaa pian.

Aloin itse maistattaa kiinteitä heti 4kk iässä (pakko myöntää, muutamaa päivää aiemmin jopa..) ja näin poika alkoi nukkua paljon paremmin! Nykyään nukutaan jopa kolmet kahden tunnin päiväunet sekä täydet (8-10h) yöunet. Kolme ateriaa menee päivässä.

Äläkä stressaa imetyksestä.. Korvike ja tuttipullo on keksitty, älä suotta tunne mielipahaa/häpeää mikäli syötät lastasi pullosta. Maidontulokin helposti saattaa lisääntyä kuin huomaamatta kun lopettaa stressaamisen.

Olisiko sinulla mahdollisuutta saada vauvaa hoitoon esim edes puoleksi tunniksi? Jos vaikka joku hyvä ystäväsi, siskosi, veljeksi, lapsen kummi tai muu läheinen voisi tulla kotiinne, kun käyt esimerkiksi kävelyllä aivan yksin. Tai vaihtoehtoisesti kampaajalla, kaupassa, kahvilla... Kerroit imetyksen epäonnistuneen ja tästä tein päätelmän että vauvasi ilmeisesti kelpuuttaa pullomaidon? Se helpottaisi hoitoon jättämistä, ei tarvitsi niin tähdätä imetyksen kanssa menoja.

Voisin kirjoittaa vaikka kuinka pitkästi. On kuitenkin pakko alkaa nukkumaan, kun omat yöunet hupenevat pojan nukkuessa.. :)

Voimia vielä sinne. Muistakaa rakastaa. Vaikka tuntuisi ettei jaksa, niin yhdistämällä molempien viimeiset voimanrippeet voitte päästä vielä pitkälle. Tsemppiä vielä sinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vauvasi postimyyntiin. Sillä siitä pääset eroon.

Vierailija
4/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin ajatellen oma mieheni oli vähän samanlainen jokaisen vauvan kohdalla. Ei esim. koskaan hoitanut vauvan yöheräilyä 5min pidempään koska hänellä ei mukamas hermo kestänyt. Alkoi nauttimaan vauvasta vasta kun se osasi istua ja heitellä palloa. Mitä vanhemmaksi lapset tulee, sitä enemmän mies heistä nauttii. Nyt kun esikoinen on jo koululainen ja nuorinkin 4v, mies hoitaa lapsia siinä missä minäkin. Ikinä ei voisi nyt häntä katsomalla ajatella, että oli niin kädetön vauvan kanssa.

Yritä saada mies ymmärtämään omat tunteesi. Keskustele ja näytä avoimesti omat tunteesi ja väsymyksesi. Oikeastaan siinä ei voi muuta tehdä. Aika voi muuttaa miehen suhtautumista lapseen tai sitten ei. Kerro, että jos mies ei ala hoitamaan vauvaa ja osallistumaan enemmän, sinä tulet aina muistelemaan katkeralla mielellä vauvavuotta, mikä vaikuttaa parisuhteeseen negatiivisesti myöhemminkin. 

Meillä yksi lapsista nukkui todella huonosti päiväunia vauvana. Jälkeenpäin ymmärsin stressanneeni siitä liikaa. nyt menisin enemmän rennolla kädellä eli en edes mitenkään erityisesti yrittäisi saada nukkumaan. Pitäisin manducassa kotitöitä tehdessä, kävisin vaunulenkillä jne. mutta en stressaisi kuitenkaan sillä nukkuuko vai ei. Omalle vauvalle tein joskus kesälläkin viileämpinä päivinä niin, että laitoin talvihaalareihin ja jätin vetskarin auki. Tuntui, että siinä nukkui pidempään koska ei päässyt niin paljoa heiluttamaan käsiä ja jalkoja. Pienet vauvathan säpsähtelee paljon. Kuopus taas heräili öisin samasta syystä, minkä vuoksi aloin käyttämään kapalointia. Sitäkin kannattaa kokeilla. 

Vierailija
5/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 10kk ikäinen vauva kotona ja nyt kun miettii niin nuo ekat kuukaudet menivät aika sumussa ja opetellessa, vaikka meidän vauva on ns helppo vauva. Minulla tietty Se ero, että mies on todella osallistuva kun on kotona, toisaalta on yrittäjä ja todella paljon töissä ja tärkeän harrastuksen parissa (tästä saa myös palkkaa, eli on harrastus/työ). Itse nyt mietin lähinnä käytännön asioita sinun kannaltasi, voisiko miehen ottaa neuvolaan mukaan ja voisi terkan kanssa keskustella miksi ei koe osaavansa/pärjäävänsä vauvan kanssa. Oletteko yhdessä puhuneet tästä? Vai onko miehessä epävarmuuden lisäksi laiskuutta ja liikaa mukavuudenhalua? Meillä vauvalla oli tuolloin käytössä manduca-reppu, vauva oli aina repussa rintaani vasten kun tein kotitöitä, leivoin jne. Tykkäsi kovasti ja nukahti tuohon helposti. Älä myöskään stressaa imetystä, pullo ja korvike käyttöön, lapsi ei muista syötitkö tissiä vai et, mutta aistii väsyneen ja vihaisen äidin. Kiinteitä ala kokeilla heti 4kk niin saattaa myös helpottaa nukkumista kun maha on kunnolla täynnä. Sängyssä/vaunussa nukkuessa kannattaa kapaloida, meidän vauva nukkui paljon sikeämmin kapalossa. Miehelläsi on kuitenkin ryhdistäytymisen paikka! Mitä jos sinä olisit samanlainen ja löisit hanskat tiskiin, kuka vauvaa sitten hoitaisi? Isä on ihan yhtälailla vanhempi kuin äitikin. Minulta on usein kysytty miten jaksan ja miksi "annan" miehen olla niin paljon kotona. Olen antanut täyden siunaukseni miehen työlle ja harrastukselle, koska tiedän että ne ovat hänelle sydämen asia, ei vain tapa tienata. Meillä minä myös hoidan 90% kotitöistä ja Se on mielestäni ok, koska mies rahoittaa mukavan elämäntasoni jatkumisen vaikka olenkin kotona enkä töissä tienaamassa. Suurin syy kuitenkin siihen miksi "annan" tämän miehelleni on Se, että tiedän että minun ei tarvisi kuin pyytää hän himmaisi tahtia ja olisi enemmän kotona.

Vierailija
6/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini siis lähinnä tuossa omasta systeemistämme kertomisessa oli Se, että jokaisella perheellä ja äidillä ja isällä on oma tyylinsä pyörittää arki ja talous. Mutta jos toinen kokee sen vääränä ja itsensä väsyneenä ja ylityöllistettynä on tyyli väärä. 6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä